• Revar

Mitt barn vill leva på idrotten!!

Hej alla! detta handlar om min barns framtid, en framtid som jag kanske inte ser. Barnet är en 18 årig kille som precis har börjat studera på universitet. Redan i gymnasiet ville mitt barn inte studera och spenderade därför sin tid i gymmet. Trots det så har killen gått ut naturprogrammet med bra omdömen.

Nu är han dock trött på riktigt och sånt har jag aldrig sett honom förut. Han är så deprimerad för att han började studera på universitet. Han uttryckte redan tidigare att han inte var intresserad av att läsa vidare. Han ville leva på idrott och bli en stor idrottstjärna i styrketräning (bodybuilder).

Faktum är att det var jag som förälder som övertygade honom att studera (både gymnasiet och universitet) trots att han inte önskade. Det jag ville var bara att försäkra hans framtid. Nu vill jag inte bära skulden av att förstöra killens framtid därför vill jag hjälpa honom med att hitta rätt. Så mina frågor till er är:

kan man starta en karriär och leva bara genom att idrotta? Vilken/vilka förbund mm. (Eller finns de ens) Kan tänkas försörja killen då hans tid spenderas i gymmet? Han är främst intresserad av att styrketräna men just nu så uttrycker han att han bara vill bli av med studierna och därför kan tänka sig syssla med vilken idrott som helst, bara att den ska kräva mycket fysisk aktivitet. Tacksam för snabba svar och råd eftersom jag inte vill se honom kollapsa mer än så.

• Svar på tråden Mitt barn vill leva på idrotten!!
  • Anonym (Josefin)

Jag tänker att det här handlar om tre delvis olika saker.

1) Han vill inte studera alls, just nu.
    2) Han vill inte läsa de kurser som han läser just nu, dvs han läser fel saker helt enkelt, han är inte intresserad av detta.
    3) Han vill i framtiden leva på bodybuilding helt.

När det gäller den första delen, varför inte ta ett eller flera "sabbatsår", låt honom träna under förutsättning att han också skaffar ett jobb för inkomst samtidigt. Kanske skulle han kunna jobba på ett gym med enklare saker?
    Andra delen, det finns många utbildningar och kurser som fokuserar på idrott i olika sammanhang, ex lärare med idrott som ett av ämnena, ledarskap inom idrott, olika typer av friskvårdsutbildningar, utbildning till personlig tränare, etc etc. Kanske han skulle behöva snacka med en studievägledare/syo kring framtiden).

Del tre, att försörja sig på egen bodybuilding är i det närmaste (vad jag kan förstå) omöjligt, inte ens sådana som "gladiatorerna" i tv gör det. De flesta har ett annat jobb vid sidan om (personlig tränare, tränare för olika idrottslag, driver bloggar, skaffar sponsorer, skriver kokböcker etc). 
    Vad jag kan förstå finns inte mycket prispengar att hämta inom bodybuilding ens på den högsta nivån och inte heller så mycket pengar som kommer in ex genom tv-rättigheter osv för det är helt enkelt inte en särskilt publikdragande sport.

En annan sak som jag tänkte på, som jag som förälder skulle vilja "dra lite i", är det  här med dels hans jättestora intresse för egen bodybuilding (vill vara på gymmet nästan jämnt eller har jag uppfattat fel), dels är jättetrött, dels tycker du dig märka depressiva tendenser också. Hur är det med hans temperament? Har han fått kortare "stubin", lättare till aggression mm? Jag frågar med tanke på ev kosttillskott av mer eller mindre lämplig natur. Det är tydligen väldigt enkelt både på gym och skolor att få tag på sådant. Så det inte är något sådant som också påverkar hans trötthet och ev depression.

• Vildbi
    AniieeHär skrev 2019-09-02 12:46:34 följande:

Det kan inte "ses som ett jobb" innan det ÄR ett jobb. Han får ta ett riktigt jobb, gymma och jaga sponsorer på fritiden. Vill han ha pengar att leva för så är det så han får göra. Du bör inte sponsra hans liv när han har sånna villfarelser, ställ lite ekonomiska krav på grabben om han bor hemma.

Tills han HAR ett jobb så får han gå på soc och aktivitetsstöd.

Men nej! Han ska fan inte ta av mina pengar! Han kan börja IDAG på vilket callcenter som helst! Eller fortsätta plugga. Vem fan rekommenderar det du skriver, till en frisk människa!? Ge dig!!!
  • Vildbi

Han kan plugga kost, träning och hälsa och utbilda sig till PT.

• Anonym (Q)

Sjukgymnast, idrottsläkare, plugga management för att kunna driva ett gym, gympalärare, personlig tränare, sportjournalist ... Det finns hur mycket som helst som han kan göra om han vill vara inom idrottsvärlden. Han behöver inte studera om han inte vill, men han måste ju ha en plan där han kommer att kunna försörja sig. Helst en som han kan känna en viss entusiasm för. Få killen till en studievägledare pronto!! Och kanske till studenthälsan? Många unga vuxna mår mycket dåligt och är vilsna och behöver lite hjälp med den mentala hälsan. Och under tiden, tills dess att han har hittat vad han vill göra så uppmuntra honom att ta ett tillfälligt jobb som ger honom lite perspektiv: hemtjänsten skulle säkert behöva hans starka armar (och man lär sig så mycket om livet att arbeta med olika människor som behöver hjälp), tidningsbud, eller bageri, låter en jobba tidigt på morgonen och dagen så att han sedan har massor av tid kvar att träna och följa sin dröm. Kolla om han kan få praktik på något gym så att han kan lista ut om han skulle vilja jobba inom den världen.

• hammarhajen

Tror du hjälper honom bäst genom att ta ner honom på jorden. 

Extremt få människor jobbar enbart med sitt intresse och gör ingenting annat, i princip ingen kommer dit direkt efter gymnasiet. Finns massor med träningsrelaterade jobb, men de flesta kräver studier eller hårt arbete som inte bara är hänga i gymmet. 

Uppmuntra killen att antingen:

A - skaffa ett jobb och träna på fritiden
    B - plugga något som på sikt kan leda till jobb med träning, som sjukgymnast, PT, gyminstruktör, läkare etc.

• Anonym (P)

1.Är man 18 år är man inget barn längre.

2. Är man 18 år bör det vara pinsamt när en förälder fortsätter curla.

3. Är man 18 är man vuxen och förväntas bete sig som en vuxen.. Det är hans ansvar att bestämma och genföra hur han ska leva och därmed också försörja sig.

• Anonym (Josefin)
    Vildbi skrev 2019-09-02 13:21:04 följande:

Jag tror att TS är grabben som omnämns i trådstarten.

Du kan ha rätt i detta, jag lurades i så fall av trådstartens språkbruk som inte lät som en 18-årig killes, men samtidigt så skriver ju ts att killen gått ut naturprogrammet med bra resultat, och det finns nog ingen förälder som på allvar ens funderar på att man som ung grabb (18år) kan börja försörja sig på att gymma.
    Men om ts är den 18:e grabben borde han ju googlat lite snabbt och lätt och fått samma svar som vi gett ts i tråden, dvs det går inte.
    Ex: tom den här killen driver egen hantverksfirma

www.gymgrossisten.com/inspiration/artiklar/profilen-arne-lundell

Läste även om någon annan kille som var på elitnivå och samtidigt arbetade som polis. I övrigt verkar de flesta bodybuilders annars vara i PT-svängen på ett eller annat sätt.

• AniieeHär
    Vildbi skrev 2019-09-02 12:51:09 följande:
    Men nej! Han ska fan inte ta av mina pengar! Han kan börja IDAG på vilket callcenter som helst! Eller fortsätta plugga. Vem fan rekommenderar det du skriver, till en frisk människa!? Ge dig!!!
    Ja, hittar han ett jobb idag som han kan börja idag så hra han ett jävla flyt. Snittet för en ungdom att få ett jobb är 3 månader.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär

Inte helt osannolikt.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • brallison

Han kanske kan försöka att börja med att tävla i Lucia Pokalen för att se om han ens har nån potential?

• cosinus

Dumt att fortsätta plugga om man tänker i hans banor. Bättre hoppa av, gå på lite nitar, bli lite ödmjukare och sen ta tag i sitt liv. Han kanske inte är en sån som passar att läsa vidare men någon form av yrke lär han behöva.

Förklara för honom att han inte alls behöver plugga men han behöver försörja sig och det får han lösa. Ni kan under en begränsad period bidra med mat och husrum men allt utöver det allra mest basala får han bekosta själv och där ingår definitivt gymkortet och ev specialkost,pulver, telefonabb och liknande som han definitivt kommer vilja ha men inte dör utan.

• Anonym (Grabben bredvid)

Självklart är det så.
    Men, bodybuilders blir ofta sponsrade av företag i branschen, så kontakta dom.
    Fri-idrottare lever till stor del på reklam avtal med skotillverkare bara för jämföra.
  • Physalis

Jag tycker man ska uppmuntra drömmar men på en hälsosam nivå. Kan han försörja sig själv så kan han kämpa med sin dröm. Som nämnts finns många jobb som cirkulerar kring träning och fysisk aktivitet.

Korrekturläser som en kratta
  • Haskel

Visst kan man som idrottsstjärna leva på sin idrott. Flera idrotter kan man som professionell utövare leva gott på. Men din son håller ju inte ens på med någon idrott? Det närmsta ligger väl till tyngdlyftning. Men tyvärr hjälper det föga att träna styrka, då det till största del är en tekniksport.

Fråga vilken idrott han tänkt leva på. Kanske är det bara att han vill jobba på ett gym. Men även om han vill bli PT, kräver även detta en utbildning. I nuläget kan han med lite tur få jobb som städare på ett gym.

Så fråga honom mer specifikt, vad han verkligen vill jobba med, eller vilken idrott han tänkt leva på?

Svar på tråden Mitt barn vill leva på idrotten!!