• Mon 2 Sep 2019 15:18
    5012 visningar
    7 svar
    7
    5012

    Fick ni hjälp utifrån.

    Hej ni som fått tvillingar och kanske även haft barn innan hur löste ni det hela ? Skötte ni allt själva eller fick ni hjälp från anhöriga eller barnvakter ?

  • Svar på tråden Fick ni hjälp utifrån.
  • Mon 2 Sep 2019 15:32
    #1
    +1

    Så man kan inte ta hand om sina egna barn om man får mer än en? Det är alltid föräldrarnas ansvar. Såklart om släkten vill hjälpa till men det är inget man kan räkna med.

  • Mon 2 Sep 2019 15:35
    #2
    +1

    Öh, varför skulle man inte kunna sköta det själva?

  • LFF
    Tue 3 Sep 2019 11:52
    #3

    Nu har vi inte barn sen innan tvillingarna (ej heller efter) men nej, vi skötte oss själva.

    Även vännen med trillingar plus en äldre har fått sköta sig själv tillsammans med sin man vilket även lett till att båda två är fullständigt på väg in i väggen tre år senare.

  • Tue 3 Sep 2019 14:10
    #4

    Konstiga svar i tråden tycker jag! TS har väl inte påstått att hen inte kan ta hand om sina barn själv eller att hen vill lämpa över själva ansvaret till andra.

    De jag känner som fått tvillingar har haft stöd av släktingar, tex mormor och faster som har hjälpt till när den ena föräldern har jobbat, på natten så föräldrarna fått sova, när ena barnet haft läkarbesök osv. Givetvis inget man kan kräva av släkten men är vanligt i allmänhet att släktingar vill och kan hjälpa till. Jag har inte tvillingar själv men spenderade flera veckor hemma hos min mamma med mitt spädbarn under sommaren, hon erbjöd sig ofta att ta hand om honom på morgonen så jag fick sova ostört en timme eller två, bytte blöja, lekte med honom osv. Betyder det att jag inte tar ansvar för mitt barn? Knappast.

  • LFF
    Tue 3 Sep 2019 14:22
    #5
    LoveRain skrev 2019-09-03 14:10:12 följande:

    Konstiga svar i tråden tycker jag! TS har väl inte påstått att hen inte kan ta hand om sina barn själv eller att hen vill lämpa över själva ansvaret till andra.

    De jag känner som fått tvillingar har haft stöd av släktingar, tex mormor och faster som har hjälpt till när den ena föräldern har jobbat, på natten så föräldrarna fått sova, när ena barnet haft läkarbesök osv. Givetvis inget man kan kräva av släkten men är vanligt i allmänhet att släktingar vill och kan hjälpa till. Jag har inte tvillingar själv men spenderade flera veckor hemma hos min mamma med mitt spädbarn under sommaren, hon erbjöd sig ofta att ta hand om honom på morgonen så jag fick sova ostört en timme eller två, bytte blöja, lekte med honom osv. Betyder det att jag inte tar ansvar för mitt barn? Knappast.


    Själv tycker jag att frågeställningen är konstig, som att man inte kan ta hand om två (eller fler) bebisar själv med sin partner. Nu anser ju jag iofs att får man fler än två bebisar samtidigt så SKA man få hjälp från sin hemkommun då jag sett hur det påverkat min väns familj att inte få det. 
  • Sun 20 Aug 2023 21:20
    #6

    Jag är ensam med tre varav ett tvillingpar. Det går. Men jag är så lycklig att jag ibland får hjälp. Att få sova ut eller gå till affären utan barn är underbart och gör mig gott vilket gynnar barnen! Trams att inte ta hjälp! Det är också roligt att hjälpa andra.

  • Sun 20 Aug 2023 21:23
    #7

    Mina bästa kompisar är tvillingar. Mamman lever på socialbidrag men klarade dom på egen hand. 🙂

Svar på tråden Fick ni hjälp utifrån.