• Tihi

    Föredrar du en mjuk eller hård resväska?

    Vilken reser du helst med? Ska köpa ny resväska och velar mellan en mjuk eller hård. Har aldrig haft en hård väska så jag vet inte vilka fördelar den eventuellt har. Nackdelarna jag kan se direkt är att den inte har några fickor på utsidan. Och så har jag fått för mig att dom spricker lätt. Väskan ska checkas in.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föredrar du en mjuk eller hård resväska?
  • Tihi
    flygrl skrev 2019-09-21 00:13:24 följande:
    I c. Människan är ett vanedjur så inget konstigt med det. smile1.gif
    2 hjuliga väskor verkar ha en robustare konstruktion av hjulen, det håller jag med om och kan se poängen med. Men jag har hittills inte vart med om nåt hjulhaveri på mina 4 hjuliga resväskor, vare sig den stora eller kabinväskan så jag tycker inte du ska oroa dig för mycket.
    Du får se va du tycker efter du vart ute och rest lite med nya väskan. smile5.gif

    Har aldrig blivit ifrågasatt, varken incheckade bagaget eller handbagaget.

    Har som sagt en stor väska och har aldrig haft några problem pga måtten.
    Grattis till semihårda väskan, professorn i resväskologi! smile2.gif
    Va menar du med den öppnar som en mjuk väska? Dom mjuka väskor jag stött på öppnas nämligen på samma sätt som hårda väskor. Eller va är det jag inte fattar här?
    Vi får väl se om det går att lära den här gamla hunden att gilla hårda väskor med 4 hjul istället för mjuka med 2. Skrattande

    Med öppningen menade jag att dom flesta hårda öppnas på mitten och har lika mycket plats på båda sidor och kräver stort utrymme för att öppna väskan. Mjuka och ett fåtal hårda har en djup del och en del där man kan lägga lättare saker i locket och då kan man öppna den utan att ta upp ett halvt vardagsrum. Själva locket viks ut bara och kan lutas mot en vägg eller nåt. Hänger du med?


  • flygrl
    Tihi skrev 2019-09-21 14:14:12 följande:

    Vi får väl se om det går att lära den här gamla hunden att gilla hårda väskor med 4 hjul istället för mjuka med 2.

    Med öppningen menade jag att dom flesta hårda öppnas på mitten och har lika mycket plats på båda sidor och kräver stort utrymme för att öppna väskan. Mjuka och ett fåtal hårda har en djup del och en del där man kan lägga lättare saker i locket och då kan man öppna den utan att ta upp ett halvt vardagsrum. Själva locket viks ut bara och kan lutas mot en vägg eller nåt. Hänger du med?


    Ja, vi får väl se va du tycker efter din första resa med nya väskan. Jag tror och hoppas du kommer uppskatta den lika mycket som jag uppskattar min stora, hårda 4-hjuliga Samsonite men vem vet. Människor är olika och uppskattar inte alltid samma lösningar. Hoppas du får en trevlig resa i vart fall!

    Och nu är jag med va gäller hur dom mjuka väskorna öppnas. Det är klart att i trånga utrymmen kan den mjuka väskan va enklare att öppna och hantera, det har du rätt i. Men jag minns också att mina föräldrar hade/har några mjuka väskor där man packar typ lika mycket i botten som i locket så det finns olika varianter där med.

    Va är det förresten för semimjuk väska du köpt?
  • Litorina
    flygrl skrev 2019-09-21 00:15:50 följande:

    Du menar ryggsäck istf resväska?


    Ja, precis. En vandringsryggsäck. För mig blir kroppen snedbelastad och jag får ont om jag skulle dra en sån där väska på hjul efter mig. Och i trappor, på stigar, kullersten mm verkar det jättesvårt att få dem med sig öht. Hur gör ni som använder såna väskor då?
  • flygrl
    Litorina skrev 2019-09-21 21:22:15 följande:

    Ja, precis. En vandringsryggsäck. För mig blir kroppen snedbelastad och jag får ont om jag skulle dra en sån där väska på hjul efter mig. Och i trappor, på stigar, kullersten mm verkar det jättesvårt att få dem med sig öht. Hur gör ni som använder såna väskor då?


    Ok, I c. För jag gillar verkligen ryggsäck i övrigt och har det ofta när jag rör mig ute och så. När jag flyger har jag alltid min lilla ryggsäck som extra väska utöver handbagaget.

    Klart det finns exempel som du räknar upp typ kullersten, stigar mm där en ryggsäck skulle va överlägsen en stor och åbäkig hård Samsonite men jag försöker väl se till att vägen till boendet mm är så kort och plan som möjligt och då funkar det. Men visst händer det jag kämpar som fan med både stora resväskan OCH kabinväskan över ojämna underlag och svär i mitt inre. :/
  • Tihi
    flygrl skrev 2019-09-21 17:29:15 följande:
    Ja, vi får väl se va du tycker efter din första resa med nya väskan. Jag tror och hoppas du kommer uppskatta den lika mycket som jag uppskattar min stora, hårda 4-hjuliga Samsonite men vem vet. Människor är olika och uppskattar inte alltid samma lösningar. Hoppas du får en trevlig resa i vart fall! smile1.gif

    Och nu är jag med va gäller hur dom mjuka väskorna öppnas. Det är klart att i trånga utrymmen kan den mjuka väskan va enklare att öppna och hantera, det har du rätt i. Men jag minns också att mina föräldrar hade/har några mjuka väskor där man packar typ lika mycket i botten som i locket så det finns olika varianter där med.
    Va är det förresten för semimjuk väska du köpt?
    Snart bär det av men nu vet jag inte vilken väska jag ska välja. Drömmer  Den semihårda är en Delsey. Jag har varit väldigt nöjd med det märket förut.
  • Smillefix

    Jag säger också vandringsryggsäck. Man kan packa massor, den har massvis med smarta fack och remmar och ska man flänga runt mycket eller bara släpa på väskan från bussar till hotell, leta runt efter boende och gå på knaggliga gator är ryggsäcken oslagbar.

    Ska jag bara direkt från flygplatsen med taxi har jag hellre en hård resväska. Den skyddar innehållet mycket bättre än en mjuk, du kan packa även ömtåliga saker i den om du virar in det i plagg och väskan är väldigt tålig, den går inte att stjäla ur med mindre än att du bryter upp låset.

    En favoritresväska jag har är iofs en mjuk som kan göras större eller mindre genom att man öppnar en dragkedja, om man har lite saker med sig åt ena hållet och mycket när man reser hem t.ex. Det viktiga är att resväskans storlek matchar hur mycket du ska packa så du inte har en gigantisk väska där allt ramlar runt inuti, idealet är att sakerna nätt och jämt ryms så det ligger stilla och stabilt.

    Jag har rest mycket både privat och i jobb, har jobbat många år i långa perioder utomlands och har både kläder, böcker, husgeråd, ömtåliga saker mm med mig så jag är lite av packningsexpert :)

  • rosyribbons

    Nu verkar det ju som att du redan köpt en väska, men jag har en väldigt bra resväska. Tror att det är en sån här, fast en tidigare modell då jag haft min i ett par år

    https://www.samsonite.co.uk/s-cure-spinner-69cm-dark-blue/49307-1247.html

    Den är verkligen superbra. Lätt, rymlig utan att vara klumpig och enkel att dra efter sig. Har inte haft några problem med den än så länge (har rest minst två gånger per år med den sen jag köpte den) och har använt Samsonite tidigare så jag vet att den kommer hålla länge.

  • Tihi
    Smillefix skrev 2019-09-23 18:01:33 följande:
    Jag säger också vandringsryggsäck. Man kan packa massor, den har massvis med smarta fack och remmar och ska man flänga runt mycket eller bara släpa på väskan från bussar till hotell, leta runt efter boende och gå på knaggliga gator är ryggsäcken oslagbar.

    Ska jag bara direkt från flygplatsen med taxi har jag hellre en hård resväska. Den skyddar innehållet mycket bättre än en mjuk, du kan packa även ömtåliga saker i den om du virar in det i plagg och väskan är väldigt tålig, den går inte att stjäla ur med mindre än att du bryter upp låset.

    En favoritresväska jag har är iofs en mjuk som kan göras större eller mindre genom att man öppnar en dragkedja, om man har lite saker med sig åt ena hållet och mycket när man reser hem t.ex. Det viktiga är att resväskans storlek matchar hur mycket du ska packa så du inte har en gigantisk väska där allt ramlar runt inuti, idealet är att sakerna nätt och jämt ryms så det ligger stilla och stabilt.

    Jag har rest mycket både privat och i jobb, har jobbat många år i långa perioder utomlands och har både kläder, böcker, husgeråd, ömtåliga saker mm med mig så jag är lite av packningsexpert :)
    Bra ideér. Om jag inte får något haveri av väskorna så misstänker jag att det kan bli favoriter. Jag reser nästan alltid med incheckat baggage och då skyddar ju onekligen hårda väskor bättre och tål regn som är något jag aldrig ens hade tänkt på förut.

    Mina nya väskor har lås som sitter fast i väskan man trycker i dragkedjegrejen i ett par hål och låser. Vet ni vad jag menar? Så jag slipper hålla på med lösa lås. Mina nya väskor går att göra större också fast dom är hårda så det är toppen.
    rosyribbons skrev 2019-09-23 18:24:32 följande:
    Nu verkar det ju som att du redan köpt en väska, men jag har en väldigt bra resväska. Tror att det är en sån här, fast en tidigare modell då jag haft min i ett par år

    www.samsonite.co.uk/s-cure-spinner-69cm-dark-...

    Den är verkligen superbra. Lätt, rymlig utan att vara klumpig och enkel att dra efter sig. Har inte haft några problem med den än så länge (har rest minst två gånger per år med den sen jag köpte den) och har använt Samsonite tidigare så jag vet att den kommer hålla länge.
    Har redan hunnit köpa väska men det blev en Samsonite så det ska bli spännande att se om dom är lika mycket pansarvagn som det ryktas om.

    Bara för kuriosa så undrar jag om ni pimpar era väskor så att ni lätt ska känna igen den på väskbandet?

  • rosyribbons
    Tihi skrev 2019-09-23 19:59:04 följande:

    Har redan hunnit köpa väska men det blev en Samsonite så det ska bli spännande att se om dom är lika mycket pansarvagn som det ryktas om.

    Bara för kuriosa så undrar jag om ni pimpar era väskor så att ni lätt ska känna igen den på väskbandet?


    Mina föräldrar har använt samma Samsonite-väska nu i över 30 år och den har hållit väldigt bra över åren. Enda nackdelen med den är att den är klumpig, men det hänger ju mest på designen av väskan, och inte själva kvalitén.

    Just min väska är i en väldigt stark färg, så det har inte varit några problem för mig.
  • Kusinen

    Bara för kuriosa så undrar jag om ni pimpar era väskor så att ni lätt ska känna igen den på väskbandet? [/quote]

    Ja , har knutit ett band runt handtagen. Främst för att minska risken att andra ska ta fel. Har också rest mycket med tåg och då känns risken för det ännu större.

    Jag har en mjuk resväska för övrigt, mest för att den var billig. Föredrar rullväska framför ryggsäck även när jag tågluffat.

  • Det blir mycket bättre
    Tihi skrev 2019-09-06 15:34:16 följande:

    Vilken reser du helst med? Ska köpa ny resväska och velar mellan en mjuk eller hård. Har aldrig haft en hård väska så jag vet inte vilka fördelar den eventuellt har. Nackdelarna jag kan se direkt är att den inte har några fickor på utsidan. Och så har jag fått för mig att dom spricker lätt. Väskan ska checkas in.


    Hård (med fyra hjul) vid flygresor, mjuk kappsäck i skinn vid bilresor.
  • Tihi
    rosyribbons skrev 2019-09-23 20:24:22 följande:
    Mina föräldrar har använt samma Samsonite-väska nu i över 30 år och den har hållit väldigt bra över åren. Enda nackdelen med den är att den är klumpig, men det hänger ju mest på designen av väskan, och inte själva kvalitén.

    Just min väska är i en väldigt stark färg, så det har inte varit några problem för mig.
    Det ser lovande ut då mao. Jag köper också starka eller ovanliga färger på väskorna för att lätt kunna se vilken som är min. Fast jag pimpar järnet ändå för säkerhets skull.
    Kusinen skrev 2019-09-23 20:25:56 följande:
    Bara för kuriosa så undrar jag om ni pimpar era väskor så att ni lätt ska känna igen den på väskbandet? [/quote]

    Ja , har knutit ett band runt handtagen. Främst för att minska risken att andra ska ta fel. Har också rest mycket med tåg och då känns risken för det ännu större.

    Jag har en mjuk resväska för övrigt, mest för att den var billig. Föredrar rullväska framför ryggsäck även när jag tågluffat.
    Jag pimpar också främst för att andra inte ska ta min väska men även för att själv lätt kunna se vilken som är min.



  • flygrl
    Tihi skrev 2019-09-23 17:39:15 följande:

    Snart bär det av men nu vet jag inte vilken väska jag ska välja.   Den semihårda är en Delsey. Jag har varit väldigt nöjd med det märket förut.


    Klart du ska testa din nya Samsonite nu!

    Delsey är ju ett bra märke har jag förstått även om jag saknar egen erfarenhet av dom.
    Tihi skrev 2019-09-23 19:59:04 följande:

    Bara för kuriosa så undrar jag om ni pimpar era väskor så att ni lätt ska känna igen den på väskbandet?


    Tihi skrev 2019-09-23 22:07:33 följande:

    Det ser lovande ut då mao. Jag köper också starka eller ovanliga färger på väskorna för att lätt kunna se vilken som är min. Fast jag pimpar järnet ändå för säkerhets skull. Jag pimpar också främst för att andra inte ska ta min väska men även för att själv lätt kunna se vilken som är min.


    Jag pimpar inte så mycket men har väskor i glada färger jag gillar. Dom ska synas ordentligt för jag lättare ska få syn på dom på bagagebandet och för förebygga förväxlingar.
  • flygrl
    rosyribbons skrev 2019-09-23 18:24:32 följande:

    Nu verkar det ju som att du redan köpt en väska, men jag har en väldigt bra resväska. Tror att det är en sån här, fast en tidigare modell då jag haft min i ett par år

    www.samsonite.co.uk/s-cure-spinner-69cm-dark-blue/49307-1247.html

    Den är verkligen superbra. Lätt, rymlig utan att vara klumpig och enkel att dra efter sig. Har inte haft några problem med den än så länge (har rest minst två gånger per år med den sen jag köpte den) och har använt Samsonite tidigare så jag vet att den kommer hålla länge.


    Väskan du länkar till är en sån jag har. En jättebra, robust historia MED spännen. Samsonite gör bra grejer.
  • Tihi
    flygrl skrev 2019-09-24 09:50:26 följande:
    Klart du ska testa din nya Samsonite nu! smile5.gif
    Delsey är ju ett bra märke har jag förstått även om jag saknar egen erfarenhet av dom.

    Jag pimpar inte så mycket men har väskor i glada färger jag gillar. Dom ska synas ordentligt för jag lättare ska få syn på dom på bagagebandet och för förebygga förväxlingar.
    Jag förstod att du skulle tycka att jag ska ta Samsoniten. Skrattande Delsey har jag haft i flera år och jag har varit supernöjd med det märket så jag hoppas att deras semihårda är lika bra som dom mjuka. Måste fråga vilken färg du har på din väska? Drömmer
  • EnAnonumius
    Tihi skrev 2019-09-07 23:10:01 följande:
    Attans, jag hann köpa en hård Samsonite med dragkedja igår innan jag såg det du skrev om spännen. Det med vikten är ett gissel för nu snålar bolagen så mycket också som Norwegian som bara tillåter 20 kg t ex. Det lämnar bara drygt 15 kg packning och det är inte så mycket ju. Det är min första hårda väska så det ska bli spännande att se hur jag gillar den på resa. Det irriterar mig att man inte hittar tvåhjulingar längre då jag föredrar det över fyra hjul btw. Jag brukar ha ett sånt där spännband runt väskan (vad det nu kallas?) och kommer att ha det på denna väska också. Mardrömmen är om väskan går sönder och allt ramlar ur den på flygplatsen. Spöke
    Vildbi skrev 2019-09-07 22:22:56 följande:
    Med tanke på den sk krossen som väskorna åker igenom på flygplatserna, så borde jag säga mjuk.
    Men jag säger ändå hård. Väskan får man ersatt om den går sönder (vilket de sällan gör då de är gjorda för att hålla genom hela färden i krossen. Ja, den kallas verkligen för krossen). smile2.gif
    Vad är krossen? FörvånadJag gillar också mjuk av orsakerna du skriver. Alla hårda väskor jag såg igår kunde förstoras med ett blixtlås och så även den jag köpte. Jag är nöjd med den hårda väskan jag köpte men får se efter första resan hur jag gillar den på resande fot.

    Tja även om en resväska har fyra hjul så går det att dra den på på två hjul utan problem.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tihi
    EnAnonumius skrev 2019-09-25 15:14:44 följande:
    Tja även om en resväska har fyra hjul så går det att dra den på på två hjul utan problem.
    Såklart men inte lika bra som en tvåhjuling då tvåhjulingen har mycket bättre hjul än fyrhjulingarna.
Svar på tråden Föredrar du en mjuk eller hård resväska?