• setfire

    Vilket namn ska hon ha?

    Vi har verkligen fastnat när det kommer till att döpa vår andra dotter. Vårt första barn heter Idun och denna tjej ska få ett namn på E, men vi velar mellan dessa! Främst de två första men tar med alla från listan i omröstningen.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn ska hon ha?
  • Kusinen

    Jag tyckee nog Ethel. Tyckee nog de andra blir väl lika Idun.

  • LoveRain

    Enid - har ni tänkt ett svenskt uttal? I så fall låter det inte så vackert alls. Engelskt uttal är mycket bättre och då är det fint men alltför likt Idun, låter nästan som samman namn uttalat på två olika dialekter

    Ethel - snyggare med engelskt uttal än svenskt men bor ni i Sverige och pratar svenska så blir det svårt att ha det engelska uttalet. Minst likt Idun ljudmässigt.

    Eden - för likt Idun

    Edith - för likt Idun

    Ewyn - för likt Idun.

    Tror ni behöver ett namn med lite andra ljud än de som finns i Idun, annars blir det för likt.

    Föreslår: Eva, Edda, Elsie, Elise, Eira, Etta,

  • Anonym
    Nandez skrev 2019-09-07 14:26:25 följande:

    Ethel eller Edith.


    Utan h i såfall.
  • Anonym (Evy)

    Enid - svårt att veta om det ska uttalas på engelska eller svenska

    Ethel - helt OK, är tillräckligt etablerat för att jag spontant väljer det svenska uttalet och inte det engelska

    Eden - svårt att veta vilket uttal som önskas, jag gillar namnet på svenska

    Edith - mitt 1:ahandsval! Men utan h om inte ni själva är engelskspråkiga

    Ewyn - svårt att veta om det ska uttalas på svenska eller engelska, eller nåt annat.

    Jag svarade nu utifrån att ni bor mesta tiden i Sverige.

  • setfire

    Tack för era inputs :)

    Alla namn är tänkta att ha svenskt uttal :) alltså ?Eenid? & inte ?Inid? :)

    Vi har även snubblat över eira & erla men inte haft de uppe för diskussion.

  • fluu

    Edith äääälskar jag! Så vackert, ljuvt, sirligt,blommigt och sött! Samtidigt så starkt och gångbart! De andra namnen i ts tycker jag inte passar i Sverige.

    Eira och Erla är jag mycket förtjust i. Starka och riviga vikinganamnet Eira är enkelt och ligger rätt i tiden. Vackra och egna Erla är ovanligt, men inte krångligt.

    Lägger djärvt till ett eget förslag, ett av mina absoluta favoritnamn: Edel.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Norrut

    På din lista gillar jag Ethel, Edith och Eira bäst. De andra är för lika Idun, lite så att man snubblar över syskonens namn när man ska säga båda.

    För övrigt är det inget fel att stava Edith med H, det har vi gjort i Sverige i många generationer... det är ju ett engelskt namn från början. Edit utan H är en försvenskning som börjat vinna mark först på senare tid - och nu när jag kollar verkar Edit faktiskt ha gått om Edith i popularitet, om än inte med mycket.

  • trollhona
    setfire skrev 2019-09-07 08:31:33 följande:

    Vi har verkligen fastnat när det kommer till att döpa vår andra dotter. Vårt första barn heter Idun och denna tjej ska få ett namn på E, men vi velar mellan dessa! Främst de två första men tar med alla från listan i omröstningen.


    Min favorit av dem är Edith, kvinnligt men också starkt.

    Enid - enkelt och fint speciellt med det svenska uttalet
    Ethel - Gillar namnet men känner att det borde ha 2 L för rätt uttal
    Eden - Vackert namn, står på min favvolista
    Edith - Definitivt favoriten, passar både en flicka och en vuxen självständig kvinna
    Ewyn - Fin men på något sätt lite likt systerns amn

    Ett par extra förslag:
    Eivor
    Eina
    Embla
  • Ceciliaab

    Edith! Det är mitt favoritnamn på flicka just nu. Jag tycker även att Enid och Ethel är fina namn, men Enid föredrar jag engelskt uttal.

Svar på tråden Vilket namn ska hon ha?