• Jossenilsson

Distansförhållande USA

Hejsan allihopa

Känner för att skriva av mig men även höra lite historier om folk som lyckats med sina distansförhållanden. Mina vänner är fantastiska men de kan inte riktigt relatera då de inte varit i distansbubblan.

Förra året träffade jag världens mest underbara man över nätet. Efter 5 månader åkte jag och hälsade på honom och sedan dess och vi setts flertal gånger och känslorna blir starkare för varje dag. Jag känner verkligen att han är the one, kan inte tänka mig spendera livet med någon annan. Men distansen är fruktansvärd i mellan åt, skiljer 8 timmar mellan oss.

Vi har pratat om att nästa sommar börja ta tag i att flytta ihop då vi haft distans i 2 år, som det ser ut blir det nog jag som flyttar dit med tanke på hans jobb och vad han tjänar, men det är ett stort steg och lämna allting här i Sverige för ett liv på andra sidan jorden. Jag är utbildad förskollärare och insett att lönen där borta är skitdålig. Tillsammans lär vi ha det väldigt gott ställt men jag funderar väldigt mycket på att inte sätta sig i skiten i framtiden. Man vet ju aldrig, folk skiljer sig och jag vill inte sitta där med 2 barn och en fattigmanna lön och inte kunna flytta hem. Mycket tankar som snurrar. Är det någon här som flyttat över till USA och har lite tips och ideer vad man ska tänka på? Saknar ni Sverige? Kan tillägga att jag bott utomlands 2 år innan och pluggat ett halvår i usa så är inte helt främmande med tanken men aldrig bott där på riktigt. Sorry för wall of text mitt i natten.

• Svar på tråden Distansförhållande USA
  • Anonym (Praktiskt)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 15:37:15 följande:

USA har ingen agenda att stoppa legitima äktenskap. TS kan gifta sig med en Amerikan om hon reser in i USA på rätt visum. Hon ändrar sen status i USA och får ett temporärt sk green card och arbetstillstånd. Det är inte svårt, men det kostar en del och tar tid med pappersarbete etc. Kommer man från t ex Filippinerna, Mexico eller liknande kan en större bevisbörda krävas, men som svensk kommer hon med största sannolikhet inte stöta på problem (om hon gör det lagligt på rätt sätt).

Att gifta sig i Sverige skulle kräva en hel del av TS idag, hon ska t ex kunna försörja sin man/sambo och ha en viss storlek på bostad mm. Immigration till Sverige av icke-flyktingar har blivit mycket hårdare än det brukade vara.

www.alllaw.com/articles/nolo/us-immigration/proving-bona-fide-marriage.html
  • Tow2Mater
    Anonym (Praktiskt) skrev 2019-09-17 16:43:00 följande:
    www.alllaw.com/articles/nolo/us-immigration/proving-bona-fide-marriage.html
    Bra link. Varför skulle en del av de där sakerna vara svårt att göra menar du? Man behöver ju inte göra allt, utan en hel del av det där gör man automatiskt om man lever tillsammans, vilket ju de flesta legitima gifta par gör. Första steget för TS är dock att resa in på rätt visum, gifta sig och ändra status.

TS, om du gifter dig är ett gemensamt kreditkort bra att skaffa, för du måste etablera en kredithistoria. Tills du kan visa en god kredithistoria anses du ha dålig kredit, dvs motsatsen till i Sverige.
  • Anonym (Praktiskt)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 16:55:24 följande:

Bra link. Varför skulle en del av de där sakerna vara svårt att göra menar du? Man behöver ju inte göra allt, utan en hel del av det där gör man automatiskt om man lever tillsammans, vilket ju de flesta legitima gifta par gör. Första steget för TS är dock att resa in på rätt visum, gifta sig och ändra status.

TS, om du gifter dig är ett gemensamt kreditkort bra att skaffa, för du måste etablera en kredithistoria. Tills du kan visa en god kredithistoria anses du ha dålig kredit, dvs motsatsen till i Sverige.

Oj ja, det är gjort på en handvändning bara.
  • Tow2Mater
    Anonym (Praktiskt) skrev 2019-09-17 17:03:34 följande:
    Man har ju två år på sig :)
  • Anonym (myself)
    Anonym (Praktiskt) skrev 2019-09-17 17:03:34 följande:
    Det är ju ungefär samma "krav" som man har för att få komma till Sverige som nåns partner. Inte svårare än det.
  • Anonym (Praktiskt)
    Anonym (myself) skrev 2019-09-18 10:40:47 följande:

Det är ju ungefär samma "krav" som man har för att få komma till Sverige som nåns partner. Inte svårare än det.

Det är inte ens i närheten lika svårt för en amerikan att flytta till Sverige som en svensk till Amerika. Du behöver bara ett arbetstillstånd och att lönen är över 13.000 i Sverige. För en svensk till Amerika krävs speciell kompetens som efterfrågas (mycket svårt) eller ett företag där man kan ge minst 10 amerikanska medborgare jobb.

När det kommer till förhållande räcker det med att bara vara sambos så får personer från Amerika stanna.
  • Anonym (myself)
    Anonym (Praktiskt) skrev 2019-09-18 10:55:20 följande:
    Det är inte ens i närheten lika svårt för en amerikan att flytta till Sverige som en svensk till Amerika. Du behöver bara ett arbetstillstånd och att lönen är över 13.000 i Sverige. För en svensk till Amerika krävs speciell kompetens som efterfrågas (mycket svårt) eller ett företag där man kan ge minst 10 amerikanska medborgare jobb.

När det kommer till förhållande räcker det med att bara vara sambos så får personer från Amerika stanna.
    Äh, nej, för att komma till USA som någons make/maka behöver man inte ge jobb till nån eller ha en speciell kompetens (detta krävs för vanlig invandring som inte har med K-1 visum att göra).
  • Anonym (Praktiskt)
    Anonym (myself) skrev 2019-09-18 11:10:32 följande:

Äh, nej, för att komma till USA som någons make/maka behöver man inte ge jobb till nån eller ha en speciell kompetens (detta krävs för vanlig invandring som inte har med K-1 visum att göra).

Nu blandar du ihop olika tillstånd. Kanske var otydlig. Nej, du behöver inte jobb eller jobbvisum. Men det krävs väldigt mycket för att ett äktenskap ska bli godkänt i USA medan Sverige har mycket lägre krav, räcker enbart med sambos.

När det kommer till jobbvisum är kraven i USA mycket högre än Sverige. Dvs, alla krav är enormt mycket större för att få vara i USA jämfört med Sverige.

Jag har försökt komma till Amerika i flera år, det är inte så lätt. Jag har inte 500.000 för att köpa ett greencard direkt.
  • Anonym (myself)
    Anonym (Praktiskt) skrev 2019-09-18 11:22:27 följande:
    Nu blandar du ihop olika tillstånd. Kanske var otydlig. Nej, du behöver inte jobb eller jobbvisum. Men det krävs väldigt mycket för att ett äktenskap ska bli godkänt i USA medan Sverige har mycket lägre krav, räcker enbart med sambos.

När det kommer till jobbvisum är kraven i USA mycket högre än Sverige. Dvs, alla krav är enormt mycket större för att få vara i USA jämfört med Sverige.

Jag har försökt komma till Amerika i flera år, det är inte så lätt. Jag har inte 500.000 för att köpa ett greencard direkt.
    Precis. Att få "vanligt" jobbvisum till USA är nästintill omöjligt, men det är inte alls omöjligt att få K-1 visum. Men ja, det är lättare att komma till Sverige än till USA (sambos räknas inte alls i USA).
  • Anonym (Praktiskt)
    Anonym (myself) skrev 2019-09-18 11:26:41 följande:

Precis. Att få "vanligt" jobbvisum till USA är nästintill omöjligt, men det är inte alls omöjligt att få K-1 visum. Men ja, det är lättare att komma till Sverige än till USA (sambos räknas inte alls i USA).

Jag sa inte att sambos räknas, se mina tidigare inlägg att det krävs bevismaterial och en väl nogran utförd intervju av paret för att de ska anses äkta. Men i Sverige räcket det med att paret bara planerar att bli sambos för att en amerikan ska få stanna.
  • Anonym (myself)
    Anonym (Praktiskt) skrev 2019-09-18 11:29:42 följande:
    Jag sa inte att sambos räknas, se mina tidigare inlägg att det krävs bevismaterial och en väl nogran utförd intervju av paret för att de ska anses äkta. Men i Sverige räcket det med att paret bara planerar att bli sambos för att en amerikan ska få stanna.
    Jag vet, jag har bara bekräftat det du skrivit
  • Jossenilsson

Herregud vad det skrivits här haha, tack för all respons! Var inte direkt diskussionen med visum eller ej jag var ute efter, men jag är väldigt påläst med visum och min kille också. Visum är inga problem så länge förhållandet är legitimt och vi har inga problem att bevisa att vi är ihop men tack för er oro ???? Jag tänkte mer om någon gjort K-1 processen, vad man ska tänka på i usa osv osv. Tex det med gemensamt kort var jättebra tips.

Och till alla som tror jag är någon blåst person som tänker åka dit o leva latjo på hans lön och inte tänka på konsekvenserna. Tro mig jag tänker fram o tillbaka varje dag och jag är inte någon prinsessa som tänker leva på någon annan, är uppfostrad att alltid klara mig själv om det skiter sig.

• Jossenilsson
    Tow2Mater skrev 2019-09-16 22:30:52 följande:

Varfor vänta till nästa sommar? Om det känns rätt, satsa. Som tidigare sagts, det enda som egentligen kan bli problem är ju barn, så skaffa inte barn innan du vet säkert du vill stanna där. Sveriges skyddsnät är naturligtvis lite storre, men de är inte obefintliga i USA heller. Låt inte trygghet och feghet styra ditt liv, som det verkar vara en del här som anser. Du kan alltid flytta "hem" igen, så länge det inte finns barn med i bilden. Man kan inte säga att "i USA är det xx", eftersom det finns så stora variationer, Sverige är ett litet land och mycket mer homogent vad gäller arbeten, arbetslagar etc.

Du behover licens for att jobba på dagis, kolla med den specifika stat det gäller.

Ja att testa usa till och börja med är nog nästan hundra bestämt. Anledningen att det inte blir förens nästa sommar att ta tag i visum ansökan osv är för min pappa är väldigt sjuk nu. Jag räknar ändå med cirka 9 månader minst innan det gått igenom med intervju och alla papper.

Jo har lite amerikanska vänner som har koll på hur det är att fixa med jobbgrejen när det kommer till förskolan, men tack! :)
  • Anonym (Patriot)
    Jossenilsson skrev 2019-09-15 15:37:52 följande:

Jaha intressant, varför är det så tycker du? Vad är det som är så fantastiskt med Sverige? Ja bland annat hur lönerna ser ut i de olika länderna, vi lever ett betydligt bekvämare liv i usa och möjligheterna är större där. Han har en jättestor familj han umgås mycket medan jag bara i princip har mina föräldrar o syskon där relationen är si sådär.

Sjukvård, föräldraledighet, fri skola, inga skolskjutningar, aborträtt, semester....
Svar på tråden Distansförhållande USA