• Jossenilsson

    Distansförhållande USA

    Hejsan allihopa

    Känner för att skriva av mig men även höra lite historier om folk som lyckats med sina distansförhållanden. Mina vänner är fantastiska men de kan inte riktigt relatera då de inte varit i distansbubblan.

    Förra året träffade jag världens mest underbara man över nätet. Efter 5 månader åkte jag och hälsade på honom och sedan dess och vi setts flertal gånger och känslorna blir starkare för varje dag. Jag känner verkligen att han är the one, kan inte tänka mig spendera livet med någon annan. Men distansen är fruktansvärd i mellan åt, skiljer 8 timmar mellan oss.

    Vi har pratat om att nästa sommar börja ta tag i att flytta ihop då vi haft distans i 2 år, som det ser ut blir det nog jag som flyttar dit med tanke på hans jobb och vad han tjänar, men det är ett stort steg och lämna allting här i Sverige för ett liv på andra sidan jorden. Jag är utbildad förskollärare och insett att lönen där borta är skitdålig. Tillsammans lär vi ha det väldigt gott ställt men jag funderar väldigt mycket på att inte sätta sig i skiten i framtiden. Man vet ju aldrig, folk skiljer sig och jag vill inte sitta där med 2 barn och en fattigmanna lön och inte kunna flytta hem. Mycket tankar som snurrar. Är det någon här som flyttat över till USA och har lite tips och ideer vad man ska tänka på? Saknar ni Sverige? Kan tillägga att jag bott utomlands 2 år innan och pluggat ett halvår i usa så är inte helt främmande med tanken men aldrig bott där på riktigt. Sorry för wall of text mitt i natten.

  • Svar på tråden Distansförhållande USA
  • Anonym (Ann)
    Jossenilsson skrev 2019-09-15 15:37:52 följande:
    Jaha intressant, varför är det så tycker du? Vad är det som är så fantastiskt med Sverige? Ja bland annat hur lönerna ser ut i de olika länderna, vi lever ett betydligt bekvämare liv i usa och möjligheterna är större där. Han har en jättestor familj han umgås mycket medan jag bara i princip har mina föräldrar o syskon där relationen är si sådär.
    Vad ska du med hans höga lön om det skiter sig, eftersom du bara kommer att ha en dålig lön?

    Tänk inte på hur det är när allt fungerar, tänk hur det blir om ni skiljer er.
  • Tow2Mater
    Anonym (myself) skrev 2019-09-17 07:54:49 följande:

    Min chef från förra jobbet är som din kille - han bodde i USA och träffat en svensk tjej som är förskolelärare. De hade gift sig och flyttat ihop till USA. Bott där ett par år, men det gick sådär för henne - hon kunde inte hitta nåt bra jobb. På hennes förslag har de på försök flyttat till Sverige (under tiden fick de ett barn där). Nu har de bott i Sverige i typ 10 år, och han säger att det var det bästa beslutet han hade fattat. Det är mycket enklare med allt i Sverige, mycket säkrare (då menar jag sociallt - hela skyddsnätet), och de tänker inte flytta tillbaka till USA.
    Så, ha det i åtanke, att det vore kanske bättre ändå för din kille att flytta hit. Eller prova först USA och sen bestäm er. Lycka till oavsett!


    Som du säger, man måste (våga) prova och komma fram till vad som passar. Jag kan ge exempel på familjer där den Amerikanske maken vantrivts i Sverige, och familjen flyttat tillbaka till USA, och även där det lett till skiljsmässa och de separerat då den ena parten vägrade flytta från Sverige Och andra där familjer trivs mycket bra i USA och aldrig skulle överväga att flytta till Sverige. Kan båda parter vara öppna för att prova bo i båda/fler länder om ett inte visar sig fungera av någon anledning, har man mycket större chans att lyckas.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ann) skrev 2019-09-17 13:46:07 följande:
    Vad ska du med hans höga lön om det skiter sig, eftersom du bara kommer att ha en dålig lön?

    Tänk inte på hur det är när allt fungerar, tänk hur det blir om ni skiljer er.
    Skiljsmässa fungerar lite olika i USA jämfort med Sverige. Det är inte ovanligt att makarna enligt lag delar pa den enas pensionspengar, etc om det bara är en som har ett pensionsspar t ex. Den med hog lon kan även t ex sätta in pensionspengar till den andre, precis som man kan i Sverige.
  • Anonym (Ann)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 13:53:06 följande:
    Skiljsmässa fungerar lite olika i USA jämfort med Sverige. Det är inte ovanligt att makarna enligt lag delar pa den enas pensionspengar, etc om det bara är en som har ett pensionsspar t ex. Den med hog lon kan även t ex sätta in pensionspengar till den andre, precis som man kan i Sverige.
    OK? Det du skriver har ju inget med det jag skrev att göra.

    Självklart ska TS ta reda på hur det blir om det skiter sig. Vare sig det är positiva saker eller negativa. Sedan hjälper ju inte pensionspengar TS om hon skiljer sig efter 5 år och inte kan ta sitt barn med sig om hon vill åka hem till Sverige.
  • Tow2Mater
    Anonym (Ann) skrev 2019-09-17 13:57:48 följande:
    OK? Det du skriver har ju inget med det jag skrev att göra.

    Självklart ska TS ta reda på hur det blir om det skiter sig. Vare sig det är positiva saker eller negativa. Sedan hjälper ju inte pensionspengar TS om hon skiljer sig efter 5 år och inte kan ta sitt barn med sig om hon vill åka hem till Sverige.
    Vi har redan pratat om att just barn kan vara ett problem, därför ska man inte skaffa barn det första man gör, utan vänta tills man vet var man kan tänka sig bo, förhållandet fungerar, etc.
  • Anonym (Ann)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 14:27:52 följande:
    Vi har redan pratat om att just barn kan vara ett problem, därför ska man inte skaffa barn det första man gör, utan vänta tills man vet var man kan tänka sig bo, förhållandet fungerar, etc.
    Och det finns andra saker som kan ställa till problem.

    Sedan är det väl inte din sak att styra vad folk får skriva eller inte i denna tråd?
  • Anonym (NYC)
    Tow2Mater skrev 2019-09-16 22:36:40 följande:

    Flygbiljetter till Sverige har blivit dyrt, det kostar mer att flyga t/r USA-Sverige än åt andra hållet. Ha det med i beräkningarna; en årlig resa till Sverige om du vill ska vara del av ditt behov, och inte ses som enbart en semesterresa ifrån din mans håll :)


    Det kan man lösa genom att varje gång köpa t.o.r från Sverige, med ombokningsbar återresa (inom ett år). På så sätt har man dessutom en utväg om allt skiter sig och man vill hem till Sverige.
  • Anonym (Praktiskt)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 13:38:10 följande:

    Hon kan gifta sig i USA. USA är inte emot genuina äktenskap, det måste bara goras på rätt sätt (dvs lagligt genom att ha rätt visum). Planerar man att bo i USA är det ingen fordel att gifta sig i Sverige.


    Vad är det du inte fattar? TS kan inte bara gifta sig med en amerikan och sedan fritt få vistas i USA. Dom måste bli godkända genom en nogran upplagd intervju och bevismaterial. Visar dom upp att dom varit gifta I Sverige under 2-3 år är det lättare att få ett greencard än att TS åker dit, gifter inom dessa 3 månader och sedan ansöka. Hur mångs tror du inte gör så? Detta vill USA stoppa då det är ett problem med fejkade äktenskap.
  • Tow2Mater
    Anonym (Praktiskt) skrev 2019-09-17 14:55:17 följande:
    Vad är det du inte fattar? TS kan inte bara gifta sig med en amerikan och sedan fritt få vistas i USA. Dom måste bli godkända genom en nogran upplagd intervju och bevismaterial. Visar dom upp att dom varit gifta I Sverige under 2-3 år är det lättare att få ett greencard än att TS åker dit, gifter inom dessa 3 månader och sedan ansöka. Hur mångs tror du inte gör så? Detta vill USA stoppa då det är ett problem med fejkade äktenskap.
    USA har ingen agenda att stoppa legitima äktenskap. TS kan gifta sig med en Amerikan om hon reser in i USA på rätt visum. Hon ändrar sen status i USA och får ett temporärt sk green card och arbetstillstånd. Det är inte svårt, men det kostar en del och tar tid med pappersarbete etc. Kommer man från t ex Filippinerna, Mexico eller liknande kan en större bevisbörda krävas, men som svensk kommer hon med största sannolikhet inte stöta på problem (om hon gör det lagligt på rätt sätt).

    Att gifta sig i Sverige skulle kräva en hel del av TS idag, hon ska t ex kunna försörja sin man/sambo och ha en viss storlek på bostad mm. Immigration till Sverige av icke-flyktingar har blivit mycket hårdare än det brukade vara.
  • Anonym (Praktiskt)
    Tow2Mater skrev 2019-09-17 15:37:15 följande:

    USA har ingen agenda att stoppa legitima äktenskap. TS kan gifta sig med en Amerikan om hon reser in i USA på rätt visum. Hon ändrar sen status i USA och får ett temporärt sk green card och arbetstillstånd. Det är inte svårt, men det kostar en del och tar tid med pappersarbete etc. Kommer man från t ex Filippinerna, Mexico eller liknande kan en större bevisbörda krävas, men som svensk kommer hon med största sannolikhet inte stöta på problem (om hon gör det lagligt på rätt sätt).

    Att gifta sig i Sverige skulle kräva en hel del av TS idag, hon ska t ex kunna försörja sin man/sambo och ha en viss storlek på bostad mm. Immigration till Sverige av icke-flyktingar har blivit mycket hårdare än det brukade vara.


    Eh, ne så lätt är det inte att få ett creencard genom giftermål oavsett land. Men visst, lev du i din lilla bubbla av rosa moln.
Svar på tråden Distansförhållande USA