• Anonym (R)

Sluta med växelvis boende?

Jag har efter en uppslitande relation och separation växelvis boende med min tioåriga dotter. Separationen var fruktansvärd där jag lämnades för en ny men exet fortsatte ha sex med oss båda, jag blev gravid och gjorde en abort.

Jag är så traumatiserad av vår relation och separation och nu ska min dotter introduceras för den nya vilket jag mår ännu sämre av. Vi har alltid varit väldigt nära varandra men hon vill bo hos båda. Jag mår så dåligt att jag överväger att hon ska bo hos pappan på heltid. Trodde aldrig jag skulle sluta kämpa för min dotter men varje gång vi har byte nu mår jag så fruktansvärt att jag är rädd att det ska gå ut över henne. Är det rätt att låta henne bo hos pappan helt eller kommer jag skada henne då? Vet varken ut eller in.

• Svar på tråden Sluta med växelvis boende?
  • Anonym (ek)

Klart du inte ska ge upp din dotter. Självklart ska hon bo även hos dig. Ja, hon kommer ta skada eftersom du väljer bort henne.
    Du kommer att ångra dig om du ger upp. Det låter som en klyscha, men det kommer att kännas bättre längre fram.

• Anonym (R)

Du har säkert rätt i att hon kanske skulle känna att jag valde bort henne. Det är svårt att se att det kommer kännas bättre. Exet har ju gått vidare helt utan konsekvenser medan jag har kvar minnena från alla trauman väldigt tydligt och känner att livet är i princip över då jag är så skadad känslomässigt. Men jag vill inte skada min dotter såklart.

• LoveRain

Du behöver hjälp med att hantera det du gått igenom. Börja med att kontakta VC alt att du kontaktar psykolog privat och betalar själv för det. Att din dotter inte får bo med dig gör det inte bättre.

• Anonym (R)

Tack för svaren. Om jag hade varit starkare hade jag hanterat allt bättre, klarat att vara stark för min dotters skull istället för att allt som varit och är plågar livet ur mig. Jag skäms över att jag mår som jag gör. Men jag ska försöka söka hjälp, stå på benen och ha kvar dottern. Jag vill inte överge henne även om jag nu tänker att hon skulle ha det bättre hos pappan.

• neverpreggo

Alla kan behöva hjälp nångång. Detta är din. Det är ditt dåliga mående som pratar och dottern skulle inte ha det bättre utan dig.

• LoveRain

Du behöver inte skämmas! Det är inte på något sätt ovanligt att ha minst en period i livet då man inte mår bra. Du har varit med om något som satt djupa spår hos dig. Våga be om hjälp och våga göra det igen om det inte funkar första gången.

• Zinken

Jag har också tänkt i dina banor under mina låga perioder i livet men som en del säger, det blir bättre. Försök att fokusera på det positiva. Du har det förmodligen bättre utan någon som ligger med andra, du förtjänar bättre om inte annat, du har din dotter mm.

Och vet du, det är helt ok att vara ledsen som förälder ibland, dra bara inte in din dotter i det, säg att du är ledsen när du är det, gråt om du behöver, du behöver inte berätta ingående varför, bara berätta att det absolut inte har med henne att göra. Ibland blir man bara ledsen. Det är nog nyttigt för barn att veta att det är ok och att vuxna också kan vara det.

Svar på tråden Sluta med växelvis boende?