• bluebrd

Sjukskrevs förra veckan plussat idag

Hej!

Jag plussade idag, och är väldigt glad för det:). Har velat ha barn ett bra tag nu. Men det är några saker som snurrar i mitt huvud.

Min sambo och jag har känt varandra sen juni. Vi blev ett par på en gång och i slutet på juli flyttade vi ihop. Vi hade tänkt att vi skulle börja försöka sedan slutet på augusti, eftersom att jag är 30 och han 29. Vi blev gravida på första försöket!!! Det trodde vi inte, utan räknade kallt med att det kommer att ta flera månader.

Men förra veckan sjukskrevs jag för utmattningsdepression och fick antidepressiva läkemedel. Utmattningen kom som en blixt från klar himmel. (Min sambo hade dock anat att jag kunde vara på gränsen till att bli utmattad.)

Jag är bara orolig för att vi inte ska fixa det här pga mitt mående. Vi är nya i ett förhållande, jag är gravid och sjukskriven.

Snälla, jag behöver höra några peppande historier där det har gått bra även om man är nyligen utbränd och gravid.

Tack så mycket

• Svar på tråden Sjukskrevs förra veckan plussat idag
  • Gasellen87
    Anonym (Barbie) skrev 2019-09-25 07:39:05 följande:

Och vart skrev jag att det var kvinnans ansvar??

Jag har själv varit sjukskriven för utmattningsdepression och var då ensamstående med 2 små barn! Önskar verkligen att jag haft en partner som delat/tagit över ansvaret då! När man vaknar på morgonen och gråter för att det är så jobbigt att gå upp ur sängen och klä på sig, är faan inte enkelt att ta hand om barn när man inte orkar ta hand om sig själv!

Det jag skrev var att jag hoppas att TS sambo kommer ta det ansvaret, så lägg inte in något som jag varken menat eller skrivit!!

Det skrev jag inte att du skrivit utan jag tolkar det så eftersom du hoppas hon har en sambo som kan ta hand om barnet när hon inte orkar.

Det jag vill få fram är att samhället idag tar för givet att kvinnan ska dra de tyngsta lasset med barn och att de största ansvaret ligger på dem och att man i princip skulle ha tur om man träffar någon som delar eller tar mer när man själv mår sämre.. och därav frågan om en man hade fått samma svar?

Jag vet precis hur det är att vara själv med två småbarn när man själv mår skit.
  • Utvandraren

Du får väl välja. Piller eller barn. 

Hur gravt utbränd är du? Får du hjälp med strategier angående hur du ska hantera stress i framtiden? Hur ser prognosen ut?

Det är inte alla graviditeter som är så lätta ska du veta... Kommer du orka med en tuff graviditet?

• Utvandraren
    Gasellen87 skrev 2019-09-25 15:50:23 följande:
    Det skrev jag inte att du skrivit utan jag tolkar det så eftersom du hoppas hon har en sambo som kan ta hand om barnet när hon inte orkar.

Det jag vill få fram är att samhället idag tar för givet att kvinnan ska dra de tyngsta lasset med barn och att de största ansvaret ligger på dem och att man i princip skulle ha tur om man träffar någon som delar eller tar mer när man själv mår sämre.. och därav frågan om en man hade fått samma svar?

Jag vet precis hur det är att vara själv med två småbarn när man själv mår skit.
    Det finns massvis med feministtrådar på fl men nu talar vi om utmattningssyndrom och huruvida ts orkar med en graviditet.
  • Anonym (Ni två)
    Gasellen87 skrev 2019-09-25 15:50:23 följande:

På vilket sätt tar just samhället för givet att just kvinnan ska dra det tyngsta lasset?

Så uppfattar inte jag det alls.

Det är upp till varje par och familj att hantera sin egna situation i familjelivet.

Eller hur menar du att andra tar för givet att du ska göra mer än din partner?
  • Gasellen87
    Anonym (Ni två) skrev 2019-09-25 23:26:11 följande:

På vilket sätt tar just samhället för givet att just kvinnan ska dra det tyngsta lasset?

Så uppfattar inte jag det alls.

Det är upp till varje par och familj att hantera sin egna situation i familjelivet.

Eller hur menar du att andra tar för givet att du ska göra mer än din partner?

Dags att komma fram under stenen..
  • Gasellen87
    Utvandraren skrev 2019-09-25 22:26:16 följande:

Det finns massvis med feministtrådar på fl men nu talar vi om utmattningssyndrom och huruvida ts orkar med en graviditet.

Ja, exakt därför passar frågan utmärkt. Har inget med feminism att göra.. det låter på flera som att relationen tar stryk, att det är tufft osv. Visst kan de göra det. OM ens sambo gör som samhället fostrar många män till, låter kvinnan ta de största ansvaret. När kvinnan inte orkar blir relationen lidande för mannen måste göra "för mycket".

Stötta ts istället.
  • Anonym (Ni två)
    Gasellen87 skrev 2019-09-26 16:50:59 följande:

Dags att komma fram under stenen..

Komma fram under stenen?

Det är ingen annan än du och din partner som sköter erat liv med barnen i erat hem.

Hur kan det vara samhällets fel att du eller din partner gör mer än den andra?

Om det nu är samhället som tar kvinnan för givet så borde du inte ha nå problem att lägga fram punkter på vad det är samhället gör fel?
  • Utvandraren
    Gasellen87 skrev 2019-09-26 16:54:20 följande:
    Ja, exakt därför passar frågan utmärkt. Har inget med feminism att göra.. det låter på flera som att relationen tar stryk, att det är tufft osv. Visst kan de göra det. OM ens sambo gör som samhället fostrar många män till, låter kvinnan ta de största ansvaret. När kvinnan inte orkar blir relationen lidande för mannen måste göra "för mycket".

Stötta ts istället.
    Suck! 

Starta en egen tråd om du vill raljera över bristen på jämställdhet. Du hjälper inte Ts.
  • Gasellen87
    Anonym (Ni två) skrev 2019-09-26 18:26:31 följande:

Komma fram under stenen?

Det är ingen annan än du och din partner som sköter erat liv med barnen i erat hem.

Hur kan det vara samhällets fel att du eller din partner gör mer än den andra?

Om det nu är samhället som tar kvinnan för givet så borde du inte ha nå problem att lägga fram punkter på vad det är samhället gör fel?

Jag inget problem alls med att komma med förslag på det. Pojkar och flickor fostras olika av samhället. Det är sedan väldigt gammalt. Både i skolan, hemmen och i samhället. Det kan knappast vara okänt att pojkar och flickor behandlas olika och fostras att vara på olika sätt. Ta tex att de är mamman som tar ut mest vabb, mest föräldraledighet och är den i hushållet som oftast går ner i tid för att ta hand om barnen. Pojkar "ska" vara tuffa, starka och "synas", medens flickor "ska" vara omhändertagande, söta och tysta.

Jag har inte yttrat något om hur vi har det i vårt hem. Påtalar bara att samhällets syn på män och kvinnors uppgifter påverkar hur vi ser på vems ansvar som är vems.
  • Gasellen87
    Utvandraren skrev 2019-09-26 19:27:17 följande:

Suck! 

Starta en egen tråd om du vill raljera över bristen på jämställdhet. Du hjälper inte Ts.

Suck..
  • Anonym (Ni två)
    Gasellen87 skrev 2019-09-26 19:47:49 följande:

Jag inget problem alls med att komma med förslag på det. Pojkar och flickor fostras olika av samhället. Det är sedan väldigt gammalt. Både i skolan, hemmen och i samhället. Det kan knappast vara okänt att pojkar och flickor behandlas olika och fostras att vara på olika sätt. Ta tex att de är mamman som tar ut mest vabb, mest föräldraledighet och är den i hushållet som oftast går ner i tid för att ta hand om barnen. Pojkar "ska" vara tuffa, starka och "synas", medens flickor "ska" vara omhändertagande, söta och tysta.

Jag har inte yttrat något om hur vi har det i vårt hem. Påtalar bara att samhällets syn på män och kvinnors uppgifter påverkar hur vi ser på vems ansvar som är vems.

Det är inte samhället som fostrar barnen. Det är föräldrarna som fostrar barnen . Att yttre faktorer sedan påverkar människor är en annan sak, men det är föräldrarna som fostrar barnen.

Det är väl inte samhällets fel att exempelvis mamman ska vabba? Det är ju ett beslut som tas mellan respektive partner ?

Mamman behöver inte heller ta mer föräldraledigt. Det är också ett beslut som tas mellan partner. Det är ingen som tvingar mamman att behöva ta mer föräldraledigt än pappan.

Mamman behöver heller inte gå ner i tid om hon inte vill. Det är också ett beslut som tas.

Pojkar behöver inte höras eller synas eller vara coola. Flickor behöver inte vara söta och omhändertagande.

Det är beslut som tas i hemmet och inte samhällets fel.

Jag kan inte se hur det kan vara samhällets fel. Vi lär själva våra barn värderingar och normer, vi ska föröka göra barnen så självsäkra så de yttre faktorerna inte påverkar dom lika lätt.

Så jag kan inte hålla med dig.
  • Gasellen87

[quote=79925936][quote-nick]Anonym (Ni två) skrev 2019-09-26 21:07:52 följande:[/quote-nick]Det är inte samhället som fostrar barnen. Det är föräldrarna som fostrar barnen . Att yttre faktorer sedan påverkar människor är en annan sak, men det är föräldrarna som fostrar barnen.

Det är väl inte samhällets fel att exempelvis mamman ska vabba? Det är ju ett beslut som tas mellan respektive partner ?

Mamman behöver inte heller ta mer föräldraledigt. Det är också ett beslut som tas mellan partner. Det är ingen som tvingar mamman att behöva ta mer föräldraledigt än pappan.

Mamman behöver heller inte gå ner i tid om hon inte vill. Det är också ett beslut som tas.

Pojkar behöver inte höras eller synas eller vara coola. Flickor behöver inte vara söta och omhändertagande.

Jag kan inte se hur det kan vara samhällets fel. Vi lär själva våra barn värderingar och normer, vi ska föröka göra barnen så självsäkra så de yttre faktorerna inte påverkar dom lika lätt.

Så jag kan inte hålla med dig.[/

Det behöver du inte heller, alla har rätt till sin egen åsikt och syn på samhällets påverkan på hur barn och unga fostras. Jag vet att beslut tas i hemmet men oavsett vad är min åsikt att dessa påverkas av samhällets normer och värderingar.

• Anonym (Ni två)
    Gasellen87 skrev 2019-09-27 06:27:30 följande:

[quote=79925936][quote-nick]Anonym (Ni två) skrev 2019-09-26 21:07:52 följande:[/quote-nick]Det är inte samhället som fostrar barnen. Det är föräldrarna som fostrar barnen . Att yttre faktorer sedan påverkar människor är en annan sak, men det är föräldrarna som fostrar barnen.

Så jag kan inte hålla med dig.[/

Det behöver du inte heller, alla har rätt till sin egen åsikt och syn på samhällets påverkan på hur barn och unga fostras. Jag vet att beslut tas i hemmet men oavsett vad är min åsikt att dessa påverkas av samhällets normer och värderingar.

Självklart.

Tycker bara det är ledsamt att folk använder samhället till så många ursäkter bör det faktist är beslut som tas mellan 2 individer om hur man lägger upp sitt liv tillsammans
Svar på tråden Sjukskrevs förra veckan plussat idag