• trudellutt

Hur f*n sparar man pengar egentligen?

Helt ärligt nu, hur kan man spara mer?
    Det är ganska logiskt att personer som tjänar +30k kan lägga undan 10k i månaden, men om man får ut runt 12 000, och räkningarna landar kring 7000-8000 i månaden(innan mat), vad tusan gör man då?

Sitter som vanligt med samma vanliga ångest som jag gör jäkla varje månad. Räkningarna är betalda och kvar har jag ca 1000 på kontot samt 1500 på sparkontot.

Som tur är så tjänar min sambo mer så vi klarar oss, men jag vill ju såklart känna mig självständig och kunna spara osv, vilket jag verkligen inte kan.

Tips som att "sälja saker" osv känns onödiga, har sålt massor och fortsätter göra det kontinuerlig. Försöker dryga ut kassan på alla möjliga sätt men känns ändå som att jag landar på samma, tom mindre vid månadens slut.

Uppenbarligen har jag för lite i lön, men det kan jag inte göra något åt just nu,  jobbar både på min arbetsplats och har eget vid sidan av så har varken tid eller ork till annat. Ja, förutom att sälja saker för några slantar här och där. 

Seriöst, vad gör jag för fel?

Hur gör ni andra med låg inkomst och med höga utgifter?

Mår seriöst skit över min ekonomi...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-29 00:15
    Bara för att klargöra så är dessa 7000-8000 min del, vi delar princip 50/50 på räkningar. Sambon betalar mycket av maten, bensin och lite sånt.
    Jag har egna skulder och räkningar som höjer utgifterna, och är inget jag kan direkt minska på.

Och jag jobbar inte riktigt heltid, har två jobb "extrajobb" där jag tar timmar när jag kan, och som sagt även eget vid sidan av som inte ger mycket, eller iaf nån stadig inkomst.

Min poäng är inte så mycket att få massa specifika råd om min situation antar jag, ville väl mest ge kontext och förklara. Utan att få råd hur ANDRA gör för att spara, få insikt i andras ekonomi liksom, hoppas ni förstår.

• Svar på tråden Hur f*n sparar man pengar egentligen?
  • Anonym (12345)
    LoveRain skrev 2019-09-29 10:15:41 följande:
    Tänker att det vore rimligare att ni fördelar kostnaderna på ett annat sätt. Om du tjänar 12 000 och din kille 24 000 så står du för en 1/3 av de utgifterna och han 2/3.

Ni verkar ha ett relativt dyrt boende? Är det stort? Finns det möjlighet att hyra ut ett rum ett tag (om ni bor tex i en studentstad är det ju relativt enkelt).
    Då betalar ju han hennes skulder, hur är det rimligt?
  • LoveRain

[quote=79930279][quote-nick]Anonym (12345) skrev 2019-09-29 10:37:48 följande:[/quote-nick]Då betalar ju han hennes skulder, hur är det rimligt?[/qoute]

Jag tänker att det är rimligt att ha en liknande levnadsstandard när man lever ihop som ett par. Skulle kunna tänka mig att ha två separata ekonomier om min partner hade ett väldigt ansvarslöst beteende när det gäller ekonomi och ständigt drar på sig spelskulder osv, alltså i extremfall.

Ett annat alternativ är ju att de flyttar till ett billigare boende som ger en mer rimlig boendekostnad för TS. Det kanske inte TS sambo vill och då kanske det är mer värt för honom att de kan bo kvar och han betalar mer under en period tills TS har en större anställning med mer inkomst?

Jag tjänar mer än min partner men vi lägger ihop våra inkomster i en hög, betalar alla räkningar, mat, sparande osv därifrån och sen delar vi på resten. Vi har valt att leva ihop och jag vill att vi ska ha det lika bra. Jag blir inte lyckligare av att ha mer pengar att spendera medan han har mindre. Jag blir glad av att vi båda kan unna oss samt att det känns som att dela på allt man har är vad man gör i en familj. Det är min åsikt och givetvis finns det flera andra sätt att se på ekonomi som inte är mindre rätt, så länge de inblandade mår bra av och är nöjda ned lösningen.

• Anonym (12345)
    LoveRain skrev 2019-09-29 10:51:41 följande:

[quote=79930279][quote-nick]Anonym (12345) skrev 2019-09-29 10:37:48 följande:[/quote-nick]Då betalar ju han hennes skulder, hur är det rimligt?[/qoute]

Jag tänker att det är rimligt att ha en liknande levnadsstandard när man lever ihop som ett par. Skulle kunna tänka mig att ha två separata ekonomier om min partner hade ett väldigt ansvarslöst beteende när det gäller ekonomi och ständigt drar på sig spelskulder osv, alltså i extremfall.

Ett annat alternativ är ju att de flyttar till ett billigare boende som ger en mer rimlig boendekostnad för TS. Det kanske inte TS sambo vill och då kanske det är mer värt för honom att de kan bo kvar och han betalar mer under en period tills TS har en större anställning med mer inkomst?

Jag tjänar mer än min partner men vi lägger ihop våra inkomster i en hög, betalar alla räkningar, mat, sparande osv därifrån och sen delar vi på resten. Vi har valt att leva ihop och jag vill att vi ska ha det lika bra. Jag blir inte lyckligare av att ha mer pengar att spendera medan han har mindre. Jag blir glad av att vi båda kan unna oss samt att det känns som att dela på allt man har är vad man gör i en familj. Det är min åsikt och givetvis finns det flera andra sätt att se på ekonomi som inte är mindre rätt, så länge de inblandade mår bra av och är nöjda ned lösningen.

Även om det ska vara rimlig levnadsstandard så innebär det inte att man måste betala den andres skulder bara för att man väljer att bo ihop.
    Jag personligen hade inte velat göra det och tycker inte det är rätt att min sambo skulle göra det heller, mina skulder är upp till mig att betala.

Tycker TS gör rätt, ju denne betalar av ju mer pengar får denna över.
    Vi lägger tex inte inkomsterna i en hög, jag betalar mer då jag tjänar mer, bostad m.m.

Det spelar ingen vart pengarna kommer ifrån det viktigaste är att saker och ting betalas och att man är överens.
  • Anonym (Jag undrar samma)

Jag undrar samma. Det spelar ingen roll om jag har 10000 eller 30000 i månaden klarar inte av att spara ett öre ändå. Nu vet jag inte men jag tror det hade vart samma med 100 000 och en miljon med.

Det är som att man snabbt anpassar utgifterna och alltid gör av med allt oavsett. Kanske att i brytpunkten mellan låg lön och hög lön att jag hade kunnat där om jag hade tänkt till men det gjorde jag inte.

Nu har jag tack och lov inga skulder alls, men det är verkligen plus minus noll oavsett.

• Anonym (12345)
    Anonym (Jag undrar samma) skrev 2019-09-29 12:25:41 följande:

Jag undrar samma. Det spelar ingen roll om jag har 10000 eller 30000 i månaden klarar inte av att spara ett öre ändå. Nu vet jag inte men jag tror det hade vart samma med 100 000 och en miljon med.

Det är som att man snabbt anpassar utgifterna och alltid gör av med allt oavsett. Kanske att i brytpunkten mellan låg lön och hög lön att jag hade kunnat där om jag hade tänkt till men det gjorde jag inte.

Nu har jag tack och lov inga skulder alls, men det är verkligen plus minus noll oavsett.

Troligtvis har det min din konsumtion att göra.
    Spara för köp sedan.
  • LoveRain
    Anonym (12345) skrev 2019-09-29 11:29:46 följande:

Även om det ska vara rimlig levnadsstandard så innebär det inte att man måste betala den andres skulder bara för att man väljer att bo ihop.

Jag personligen hade inte velat göra det och tycker inte det är rätt att min sambo skulle göra det heller, mina skulder är upp till mig att betala.

Tycker TS gör rätt, ju denne betalar av ju mer pengar får denna över.

Vi lägger tex inte inkomsterna i en hög, jag betalar mer då jag tjänar mer, bostad m.m.

Det spelar ingen vart pengarna kommer ifrån det viktigaste är att saker och ting betalas och att man är överens.

Menade ju att jag betalar mer då jag tjänar mer, blir ju så när vi lägger ihop våra inkomster och sedan betalar räkningarna med de ihoplagda pengarna. Till räkningar hör även studieskulder, mobilabonnemang (innehåller ofta avbetalning på själva telefonen) osv. Vi har generellt sätt väldigt få lån och avbetalningar så det kanske bidrar till vår inställning om att dela på allt. Skulle kanske vara annorlunda om en av oss hade stora, dyra konsumtionslån.

Givetvis ska TS betala av så mycket som möjligt på sina skulder, helt rätt.
  • Anonym (slösa)
    Anonym (Jag undrar samma) skrev 2019-09-29 12:25:41 följande:

Jag tror man väntar med stora utgifter så länge som det går,  när man inte har så stor inkomst. Sen när inkomsten blir högre, kan man byta ut tvättmaskin, få nya glasögon, köpa vinterkläder osv. 

Jag var sjukskriven och arbetstlös i några år. Nu har jag haft okej lön i ett år,men jag har fortfarande inte kunnat börja spara, eftersom utgifterna kommer nu istället.
  • Anonym (12345)
    LoveRain skrev 2019-09-29 12:52:36 följande:
    Menade ju att jag betalar mer då jag tjänar mer, blir ju så när vi lägger ihop våra inkomster och sedan betalar räkningarna med de ihoplagda pengarna. Till räkningar hör även studieskulder, mobilabonnemang (innehåller ofta avbetalning på själva telefonen) osv. Vi har generellt sätt väldigt få lån och avbetalningar så det kanske bidrar till vår inställning om att dela på allt. Skulle kanske vara annorlunda om en av oss hade stora, dyra konsumtionslån.

Givetvis ska TS betala av så mycket som möjligt på sina skulder, helt rätt.
    Bara av ren nyfikenhet, säg att det skulle vara så att ni går skilda vägar, hur delar ni upp kontot?
  • Anonym (Socialsekreterare)
    AniieeHär skrev 2019-09-28 21:28:17 följande:

Ditt vuxna barn ska omgående gå till soc med ett inneboendekontrakt mellan er och ansöka om försörjningsstöd. Du är INTE försörjningsskyldig längre, så om de drar till med ett "21 år" så kan du be dem sticka upp den i röven. 

Fast gör inte det, för det brukar hjälpa bättre om man är lugn, diplomatisk och påläst.

Får ungen aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen/FK?

Fast så fungerar det inte. Vi på försörjningsstöd har koll på lagar och riktlinjer. Finns ingen mening med att bli arg då det är utom socialsekreterarens kontroll.
  • AniieeHär
    Anonym (Socialsekreterare) skrev 2019-09-29 13:49:29 följande:
    Fast så fungerar det inte. Vi på försörjningsstöd har koll på lagar och riktlinjer. Finns ingen mening med att bli arg då det är utom socialsekreterarens kontroll.
    Tror du missade att läsa en del av mitt inlägg.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (12345)
    AniieeHär skrev 2019-09-28 21:28:17 följande:
    Ditt vuxna barn ska omgående gå till soc med ett inneboendekontrakt mellan er och ansöka om försörjningsstöd. Du är INTE försörjningsskyldig längre, så om de drar till med ett "21 år" så kan du be dem sticka upp den i röven. 

Fast gör inte det, för det brukar hjälpa bättre om man är lugn, diplomatisk och påläst.

Får ungen aktivitetsstöd från arbetsförmedlingen/FK?
    För att man ska få aktivitetsstöd krävs att man deltar i något, det är inget man kan få bara för att man är arbetslös och söker jobb.
  • LoveRain
    Anonym (12345) skrev 2019-09-29 13:09:19 följande:

Bara av ren nyfikenhet, säg att det skulle vara så att ni går skilda vägar, hur delar ni upp kontot?

Då lär vi sluta föra över våra inkomster till ett gemensamt konto vid löning. Det är inte så att det ligger enorma summor där. Vi för över våra löner, betalar alla räkningar och lägger över på

olika sparanden, lämnar en summa för mat m.m och sen delar vi resterande i två delar som vi för över tillbaka på våra respektive konto. Vi använder upp pengarna på det gemensamma kontot varje månad. Sparkonton och buffertkonto är separata från det gemensamma kontot och eftersom vi inte är gifta berörs inte de vid en av separation.

Vi är inte rika (men inte heller fattiga)men har pensionssparande, sparande till vårt barn och varsin buffert (som vi ser som gemensam).Äger ingen bostadsrätt eller något annat med stort värde.

Skulle klara av att försörja hela min familj i mer än ett halvår enbart med hjälp av min buffert.

Känner mig lugn med vårt upplägg. Jag riskerar inte att förlora min trygghet och boende om vi skulle gå isär (möjligtvis om han skulle bli 100% personlighetsförändrad och försöka hävda bättre rätt till hyresrätten men den risken känns minimal).
  • Anonym (nja..)

Har man en sambo som också tjänar pengar så behöver man inte oroa sig på samma sätt som en ensamstående med samma ekonomi som ts, så ja tufft ts men du har det egentligen rätt bra jämfört med en del.

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2019-09-28 14:47:20 följande:
    Det var du som sa att pengar som finns i madrassen inte syns, du fick 100.000 kr av din mamma när du blev myndig så jag antog att du menade att du fick dem när du var 18 år?? Och att du gick på soc tills du var 25. Dvs du hade 100.000 undanstoppade under tiden du uppbar socialbidrag, pengar i madrassen som du sa.

Stämmer inte det?

Mitt barn tog studenten i juni, det är inte så lätt att hitta ett jobb direkt efter studenten när man inte har erfarenhet och vi har inte heller sökt något socialbidrag fram tills nu, vi har försökt klara oss ändå men vi svälter bokstavligt talat (jag äter ett mål mat om dagen för att spara) och för att glädja dig kommer vi antagligen inte ens att få soc för de anser att bor man hemma ska föräldrrna försörja en. Barnet söker jobb som en galning och har varit på flera intervjuer så förhoppningsvis får hen något snart!

Fult som fan att sparka på någon som redan ligger, tror du inte jag redan mår skitdåligt för det här!! Jag var med om en olycka för några år sen så jag kan inte jobba med mitt gamla jobb och pga lång sjukskrivning och rehabilitering har min ekonomi kraschat och alla mina sparpengar är slut! Tyvärr har jag inga föräldrar som kan ge mig 100.000 kr.

Jävla skitstövel vad äcklig du är :( :(
    Om du hade läst mina inlägg så kanske du såg att jag förtydligade mina uttalanden.

Vet du att det finns fler som har det lika illa som du, eller sämre? Och som inte kastar sig handlöst över folk online?? Äcklig skitstövel kan du vara själv. Det kan bero på att du äter så lite som du är så känslig. Du kanske kan lista upp dina månatliga utgifter så kan vi se om det går att kapa någonstans?
    Anonym (Fattiglapp) skrev 2019-09-28 14:55:05 följande:
    Jag är redan på gränsen att ta livet av mig, jag orkar fan inte längre. Har ständig värk efter olyckan dessutom. Har kollat upp hur man ska hänga sig för mardrömmen vore ju att misslyckas och bli liggande hjärndöd eller förlamad utan ens möjlighet att avsluta sitt lidande.
    Ett tips: häng dig inte, det ser jättevidrig ut när folk hittar dig, huvudet svullnar liksom och tungan hänger ut, man blir missfärgad och allt möjligt. Med lite otur är det din dotter som hittar dig. Dessutom är det svårt att få till en ordentlig hängsnara så nacken bryts, vilket betyder att du kvävs istället, och det är väldigt otrevligt. Det kan ju finnas vettigare lösningar än att begå självmord.
  • AniieeHär
    Anonym (12345) skrev 2019-09-29 16:33:40 följande:
    För att man ska få aktivitetsstöd krävs att man deltar i något, det är inget man kan få bara för att man är arbetslös och söker jobb.
    Jag vet.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
Svar på tråden Hur f*n sparar man pengar egentligen?