Vilket är värst för barnen?
Skilsmässa eller hålla ihop för barnens skull?
Nu ja. Det låter som typisk separationsångest, och det är svårt för barn i den åldern med skilsmässa, men man kan inte bo ihop för den sakens skull. Just nu funkar det för de vuxna, men hur blir det om fem-tio år? Vad händer om någon träffar en person de hellre vill bo med? Det skapar fler problem i längden att inte gå vidare, för alla inblandade.
Visst finns det positiva variationer, som du beskriver, men jag tänker att generellt så går det inte till så. De flesta personer vill inte leva ihop men att den andra har fria tyglar, eller att man ska leva i celibat tillsammans. Återigen, skulle man må bra (oavsett sex eller inte) så skulle man ju inte fundera på skilsmässa.
Nu ja. Det låter som typisk separationsångest, och det är svårt för barn i den åldern med skilsmässa, men man kan inte bo ihop för den sakens skull. Just nu funkar det för de vuxna, men hur blir det om fem-tio år? Vad händer om någon träffar en person de hellre vill bo med? Det skapar fler problem i längden att inte gå vidare, för alla inblandade.
Jag tycker att det vidgar frågan på ett onödigt sätt. Om jag ska följa din linje blir min följdfråga: ska man fortsätta vara gifta trots att man inte borde/vill pga risken att ena eller båda vuxna skaffar olika partners på löpande band..? Det blir ju en absurd tankeställning.
Jo, men jag förstår ändå henne. Hade gått sönder om barnen grät efter mig varje kväll i ett år. Om fem-tio år får de väl separera på riktigt om de vill gå vidare på varsitt håll i så fall, då är ju barnen i alla fall äldre.
Beror på.
Det är svårt det där. Min kollega lever ihop med sina barns pappa, för barnens skull... Barnen är fortfarande små, 2,5 år och 4 år gamla. De grääääät efter henne varje (!!!) kväll och natt när föräldrarna var separerade (olika boenden med 2-2-3-stuk). Tillslut stod hon inte ut med vetskapen, så hon har flyttat ihop med exet och de ska bo under samma tak, varsitt sovrum, typ som rumskompisar tills barnen blir äldre.
Jag vette fan om det är det bästa, men hennes barn mår mycket bättre nu i alla fall.
Beror väl helt på om man kan bete sig som folk och inte slåss och drogar åtminstone. Och barn upp till 5-6 år mår nog definitivt bäst av att inte "förlora" en förälder.
Meeen...jag har flera vänner och min man som tycker att bara den dåliga stämningen och de konstiga tystnaderna räckte för att lägga sordin på hela deras barndom. Även vuxna barn som applåderade och skålade när deras föräldrar äntligen fick tummen ur bakdelen och slutade leka fejkfamilj med varandra.
Så barnen kommer att veta, om de är normalt känsliga och empatiska.
Och Norénjular kan man ha både före och efter skilsmässan, jag hade hellre haft dubbelsidig lunginflammation och legat inlagd än återuppleva ett par av de vi har haft med våra föräldrar.
Men alla ska en dag dö, och sen är problemet löst.
Så länge föräldrarna inte bråkar, är mycket respektlösa mot varandra eller mår riktigt dåligt i situationen (svår depression, missbruk för att döva eller liknande) så är det utan tvekan bäst för barnen att föräldrarna håller ihop. Att de får växa upp i en trygg, intakt och stabil familj och det traumat och den sorg som skilsmässa innebär för barnen inte händer. Att förneka det är inget annat än att ljuga för sig själv för nej, skilsmässa är inte alltid bäst för barnen oavsett hur mycket vissa intalar sig det. Det är i vissa fall inget annat än ett riktigt egoistiskt och faktiskt elakt val, och då är det såklart man vill intala sig att det är det bästa för barnen. Det är det dock som sagt långt från alltid.
Förekommer det misshandel - skilsmässa. Annars - håll ihop och revoltera mot Roms sista dagar.