• gästsvar

    förberedelse säkerhetskontroll flyg

    Bara en liten undran till er som rest nån gång med flyg de senare åren. Hur kommer det sig att folk inte känner till vätskeregeln? Den har funnits i många år.
    Förstår äldre som reser sällan och de som reser första gången på 20 år men alla andra. Hur svårt är det att välja uppmaningarna eller rättare sagt varför är det svårt.
    Och när det är långa köer, varför börja packa vätskepåsen först när man kommer fram till bandet? Bara undrar som sagt. Flyger själv väldigt sällan, inte ens varje år men men...

    vet inte om jag lagt inlägget i rätt rubrikstart/kategori men moderator får väl ev flytta på det.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-30 11:48
    att följa uppmaningarna skulle det stå, inte välja

  • Svar på tråden förberedelse säkerhetskontroll flyg
  • Anonym (Avskyr dessa kontroller)

    Jag måste erkänna att jag tycker att dessa kontroller blivit våldsamt överdrivna. Jag avskyr dem och de är ett viktigt skäl till att jag inte reser mer. Jag avskyr att lämna ifrån mig min plånbok och mina resehandlingar på ett sätt så att andra lätt kan ta dem. Jag avskyr att klä av mig mina skor och bälte och nycklar. Jag hatar att någon anser sig ha rätt att ta mig på k@ken för att kolla vad jag eventuellt har där, osv. Och sen står det någon som säger åt en att skynda på. Det är faktiskt ni som bett att vi ska ta av oss allt detta och det tar tid att få allt på rätt plats igen. Nej, säkerhetskontrollerna gör att jag inte flyger om jag absolut inte måste, inte minst för att de gör mig så arg. Jag känner att jag har noll vilja att underlätta dem. Blir det köer så är det ju ett fel i dimensioneringen och vad man ber resenärerna göra, inte resenärernas fel.

  • Kirenaj68
    Anonym (Avskyr dessa kontroller) skrev 2019-10-02 13:23:55 följande:

    Jag måste erkänna att jag tycker att dessa kontroller blivit våldsamt överdrivna. Jag avskyr dem och de är ett viktigt skäl till att jag inte reser mer. Jag avskyr att lämna ifrån mig min plånbok och mina resehandlingar på ett sätt så att andra lätt kan ta dem. Jag avskyr att klä av mig mina skor och bälte och nycklar. Jag hatar att någon anser sig ha rätt att ta mig på k@ken för att kolla vad jag eventuellt har där, osv. Och sen står det någon som säger åt en att skynda på. Det är faktiskt ni som bett att vi ska ta av oss allt detta och det tar tid att få allt på rätt plats igen. Nej, säkerhetskontrollerna gör att jag inte flyger om jag absolut inte måste, inte minst för att de gör mig så arg. Jag känner att jag har noll vilja att underlätta dem. Blir det köer så är det ju ett fel i dimensioneringen och vad man ber resenärerna göra, inte resenärernas fel.


    Kontrollerna finns av flera anledningar, men har du så ont av kontrollerna är tåget ett alternativ. Passa på. Kontrollerna kommer nog till tåget också vad det lider....
  • Anonym (Lina)

    i bland blir det löjligt.
    sist jag flög så fick jag frågan om jag hade någon vätska och jag svarade nej
    efter röntgen så frågade dom igen om jag hade vätska och svarade nej igen.
    Då letade dom igenom min väska och hittade en nasonex nässpray.
    Den skulle jag lägga i en plastpåse och röntga om.
    Det står inte ens på nasonex hur många ml den innehåller, bara antal doser.
    Antar att jag har mer saliv i svalget än ml vätska i nässprayen.

  • Duckan

    (Lina) jag förstår men vätska är ju vätska. För slippa sånt där lägger jag alltid allt i en påse, både läppglans, carmex och vad jag kan tänkas ha i handbagaget som kan klassas som flytande.

  • Anonym (virrvarr)
    Anonym (Avskyr dessa kontroller) skrev 2019-10-02 13:23:55 följande:

    Jag måste erkänna att jag tycker att dessa kontroller blivit våldsamt överdrivna. Jag avskyr dem och de är ett viktigt skäl till att jag inte reser mer. Jag avskyr att lämna ifrån mig min plånbok och mina resehandlingar på ett sätt så att andra lätt kan ta dem. Jag avskyr att klä av mig mina skor och bälte och nycklar. Jag hatar att någon anser sig ha rätt att ta mig på k@ken för att kolla vad jag eventuellt har där, osv. Och sen står det någon som säger åt en att skynda på. Det är faktiskt ni som bett att vi ska ta av oss allt detta och det tar tid att få allt på rätt plats igen. Nej, säkerhetskontrollerna gör att jag inte flyger om jag absolut inte måste, inte minst för att de gör mig så arg. Jag känner att jag har noll vilja att underlätta dem. Blir det köer så är det ju ett fel i dimensioneringen och vad man ber resenärerna göra, inte resenärernas fel.


    Som signaturen Kirenja68 skriver under ditt inlägg så finns ju kontrollerna av en el flera anledningar och det finns nog en orsak till varför man ska plocka av sig vissa saker- om du reser igen får du väl fråga nästa gång. Men vad jag vet så har ingen rätt att ta på ditt könsorgan- skulle någon tro att du gömt nåt där måste de väl gå till båset antar jag.
  • Anonym (Lina)
    Duckan skrev 2019-10-08 12:21:16 följande:

    (Lina) jag förstår men vätska är ju vätska. För slippa sånt där lägger jag alltid allt i en påse, både läppglans, carmex och vad jag kan tänkas ha i handbagaget som kan klassas som flytande.


    men en ciggtändare som bevisligen innehåller en brandfarlig gas behöver inte
    läggas i en plastpåse, men min lilla nezeril eller nasonex ? 
  • Duckan
    men en ciggtändare som bevisligen innehåller en brandfarlig gas behöver inte
    läggas i en plastpåse, men min lilla nezeril eller nasonex ? 

    Jag håller med dig om att det är knas. Bara påtalade att det är lika bra att stoppa allt i en påse och lägga på bandet för att slippa omaket.
  • gästsvar
    Anonym (Lina) skrev 2019-10-08 11:32:05 följande:

    i bland blir det löjligt.
    sist jag flög så fick jag frågan om jag hade någon vätska och jag svarade nej
    efter röntgen så frågade dom igen om jag hade vätska och svarade nej igen.
    Då letade dom igenom min väska och hittade en nasonex nässpray.
    Den skulle jag lägga i en plastpåse och röntga om.
    Det står inte ens på nasonex hur många ml den innehåller, bara antal doser.
    Antar att jag har mer saliv i svalget än ml vätska i nässprayen.


    Man kan tycka vad man vill om reglerna men de finns ju så varför svarade du nej eller varför plockade du inte upp den själv? Hade du glömt att du hade den okej, men om du visste att du hade den varför? Det är ju sånt som tar extra tid i kön när folk inte följer instruktionerna.
  • gästsvar
    Anonym (Flygplatskontrollant) skrev 2019-09-30 12:02:49 följande:

    Oj, denna tråd skall jag följa.

    När jag jobbade i säkerhetskontrollen undrade jag ofta detta. Och många andra saker.

    Kanske får jag ett svar äntligen.


    Jobbar du fortfarande där eller var det längesen? Hur var det att jobba där? Många som inte har koll på reglerna?
  • gästsvar
    Kirenaj68 skrev 2019-10-06 20:57:47 följande:
    Kontrollerna finns av flera anledningar, men har du så ont av kontrollerna är tåget ett alternativ. Passa på. Kontrollerna kommer nog till tåget också vad det lider....
    Kan du ha rätt i- hörde av en kompis att de börjat med säkerhetskontroller på vissa av båtarna (de som går till Åland och Finland) också.
  • Anonym (Flygplatskontrollant)
    gästsvar skrev 2019-10-10 16:14:17 följande:

    Jobbar du fortfarande där eller var det längesen? Hur var det att jobba där? Många som inte har koll på reglerna?


    Det var några år sedan jag slutade. Då jobbade jag på terminal 5 på Arlanda.

    Minns dagen då reglerna infördes gällande vätska i handbagaget. Herregud vilken dag.

    Men för att svara på din fråga, majoriteten försöker naturligtvis göra rätt. Men det är förvånansvärt många som verkar ha huvudet under armen och inte kan ta till sig enkla instruktioner.

    Men på det stora hela, så var jobbet kul. Arbetstiderna var dock helt rubbade.
  • Anonym (Flygplatskontrollant)
    Anonym (virrvarr) skrev 2019-10-09 12:43:17 följande:

    Som signaturen Kirenja68 skriver under ditt inlägg så finns ju kontrollerna av en el flera anledningar och det finns nog en orsak till varför man ska plocka av sig vissa saker- om du reser igen får du väl fråga nästa gång. Men vad jag vet så har ingen rätt att ta på ditt könsorgan- skulle någon tro att du gömt nåt där måste de väl gå till båset antar jag.


    När jag jobbade så var reglerna så att man visiterade benet ända upp i skrevet tills det tog stopp. Men man tog inte någon direkt på könet med handen.
  • Anonym (Flygplatskontrollant)
    Anonym (Flygplatskontrollant) skrev 2019-10-13 00:27:39 följande:

    När jag jobbade så var reglerna så att man visiterade benet ända upp i skrevet tills det tog stopp. Men man tog inte någon direkt på könet med handen.


    Tillägg: den typen av visitationer gjordes ute på golvet.

    Inne i båset gör man vanligtvis inga visitationer utan där tar personen ifråga av sig plagg och visar vad som finns under. Men aldrig så man blir naken.

    Ibland var det passageraren som ville ha visitationen i båset.

    I båset var man alltid två vakter.
  • Kirenaj68
    gästsvar skrev 2019-10-10 16:15:52 följande:
    Kan du ha rätt i- hörde av en kompis att de börjat med säkerhetskontroller på vissa av båtarna (de som går till Åland och Finland) också.
    Hehehehe Och danskarna ska införa gränskontroll mot Sverige. Men det är förståeligt. Vi är ju Nordens säkerhetsrisk numera
  • Kirenaj68
    Anonym (Avskyr dessa kontroller) skrev 2019-10-02 13:23:55 följande:

    Jag måste erkänna att jag tycker att dessa kontroller blivit våldsamt överdrivna. Jag avskyr dem och de är ett viktigt skäl till att jag inte reser mer. Jag avskyr att lämna ifrån mig min plånbok och mina resehandlingar på ett sätt så att andra lätt kan ta dem. Jag avskyr att klä av mig mina skor och bälte och nycklar. Jag hatar att någon anser sig ha rätt att ta mig på k@ken för att kolla vad jag eventuellt har där, osv. Och sen står det någon som säger åt en att skynda på. Det är faktiskt ni som bett att vi ska ta av oss allt detta och det tar tid att få allt på rätt plats igen. Nej, säkerhetskontrollerna gör att jag inte flyger om jag absolut inte måste, inte minst för att de gör mig så arg. Jag känner att jag har noll vilja att underlätta dem. Blir det köer så är det ju ett fel i dimensioneringen och vad man ber resenärerna göra, inte resenärernas fel.


    Du är väl läskunnig? Det står ju klart och tydligt på Swedavias hemsida om vad som gäller. Är du ändå osäker, så stoppa ner grejen i en påse. Vad kan vara svårare? Jag tycker ärligt talat att de paxen som håller upp köerna är jobbigare än kontrollerna själva. Särskilt de som ska tjafsa om allting. Det är inte kontrollanterna som har skrivit reglerna......
Svar på tråden förberedelse säkerhetskontroll flyg