• gästsvar

förberedelse säkerhetskontroll flyg

Bara en liten undran till er som rest nån gång med flyg de senare åren. Hur kommer det sig att folk inte känner till vätskeregeln? Den har funnits i många år.
    Förstår äldre som reser sällan och de som reser första gången på 20 år men alla andra. Hur svårt är det att välja uppmaningarna eller rättare sagt varför är det svårt.
    Och när det är långa köer, varför börja packa vätskepåsen först när man kommer fram till bandet? Bara undrar som sagt. Flyger själv väldigt sällan, inte ens varje år men men...

vet inte om jag lagt inlägget i rätt rubrikstart/kategori men moderator får väl ev flytta på det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-30 11:48
    att följa uppmaningarna skulle det stå, inte välja

• Svar på tråden förberedelse säkerhetskontroll flyg
  • gästsvar
    Mascaraklumpar skrev 2019-09-30 18:47:06 följande:

Jag reser ofta och upplever att det är vanligt att folk i kön står och klagar högljutt på att andra inte förbereder sig, för att sedan själva komma fram och inse att de själva måste ta fram datorn, ta av sig skärpet, ta fram vätskan osv. Både klagandet och bristen på fömågan att förutse händelser som borde vara självklara beror på stress, tror jag. Folk är helt koncentrerade på nuet och kan inte ta in att det de ser där framme snart kommer att hända dem själva.

Jo, allt kan man ju självklart inte ha plockat upp men det jag tänkte på är dom som framme vid bandet som plockar upp sin överfulla necessär och börjar först där packa i påse + att många också har drickor med sig som de oftast hoppas att personalen ska tömma tex. speciellt då det är lång kö.
    Det är sånt jag har lite svårt att förstå...
  • Alexi

Jag har aldrig packat vätska i påsar, någonsin. Ser ju bara till att enbart ha lagom stora förpackningar.

• gästsvar

Citerade fel inlägg förut - det var inte mascaraklumpar jag skulle citerat. Det var Tow2Maters inlägg som jag tänkte på när jag svarade.

• Anonym (Flygplatskontrollant)

Det som också störde mycket när man jobbade var att man stod i början av kontrollen och frågade "har du någon dator eller vätska i handbagaget?" Och fick svaret "nej".

Sen hör man från kollegan vid röntgen "det ligger en laptop/vätska i den väskan".

Då undrar man om iq-nivån.

• nernu

Tror inte att de tänker alls faktiskt.

Jag är alltid löjligt förberedd. Är lite flygrädd så alla rutiner kring resan är viktiga för mig.

• brallison

Just vätska packar jag innan jag går till kontrollen (brukar vara på sin höjd handsprit och nässpray - resten är incheckad). Däremot flera gången har jag glömt att jag hade vattenflaska i ryggsäckenSkrikandes Inte alls med flit - tar med mig i fall om man blir torstig och sen glömmer att kasta den

• Kjell2
    Anonym (Flygplatskontrollant) skrev 2019-10-01 22:41:12 följande:

Det som också störde mycket när man jobbade var att man stod i början av kontrollen och frågade "har du någon dator eller vätska i handbagaget?" Och fick svaret "nej".

Sen hör man från kollegan vid röntgen "det ligger en laptop/vätska i den väskan".

Då undrar man om iq-nivån.

Även här har jag upplevt olika rutiner. vanligast är att dator tas ut ur väskan och gå själv genom apparaten, på andra ska även skärmen vikas upp och på ett ställe var det till och med att man skulle slå på datorn.

• Kjell2
    gästsvar skrev 2019-10-01 06:26:46 följande:
    Lite sanning ligger det väl i det, men om jag kommer ihåg rätt så ska väl Europas flygplatser ha samma regler, sen är det kanske andra regler i Usa och Asien,
    Reglerna må vara samma men tillämpningarna varierar en hel del. På Kastrup är de t ex helt nojjiga över saker i fickorna till skillnad från Arlanda. Allt i fickorna ska upp och på bandet.

Sen var det en period när man fick ta av sig skorna överallt men det sker mer sällan nu förtiden.

• Duckan
    Sen var det en period när man fick ta av sig skorna överallt men det sker mer sällan nu för tiden.

Alltid på Nice flygplats får jag ta av mig skorna. 

Jag upplever också att olika regler förekommer. Ex har jag haft alla sakerna i en genomskinlig necessär och det har gått igenom medan jag på Kallax fick riva upp allt och lägga i en påse. Efter det kör jag självklart påse direkt.
    Jag är rätt snabb vid banden då mitt är förberett och klart innan.

• Kjell2
    Duckan skrev 2019-10-02 12:39:07 följande:
    Sen var det en period när man fick ta av sig skorna överallt men det sker mer sällan nu för tiden.

Alltid på Nice flygplats får jag ta av mig skorna. 

Jag upplever också att olika regler förekommer. Ex har jag haft alla sakerna i en genomskinlig necessär och det har gått igenom medan jag på Kallax fick riva upp allt och lägga i en påse. Efter det kör jag självklart påse direkt.
    Jag är rätt snabb vid banden då mitt är förberett och klart innan.
    Det där har jag råkat ut för. Min påsen duger inte, det ska vara den speciella påsen som flygplatsen tillhandahåller.

På ett ställe var det helt ok att ha en liten flaska själv men hade men flera så skulle de vara i påsen. På andra skulle även en flaska i påsen. 

Jag har till och med fått slänga en större tom flaska en gång

Svar på tråden förberedelse säkerhetskontroll flyg