Vad har du för bolåneränta?
Bank:
Storlek på lån:
Bindningstid (rörlig):
Bank:
Storlek på lån:
Bindningstid (rörlig):
Bra där!
Länsförsäkringar
3 300 000
1,4 procent.
Min bankmänniska säger att vi har en jäääättebra ränta men jag vet inte. Tycker inte att det är så extremt bra.
Swedbank
Två lån:
Ett på 170 000 med en lånetid kvar på ca 9 år (obundet) ränta 2,1%
Och ett på 290 000 med en lånetid på ca 25 år (bundet 3 år) ränta 1,95%
Nöjd med räntorna sett till lånebelopp (svårt att förhandla räntan när man har så lite i lån)
Lån 1: 3 miljoner. Ingen amortering. Ränta 1,77%, bundet i fem år (går ut i januari 2023).
Lån 2: 15 000kr kvar. Amortering 5000kr/månad. Ränta 1,44%, 3 månader rörlig.
När det lilla lånet är slut kommer dessa amorteringspengar att sparas undan och sen klumpamorteras på det stora lånet med jämna mellanrum.
Bank: SBAB
Lån 1: 3 miljoner. Ingen amortering. Ränta 1,77%, bundet i fem år (går ut i januari 2023).
Lån 2: 15 000kr kvar. Amortering 5000kr/månad. Ränta 1,44%, 3 månader rörlig.
När det lilla lånet är slut kommer dessa amorteringspengar att sparas undan och sen klumpamorteras på det stora lånet med jämna mellanrum.
Bank: SBAB
Får man lov att amortera på bundna lån när man vill?
0,79% hos Avanza. (Superbolånet)
1,3 Mkr rörligt.
1,09
Rörligt
Lån på 1 190 000kr
Skandiabanken
1,19%
SEB
ca 3 miljoner
10 år, med amortering på ca 5000 kr/mån.
Har planerat att bo här minst 20-30 år till. Skulle jag mot förmodan vilja lösa lånet i förväg blir det ändå ingen eller nästan ingen ränteskillnadsersättning när man har så låg ränta om inte ränteläget sjunker ännu mer. Med nuvarande ränteläge skulle ränteskillnadsersättningen bli som störst om lånet löses med ca 2 år kvar och hamnar då på under 3000 kronor. Helt klart värt det för tryggheten att veta exakt vad jag ska betala i 10 års tid. Löser jag med 3 år eller mer kvar (och nuvarande ränteläge) blir det ingen ränteskillnadsersättning.
Fick erbjudande på 1,29% som bäst på rörlig så det var inte ett alternativ.
Hur klumpamorterar man med jämna mellanrum på ett lån med låst ränta?
Ni kan amortera varje månad med en fast summa, och sedan när lånet löpt ut.
Men det är ju inte att klumpamortera. Det är ju vanlig amortering.
Hur klumpamorterar man med jämna mellanrum på ett lån med låst ränta?
Ni kan amortera varje månad med en fast summa, och sedan när lånet löpt ut.
Men det är ju inte att klumpamortera. Det är ju vanlig amortering.
3 MSEK. Swedbank. Rörligt. Ränterabatt - 0.67.
1,4% i SBAB. Lån på 3,3 miljoner och bundet på 2 år
Bank:LF
Storlek på lån:560 000 kr
Bindningstid 1.75 (fast 5 år)
Svårt att få ner räntan mer om man binder och om man inte har så mycket i lån.
Är sjukt nöjd och kan spara rejält varje månad, betalar runt 800 kr/mån i ränta och amorterar 1100 kr. När dom 5 åren har gått kan jag med lätthet betala in återstående belopp.
Innan jag band och hade rörligt hade jag 1.4 där jag amorterade kraftigt och betalade en stor del av fastigheten i en klumpsumma. 0.25 höjning och vara garanterad det i 5 år var extremt lockande då det blir någon hundring mer där jag nu sparar en massa istället.