• Anonym (Xh)

Avskedad och nu utan lön.

Hej!

Jag blev av med min provanställning, på ganska uppenbara grunder; produktion

Min chef försökte förklara avskedet på struntsaker.

Nu till mitt problem, vid avskedet sa chefen att jag har 14 dagar semester, men att hen skulle återkomma med exakt antal dagar. Detta innebar att jag skulle haft semester tiden ut, plus extra betalt för nästa månad. Chefen säger att jag ska lämna dator och kort kvar samma dag.

Chefen smsar dagen efter, att jag har 22 dagar semester kvar.

Två veckor går där jag i god tro antar att jag har semester. Chefen smsar och meddelar att HR räknat fel. Jag har 4 dagar semester kvar, så hen skulle lägga in tjänstledigt med fullt avdrag. Detta innebär att jag inte kommer få ut lön eller något annat pga chefen. Detta är en statlig myndighet som avskedar mig för dålig produktion. Låt mig tillägga att jag gått igenom en skilsmässa, inlagd på sjukhus pga infektion i kroppen under provanställningen.

Kan man göra såhär? Jag har allt i skrift dessutom.

• Svar på tråden Avskedad och nu utan lön.
  • Anonym (Lilla)
    Anonym (Xh) skrev 2019-10-02 08:57:35 följande:

Chefen skickade hem mig de sista två veckorna och skulle återkomma med exakt antal semesterdagar jag hade. Då meddelade chefen att jag hade 14 semesterdagar kvar (vilket jag var tydlig med att jag ansåg var konstigt). Dagen efter skriver chefen att jag har 22 dagar. I skrift. Om någon dubbelkollar något så dubbelkollar man väl?

Problemet är att denna chef har svårt att fatta egna beslut, är frånvarande, och lyssnar på "alla andra".

Jag inväntar svar från facket fortfarande.

Jag har haft personalansvar i 10 år och blir fundersam. Om en provanställning avslutas borde du rimligtvis inte ta semester under uppsägningstiden, utan få intjänad semester utbetald på slutlönen. Fast du kanske aktivt har valt att vara ledig? I så fall är det en annan sak. Avskedad har du INTE blivit i alla fall - det blir man om man exempelvis har misskött sig grovt. Viktigt att du använder begreppen rätt exempelvis när du söker annat jobb. Jag själv hade inte anställt en person som nyligen blivit avskedad från sitt tidigare arbete.
  • Anonym ((J))

Om du legat inlagd under din provanställning så förstår jag att din chef valt att avsluta provanställningen. Semester har du inte utan du får intjänad semesterersättning på din sista lön. Förstår inte ens varför chefen nämnde semesterdagar? Det spelar absolut ingen roll. Du skulle i regel kunna börja på nytt jobb redan dagen efter.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Ellen) skrev 2019-10-02 08:32:37 följande:
    Håller med om att 22 dagar låter generöst. Men staten har en lägsta semesterrätt som är högre än 25 dagar så beroende på hur gammal TS är kan hen ha ett högre intjänande än det du beskriver.
    Ja, jag vet hur många semesterdagar staten har eftersom jag själv också jobbar statligt, men några 22 dagar är omöjligt ändå. Om TS fullföljt hela provanställningen, vilket hon inte ens har, så skulle hon ha kunnat tjäna in maximalt 17 semesterdagar förutsatt att hon är över 40 år.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Kim) skrev 2019-10-02 09:23:49 följande:
    Ja, jag vet hur många semesterdagar staten har eftersom jag själv också jobbar statligt, men några 22 dagar är omöjligt ändå. Om TS fullföljt hela provanställningen, vilket hon inte ens har, så skulle hon ha kunnat tjäna in maximalt 17 semesterdagar förutsatt att hon är över 40 år.
    Absolut, ville bara tydliggöra att det är fel att krasst konstatera att "alla tjänar in 2 dagar per månad".
    Samt ovan som skriver "Semester har du inte utan du får intjänad semesterersättning på din sista lön". Det är inte heller rätt i sak.
  • Tiina87
    Anonym ((J)) skrev 2019-10-02 09:17:01 följande:

Om du legat inlagd under din provanställning så förstår jag att din chef valt att avsluta provanställningen. Semester har du inte utan du får intjänad semesterersättning på din sista lön. Förstår inte ens varför chefen nämnde semesterdagar? Det spelar absolut ingen roll. Du skulle i regel kunna börja på nytt jobb redan dagen efter.

Så du anser att man inte har rätt att vara sjuk under provanställningen?

I vissa avtal brukar man ha att om man skulle bli sjuk att man blir inlägg under en längre period så förlänger man provanställning med samma antal dagar.
  • Limeblad
    Anonym (Xh) skrev 2019-10-02 08:57:35 följande:

Chefen skickade hem mig de sista två veckorna och skulle återkomma med exakt antal semesterdagar jag hade. Då meddelade chefen att jag hade 14 semesterdagar kvar (vilket jag var tydlig med att jag ansåg var konstigt). Dagen efter skriver chefen att jag har 22 dagar. I skrift. Om någon dubbelkollar något så dubbelkollar man väl?

Problemet är att denna chef har svårt att fatta egna beslut, är frånvarande, och lyssnar på "alla andra".

Jag inväntar svar från facket fortfarande.

Låter som att man ska se det som att du blivit arbetsbefriad under uppsägningstiden. Din chef kan ju inte dra av på lönen då. Alternativet hade ju varit att du fått jobba de två veckorna.
  • Anonym ((J))
    Tiina87 skrev 2019-10-02 11:06:16 följande:

I vissa avtal brukar man ha att om man skulle bli sjuk att man blir inlägg under en längre period så förlänger man provanställning med samma antal dagar.

Såklart man "får" vara sjuk. Men om företaget blir lidande för att en provanställd inte kan jobba så förstår jag att man avslutar dennes anställning och tar in en annan.

Har hänt mig när jag skulle börja på ett nytt jobb men råkade ut för en bilolycka. De kunde inte "vänta" på att jag skulle bli frisk utan avslutade min provanställning och tog in en annan. Helt förståeligt.
  • Anonym (Uj)

Har du själv ett eget företag där du anställer / behåller provanställda människor som inte kan jobba för att vara snäll?
  • Anonym (Uj)

Har du själv ett eget företag där du anställer / behåller provanställda människor som inte kan jobba för att vara snäll?
  • Tiina87
    Anonym (Uj) skrev 2019-10-02 13:10:55 följande:

Nej.

Men i de fallen sjukdom med inläggen under provanställning inte spelar roll handlar ofta om att personen besitter kompetans som företaget behöver. Inte att man är snäll.
  • Tiina87
    Anonym (Uj) skrev 2019-10-02 13:10:55 följande:

Nej, jag har inget eget företag. Om hade det och en provsnställd var mycket sjuk eller blev inlagd så skulle jag inte behålla personen av snällhet men om denne hade en specifik kompetans jag behövde och om personen i övrigt var duktig på sitt jobb.
  • Anonym (Uj)
    Tiina87 skrev 2019-10-02 14:23:10 följande:

Nej, jag har inget eget företag. Om hade det och en provsnställd var mycket sjuk eller blev inlagd så skulle jag inte behålla personen av snällhet men om denne hade en specifik kompetans jag behövde och om personen i övrigt var duktig på sitt jobb.

Så gör de flesta. Men TS har kanske ingen oersättlig kompetens , så det var inte värd för företaget att behålla henne.

( Då menar jag inte att hon behöver vara dålig , hon kan vara jättebra när hon är väl på jobbet men det finns nog andra som kan också göra samma jobb. Om någon har en ovanlig och eftersökt kunskap / erfarenhet som få andra har är det en annan sak . )
  • Anonym (japp)
    Limeblad skrev 2019-10-02 12:34:53 följande:
    Låter som att man ska se det som att du blivit arbetsbefriad under uppsägningstiden. Din chef kan ju inte dra av på lönen då. Alternativet hade ju varit att du fått jobba de två veckorna.
    +1
Svar på tråden Avskedad och nu utan lön.