• Anonymsju

Hur känner du när du tänker på din förlossning?

Allt för ofta nu dyker der upp rubriker där kvinnor dör under förlossningen pga dom vägras kejsarsnitt. Jag läste senast idag om en barnmorska i Skåne som åtalas för att ha ökat dosen på värkstimulerande droppet för mycket vilket orsakade hjärnskada och barnet dog vid 1 års ålder pga det.

Det värker i mitt hjärta när jag läser och tänker på det. Blir extra tagen då jag själv fick ligga i 3 dygn med värkstimulerande dropp. Dom höjde dosen till mer än vad som är tillåtet i Sverige, jag tror dom fick ringa nånstans för att få det godkänt att höja. Jag öppnades bara 5 cm trots jättemycket värkar och vattnet hade gått. Jag bad om kejsarsnitt, sa att jag verkligen inte orkade mer. Dom lyssnade inte, sa bara att snart sätter det igång och då får du ny kraft.

Det blev akut kejsarsnitt på tredje dagen på kvällen. Jag var helt trasig både kroppsligt och psykiskt efter dessa dagar och operationen. På BB dagen efter kom en läkare in och bad om ursäkt för att det gick till sådär. Senare blev jag kallad på samtal och en läkare frågade om hon fick ta detta vidare då hon tyckte förlossningen bör granskas. Jag fick gå på lite möten där läkare sa olika, men tillslut "avslutades" det. Jag drabbades av post traumatisk stress syndrom och fick äta ångestdämpande för första gången i mitt liv efter förlossningen.

Min mormor var så orolig så hon ringde in efter jag legat i 2 dagar, då sa dom till henne att det inte fanns tillräckligt med läkare som kunde göra kejsarsnitt.

Kan inte låta bli att tänka att det lika med kunde varit jag och mitt barn när jag läser alla dessa rubriker.

Jag vet inte riktigt vad jag vill komma fram till men känner mig som en värdelös människa när jag tänker tillbaka på min förlossning. Jag fick bara ligga där, ingen såg mig och ingen brydde sig riktigt. Epudralen satte sig fel och tog bara i halva kroppen, ingen reagerade speciellt när mitt ben/fot svullnade upp och jag berättade att jag ätit trombyl hela graviditeten pga flera missfall, dom sa att det kanske kan vara en blodpropp så bäst att rönkta.

Hela min förlossning är en stor sorg och det finns mycket frågetecken kvar hos mig trots flera möten där jag hade möjlighet att fråga, men det är först nu jag är mer klartänkt och relativt mig själv igen.

Min son fyller 2 nu i november, och är helt frisk. Jag tror vi hade tur, när jag läser om andra som blir så drabbade.

Jag tycker inte synd om mig själv, går absolut inte runt och ältar detta med folk, men tänker endel på det själv, och blir som sagt extra påmind av alla rubriker.

Är det någon som har en liknande upplevelse av sin förlossning? Där ni är lämnade efteråt med samma känsla?

• Svar på tråden Hur känner du när du tänker på din förlossning?
  • Otit

Beklagar din traumatiska upplevelse. Hemskt att man ska behöva genomlida någonting sådant. Tänker bara att man måste också komma ihåg att det föds hundratals barn varje dag i Sverige och att det oftast går bra och att folk är nöjda överlag. Men det är inte de förlossningar a man skriver i tidningarna om.

• Anotherone

Jag kan inte tänka på någon av mina förlossningar utan att känna början till en panikångestattack. Är diagnostiserad med mild PTSD efter senaste födseln för ca 2 år sedan.
    Jag hade absolut kunnat vara en i statistiken om inte rätt läkare varit på plats i precis rätt sekund. Lider så med alla er andra som också mår dåligt <3

• Guapa

Jag kände mig trygg och var aldrig rädd under någon av mina förlossningar. Däremot tycker jag att situationen med överfulla förlossningskliniker och sönderstressade barnmorskor är katastrof i sverige i dagsläget. Det är viktigt att debatten fortsätter. Jag tycker f.ö. inte att förlossningsvård ska blandas ihop med övrig vård.

• 2barnsmorsan

Min ena förlossning var fruktansvärd. Blev igångsatt. Det tog väldigt lång tid och jag blev helt borta av smärtan och trötthet efter 2 dygns fruktansvärda värkar. Öppnade mig till 8cm och sen tog det bara skitlång tid. Bad som smärtstillande men fick inget. Till sist bad min man dem göra något, ta ut barnet, för han trodde på allvar att jag skulle dö. Oklart hur långt efter det men säkerligen ett par timmar senare var jag fullt öppen. Ungen kom ut, men jag sprack mycket. 
    Mådde dåligt i flera månader efteråt. Hade förlorat massor av blod, var helt trasig i underlivet. Men allt gick i alla fall bra. Men vilket trauma.

Andra barnet gick skitsnabbt och hur lätt som helst.

Men är väldigt besviken på att jag inte fick smärtlindring vid första förlossningen. Och att eftervården var så dålig, jag hade behövt mer stöd och samtal efteråt. Det hade inte behövt vara så hemskt.

Svar på tråden Hur känner du när du tänker på din förlossning?