• JohannaSaGo

Vad är det som luktar under grav?

Okej, jag är nu i vecka 27. Är nyfiken om någon vet vad detta kan vara? 

Har redan ringt BM 2 gånger om detta och känner mig bara jobbig.. 

Lite bakgrund:  Jag haft återkommande svampbesvär i säkert 10 år. Använt många olika receptfria läkemedel rekommenderat från läkare, samt fluconazol(?) som man sväljer, vilket varit det ända som hjälpt.

Under mina besvär så har min svamp aldrig gett några dåliga lukter av något slag. Jag har även haft bakteriell vaginos 2 gånger i mitt liv och då vet jag verkligen att det ÄR det, inte svårt att ta miste på den fisklukt som luktar genom kläderna.

Ungefär 2 månader innan jag blev gravid nu med andra barnet, så började min svamp igen, och även en lukt jag inte kände igen. Den var riktigt besvärande. Är tvungen att använda trosskydd då flytningarna liksom går igenom byxorna annars. Byxorna blir blöta annars liksom, funkar inte riktigt när man sitter heltid på jobbet.

Så oavsett tajta, lösa byxor, utan och med trosor, så luktar det igenon mina byxor något unken doft. Nästan varm unken instängd lukt. Ej förknippat med fisklukt.
    Har dessutom ett stillasittande jobb, så direkt när man sitter ihop med benen och sen några minuter senare ska byta ställning luktar det rätt mycket. =/ 

Jag ringde då Gyn då innan GRAV, men det var rätt lång väntetid och 2 månader senare blev jag gravid. Då väntade jag istället på BM-besök.

Försökte lätta på besvären själv, behandla, lufta lufta lufta. Tillslut var det dags för inskrivning och tog då upp detta med BM.

Hon kollade snabbt och efter en halvminut säger hon att hon Ej behöver kolla mera då hon ser att det är svamp det handlar om. Ger mig tips på natural balace slidpiller. Skör en kur och märker inte alls större skillnad. Lukten sitter kvar.. 

Nu i vecka 26 var jag på kontroll igen hos BM, tog upp detta igen. Bad henne kolla. Säger att lukten påverkar min vardag. Kan liksom inte sitta brevid någon utan att den personen säkert känner lukten.

Hon kollar, ser kraftig svamp, säger åt mig att behandla med Pevaryl (tar inga tester, kollar inte invändigt utan bara ytligt)
    säger att lukten säkert beror på onormal ph-balans. Så uppenbarligen hade hon kanske känt om det var någon form av bakteriell vaginos? Eller måste dom testa för det? 

Köpte hem pevaryl och tänkte börja med dom ikväll efter råd från BM.

men sitter nu här på jobbet och det luktar i vågor när jag särar på benen. Har aldrig riktigt kunnat förknippa lukten med något förens nu. Luktar en svagare variant av avslags-stanken. Lite sopaktigt och varmt och instängt.

Kan tillägga att när jag liksom luktar Direkt på flytningnar så är dom näst intill luktfria, dom genomskinliga flytningarna alltså. Men det är när dom sitter i trosorna/trosskyddet som dom stinker genom kläderna. 

Sen då och då får jag ut ganska extremt tjock vit flytning, den däremot luktar den där stanken direkt.  Vill ringa igen och be om ny undersökning, men kan man be dom testa för något annat =/  Känns som efter 2 undersökningar som att dom bara tror jag överdriver och att det är svampen. Eftersom hon bara kollar..
    sen är jag ju redan i vecka 27 (gått ca 35 veckor med dessa besvär, så vorde det en allvarlig infektion borde ja väl fått mer besvär??)
    Eller kan svamp bete sig såhär luktmässigt? 

Tips, råd, tankar? Borde jag be om andra tester? Oroa mig? Eller är detta normalt vid svamp.

• Svar på tråden Vad är det som luktar under grav?
  • Anonym (L)

Det är stor skillnad på en grav och en graviditet. Snälla fråga inte vad det luktar under en grav..

• Anonym (...)

Så länge du inte blir av med svampen får du gå med denna lukt, olika lukt för alla vid svampinfektion. Boka ett läkarbesök och få ordentlig hjälp med din svamp, låter som att de milda medlen, pevaryl mm inte hjälper dig. Tänk på ditt barn.

Svar på tråden Vad är det som luktar under grav?