• Anonym (Fundersam)

Hans ex vill inte att jag träffar sonen

I maj började jag dejta en man som jag känt ett par år genom jobbet. Han och hans ex gick isär i augusti förra året, skilsmässan gick igenom i mars.

Vid separationen bestämde de gemensamt att han skulle bo kvar i deras hus tills de kan sälja det. Pga olika anledningar så tar det lite tid.

När vi hade dejtat ca en månad berättade han för sitt ex att vi träffades. Hon blev galen. Sedan dess har hon gjort det mesta för att förstöra mellan oss.

Vi har (i mitt tycke) tagit det väldigt lugnt med våra barn. Första gången jag var hemma hos honom och sov över var för en månad sedan. Hans son, som är 12, var hemma då, och sa innan att det var okej att jag kom dit och sov över. Vi hade träffats några gånger innan och det gick jättebra från start! Efter det har jag sovit där tre gånger när sonen varit hemma.

Det har känts så himla skönt att han accepterat mig och mina barn har accepterat min kille.

Problemet är hans mamma. Hon fortsätter att göra vad hon kan för att förstöra för oss på alla sätt.

Nu har hon förbjudit mig att vara hos min kille och hans son. Hon tycker att vi inte sätter sonens bästa först, och att vi gått alldeles för fort fram, och hävdar att hon kan bestämma det för att hon fortfarande står som ägare på halva huset.

Hon säger att hon kommer slåss för ensam vårdnad om jag kommer till huset när sonen är hemma.

Det gör såklart ont att hon, utan att ha träffat mig, har bestämt sig för att jag är en hemsk människa som inte vill deras son väl.

Jag har hela tiden varit noga med att inte sonen ska känna sig utanför eller att jag ska ta hans plats hos hans pappa. Jag har engagerat mig i honom på alla sätt och tycker att vi har haft det mysigt när jag varit där.

Han har aldrig verkat obekväm med mig, men hans mamma påstår att han mår dåligt över att jag varit där. När hans pappa frågat honom så har han sagt att han tycker att det är lite jobbigt för att han inte är van.

Till saken hör att han är extremt känslig och väldigt pappig. Eftersom jag märkte det väldigt fort har jag hanterat det efter bästa förmåga. T.ex. har jag alltid sagt till min kille att fråga sonen om det är ok att jag kommer, har vi tittat på tv så har jag alltid satt mig så han har hamnat mellan mig och pappan, varit noga med att inte ?hålla på? med pappan när sonen ser osv.

Mina barn som är 12 och 14 är inte alls lika känsliga och krävande.

Med hänsyn till sonen, och att hans mamma inte vill ha mig i huset, så har min kille nu börjat tycka att det är bättre om vi bara träffas när han inte har sonen.

Är det rimligt att hans ex ska bestämma när vi träffas? Kan hon förbjuda mig att vara i huset?

Kan hon få ensam vårdnad bara för att hon tycker att det är olämpligt att jag träffar sonen?

Tacksam för råd och tips på hur jag ska hantera exet, sonen och pojkvännen som verkar tycka att det är okej att exet styr vårt förhållande.

• Svar på tråden Hans ex vill inte att jag träffar sonen
  • Ess
    molly50 skrev 2019-10-12 12:53:07 följande:
    Du kan inte tänka dig att det finns ex som har svårt att acceptera att deras expartners träffar en ny?
    Nä det finns verkligen inte, alla ex är heliga varelser som endast ser till sitt barns bästa, och självklart är alla påhitt barnens förslag och allt de gör är för barnets skull...
  • Ess
    Anonym (Du har svaret i din egna text!) skrev 2019-10-12 16:31:33 följande:
    Jag tycker TS nya man ska ta allvarligt på umgänget med sin son, han bestämmer själv vart han ska bo,, nu har sonen sagt hur han känner, mamman har berättat vad som kommer hända, pappan har tydligen förstått allvaret i umgänget med hans son... nu rättar han sig efter det och TS blir förbannad.
    Gud va mycket trams du kommer med, har läst dina inlägg. Du är helt verklighetsfrånvänd i dina åsikter.

• Anonym (Du har svaret i din egna text!)
    Ess skrev 2019-10-13 09:37:03 följande:
    Gud va mycket trams du kommer med, har läst dina inlägg. Du är helt verklighetsfrånvänd i dina åsikter.
    Det som framgår av TS är att dom gått för snabbt fram, .

Nu finns det en son som är känsligt och finner förhållandet ovant och det känns inte bra för sonen.

Sonen får presenterat en ny familj på bara 1 månad, sonen får vetskap/träffa två nya syskon, som även dom kommer ta pappans tid, allt detta ska sonen bearbeta på så kort tid.
    Sonen får avbokat sin handbolls tid för pappa ska resa, kanske något som inte hänt förut,,, och även det för den nya familjens skull , självklart känner sonen konkurrens gentemot det nya!

Sonen är redan känsligt, och som TS beskriver kan börja gråta över små saker.

Att ex sedan tar upp kampen för sonen, ser jag som helt naturligt, som att ex samlar dom berörda och sätter sig ner och pratar, då vågar sonen berätta hur han känner sig, att det känns konstigt och ovant. efter samtalet kommer pappan på att visst hon har en poäng i det hon säger, jag ska träffa min nya på veckorna jag inte har sonen.

Som jag ser det så har ex gjort helt rätt, hon har visa sig vara mycket smart/omtänksam. allt hon vill är att sonen ska må bra och växa in i pappans nya familj och inte bli intvingad.

TS reflekterar att ex på så sätt vill styra pappan, vilket även många andra här inne verkar tycka.
    Ex har säkert inget imot att han träffat en ny, utan bara bryr sig hur allting gått till och går för snabbt fram för sonen. som tydligt framkommer hur sonen ut över allt även blivit en budbärare i mellan ex och pappa,
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Du har svaret i din egna text!) skrev 2019-10-13 11:42:24 följande:

Det som framgår av TS är att dom gått för snabbt fram, .

Nu finns det en son som är känsligt och finner förhållandet ovant och det känns inte bra för sonen.

Sonen får presenterat en ny familj på bara 1 månad, sonen får vetskap/träffa två nya syskon, som även dom kommer ta pappans tid, allt detta ska sonen bearbeta på så kort tid.

Sonen får avbokat sin handbolls tid för pappa ska resa, kanske något som inte hänt förut,,, och även det för den nya familjens skull , självklart känner sonen konkurrens gentemot det nya!

Sonen är redan känsligt, och som TS beskriver kan börja gråta över små saker.

Att ex sedan tar upp kampen för sonen, ser jag som helt naturligt, som att ex samlar dom berörda och sätter sig ner och pratar, då vågar sonen berätta hur han känner sig, att det känns konstigt och ovant. efter samtalet kommer pappan på att visst hon har en poäng i det hon säger, jag ska träffa min nya på veckorna jag inte har sonen.

Som jag ser det så har ex gjort helt rätt, hon har visa sig vara mycket smart/omtänksam. allt hon vill är att sonen ska må bra och växa in i pappans nya familj och inte bli intvingad.

TS reflekterar att ex på så sätt vill styra pappan, vilket även många andra här inne verkar tycka.

Ex har säkert inget imot att han träffat en ny, utan bara bryr sig hur allting gått till och går för snabbt fram för sonen. som tydligt framkommer hur sonen ut över allt även blivit en budbärare i mellan ex och pappa,

Men vänta lite, sonen fråga pappan om han kom på träningen som var på mammaveckan. Då fick han reda på att pappa skulle resa med ts. Och var det nån som avboka träningen så var det mamman.

Och det är väl klart det känns konstigt när det kommer en ny i ett förhållande, tycker inte det är lustigt men ska pappan leva ensam hela livet för sonen är känslig?
    Anonym (Polly) skrev 2019-10-13 11:53:41 följande:
    Men vänta lite, sonen fråga pappan om han kom på träningen som var på mammaveckan. Då fick han reda på att pappa skulle resa med ts. Och var det nån som avboka träningen så var det mamman.

Och det är väl klart det känns konstigt när det kommer en ny i ett förhållande, tycker inte det är lustigt men ska pappan leva ensam hela livet för sonen är känslig?
    Vart står det att någon avboka handbolls tävlingen? det var den pappan skulle missa på grund av resan, inte en träning.

Tävling är något annat, mycket större för sonen.
    Anonym (Polly) skrev 2019-10-13 11:53:41 följande:

Om ex mamman samla dom för att prata. vilket hon gjort, alla berörda, mamma,pappa,son. den tidigare familjen ...

Resultat av samtal , pappan behöver gå försiktigt fram med den nya, inte som det nu har hänt, allt gått för snabbt. sonen far illa och blir påverkad av den nya relationen. 

Nu skrivet TS en månad,,,, det är snabbt

Hon har inte nämnt att dom aldrig ska träffas, bara ta det lugnt när sonen är där.
    Dom får träffas veckorna sonen inte är där...
    Sedan växer det fram, sonen accepterar den nya och dom kan leva som dom vill.
  • Anonym (Polly)
    Anonym (Du har svaret i din egna text!) skrev 2019-10-13 12:12:00 följande:

Om ex mamman samla dom för att prata. vilket hon gjort, alla berörda, mamma,pappa,son. den tidigare familjen ...

Resultat av samtal , pappan behöver gå försiktigt fram med den nya, inte som det nu har hänt, allt gått för snabbt. sonen far illa och blir påverkad av den nya relationen. 

Nu skrivet TS en månad,,,, det är snabbt

Hon har inte nämnt att dom aldrig ska träffas, bara ta det lugnt när sonen är där.

Dom får träffas veckorna sonen inte är där...

Sedan växer det fram, sonen accepterar den nya och dom kan leva som dom vill.

Vad svamlar du om? Jag skrev att mamman avboka träningen inte pappan inte nåt om exet. Och jag skrev även att ska pappan vara ensam resten av livet? Det är inget exet har ett skit med att göra.
  • Ess
    Anonym (Du har svaret i din egna text!) skrev 2019-10-13 12:05:57 följande:
    Vart står det att någon avboka handbolls tävlingen? det var den pappan skulle missa på grund av resan, inte en träning.

Så är det för alla ungar, båda föräldrarna är sällan med på allt. Är de dessutom skilda så följer den med vars vecka det är.
  • Ess
    Anonym (Du har svaret i din egna text!) skrev 2019-10-13 12:05:57 följande:

Om det är så stort för sonen, varför avbokade då mamman det?
    Om inte för att skylla det på pappans resa. De saboterande föräldrarna har verkligen inga gränser för vad de gör och hur de kan vända det till att alltid va någon annans fel. Själv är de ofelbara och gör allt för baaarnens skull, trots att det skiner tydligt igenom att det är deras eget ego som talar.
    Ess skrev 2019-10-13 12:35:32 följande:
    Så är det för alla ungar, båda föräldrarna är sällan med på allt. Är de dessutom skilda så följer den med vars vecka det är.
    Många kanske har det så.

Kan vara så också att det var något pappan alltid brukade göra med sin son, följa han på träningen, var kanske en grej mellan sonen och pappan. inget ovanligt med det.
    Vissa kör cross då är oftast bara pappan med, slalom osv... finns tvärtom för mammor, och som du säger man delar in det i veckor.

Det kanske inte var gjort ännu hos den här familjen, sonen fråga ju rakt ut varför pappan inte skulle komma?
    Ess skrev 2019-10-13 12:39:48 följande:
    Om det är så stort för sonen, varför avbokade då mamman det?
    Om inte för att skylla det på pappans resa. De saboterande föräldrarna har verkligen inga gränser för vad de gör och hur de kan vända det till att alltid va någon annans fel. Själv är de ofelbara och gör allt för baaarnens skull, trots att det skiner tydligt igenom att det är deras eget ego som talar.
    Vart står det att mamma avboka träningen? 
  • Anonym (sonen)
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-10-13 00:18:53 följande:
    Ja, det gör han. Men det är lite som att prata till en vägg när hon håller på.
    @TS: Jag lämnar denna tråd nu, för många som svarar "Du har svaret i din egna text!" och för lite moderering. Önskar dig lycka till och att inte glömma att stå upp för dig själv! Hur mycket du än älskar din kille så måste situationen fungera för dig också.

Det låter som han behöver gå på samarbetssamtal med exet och sälja huset snarast. Fram tills han och exet fått en fungerande vardag tycker jag du ska ligga lågt för din egen hälsas skull. 

Res bort med en väninna till Köpenhamn, hitta egna saker att glädjas åt i vardagen! Man kan ha roligt och hitta saker att se fram emot med andra om pojkvännen inte kan just nu! {#emotions_dlg.flower}Skål 

Finns det nån moderator här på familjeliv som kan moderera lite i tråden? Väldigt mycket off topic pga att fler svarar ett troll.
    Anonym (sonen) skrev 2019-10-13 12:49:25 följande:
    @TS: Jag lämnar denna tråd nu, för många som svarar "Du har svaret i din egna text!" och för lite moderering. Önskar dig lycka till och att inte glömma att stå upp för dig själv! Hur mycket du än älskar din kille så måste situationen fungera för dig också.

Det låter som han behöver gå på samarbetssamtal med exet och sälja huset snarast. Fram tills han och exet fått en fungerande vardag tycker jag du ska ligga lågt för din egen hälsas skull. 

Res bort med en väninna till Köpenhamn, hitta egna saker att glädjas åt i vardagen! Man kan ha roligt och hitta saker att se fram emot med andra om pojkvännen inte kan just nu! {#emotions_dlg.flower}Skål 

Finns det nån moderator här på familjeliv som kan moderera lite i tråden? Väldigt mycket off topic pga att fler svarar ett troll.
    Finns även många som vill köra över barnen för sitt egna välbefinnande ,, som uppmanar till vårdnadstvister och missämja, dom som inte kan se hur barnen mår i allt detta.
  • smulpaj01

Du har svaret i din egna text.... Du verkar vara den enda som ser vad detta handlar om.

Trist att sonen inte blir hörd av någon annan än sin vettiga mamma!

Tror och hoppas att detta "förhållande" snart är slut!

• Anonym (Fundersam)

Det verkar som att merparten som nu kommenterar inte läser allt som skrivits tidigare, och lägger in egna sanningar istället för att titta på fakta.

Ang. handbollsträningen så följde pappan med sonen, eftersom han var hos honom trots att det var mammans helg. Mamman vägrade ha pojken den helgen, vilket gjorde att vi avbokade vår resa för att sonen skulle kunna vara med pappan. Jag har aldrig skrivit att sonen skulle missa sin träning för att pappan inte skulle följa med. Pappan är alltid med på sina veckor, och IBLAND även på mammans veckor. Mamman är aldrig med,

För att undvika att jag ber någon dra åt helvete så lämnar även jag tråden. Vill ni fortsätta att dikta ihop en fantasi så varsågoda.

• molly50
    Anonym (Du har svaret i din egna text!) skrev 2019-10-12 16:20:44 följande:
    Ska man märka "ord" att alla ord ska ha rätt mening?

Som sonen, räcker det inte vad han berätta? han är känslig och pappig ut över det..
    Ska en 12 åring berätta rakt ut till sin pappa, varför räcker det inte vad han redan sagt? han finner det konstigt.

Jag tycker man ska lyssna på sonen, lära sig förstå att han ändå berättat att han tycker det känns konstigt, är inte det en varningssignal?

Weekend resan skulle jag vilja veta sanningen om,,,, hur kan ett ex hindra hennes ex man att resa, det vore omöjligt,, spec om han inte har sonen.
    Det här är den mest konstiga delen i historien, som varför vet ex om allt detta?

Sakerna hos säger är för att TS inte lyssnar på varken mamman, pappan och sonen, en familj hon försöker sätta sin egna prägel på, TS är arg att pappan nu förslagit träff när sonen inte är där, vilket låter helt normalt.

Det här ska TS respektera, framförallt när det finns en känslig son med i bilden.

Tror inte svartsjuka är hela bilden här, snarare en mor som försöker hjälper sin son att han en fortsatt bra relation med sin pappa.
    Jag tycker man ska skriva det som faktiskt står. Annars blir det lätt fel.

Ja,sonen har kanske inte kommit över att hans föräldrar har skilt sig ännu. Och därmed inte heller vant sig med att pappan nu har en annan kvinna som är hos honom ibland.
    Är det verkligen så konstigt,tycker du?
    Och TS och hennes kille har ju lyssnat på sonen och TS har inte varit hemma hos sin kille när han har haft sonen sedan de pratade om det.
    Är inte det att lyssna på sonen och respektera hans känslor?

Det här med weekendresan. Du kan alltså verkligen inte tänka dig att mamman faktiskt kan vara svartsjuk och därför försöker förhindra pappan och TS från att åka på den?
    Även när de träffas utan att sonen är med så ringer mamman till TS kille och ska ha hjälp med diverse saker som hon egentligen borde klara av att fixa själv.
    Varför gör hon det om hon nu bara har sonens bästa för ögonen? Är det inte honom hon borde fokusera på då istället för på hans pappa och hans nya flickvän?
    I det ingår väl även att lära sitt barn att acceptera situationen med pappans nya flickvän. I alla fall om det är en bra flickvän,vilket jag tycker att TS verkar vara.

TS verkar visa respekt. Och hon verkar inte alls vara arg över att pappan föreslagit att de ska träffas när han inte har sonen.
    Men visa respekt borde även mamman göra.
    Det är inte särskilt respektfullt att kalla någon för fitta och hora.
    I synnerhet inte om hennes son kan höra det.
  • molly50
    Ess skrev 2019-10-13 09:34:53 följande:
    Nä det finns verkligen inte, alla ex är heliga varelser som endast ser till sitt barns bästa, och självklart är alla påhitt barnens förslag och allt de gör är för barnets skull...
    Precis! Det verkar i alla fall vara så personen jag citerade resonerar.
  • molly50
    Anonym (Du har svaret i din egna text!) skrev 2019-10-13 12:44:36 följande:
    Vart står det att mamma avboka träningen? 
    Det var ju du själv som skrev det.
    Det var weekendresan som TS och hennes kille skulle ha gjort den helgen som blev avbokad .Inget annat.  Pga att mamman vägrade ha sonen på sin egna helg.  

Du skriver också att TS och hennes kille började träffas efter bara en månad. Om du hade läst vad som skrivits så hade du sett att de började träffas 9 månader efter att TS kille och hans ex gick isär.
    Försök läsa vad som står istället så blir det lättare att försöka diskutera.
  • molly50
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-10-13 13:45:55 följande:

Det verkar som att merparten som nu kommenterar inte läser allt som skrivits tidigare, och lägger in egna sanningar istället för att titta på fakta.

Ang. handbollsträningen så följde pappan med sonen, eftersom han var hos honom trots att det var mammans helg. Mamman vägrade ha pojken den helgen, vilket gjorde att vi avbokade vår resa för att sonen skulle kunna vara med pappan. Jag har aldrig skrivit att sonen skulle missa sin träning för att pappan inte skulle följa med. Pappan är alltid med på sina veckor, och IBLAND även på mammans veckor. Mamman är aldrig med,

För att undvika att jag ber någon dra åt helvete så lämnar även jag tråden. Vill ni fortsätta att dikta ihop en fantasi så varsågoda.

Jag ber om ursäkt om det är något jag har missuppfattat.
    Jag förstår att du vill lämna tråden när diskussionen tar en helt annan vändning än vad som var menat.
    Men jag hoppas att du vill komma tillbaka och uppdatera oss om hur det går.
Svar på tråden Hans ex vill inte att jag träffar sonen