• crispnuggets

    Namn som passar till Alfons?

    Bombadera mig med förslag på namn som passar till Alfons! Både pojk- och flicknamn :)

  • Svar på tråden Namn som passar till Alfons?
  • hammarhajen

    Varför måste namnen passa ihop? De ska ju bäras av två helt olika individer. 

    Jag kan förstå om man vill ha namn som tillhör samma språk eller att de inte ska skilja ljusår emellan (dvs att man inte väljer typ Rut, Bogdan och Angelique till sina trillingar), men annars är väl det viktiga att man gillar namnen och att man känner att de passar barnen. 

    Så jag säger:

    Alfons + er andra favorit 

  • fluu
    crispnuggets skrev 2019-10-19 18:38:22 följande:

    Tack för alla förslag! Som svar på en fråga så gillar jag Alfons för att det är en namn alla har hört, ett välkänt namn, men ändå relativt få som heter det. Jag har läst att namnet var som mest populärt under 30-talet och hade nog helst önskat ett syskonnamn som var trendigt runt den eran samt ett namn som är "normalt" men som inte så många bär.


    Då blir dt en annan kategori:

    Magnus, Kaj, Lage, Alf, Ulf, Dag, Georg, Ivar/Ivan, Svante, Verner, Esbjörn, Eivin, Ernst, Enok, Harald, Helmer, Assar, Birger, Bengt,Klas.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kusinen
    fluu skrev 2019-10-19 19:09:34 följande:

    Då blir dt en annan kategori:

    Magnus, Kaj, Lage, Alf, Ulf, Dag, Georg, Ivar/Ivan, Svante, Verner, Esbjörn, Eivin, Ernst, Enok, Harald, Helmer, Assar, Birger, Bengt,Klas.


    Georg är så fint! Och verkligen ovanligt utan att vara konstigt. Andra namn som jag tänker på är Folke, Gunnar, Åke, Herman och Göran. Eskil är också fint.

    flicknamn Solveig, Ingrid, Eivor, Sonja, Anita, Marianne, Elisabeth, Maj, Vivianne, Inga, Magda, Gerd, Margit, Dagmar, Dagny, Vivianne
  • LoveRain
    hammarhajen skrev 2019-10-19 18:45:44 följande:

    Varför måste namnen passa ihop? De ska ju bäras av två helt olika individer. 

    Jag kan förstå om man vill ha namn som tillhör samma språk eller att de inte ska skilja ljusår emellan (dvs att man inte väljer typ Rut, Bogdan och Angelique till sina trillingar), men annars är väl det viktiga att man gillar namnen och att man känner att de passar barnen. 

    Så jag säger:

    Alfons + er andra favorit 


    Fast det är ju det TS vill ha, ett namn i samma stil. Ofta uttrycker sig folk att namnen ska passa ihop men man menar ofta att man letar efter ett namn i samma stil eftersom man gillar den typen av namn och inte för att namnen i dig ska låta snyggt ihop.
  • LoveRain
    crispnuggets skrev 2019-10-19 18:38:22 följande:

    Tack för alla förslag! Som svar på en fråga så gillar jag Alfons för att det är en namn alla har hört, ett välkänt namn, men ändå relativt få som heter det. Jag har läst att namnet var som mest populärt under 30-talet och hade nog helst önskat ett syskonnamn som var trendigt runt den eran samt ett namn som är "normalt" men som inte så många bär.


    Okej!

    Björn - fast det är mer 60-tal än 80-tal

    Jonas - inte så ovanligt i sig men inte många småbarn som heter det idag

    Sabine - känns 80-tal och är ovanligt

    Amelie - hade en liten peak på 80-talet
  • Kusinen
    LoveRain skrev 2019-10-20 00:32:05 följande:

    Okej!

    Björn - fast det är mer 60-tal än 80-tal

    Jonas - inte så ovanligt i sig men inte många småbarn som heter det idag

    Sabine - känns 80-tal och är ovanligt

    Amelie - hade en liten peak på 80-talet


    Läste du fel nu?
  • LoveRain
    Kusinen skrev 2019-10-20 05:51:24 följande:

    Läste du fel nu?


    Hahaha, ja! Läste 80-talet istället för 30-talet! Skyller på viss trötthet och en liten skärm
  • fluu

    Flicknamn var det med ja:

    Aina, Evy/Eva, Verna, Marianne, Judith, Asta, Barbro/Barbara, Doris, Dorothea, Elisabeth, Erna, Gertrud, Harriet, Ilona, Ilse, Irene, Margot, Maud, Norma, Viveca, Vivian, Vanja.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • trollhona
    crispnuggets skrev 2019-10-19 09:24:38 följande:

    Bombadera mig med förslag på namn som passar till Alfons! Både pojk- och flicknamn :)


    Pojknamn:
    August
    Henning
    Alvar
    Ivar
    Bengt
    Georg
    Hjalmar
    Kurt
    Ove
    Tord

    Flicknamn
    Ingrid
    Eivor
    Svea
    Astrid
    Doris
    Gun
    Marianne
    Agnetha
    Carina
    Marie

  • trollhona
    crispnuggets skrev 2019-10-20 12:47:55 följande:

    De som fastnat lite extra hitills;

    Helmer

    Klas

    Verner

    Folke

    Ella

    Judith

    Millie


     Om ni gillar Ella/Judith kanske Edith kan vara ett alternativ.
Svar på tråden Namn som passar till Alfons?