• JessK

Utmattningsdepression och otrohet?

Hej.

Ska försöka Göra denna historia kort.

I mars detta året har jag sett på min man att hans mående höll på att gå åt skogen, men givetvis som den som håller på att bli utbränd så körde han på som vanligt.

Sen börjar mitt personliga helvete.

Han blev iskall under sommaren, mer å mer frånvarande. I augusti kom jag på han å haft en affär med en tjej via nätet, de hade träffas 2 ggr men aldrig legat med varandra.

Jag vill då skiljas å allt går i ett rasande tempo.

Det tog 2 veckor å han bokstavligen vaknar upp med flyttlådor i handen. Å han vill ju inte förlora mig, han fattar inte vad som hänt. Han fullkomligt krascha där å då.

Kontakt med läkare, psykolog å utmattningssyndrom är ett faktum. Han försöker nu må bättre. Men på vägen har ju han trasat sönder vårt äktenskap. Utbränd förstår jag att man kan bli, men kan man verkligen bli så förvirrad att man väljer att vara otrogen och lämna sin familj? Klart jag hade velat få detta att fungera vi har ju små barn ihop. Så ni som vart utbrända, kan det bli så här?

Han är såklart jätte ångerfull, vill fixa allt och fattar inte vad han gjort, han kommer knappt ihåg ngt. Som han förklarar är det som att vakna upp ur en dröm.

• Svar på tråden Utmattningsdepression och otrohet?
  • Långbenopluto
    CrilleTheCroc skrev 2019-10-20 14:10:43 följande:
    Empati till mannen !! Han mår ju skitdåligt, då försvinner ens riktiga jag.
    Moral etik allt suddas ut.  Man är desperat att hitta NÄGOT som upplevt kul/positivt.
    Om man inte funkar på ena planet så funkar man inte på andra
    Så du menar att otrohet är något kul/positivt??
  • Inga bekymmer

Varit med om liknande.. Min man fick en depression, blev totalt personlighetsförändrad, först väldigt låg, sedan upplevde jag honom som väldigt lättirriterad och känslokall. Han reggade sig bl a på en sajt för otrohet, chattade med andra (anonyma så det kostade pengar). Mig veterligen träffade han aldrig nån eftersom jag upptäckte och spräckte hål på det i tid, men sveket är lika stort ändå och det har orsakat stor skada såklart i vår relation..

Nu går han hos terapeut i behandling, vilket var ett krav för att jag skulle kunna se nån framtid för oss. Vi har också barn, som högst troligt har det mycket bättre om vi håller ihop, om vi kan få det stabilt igen. Nu är han mer frisk, mer sig själv som han var förut och jag älskar hans friska jag!

En fråga till dig, hur har din varit tidigare med sexrelaterade saker, tex porr? Har han haft en hög konsumtion som gått ut över ert samliv? I så fall kan det ju va så att han har ett slags missbruk, som i hans dåliga mående resulterade i dessa riktigt dåliga val....

Råder dig att ge det tid och inte ta förhastade beslut. Men professionell hjälp tycker jag att du kan ställa som ett ultimatum i en sådan här situation om du vill ge honom en chans. Känner med dig. Kram från en annan drabbad anhörig <3

• Inga bekymmer
    MeandHim skrev 2019-10-20 14:02:26 följande:

Jag ska inte försvara hans otrohet, men jag vet att man kan ta väldigt dåliga beslut när man har utmattningssymptom. Man tänker inte klart, blir likgiltig inför allt, skiter i allt och alla och bryr sig inte om man får en hjärtinfarkt och dör, för då försvinner allt jobbigt.

Visst finns det olika stadier, kanske han hamnade i den värre. Men jag skulle råda dig/er att inte ta förhastade beslut just nu. Jag har varit i liknande sits. Ni kanske kan gå till familjerådgivningen? Och din man borde gå regelbundet hos kurator el psykolog. Hoppas det löser sig för er.

Ger man det lite tid så kan det bli bättre än någonsin, om man orkar och vågar tro.

Klokt skrivet!
  • Inga bekymmer

Förlåt, såg nu att han har kontakt med psykolog och läkare. Det är bra! Då tar han ju iaf ett visst ansvar för sina dåliga val.

• Inga bekymmer
    JessK skrev 2019-10-20 10:18:04 följande:

Han byggde upp ngt luftslott att han inte mådde dåligt utan det var ju såklart relationen som var dålig, å fick för sig att han tappat alla känslor.

Men när han vaknade upp ur sin dröm med flyttkartonger i handen rasade allt. Han ville ju inte alls lämna, är bara mig han vill leva med ingen annan. Där å då börjar han vakna upp ur en koma typ. Å känslorna va ju inte alls slut.

Men känns så konstigt att man kan må så dåligt att man drar ner hela sin familj på köpet.

Har så svårt att tro på det.

Vid en depression eller utmattningsdepression så är man ju inte frisk och ens tankar och föreställningar är inte friska. Därför tror jag att han kan ha intalat sig att relationen varit dålig, projicerat negativa känslor på dig, istället för att förstå att det var hans eget mående som var problemet.
  • CrilleTheCroc
    Långbenopluto skrev 2019-10-20 17:00:41 följande:
    Så du menar att otrohet är något kul/positivt??
    Utryckte mig klumpigt kanske men ändå inte
    Om det i den sjukes sitts upplevs som något att "fokusera" på i all ångest, och i det irrationella tänk, som den sjuke befinner sig i.
    Då anser jag att det är en "förmildrande" omständighet.
    Vissa gör väldigt udda saker när dom är i psykisk obalans. Vissa misshandlar våldtar sina fruar, får ju sätta saker i lite perspektiv.
  • JessK
    CrilleTheCroc skrev 2019-10-20 14:10:43 följande:

Empati till mannen !! Han mår ju skitdåligt, då försvinner ens riktiga jag.

Moral etik allt suddas ut.  Man är desperat att hitta NÄGOT som upplevt kul/positivt.

Om man inte funkar på ena planet så funkar man inte på andra

Klart han mår dåligt har jag också fattat.

Men på vägen skadades ju vår relation, å svårt å få in att en människa kan må så dåligt så man får andra å nå dåligt.

Men samtidigt är hjärnan väldigt komplex, därför jag försöker förstå att det verkligen kan bli så här. För att allt suddas ut å man tappar vem man är eller liknande.
  • JessK
    Inga bekymmer skrev 2019-10-20 17:09:57 följande:

Varit med om liknande.. Min man fick en depression, blev totalt personlighetsförändrad, först väldigt låg, sedan upplevde jag honom som väldigt lättirriterad och känslokall. Han reggade sig bl a på en sajt för otrohet, chattade med andra (anonyma så det kostade pengar). Mig veterligen träffade han aldrig nån eftersom jag upptäckte och spräckte hål på det i tid, men sveket är lika stort ändå och det har orsakat stor skada såklart i vår relation..

Nu går han hos terapeut i behandling, vilket var ett krav för att jag skulle kunna se nån framtid för oss. Vi har också barn, som högst troligt har det mycket bättre om vi håller ihop, om vi kan få det stabilt igen. Nu är han mer frisk, mer sig själv som han var förut och jag älskar hans friska jag!

En fråga till dig, hur har din varit tidigare med sexrelaterade saker, tex porr? Har han haft en hög konsumtion som gått ut över ert samliv? I så fall kan det ju va så att han har ett slags missbruk, som i hans dåliga mående resulterade i dessa riktigt dåliga val....

Råder dig att ge det tid och inte ta förhastade beslut. Men professionell hjälp tycker jag att du kan ställa som ett ultimatum i en sådan här situation om du vill ge honom en chans. Känner med dig. Kram från en annan drabbad anhörig <3

Åh va jobbigt för dig också, är ju nästan likadant som här.

Hur länge sen var detta, hur har ni det idag. Kan du lita på han igen?

Han har inget avvikande beteende på sex å så. Så missbruk är det inte.

Han går på hos psykolog, läkare och är sjukskriven. Han visar mig varje dag hur mycket han ångrar detta, samtidigt så förstår han knappt att det hänt. För han har som vaknat ur en koma, en chock, en mardröm. Å fattar inte att det verkligen hänt.
  • JessK
    Inga bekymmer skrev 2019-10-20 17:24:13 följande:

Vid en depression eller utmattningsdepression så är man ju inte frisk och ens tankar och föreställningar är inte friska. Därför tror jag att han kan ha intalat sig att relationen varit dålig, projicerat negativa känslor på dig, istället för att förstå att det var hans eget mående som var problemet.

Tack snälla för svar. Är precis såna här svar jag sökt, att det trots allt kan va möjligt att man inte är alls i kontakt med sig själv o inte riktigt fattar vad man gör. Är d jag behöver veta för att ens orka försöka.
  • JessK
    MeandHim skrev 2019-10-20 14:02:26 följande:

Jag ska inte försvara hans otrohet, men jag vet att man kan ta väldigt dåliga beslut när man har utmattningssymptom. Man tänker inte klart, blir likgiltig inför allt, skiter i allt och alla och bryr sig inte om man får en hjärtinfarkt och dör, för då försvinner allt jobbigt.

Visst finns det olika stadier, kanske han hamnade i den värre. Men jag skulle råda dig/er att inte ta förhastade beslut just nu. Jag har varit i liknande sits. Ni kanske kan gå till familjerådgivningen? Och din man borde gå regelbundet hos kurator el psykolog. Hoppas det löser sig för er.

Ger man det lite tid så kan det bli bättre än någonsin, om man orkar och vågar tro.

Han har börjat gå till psykolog, läkare och är nu sjukskriven.

Han vill å försöker verkligen göra allt. Å han fattar inte vad som hänt. Han förstår inte hur det kunde bli så. Han vaknade upp ett par månader senare med massa minnesluckor å flyttkartonger i handen å undra va fan som hänt. Å som anhörig å den svikna har man levt i detta å sett å fått känna allt varje dag.
  • MeandHim
    JessK skrev 2019-10-20 19:07:19 följande:

Han har börjat gå till psykolog, läkare och är nu sjukskriven.

Han vill å försöker verkligen göra allt. Å han fattar inte vad som hänt. Han förstår inte hur det kunde bli så. Han vaknade upp ett par månader senare med massa minnesluckor å flyttkartonger i handen å undra va fan som hänt. Å som anhörig å den svikna har man levt i detta å sett å fått känna allt varje dag.

Man kan bli helt fuckedup i huvudet, det är en lömsk sjukdom. Tänk på det, det är faktiskt en sjukdom, kanske känns lite lättare då. Bra att han pratat med någon, vet att det kan vara svårt att förlåta, men vore jag du skulle jag faktiskt överväga det.
  • Zoegazz

Några år in i vårt förhållande blev min nuvarande man också personlighetsförändring, var i samband med drogmissbruk. Han blev elak och tog kontakt med antar tjejer. Vad jag vet har han inte gjort något sådant varken innan eller efter detta och det var mååånga år sedan nu. Var dock svårt att återhämta oss efter det men med tiden läkte såren.

• Inga bekymmer
    Jw83 skrev 2019-10-20 10:41:04 följande:

Tro inte på hans undanflykt. Han minns allt och har tagit egna, genomtänkta beslut. Han har tyckt att den andra kvinna har varit värd mer än er familj. Det är ett val han har gjort flera gånger om. Troligtvis så ångrade han sig när den andra kvinnan inte ville bli seriös alt. han insåg att han fick börja ta hand om sig själv och sina barn vv. Självklart har han haft sex med andra.

Han ljuger och skyller ifrån sig. Det är fruktansvärt respektlöst mot dig! Han kan inte ens vara ärlig mot dig nu och tar inget ansvar för det han gjort.

En person som insjuknar i depression och lider av psykisk ohälsa tar oftast inte genomtänkta beslut, i synnerhet inte om de inte själva vet vad som är felet. Därmed inte sagt att alla gör likadant. Hur kan du uttala dig så tvärsäkert om du inte känner ts man? Jag tycker ditt inlägg är okänsligt i Ts svåra situation. Kanske har du egna erfarenheter som gör sig påminda och får dig att tända på alla cylindrar här?
  • JessK
    Inga bekymmer skrev 2019-10-21 09:09:26 följande:

En person som insjuknar i depression och lider av psykisk ohälsa tar oftast inte genomtänkta beslut, i synnerhet inte om de inte själva vet vad som är felet. Därmed inte sagt att alla gör likadant. Hur kan du uttala dig så tvärsäkert om du inte känner ts man? Jag tycker ditt inlägg är okänsligt i Ts svåra situation. Kanske har du egna erfarenheter som gör sig påminda och får dig att tända på alla cylindrar här?

Tack snälla
Svar på tråden Utmattningsdepression och otrohet?