• ksson

Bo hos tjejen - Betala

Hej, mitt namn är Robin och jag är 19 år. Jag har nu kört fast mig lite. Det är så att jag har bott hos tjejen under en längre period där jag inte behövt betala någon fast summa, (eller ja ingen alls). Jag studerar på universitet och lever på studiebidrag varje månad (cirkus 3200). Jag har inte behövt betala något för att bo här då vi varierat mellan att bo hos henne och hos min mamma. Men nu på sistonde har dem pratat med mig och kommit fram till att de vill ha en fast summa på 3000 kr varje månad. Och min fråga till er är: Är det ett rimligt pris? 

Varje dag gör jag lunchlåda av de rester som vi ätit (hos tjejen), jag äter även frukost och kvällsmat här (hos tjejen). Jag använder mig av deras internet och vatten (samt värme). Skolgång ( med tillbehör betalar jag själv). Äter vi ute betalar jag för mig själv. Dock betalar mamma allt som har med bilen att göra (bränsle, försäkring, skatt osv..). Hon betalar även min försäkring, alltså står tjejens föräldrar för mat 3 gånger om dagen. Och jag undrar nu om detta är ett rimligt pris att betala varje månad då min ekonomi är sådär just nu. Jag har all möjlighet i världen att bo hos mamma men tjejen vill att jag bor kvar. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Bo hos tjejen - Betala
  • Finansen7
    ksson skrev 2019-10-21 19:38:00 följande:

Hej, mitt namn är Robin och jag är 19 år. Jag har nu kört fast mig lite. Det är så att jag har bott hos tjejen under en längre period där jag inte behövt betala någon fast summa, (eller ja ingen alls). Jag studerar på universitet och lever på studiebidrag varje månad (cirkus 3200). Jag har inte behövt betala något för att bo här då vi varierat mellan att bo hos henne och hos min mamma. Men nu på sistonde har dem pratat med mig och kommit fram till att de vill ha en fast summa på 3000 kr varje månad. Och min fråga till er är: Är det ett rimligt pris? 

Varje dag gör jag lunchlåda av de rester som vi ätit (hos tjejen), jag äter även frukost och kvällsmat här (hos tjejen). Jag använder mig av deras internet och vatten (samt värme). Skolgång ( med tillbehör betalar jag själv). Äter vi ute betalar jag för mig själv. Dock betalar mamma allt som har med bilen att göra (bränsle, försäkring, skatt osv..). Hon betalar även min försäkring, alltså står tjejens föräldrar för mat 3 gånger om dagen. Och jag undrar nu om detta är ett rimligt pris att betala varje månad då min ekonomi är sådär just nu. Jag har all möjlighet i världen att bo hos mamma men tjejen vill att jag bor kvar. Vad tycker ni?

Att din ekonomi är sådär hör liksom inte hit. Tjejens föräldrar står för en massa saker så 3000kr/månad är inte orimligt alls. Din tjej kan ju önska att du ska vara där men det är inte hon som står för fiolerna.
    Ta studielån och/eller börja jobba extra och bär dina egna kostnader.
  • Kjell2

3000 kr för mat, hemservice och  bostad är inte orimligt.

Om inte din tjej betalar något hemma kanske hon kan bidra så att ni kan bo ihop eller dina föräldrar som slipper en matkostnad för dig.

Men till sist är det upp till hennes föräldrar och dig. De kan begära vilken summa de vill, du kan sen välja att acceptera eller bo någon annan stans.

• AnnaSthlm

Du är vuxen. Vad vill DU själv? Var vill du bo? Är du redo att ta fullt ansvar för de beslut du fattar eller föredrar du att få andra att fatta beslut åt dig?

Det enda jag har uppfattat i din trådstart är vad alla andra vill och vad du ser för vägar med minst motstånd och ansträngning.

• Poison82

Självklart är det ingen orimlig summa utan billigt. Är det så att ni lever 50/50 hos varandras föräldrar så kan ju din mamma ta 3000:- av tjejen också är ni kvitt?

I annat fall hade jag i ditt läge valt att bo hos min mamma för att slippa behöva ta högre lån

• Physalis

Ja jag tycker till och med det är billigt. Den där summan brukar föräldrar be om från sina egna barn. Men då finns såklart ett helt annat intresse av att sponsra och stödja. Dessutom handlar det då till skillnad från nu om att fortsätta låta någon bo kvar som redan bor där, som man är fullt bekväm med. Även om du är supertrevlig så är det säkerligen en börda på många sätt att du bor där för alla utom din tjej.

Korrekturläser som en kratta
  • zapi
    Finansen7 skrev 2019-10-22 07:49:44 följande:

Att din ekonomi är sådär hör liksom inte hit. Tjejens föräldrar står för en massa saker så 3000kr/månad är inte orimligt alls. Din tjej kan ju önska att du ska vara där men det är inte hon som står för fiolerna.

Ta studielån och/eller börja jobba extra och bär dina egna kostnader.

Jag tycker inte heller att summan i sig på nåt vis är orimlig men det som är konstigt är ju att ts säger att de bor hos hans mamma ibland också. Ungefär hälften hälften. Så då borde ju ts mamma betala motsvarande för deras dotter. Visst kan han betala 3000 men då borde ju hans mamma ta 3000 från flickvännen.
  • zapi
    Physalis skrev 2019-10-22 13:56:53 följande:

Ja jag tycker till och med det är billigt. Den där summan brukar föräldrar be om från sina egna barn. Men då finns såklart ett helt annat intresse av att sponsra och stödja. Dessutom handlar det då till skillnad från nu om att fortsätta låta någon bo kvar som redan bor där, som man är fullt bekväm med. Även om du är supertrevlig så är det säkerligen en börda på många sätt att du bor där för alla utom din tjej.

Fast de bor ju lika mycket hos ts och hans mamma påstår han ju
  • zapi
    ksson skrev 2019-10-21 20:30:32 följande:

Tack så mycket för din åsikt! (: Ja precis det kostar ju. Det som gjorde (läs gör) mig osäker är att jag kan bo hos mamma utan att betala något. Tillochmed nämre till skolan. Men om jag nu skulle bo kvar så undrar jag om det är ett rimligt pris. 

Det hade varit ett rimligt pris om ni bara bodde hos flickvännen men nu säger du ju att ni även är.hos din mamma. Blir konstigt att de ska kräva pengar för dig om deras dotter bor gratis hos någon annan. Antigen får hennes fläldrar samt din mamma kräva er båda på pengar eller så f0r alla tänka att det kvittar ut varandra. Alltså att det som de betalar i mat för dig betalar motsvarade din mamma när din flickvän är hos dig.
  • Physalis
    zapi skrev 2019-10-22 18:28:03 följande:

Fast de bor ju lika mycket hos ts och hans mamma påstår han ju

Ja. Kanske vill de bara bli av med ts?
    Korrekturläser som en kratta
  • Finansen7
    zapi skrev 2019-10-22 18:27:30 följande:
    Jag tycker inte heller att summan i sig på nåt vis är orimlig men det som är konstigt är ju att ts säger att de bor hos hans mamma ibland också. Ungefär hälften hälften. Så då borde ju ts mamma betala motsvarande för deras dotter. Visst kan han betala 3000 men då borde ju hans mamma ta 3000 från flickvännen.
    Var skriver han att han bor ungefär hälften hälften?

Jag tolkar inte hans inlägg så.
  • viseversa

Ja det är rimligt. Dom ska såklart inte försörja dig ts. Men i ditt fall hade jag flyttat hem till mamma igen om det innebar mer pengar över.

• BernieLollo

Kränkt liten Robin. "förut var det gratis, då är ju 3000 asdyrt". Plugga på heltid med fullt CSN eller extrajobba och betala lägenhet och allt själv som en vuxen riktig människa.

• zapi
    Finansen7 skrev 2019-10-23 08:16:34 följande:

Var skriver han att han bor ungefär hälften hälften?

Jag tolkar inte hans inlägg så.

I inlägg nr 11.
Svar på tråden Bo hos tjejen - Betala