• Anonym (längtar förtvivlat)

Tips och snack kring spermadonation!

Hej

Jag och min man har i sex år försökt få ett syskon till vår åttaåring. När vi fick henne var allt normalt, men sedan blev maken sjuk och har nu nästintill inga fungerande spermier. Vi har försökt med diverse hobbymetoder för att bli gravida, men inget hjälper. Så nu för ett tag sedan var vi i kontakt med den lokala fertilitetskliniken och fick beskedet att ivf är det enda som kan hjälpa oss. Eftersom att vi redan har ett gemensamt barn måste vi söka oss till en större stad och betala hela kalaset själva. Hade det inte varit för min benägenhet att drabbas av missfall(haft två innan dottern och två efter) hade vi nog gjort det, men nu är det så osäkert att det går vägen att vi inte vågar riskera vårt sparkapital.

Eftersom att jag ändå har förutsättningar att bli gravid återstår då spermadonation. Tidigare var vi emot det, men har nu börjat omvärdera. Vi ska tänka fram till nyår och sedan bestämma.

Så hur fungerar det med privat donation, ni som gått igenom det(både mottagare och donatorer får gärna dela upplevelser)? Vad ska man tänka på och hur valde ni donator? Och hur går det till rent praktiskt? Om man söker en främmande donator, vart hittar man en seriös sådan?

Vi funderar på tre alternativ , hur hade ni valt och tänkt?

* Kompisen

+vet vi skulle ställa upp

+vet vi skulle se det enbart som en donation

+ vet om vår förtvivlade kamp sedan tidigare

+fysiskt frisk och stark

- har dyslexi

-bor långt bort så logistiken med äl kan bli knepig

-blir barnet likt honom börjar ryktena gå..

* Makens bror

+makens gener och de är lika

+barnet skulle vara en "Andersson" lika mycket som dottern och de skulle förmodligen bli lika.

+frisk på alla sätt

+bor nära oss

-vet ej om han skulle ställa upp

-enklare för makens familj att lägga sig i och vet fler om det kan vi inte styra över vad barnet får veta.

*Okänd donator

+vi styr mer

-hur vet man att han är frisk och vettig?

Input tack!

• Svar på tråden Tips och snack kring spermadonation!
    Kjell2 skrev 2019-10-23 15:51:10 följande:

Jag tänkte på adoption efter födseln. Den biologiska fadern tar på sig faderskapet och därefter adopterar din man barnet med den biologiska faderns godkännande.

Det låter ju väldigt krångligt. Eftersom vi är gifta så blir han ju far automatiskt.
    Anonym (?) skrev 2019-10-23 15:55:15 följande:

Varför kan ni inte göra icsi med mannens spermier? Har ni varit på någon klinik för att diskutera alternativ?

För att vi skulle få betala allt själva. Hade det varit mer eller mindre säkert att det skulle gå vägen hade vi satsat på det, men med min ökade missfallsrisk vågar vi inte riskera vårt sparkapital tyvärr. Vi har kontakt med den lokala kliniken. Här får man bara hjälp med ivf(och några gratis försök) om man inte har barn tillsammans sedan tidigare och det har vi ju.
  • Kjell2
    Anonym (längtar förtvivlat) skrev 2019-10-23 15:58:07 följande:
    Det låter ju väldigt krångligt. Eftersom vi är gifta så blir han ju far automatiskt.
    Risken ni tar är att den biologiska pappan hävdar att han är far och får det fastställt via DNA-test. Därefter kan det bli väldigt krångligt.

• Rudbeckius
    Kjell2 skrev 2019-10-23 16:01:38 följande:
    Risken ni tar är att den biologiska pappan hävdar att han är far och får det fastställt via DNA-test. Därefter kan det bli väldigt krångligt.
    Sant, men sannolikheten är kanske inte jättestor att det händer? 1-2 procent?
  • Anonym (Eva)
    Rudbeckius skrev 2019-10-23 16:35:33 följande:
    Det hjälper ju inte att risken är liten om just brodern tillhör dom som kommer att hävda att det är hans barn. Vilket det ju är.
  • Biet

Jag är donator och har hjälpt andra. För er skulle jag rekommendera att inte använda någon som ni känner till er hjälp. Det görs inte heller på svenska kliniker även om ni har med er egen donator dit. Då brukar de rekommendera att er donator lämnar till någon annan och någon annan lämnar till er.

Detta av den ekla anledningen att det har funnits fall där den närstående har börjat lägga sig i uppfostran och känslan att det faktist är "mitt barn" osv.

Av den anledningen avråds par från detta.

Lättare att välja någon okänd donator där det inte uppstår. Risken att den donatorn skulle lägga sig i kan man lösa genom en närståendeadoption där maken adopterar barnet som sitt. Det är inte en så svår process och då är allt sånt ur världen.

Att veta att donatorn är frisk brukar lösas genom att han får visa upp intyg på det eller liknande. Sedan kan ni ju intervjua honom innan. Detta gäller ju även med andra saker kring hur ni vill att det skall vara.

Genom att prata med honom så märker ni om han är vettig eller ej med.

Jag hoppas ni kommer till ett beslut som ni tycker bäst om och att allt går bra för er i framtiden.

Kjell2 skrev 2019-10-23 16:01:38 följande:

Rudbeckius skrev 2019-10-23 16:35:33 följande:

Anonym (Eva) skrev 2019-10-23 17:02:19 följande:

Det hjälper ju inte att risken är liten om just brodern tillhör dom som kommer att hävda att det är hans barn. Vilket det ju är.

Det känns som att det blir krångligt på ett eller annat sött hur man än gör. Dock tror jag verkligen inte att varken brodern eller kompisen skulle agera så om de inte kände att de behövde rädda barnet från något.
    Biet skrev 2019-10-23 17:27:18 följande:

Jag är donator och har hjälpt andra. För er skulle jag rekommendera att inte använda någon som ni känner till er hjälp. Det görs inte heller på svenska kliniker även om ni har med er egen donator dit. Då brukar de rekommendera att er donator lämnar till någon annan och någon annan lämnar till er.

Detta av den ekla anledningen att det har funnits fall där den närstående har börjat lägga sig i uppfostran och känslan att det faktist är "mitt barn" osv.

Av den anledningen avråds par från detta.

Lättare att välja någon okänd donator där det inte uppstår. Risken att den donatorn skulle lägga sig i kan man lösa genom en närståendeadoption där maken adopterar barnet som sitt. Det är inte en så svår process och då är allt sånt ur världen.

Att veta att donatorn är frisk brukar lösas genom att han får visa upp intyg på det eller liknande. Sedan kan ni ju intervjua honom innan. Detta gäller ju även med andra saker kring hur ni vill att det skall vara.

Genom att prata med honom så märker ni om han är vettig eller ej med.

Jag hoppas ni kommer till ett beslut som ni tycker bäst om och att allt går bra för er i framtiden.

Tack för dina synpunkter.

Skulle vi använda brodern eller kompisen så skulle vi ju få göra heminsemination(vilket jag gärna också tar emot erfarenheter kring). Hur kommer man då i kontakt med främmande donatorer och hur fungerar det?
  • Biet
    Anonym (längtar förtvivlat) skrev 2019-10-23 17:33:05 följande:

Tack för dina synpunkter.

Skulle vi använda brodern eller kompisen så skulle vi ju få göra heminsemination(vilket jag gärna också tar emot erfarenheter kring). Hur kommer man då i kontakt med främmande donatorer och hur fungerar det?

Du kan hitta donatorer här på FL om du söker efter någon. Sedan får du och maken gallra bland de svar som ni får och det som känns mest seriöst för er. Där tar ni en fördjupad diskussion med den personen.

Ett bra råd brukar vara att kanske träffa personen innan ni gör det slutliga beslutet, då känner man om det som sagts känns rätt osv.

Prata också igenom hur ni vill ha det och vad ni vill att det skall vara. Lyssna också på donatorn och kom överens. Det är ytterst få donatorer som i efterhand kommer och vill ha del i barnet. Det omvända finns det kvinnor som kräver underhåll från donatorn med så det finns risker åt båda håll och båda vill lita på den andre.

När man väl valt det man är bekväm med är det för dig att hitta rätt på din ägglossning och då möta er donator.

Han gör sitt i en kopp eller liknande o lämnar över det till dig/er som tar upp det i en spruta o inseminerar dig med det. Sedan är det att hålla tummarna.

Vill ni veta mer så om ni vill skicka ett privat PM.
  • Anonym (messerschmitter)

Verkar som om alla utom TS har glömt att vi har faderskapspresumtion i Sverige. Helt oavsett vem som är spermadonator kommer TS´ man registreras som barnets far, det går automatiskt när en gift kvinna föder barn. Hon får bara hem ett papper från Skatteverket där det står att hon fött barn och att mannen är registrerad som far.
    Det ska väldigt mycket till för att man ska ta upp ett ärende där en spermadonator kräver faderskapsutredning på ett barn som redan i lagens mening har en far, speciellt om modern hävdar att maken är barnets far. Och för den delen, varför skulle donatorn göra så, han får ju bara betala en massa underhåll?

• Anonym (Jag)
    Anonym (messerschmitter) skrev 2019-10-23 20:16:27 följande:

Verkar som om alla utom TS har glömt att vi har faderskapspresumtion i Sverige. Helt oavsett vem som är spermadonator kommer TS´ man registreras som barnets far, det går automatiskt när en gift kvinna föder barn. Hon får bara hem ett papper från Skatteverket där det står att hon fött barn och att mannen är registrerad som far.

Det ska väldigt mycket till för att man ska ta upp ett ärende där en spermadonator kräver faderskapsutredning på ett barn som redan i lagens mening har en far, speciellt om modern hävdar att maken är barnets far. Och för den delen, varför skulle donatorn göra så, han får ju bara betala en massa underhåll?

Dessutom är det såvitt jag minns enbart registrerad far samt barnet som får lov att väcka en faderskapsutredning i efterhand. Däremot så kan en närstående donator ställa till med annat om osämja uppstår.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (messerschmitter) skrev 2019-10-23 20:16:27 följande:

Dessutom är det såvitt jag minns enbart registrerad far samt barnet som får lov att väcka en faderskapsutredning i efterhand. Däremot så kan en närstående donator ställa till med annat om osämja uppstår.
  • Biet

Hej TS

Hur har det gått för er och vilket beslut tog ni tillslut?

Hoppas att hur ni än gjorde så har ni idag 1 år senare ett litet nytt barn i er famn.

Kram på er.

• Biet

Hej TS

Hur har det gått för er och vilket beslut tog ni tillslut?

Hoppas att hur ni än gjorde så har ni idag 1 år senare ett litet nytt barn i er famn.

Kram på er.

Inget barn och ingen donation. Vi har fått lite ekonomiska bekymmer och har pausat allt. Under tiden har det börjat kännas mer och mer läskigt med donation. Men vi försöker själva och hoppas...

• Biet
    Anonym (längtar förtvivlat) skrev 2020-10-27 12:00:16 följande:

Inget barn och ingen donation. Vi har fått lite ekonomiska bekymmer och har pausat allt. Under tiden har det börjat kännas mer och mer läskigt med donation. Men vi försöker själva och hoppas...

Vad är det som känns läskigt med en donation? Är ni rädda att det barnet som blir inte skulle bli älskat lika mycket som erat andra?

Får hoppas att ni reder ut de ekonomiska problemen och finner er väg tillbaka och en väg för att få ett litet barn till.
  • Biet
    Anonym (längtar förtvivlat) skrev 2020-10-27 12:00:16 följande:

Vad är det som känns läskigt med en donation? Är ni rädda att det barnet som blir inte skulle bli älskat lika mycket som erat andra?

Får hoppas att ni reder ut de ekonomiska problemen och finner er väg tillbaka och en väg för att få ett litet barn till.
    Biet skrev 2020-10-27 13:53:51 följande:

Det känns som att lägga mycket makt i någon annans hand. Att någon annan kan påverka vår familj. 
  • Biet

Men om ni väljer en assisterad befruktning på klinik kan ingen bry sig så. Det blir erat barn och donatorn och ni är skyddade.

Väljer ni en anonym donator privat så gör en närstående adoption och ni har samma där. När den är klar är barnet som erat utan donatorn kan lägga sig i. En oftast bra sak att göra för att skydda både givare o motagare.

Fast ni kanske fortfarande är inne på kompisen eller broden som alternativ? Då kan det bli tyckande.

Svar på tråden Tips och snack kring spermadonation!