• Anonym (Orolig)

Förundersökning sexuellt övergrepp barn

Hej!

Min pojkvän blev för 1,5 månad sen anklagad för sexuellt övergrepp mot sin 5-åriga dotter, som har sagt något på förskolan som i sin tur blivit anmält. Vi vet inte vad hon sagt, endast att han utreds för sexuellt övergrepp mot barn. Dottern och båda föräldrarna har blivit förhörda. Sen har vi inte hört någonting. Själv tror och hoppas jag att det rör sig om ett missförstånd, något som tolkats fel av förskolan. Hursomhelst, någon som vet hur lång tid det brukar ta tills man får svar? Vad händer om de går vidare med utredningen? Någon som varit med om liknande? Enligt mamman får han varken träffa eller prata med barnen på telefon innan utredningen är klar, så det är otroligt jobbigt att det tar sån tid.

Mitt i samma veva har han fått sålt han och mammans gemensamma hus, som de har försökt sälja länge. Tanken var att han skulle flytta hit, men eftersom jag också har barn går ju inte det medan han är under utredning och jag vet inte var han ska ta vägen då. Så mycket tankar som snurrar i huvudet nu. Vill som sagt höra om någon har liknande erfarenheter eller kunskap om ämnet, utan att bli dömd över själva situationen.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Förundersökning sexuellt övergrepp barn
  • Anonym (es)

Jag vet ju inte alls om han skyldig
    Men de brukar inte göra saker så att någon annan ser.

• Drottningen1970

Återigen så ligger det i sakens natur att ingen i omgivningen lagt märke till nåt. Pedofiler vill kunna jobba ifred och är smarta när de manipulerar barn.

• Anonym (Lite salt)

Ts, jag förstår att du är övertygad om din pojkväns oskuld och att du intalar sig att allt är ett dumt missförstånd. Kanske är det så. Men detta gäller dina barn.

Även om fallet läggs ner (vilket inte betyder att han är oskyldig, bara att bevisningen inte är tillräcklig för åtal), snälla, lämna honom aldrig aldrig ensam med dina barn.

• Anonym (Själv utsatt)

Ts, tänk den här tanken: du fortsätter ditt förhållande med pojkvännen och låter honom komma nära dina barn. Det går ett tag, några år kanske. Sedan berättar ditt barn att den här mannen utsatt barnet för övergrepp. Ställ dig följande frågor?

Skulle du tro på ditt barn?

Om du tror på ditt barn, hur skulle du känna för ditt val att behålla den här personen i ditt liv, kontra om du gjort ett annat val?

Det är många barn som inte berättar alls om övergrepp. De får inte alltid symtom som omgivningen kan uppfatta.

• Vevoz

Bara för han inte döms betyder det inte att han är oskyldig. Själv skulle jag inte vilja vara tillsammans med nån vars dotter säger att han sexuellt ofredat henne.

Speciellt inte om jag själv hade barn.. Som han också kunde utnyttja.

Bara för du inte ser att han är skyldig betyder inte att så är fallet. Pedofiler är bra på lögner, manipulation och att dölja saker. Tills offret drar fram det till ytan.

Hoppas han döms om han nu är skyldig

• Anonym (.-.)
    Vevoz skrev 2019-10-24 10:33:12 följande:

Bara för han inte döms betyder det inte att han är oskyldig. Själv skulle jag inte vilja vara tillsammans med nån vars dotter säger att han sexuellt ofredat henne.

Speciellt inte om jag själv hade barn.. Som han också kunde utnyttja.

Bara för du inte ser att han är skyldig betyder inte att så är fallet. Pedofiler är bra på lögner, manipulation och att dölja saker. Tills offret drar fram det till ytan.

Hoppas han döms om han nu är skyldig

Det är en farlig väg om någon som inte är dömd ändå ska betraktas som skyldig det är emot fundamentet i varje sunt rättssamhälle.

Samhället bygger på att individen är oskyldig tills dess att motsatsen bevisats i domstol allt annat vore rättsvidrigt.
  • Anonym (nja)
    Anonym (.-.) skrev 2019-10-24 18:11:58 följande:

Det är en farlig väg om någon som inte är dömd ändå ska betraktas som skyldig det är emot fundamentet i varje sunt rättssamhälle.

Samhället bygger på att individen är oskyldig tills dess att motsatsen bevisats i domstol allt annat vore rättsvidrigt.

Problemet uppstår när det inte finns tillräckligt bevismaterial för att ens ta det till domstol. Då får man tex meddelande om att förundersökningen lagts ner pga bristande bevisvärde, tex för att ord står mot ord.
  • Anonym (Själv utsatt)
    Anonym (.-.) skrev 2019-10-24 18:11:58 följande:

Problemet är att en försvinnande låg andel av alla som anmäls för sexuella övergrepp mot barn blir fällda i domstol för det, samtidigt som nästan alla som anmäls är skyldiga. Mörkertalet, det vill säga de som inte anmäls alls, är mycket stort. Ett barn av fem i Europa utsätts för sexuella övergrepp enligt aktuell statistik. Detta är ett stort problem som går ut över de som utsätts - barnen.
  • Anonym (.-.)
    Anonym (Själv utsatt) skrev 2019-10-24 20:06:57 följande:
    Problemet är att en försvinnande låg andel av alla som anmäls för sexuella övergrepp mot barn blir fällda i domstol för det, samtidigt som nästan alla som anmäls är skyldiga. Mörkertalet, det vill säga de som inte anmäls alls, är mycket stort. Ett barn av fem i Europa utsätts för sexuella övergrepp enligt aktuell statistik. Detta är ett stort problem som går ut över de som utsätts - barnen.
    Låt mig börja med att säga att varje enskilt barn som har blivit utsatt för övergrepp är ett barn för mycket.

-> Problemet är att en försvinnande låg andel av alla som anmäls för sexuella övergrepp mot barn blir fällda i -> domstol för det, samtidigt som nästan alla som anmäls är skyldiga. 

Jag tänkte att du kanske skulle kunna utveckla detta lite så att jag bättre förstår hur du tänker innan jag bemöter dig

Ett barn av fem i Europa utsätts för sexuella övergrepp enligt aktuell statistik. 

2015 så föddes Inom EU-28 5.1 miljoner barn om man kan anta att denna siffra är någorlunda statisk så  betyder det 51 miljoner barn mellan 0 och 10 år och 20% av detta ger 10 miljoner barn mellan 0 och 10 år som blivit utsatta för sec

Jag har använt mig av Eurostat (2017) som är Statistikmyndigheten inom EU för mina siffror, 
  • Anonym (nja)
    Anonym (Själv utsatt) skrev 2019-10-24 20:06:57 följande:

Nästan alla som anmäls är skyldiga.

Var hittar du uppgifter om detta?
  • Anonym (.-.)
    Anonym (nja) skrev 2019-10-24 19:06:12 följande:
    Problemet uppstår när det inte finns tillräckligt bevismaterial för att ens ta det till domstol. Då får man tex meddelande om att förundersökningen lagts ner pga bristande bevisvärde, tex för att ord står mot ord.
    Det är vanligt med förundersökningar som läggs ner, det man inte får glömma är att åklagaren måste vara övertygad om fällande dom för att kunna väcka åtal.

Detta gör alldeles säkert att en del klarar sig undan lagens långa arm oavsett vilket brott det gäller
  • Anonym (Själv utsatt)

2015 så föddes Inom EU-28 5.1 miljoner barn om man kan anta att denna siffra är någorlunda statisk så  betyder det 51 miljoner barn mellan 0 och 10 år och 20% av detta ger 10 miljoner barn mellan 0 och 10 år som blivit utsatta för sec

Jag har använt mig av Eurostat (2017) som är Statistikmyndigheten inom EU för mina siffror, [/quote]

Kolla denna site:

www.coe.int/t/dg3/children/1in5/default_en.asp

Eller sök på one in five Council of Europe

• Anonym (.-.)
    Anonym (Själv utsatt) skrev 2019-10-24 22:15:15 följande:

Jag har använt mig av Eurostat (2017) som är Statistikmyndigheten inom EU för mina siffror, [/quote]

Kolla denna site:

www.coe.int/t/dg3/children/1in5/default_en.asp

Eller sök på one in five Council of Europe

Nu har jag bara tittat lite hastigt, men så mycket vetenskap hittar jag inte som skulle kunna visa på en sådan otroligt hög siffra,

Men som jag skrev tidigare så är varje barn som utsätts för övergrepp ett för mycket och siffran i sig gör inte att det blir mer eller mindre allvarligt.
  • Anonym (nja)
    Anonym (.-.) skrev 2019-10-24 22:03:02 följande:
    Detta gör alldeles säkert att en del klarar sig undan lagens långa arm oavsett vilket brott det gäller
    Absolut, det förnekar jag verkligen inte. Jag funderade mer över hur du kan veta att nästan alla som anmäls är skyldiga. Det skulle ju också kunna ligga en hel del annat bakom att oskyldiga anmäls.
  • Hararochkaniner
    Anonym (.-.) skrev 2019-10-24 22:31:40 följande:
    Nu har jag bara tittat lite hastigt, men så mycket vetenskap hittar jag inte som skulle kunna visa på en sådan otroligt hög siffra,

Men som jag skrev tidigare så är varje barn som utsätts för övergrepp ett för mycket och siffran i sig gör inte att det blir mer eller mindre allvarligt.
    Siffran jag fick var ännu högre. En av tre skulle bli utsatt för någon form av sexuella övergrepp innan de fyllt 18. Det var under en lektion och vi elever fick ställa oss i tre olika klungor och se hur många det blev.
  • Anonym (.-.)
    Anonym (nja) skrev 2019-10-24 22:51:42 följande:
    Absolut, det förnekar jag verkligen inte. Jag funderade mer över hur du kan veta att nästan alla som anmäls är skyldiga. Det skulle ju också kunna ligga en hel del annat bakom att oskyldiga anmäls.
    Du har nog skickat frågan till fel person, då jag inte har sagt att det är så utan bara ställt en fråga rörande dessa påståenden till Anonym (Själv utsatt­) som ursprungligen skrev detta i inlägg #28.

Så frågan skickas vidare till Anonym (Själv utsatt­) 
Svar på tråden Förundersökning sexuellt övergrepp barn