• Anonym (Hmmm)

Gjort bort mig?

En lång historia kort. För flera år sedan träffade jag en man som kom från en väldigt stormig och bråkig relation med sitt ex. De har barn tillsammans. Det var en ordentlig pajkastning från båda håll och fick aldrig riktigt klarhet i vad som hänt mellan dem förutom att de verkade avsky varandra. Pratade illa om varandra. Hade knappt någon kontakt.

Vi flyttade ihop ganska snabbt och jag fick varannanvecka ganska snabbt ett stort ansvar för även hans barn. Jag har också barn sedan förut. Jag gjorde liksom ingen skillnad på barnen. Vi har alltid haft en nära relation. Mamman har alltid gjort allt i sin makt för att förstöra mellan oss, pratat illa om mig, hittat på lögner, attackerat mig direkt som person, försökt få mig osäker, hävdat att min sambo (numera man) aldrig kommer älska mig för hon var hans första kärlek osv. Första åren var HEMSKA. Men vi tog oss igenom dem tillsammans och stod pall, jag och min man. Vi levde som om hon inte fanns för att orka.

Däremot så kände jag efter några år att hon kommer inte sluta invadera vårt privatliv så länge det finns konflikter, jag gav så som förslag att vi skulle lägga ned stridsyxan och vi kunde förlikas med varandra alla 3, umgicks med barnen, pratade ofta osv. Jag tog till största del det ansvaret.

Nu är det ombytta roller. Nu är jag den hemska. Jag är den som inte får veta saker kring barnen mer för deras relation har blivit så pass bra att jag blir utesluten av min man när det gäller deras barn. I takt med att mannen och exets relation blivit bättre har vår blivit sämre. Nu är det hemskt. Jag vet aldrig något om vad som ska hända de veckor barnet kommer (varannan vecka), får inte veta väsentliga saker och får ofta stå som ett fån och inte ha någon aning om vad de pratar om som de bestämt m.m. Jag är totalt utanför. Har jag en åsikt i något så blir min man arg och tycker att de inte är mitt barn och att jag inte bestämmer.

Har jag gjort bort mig och fört tillbaks dem i armarna på varandra?

• Svar på tråden Gjort bort mig?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-10-26 12:43:46 följande:

En lång historia kort. För flera år sedan träffade jag en man som kom från en väldigt stormig och bråkig relation med sitt ex. De har barn tillsammans. Det var en ordentlig pajkastning från båda håll och fick aldrig riktigt klarhet i vad som hänt mellan dem förutom att de verkade avsky varandra. Pratade illa om varandra. Hade knappt någon kontakt.

Vi flyttade ihop ganska snabbt och jag fick varannanvecka ganska snabbt ett stort ansvar för även hans barn. Jag har också barn sedan förut. Jag gjorde liksom ingen skillnad på barnen. Vi har alltid haft en nära relation. Mamman har alltid gjort allt i sin makt för att förstöra mellan oss, pratat illa om mig, hittat på lögner, attackerat mig direkt som person, försökt få mig osäker, hävdat att min sambo (numera man) aldrig kommer älska mig för hon var hans första kärlek osv. Första åren var HEMSKA. Men vi tog oss igenom dem tillsammans och stod pall, jag och min man. Vi levde som om hon inte fanns för att orka.

Däremot så kände jag efter några år att hon kommer inte sluta invadera vårt privatliv så länge det finns konflikter, jag gav så som förslag att vi skulle lägga ned stridsyxan och vi kunde förlikas med varandra alla 3, umgicks med barnen, pratade ofta osv. Jag tog till största del det ansvaret.

Nu är det ombytta roller. Nu är jag den hemska. Jag är den som inte får veta saker kring barnen mer för deras relation har blivit så pass bra att jag blir utesluten av min man när det gäller deras barn. I takt med att mannen och exets relation blivit bättre har vår blivit sämre. Nu är det hemskt. Jag vet aldrig något om vad som ska hända de veckor barnet kommer (varannan vecka), får inte veta väsentliga saker och får ofta stå som ett fån och inte ha någon aning om vad de pratar om som de bestämt m.m. Jag är totalt utanför. Har jag en åsikt i något så blir min man arg och tycker att de inte är mitt barn och att jag inte bestämmer.

Har jag gjort bort mig och fört tillbaks dem i armarna på varandra?

Tillägg : jättebra för barnen att de har bra relation igen ! Menar inget annat. Men det är vår relation som förstörts.. Vad gör man? Lämnar?
  • Zarch
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-10-26 12:46:58 följande:

Tillägg : jättebra för barnen att de har bra relation igen ! Menar inget annat. Men det är vår relation som förstörts.. Vad gör man? Lämnar?

Skitsamma i om det är så himla bra för barnen, orka bry sig! Säg som det är, det suger hästballe helt enkelt att dom nu är så himla såta med varandra medans ni har glidit isär. Det är ingen kvinna som skulle vara nöjd med att vara i en relation där mannen är mer förtrolig med någon annan än med henne själv och speciellt inte med ett ex, dom som påstår något annat kan sitta där och sprattla med sin pinocchio-näsa. Fula tankar har alla ibland.

Sedan blir det knepigt. Insinuerar du att det känns som att dom är MER än kontenta med varandra eller handlar det mer som att ni har börjat ta er relation för given? Handlar det om det sistnämnda så tycker jag att ni ska sätta er ner och prata såkallat ut. Är det snarare det förstnämnda du misstänker så ska du däremot inte vädra dina tankar om det till honom i dagsläget, dom förnekar ändå bara och blir ännu bättre på att radera sina spår. Nej då får du väl ta spionrocken på eller hur man säger, vad jag menar med det får du lista ut själv.

Lycka till!
  • Anonym (?!)

Låter mer som att du stör dig på att du har ?förlorat? det stora ansvaret du hade i början när det gällde barnen och deras relation.

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (?!) skrev 2019-10-26 22:35:13 följande:

Låter mer som att du stör dig på att du har ?förlorat? det stora ansvaret du hade i början när det gällde barnen och deras relation.

Nej. Stör mig på att jag är lämnad helt utanför som jag skrev i TS.
  • Anonym (Hmmm.....)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-10-27 10:05:09 följande:

Nej. Stör mig på att jag är lämnad helt utanför som jag skrev i TS.

Du gjorde bort dig i början som flyttade ihop för snabbt och tog över ett ansvar som inte borde varit ditt alls.

Nu har det blivit som det borde varit i början och hela tiden vilket är bra även om det tagit sin tid.

Ditt ansvar är ditt barn, ditt styvbarn är deras ansvar precis som det ska vara.

Vad är det önskar att du visste, som du tycker du blir utesluten från under barnveckan?
  • Zarch
    Anonym (Hmmm.....) skrev 2019-10-27 10:19:35 följande:

Du gjorde bort dig i början som flyttade ihop för snabbt och tog över ett ansvar som inte borde varit ditt alls.

Nu har det blivit som det borde varit i början och hela tiden vilket är bra även om det tagit sin tid.

Ditt ansvar är ditt barn, ditt styvbarn är deras ansvar precis som det ska vara.

Vad är det önskar att du visste, som du tycker du blir utesluten från under barnveckan?

Oj, käkat taggtråd till frulle eller?

Jag antar att du själv vill leva och lever i en relation där en annan kvinna står över dig i hierarkin och som din man är mer förtrolig med?

Sedan så vet ju inte jag hur jobbiga ungar du och andra människor verkar ha, antagligen riktiga små odjur eftersom det ska behövas föras dialog med den andre föräldern om varenda litet steg dom tar. Äpplet faller ju liksom inte så långt från trädet.
  • Anonym (Hmmm)

Behöver veta sådant som är väsentligt för att det överhuvudtaget ska gå att leva tillsammans. Får inte ens veta sånt som jag förväntas göra, tex skjutsa på matcher på helgen som är rätt väsentligt ifall jag har andra planer. Utan det tas förgivet att jag ska släppa allt. Föräldrarna planerar ihop och sen får jag veta i sista minuten och förväntas ändå vara delaktig. Har blivit en pass-opp.
  • Karin7202

Du får helt enkelt säga att tyvärr kan du inte köra på någon match i helgen (tex) eftersom de inte informerat dig/frågat dig om det är ok för dig, låter du dem köra över dig så är det ju smidigt för dem, även om din man verkligen inte borde göra så! (Inte ex-frun heller såklart, men hon bryr sig kanske inte?) Sen borde ju verkligen du och din man kunna prata med varandra, det är ni som är ett par. Det är bra att deras relation funkar, men inte på bekostnad av er/dig.

• Karin7202

Du får helt enkelt säga att tyvärr kan du inte köra på någon match i helgen (tex) eftersom de inte informerat dig/frågat dig om det är ok för dig, låter du dem köra över dig så är det ju smidigt för dem, även om din man verkligen inte borde göra så! (Inte ex-frun heller såklart, men hon bryr sig kanske inte?) Sen borde ju verkligen du och din man kunna prata med varandra, det är ni som är ett par. Det är bra att deras relation funkar, men inte på bekostnad av er/dig.

• Anonym (Hmmm.....)
    Zarch skrev 2019-10-27 11:29:13 följande:

Oj, käkat taggtråd till frulle eller?

Jag antar att du själv vill leva och lever i en relation där en annan kvinna står över dig i hierarkin och som din man är mer förtrolig med?

Sedan så vet ju inte jag hur jobbiga ungar du och andra människor verkar ha, antagligen riktiga små odjur eftersom det ska behövas föras dialog med den andre föräldern om varenda litet steg dom tar. Äpplet faller ju liksom inte så långt från trädet.

Va? Nej verkligen inte. Både jag och min sambo har bra kontakt med hans ex. Men ansvaret för barnet är deras. Som exempel: Min sambos ex fick barn, min sambo berättar då för mig att han och exet har pratat och tillsammans bestämt att barnet ska bo heltid hos oss i några veckor för att slippa störas av bebisskrik på nätterna. Detta är ingen diskussion jag behöver vara med i, utan jag behöver endast bli informerad av deras beslut. Barnet har två hem och i ett av dessa bor även jag och mitt barn.

Jag och min sambo har mycket lätta ungar så någon speciellt utförlig dialog mellan sambon och exet behöver dem inte ha. Tolkar det inte som att ts man och exet har ett jobbigt barn heller, men du kanske vet mer om familjen än jag gör? Själv har jag enbart sambon att diskutera mitt barn med som tur är. Även om hans ex ställt upp som barnvakt till mitt barn många gånger eftersom våra barn är bonussyskon.
  • Anonym (Hmmm.....)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-10-27 11:59:26 följande:

Behöver veta sådant som är väsentligt för att det överhuvudtaget ska gå att leva tillsammans. Får inte ens veta sånt som jag förväntas göra, tex skjutsa på matcher på helgen som är rätt väsentligt ifall jag har andra planer. Utan det tas förgivet att jag ska släppa allt. Föräldrarna planerar ihop och sen får jag veta i sista minuten och förväntas ändå vara delaktig. Har blivit en pass-opp.

Det är precis detta jag menar. Du "gjorde bort dig" (ditt ordval) i början när du tog på dig för mycket och därav blir du tagen för givet nu. Men detta ska du såklart inte acceptera!
  • Censur

Sätt dig ner och prata med honom! Om han inte lyssnar och ingen förändring sker hade jag lämnat. 

I min relation är det också struligt med exet och det går lite upp och ner med relationen där. Jag överlämnar det ansvaret till min sambo, men om barnen är hos oss eller det påverkar oss som familj så måste han ju diskutera och prata även med mig. Jag vill veta om de bestämmer något och jag vill vara inkluderad i det som påverkar vårt gemensamma hushåll. 

Jag tar ju beslut kring mina barn med mitt ex, men pratar alltid med min sambo också. Som det bör vara tycker jag. Skulle aldrig stå och prata med mitt ex och få min sambo att känna sig utesluten.. Usch och tvi!!

Lycka till med allt!

• Anonym (Så här)

Håller med.
  • Anonym (Så här)

Fast självklart kan inte föräldrarna förvänta sig att du ska ställa upp utan att bli tillfrågad.
  • Anonym (Miki)

Det ska de ju bara sluta att förvänta sig. Jag tycker att nästa helg som hans barn bor hos er så planerar du in något för dig själv. Precis vad som helst. Ett biobesök. En tripp till biblioteket. Ett ärende, nöje, vad som helst. Du planerar in det för dig själv i din kalender. Sen när de kommer och tar för givet att du skulle hjälpa till så säger du tyvärr, jag ska... och så nämner du det du har planerat. Om du får några protester så använder du tillfället till att belysa hur bra det är om de planerar tillsammans med dig i fortsättningen. Har de vett på att inte protestera (eftersom du ju inte är någon pass-opp) så är det bara att gratulera. Hädanefter sköter de sina ungar själva och du kan fylla din kalender med något som gagnar ditt eget välmående bättre.
Svar på tråden Gjort bort mig?