• agnianits

    Erfarenhet av insemination

    Hej,

    Är mitt upp i att försöka skaffa barn. Det går inte jättebra... vi har försökt i 1.5 år och fick två missfall i början när vi försökte. Nu har det gått över ett år och inget händer...

    Nu ska vi testa insemination och jag har kört sprutor med Gonal F i fyra dagar och ska ikväll ta Ovitrelle. Igår på ultraljud sa läkaren att jag hade en äggblåsa på ca 18mm om jag inte minns helt fel. Han trodde då att jag skulle få ägglossning på måndag eller tisdag om jag inte tog sprutan. Ska göra insemineringen på måndag. Kan det hända att ägglossningen redan varit när vi kommer dit på måndag? Att sprutorna gjort att de växer så fort att det släpper i förtid? Är rädd att helt missa det...

    Är det någon här som har några erfarenheter kring insemination som vill dela med sig?

  • Svar på tråden Erfarenhet av insemination
  • Chandos
    agnianits skrev 2019-11-24 17:04:59 följande:

    Det gick bra. Två blåsor som växt till sig:) tog ägglossningssprutan igår kväll och insemination imorgon förmiddag. Känner dock redan på mig att äggen kommer ha släppt till dess. Står i valet och kvalet om vi ska mysa till det eller inte. En del säger att vi ska köra för att säkert pricka in det. En annan säger åt oss att lita på läkaren och låta bli som han ville. Börjar bli så j*vla trött på detta (ursäkta)... men nu påbörjade vi remiss för IVF när jag var där i fredags i alla fall.

    Spännande att det börjar hända saker:) kan tänka mig att ni bara vill köra på nu. Kan tänka mig att den enda frågan är ?när sätter vi igång??:) vet ni något kring när ni beräknas kunna börja?

    Våra familjer och nära vänner vet. Med tanke på våra missfall förra året så kände vi att det var bäst att berätta. Min chef vet också, då jag tvingas vara borta från jobbet en del. Hon har varit igenom samma sak så hon är väldigt förstående som tur är. Hon har hjälpt mig med en terapeut och det kan jag verkligen rekommendera. Det har varit så skönt att prata med någon tycker jag.


    Åh, vad bra! Då håller jag tummarna att det går bra imorgon med inseminationen! Förstår att du är jävligt trött på detta, det är jag med! Förresten, hur långt gången var du när du fick missfall? Bra att ni påbörjat remiss till IVF. Men förhoppningsvis slipper ni det och att det tar sig denna gång! Dessutom två ägg på gång - spännande!

    Vi vet inte när vi får börja. Men jag hoppas verkligen att det är i januari. Är så otålig. Ska ha ägglossning nu i dagarna, så nu är liggschemat igång igen. Vi båda är så trötta på det. Ser fram emot när vi kan börja ligga för att vi vill, och inte på beställning.

    Låter som att du har en bra chef! Och bra att få möjligheten att prata med en terapeut. Skönt också med stöd från familj och vänner!

    Håller tummarna för dig imorgon! Hör gärna av dig hur det gått.
  • agnianits
    Chandos skrev 2019-11-24 17:28:43 följande:

    Åh, vad bra! Då håller jag tummarna att det går bra imorgon med inseminationen! Förstår att du är jävligt trött på detta, det är jag med! Förresten, hur långt gången var du när du fick missfall? Bra att ni påbörjat remiss till IVF. Men förhoppningsvis slipper ni det och att det tar sig denna gång! Dessutom två ägg på gång - spännande!

    Vi vet inte när vi får börja. Men jag hoppas verkligen att det är i januari. Är så otålig. Ska ha ägglossning nu i dagarna, så nu är liggschemat igång igen. Vi båda är så trötta på det. Ser fram emot när vi kan börja ligga för att vi vill, och inte på beställning.

    Låter som att du har en bra chef! Och bra att få möjligheten att prata med en terapeut. Skönt också med stöd från familj och vänner!

    Håller tummarna för dig imorgon! Hör gärna av dig hur det gått.


    Ja jag hade känt mig väldigt positiv inför imorgon om det inte var för hur det blev förra gången och rädslan över att äggen igen ska ha släppt när vi kommer dit. Första missfallet fick jag i vecka 5 så det var väldigt tidigt. Det andra gick jag till vecka 12. Vi trodde verkligen då att vi var över på den andra sidan så att säga.

    Jag förstår att du också efter tre år är jäkligt trött på detta. Vet du något om hur du ska stimuleras inför äggplock och så? Hoppas verkligen att det tar sig för er!:) Jag förstår precis vad du menar kring liggschemat. Det blir ett projekt och inte alls speciellt mysigt... tär det på er relation?
  • agnianits
    Chandos skrev 2019-11-24 17:28:43 följande:

    Åh, vad bra! Då håller jag tummarna att det går bra imorgon med inseminationen! Förstår att du är jävligt trött på detta, det är jag med! Förresten, hur långt gången var du när du fick missfall? Bra att ni påbörjat remiss till IVF. Men förhoppningsvis slipper ni det och att det tar sig denna gång! Dessutom två ägg på gång - spännande!

    Vi vet inte när vi får börja. Men jag hoppas verkligen att det är i januari. Är så otålig. Ska ha ägglossning nu i dagarna, så nu är liggschemat igång igen. Vi båda är så trötta på det. Ser fram emot när vi kan börja ligga för att vi vill, och inte på beställning.

    Låter som att du har en bra chef! Och bra att få möjligheten att prata med en terapeut. Skönt också med stöd från familj och vänner!

    Håller tummarna för dig imorgon! Hör gärna av dig hur det gått.


    Inseminationen gick bra!:) inget ägg hade släppt ännu, så jag blev så lättad:) nu är det den otåliga väntan. Du tog tempen va? Fick du någon temphöjning efter ovitrelle förra gången? Jag tog ju sprutan i lördags och har fortfarande inte fått någon temphöjning... men igår när vi var hos läkaren sa han att äggen såg sprickfärdiga ut. Ägglossningen bör jag väl ha haft nu?

    Har ni haft ert planeringssamtal ännu?:)
  • Anonym (Vill ha barn)

    Goddag allesammans :) Hur går de för er ?

    Igår var vi på första samtal hos en barnmorska i Lidköping. Vi fick direkt lämna prover och fick höra att vi är godkända och väntar nu på ett ultraljud för att kolla så allt är bra med mig. Är allt bra vilket de borde, så blir de en inseminerings med donator inom väldigt snar framtid ;) Är så fruktansvärt glad. Å nervös men på ett bra sätt! Någon som gjort en spolning för att se att de inte finns några stopp i livmodern ? Gör de ont ?

  • Chandos
    agnianits skrev 2019-11-26 08:06:19 följande:

    Inseminationen gick bra!:) inget ägg hade släppt ännu, så jag blev så lättad:) nu är det den otåliga väntan. Du tog tempen va? Fick du någon temphöjning efter ovitrelle förra gången? Jag tog ju sprutan i lördags och har fortfarande inte fått någon temphöjning... men igår när vi var hos läkaren sa han att äggen såg sprickfärdiga ut. Ägglossningen bör jag väl ha haft nu?

    Har ni haft ert planeringssamtal ännu?:)


    Så skönt att det gick bra! Den otåliga väntan ja - du får planera in mycket roliga grejer så tiden går fort. Jag fick ingen temphöjning efter Ovitrelle, men min temp gick upp och ner, såg ut som en berg- och dalbana i diagrammet. Enligt RMC ska ägglossning ske 24-36 timmar efter Ovitrelle. Så då borde du ju haft ägglossning nu. När jag gjorde insemineringen kollade de inte om ägget släppt eller inte. De hänvisade bara till att de alltid släpper 24-36 timmar efteråt.

    Låter väldigt jobbigt med dina tidigare missfall, dessutom när det gått så långt som 12 veckor.

    Vi har haft planeringssamtalet och kommer att få starta upp efter årsskiftet. Den här gången blir det Gonal F istället för Bemfola.
  • Chandos
    Anonym (Vill ha barn) skrev 2019-11-26 13:14:21 följande:

    Goddag allesammans :) Hur går de för er ?

    Igår var vi på första samtal hos en barnmorska i Lidköping. Vi fick direkt lämna prover och fick höra att vi är godkända och väntar nu på ett ultraljud för att kolla så allt är bra med mig. Är allt bra vilket de borde, så blir de en inseminerings med donator inom väldigt snar framtid ;) Är så fruktansvärt glad. Å nervös men på ett bra sätt! Någon som gjort en spolning för att se att de inte finns några stopp i livmodern ? Gör de ont ?


    Skönt att vara igång förstår jag! Jag har gjort en spolning. Verkar vara väldigt olika hur man upplever spolningen - vissa får väldigt ont, andra känner knappt av det. Jag tillhör nog den sista gruppen, kan ha kallat läkaren för SATAN när de blåste upp ballongen, men det gjorde bara ont i ett par sekunder. Annars var det helt smärtfritt och gick snabbt.
  • Chandos

    Agnianits, hur går den långa väntan? Är det i början av nästa vecka du ska ta graviditetstest?

  • agnianits
    Chandos skrev 2019-12-05 20:56:26 följande:

    Agnianits, hur går den långa väntan? Är det i början av nästa vecka du ska ta graviditetstest?


    Den är låååång:) beräknad mens på onsdag om jag inte minns fel. Försöker att inte räkna hur många dagar och sånt denna månaden, utan vill försöka att inte tänka så mycket på det.

    Hur går det för er? Känns det långt till start av sprutor?
  • Chandos
    agnianits skrev 2019-12-06 07:18:57 följande:

    Den är låååång:) beräknad mens på onsdag om jag inte minns fel. Försöker att inte räkna hur många dagar och sånt denna månaden, utan vill försöka att inte tänka så mycket på det.

    Hur går det för er? Känns det långt till start av sprutor?


    Förstår det! Jag ska ha mens på måndag. Skönt att min kropp är tillbaka till normal cykel och temperatur. Vi har fullt upp fram till jul, så känns ok med sprutstart i januari. Försöker inte tänka på det så mycket, utan snarare göra mycket roliga saker så tiden går snabbt.

    Håller tummarna att onsdag kommer snart :) Hör av dig hur det går!
  • agnianits
    Chandos skrev 2019-12-06 20:41:39 följande:

    Förstår det! Jag ska ha mens på måndag. Skönt att min kropp är tillbaka till normal cykel och temperatur. Vi har fullt upp fram till jul, så känns ok med sprutstart i januari. Försöker inte tänka på det så mycket, utan snarare göra mycket roliga saker så tiden går snabbt.

    Håller tummarna att onsdag kommer snart :) Hör av dig hur det går!


    Liten uppdatering.

    Mensen kom som den skulle... blir inga fler inseminationsförsök utan vi skickas till IVF. Fick i onsdags att remissen skickats. Hur lång tid tar det för rmc att ta emot remissen och få in en i systemen?

    Skönt på ett sätt nu att slippa ta sprutor och sånt denna månaden och vänta in IVF. Även om man önskat att det tagit sig innan förstås.
  • Chandos
    agnianits skrev 2019-12-12 10:03:32 följande:

    Liten uppdatering.

    Mensen kom som den skulle... blir inga fler inseminationsförsök utan vi skickas till IVF. Fick i onsdags att remissen skickats. Hur lång tid tar det för rmc att ta emot remissen och få in en i systemen?

    Skönt på ett sätt nu att slippa ta sprutor och sånt denna månaden och vänta in IVF. Även om man önskat att det tagit sig innan förstås.


    Jäkla mens alltså. Men bra att remissen är skickad! Vi skickade en egenremiss inför utredningen, fick svar ganska omgående att vi var aktuell för utredning. Sen tog det cirka fyra månader till första mötet på RMC, under tiden lämnade vi några blodprover på provmottagningen. Men misstänker att det ser annorlunda ut när utredningen redan är klar.
  • Chandos
    agnianits skrev 2019-12-12 10:03:32 följande:

    Liten uppdatering.

    Mensen kom som den skulle... blir inga fler inseminationsförsök utan vi skickas till IVF. Fick i onsdags att remissen skickats. Hur lång tid tar det för rmc att ta emot remissen och få in en i systemen?

    Skönt på ett sätt nu att slippa ta sprutor och sånt denna månaden och vänta in IVF. Även om man önskat att det tagit sig innan förstås.


    Hur har det gått? Har ni fått något besked från RMC? Vi var så pepp på att komma igång nu i januari, men när vi anmälde mensstart fick vi besked att de hade fullbokat. Väntar nu på nästa mens och hoppas att få plats då.
  • aminabe

    Hoppar gärna in här! Hur många inseminationer har ni gjort och har det varit stimulerade försök? Jag gjorde mitt fjärde inseminationsförsök igår så nu börjar den långa väntan.

Svar på tråden Erfarenhet av insemination