Touma skrev 2019-11-13 02:28:27 följande:
Så ni låter era barn gråta över vad som helst och när som helst för att få barnet få sin vija uppfyld? Så när barnet blir 19 år gammal så gråter den över saker som den inte dokänner och allt fel i dens ögon ska det vara rätt?? ÄR det så uppfostran är i nutidens välrd? Då har jag nog valt fel plats att fråga!
Att gråta är känslor som man får framföra till föräldrar, känslor över vara besviken över saker och ting, ledsen eller sårad det har vi full förståelse för .
MEN, att gråta över allt och inget är FEL med extremt stora bosktäver, att låta barnet bete sig på det viset så kommer barnet köra över föräldrern när den växer!
Tack men jag ´behöver nog inte era kommentarer mer för tror ingen har hittils hjälpt mig hur jag kan hjälpa min son och hjälpa mig själv för att få det att bli bättre!
Om du inte låter ditt barn få visa sina känslor/gråta, så kommer den förtrycka sina känslor med tiden och i tonåren kommer den ha inre tankar om att det är omanligt/fel att visa känslor vilket han kommer förmodligen ha väldigt svårt med i tonåren där det handlar väldigt mycket om hormoner och känslor. Det kan till och med bli så pass allvarligt att han kommer ha svårt med kontakt till andra och/eller bli väldigt osäker av sig. Kanske dessutom en känslokall typ som han ännu mer kommer ha svårt att hantera vuxna livet.
Mycket av det du skriver är skrämmande. För det är just en sådan här uppväxt som många vuxna människor kommer ha svårt med saker och ting senare i livet.
Han kanske upprepar sina ''misstag'' för att han känner sig orättvist behandlad och vill ha uppmärksamhet? Han kanske saknar känslor, bekräftelse och allmän uppmärksamhet ifrån sin mor. Du skriver själv att han är ''bortskämd'' på grund av pappan. Det låter snarare som om han får kärlek ifrån sin far. Men saknar kärlek ifrån sin mor och därav gör sina fel inför dina ögon i desperation av uppmärksamhet. Han gråter nog väldigt ''lätt'' för att han vill ha något ifrån dig. Så som kärlek och uppmärksamhet.
Har du provat med att vara pedagogisk. Så som att varför han inte får slå. Pedagogisk, inte genom att skrika och skälla. Ta ett snack med honom varför han slår, med lugn och sansad ton. Krama om honom och kalla honom för något fint så som ''Gullunge'' eller något medan du är pedagogisk och ger en förklaring till varför man inte skall slå. Sedan kanske ni skall göra någonting tillsammans, alla ni tre eller hela familjen. Det kan vara nyttigt för honom att gå ut med sin syster på det viset efter att ni har samtalat.
Att ge saker är inte kärlek. Det kan vara det. MEN han behöver närhet och kemi ifrån båda sina föräldrar.