• Anonym (Anonym Tjej)

    Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion

    Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion och vill bara dubbelkolla med någon annan att jag inte är ute och cyklar. Han blev upprörd över att jag ifrågasatte detta.

    Vi bor inte ihop så jag har inte insyn i hur det ser ut i sin helhet. Men i helgen såg det ut så här:

    Fredag - 2 st starköl 50 cl

    Lördag - 4 st starköl 50 cl, 1 st starköl 33 cl, 1 drink 4 cl och en flaska vin

    Söndag - 2 st starköl 50 cl

    Det var ju framför allt lördagens konsumtion jag reagerade på.

    Liknande har skett vid tidigare tillfällen.

  • Svar på tråden Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion
  • Anonym (nä)
    smulpaj01 skrev 2019-11-03 11:06:59 följande:
    Vilket trams. Nej detta är inte omtänksamhet, det är inget han behöver "ta åt sig på" då han inte har gjort något fel.

    Självklart klarar han sig utan alkohol, tror du verkligen inte det själv?
    nähej, du tror inte att TS  bryr sig om honom, du får tro vad du vill såklart

    Han har inte gjort något fel nähej, vad tror du att läkare skulle säga om att konsumera så pass mycket som han gjorde på lördagen? Du tror att de skulle säga att det är rätt och hälsosamt kanske?

    Det återstår att se om han klarar sig utan alkohol, jag vet faktiskt inte
  • Anonym (alkis)

    Att supa till så där är ok om han bara gör det några gånger per år.

    Är det där var och varannan helg så är han lite alkis.
    Ska han dricka så får han skärpa sig nöja sig med en helgdag och med måtta.
    4-6 starköl eller en flaska vin inte båda.

  • viktorjohan

    Jag tycker nog det finns mest anledning att fundera över söndagens konsumtion.

    Visst var lördagens intag väl mycket, men inte nån katastrof heller. I alla fall inte om det var under många timmar och om det inte sker alltför ofta.

  • smulpaj01
    viktorjohan skrev 2019-11-04 15:50:44 följande:

    Jag tycker nog det finns mest anledning att fundera över söndagens konsumtion.

    Visst var lördagens intag väl mycket, men inte nån katastrof heller. I alla fall inte om det var under många timmar och om det inte sker alltför ofta.


    Men va? Det var TVÅ öl, vad är det att fundera över?
  • Anonym (Jo)
    smulpaj01 skrev 2019-11-04 16:57:15 följande:
    Men va? Det var TVÅ öl, vad är det att fundera över?
    Inte mycket att bråka om.
  • viktorjohan
    smulpaj01 skrev 2019-11-04 16:57:15 följande:

    Men va? Det var TVÅ öl, vad är det att fundera över?


    Nä, volymen är inte mycket att bråka om. Men den som behöver dricka dagen efter en blöt kväll kanske gör det för att må bättre. Det är inte ovanligt och samtidigt en väckarklocka.
  • Eco7

    Låter som min kille. Varje helg, ibland värre. Hans favoritöl är Norrlands Djup, han köper flakvis.

    Hållt på så här i mååånga år. :(

  • Anonym (Jo)
    viktorjohan skrev 2019-11-04 17:14:17 följande:
    Nä, volymen är inte mycket att bråka om. Men den som behöver dricka dagen efter en blöt kväll kanske gör det för att må bättre. Det är inte ovanligt och samtidigt en väckarklocka.
    Håller med
  • Anonym (Juni)

    Jag förstår att du är orolig! Som du skrivit tidigare är det inte rekommenderat att man dricker mer än 14 standardglas/units av alkohol per vecka, och under de tre dagarna kom din kille upp i ca 36. Det är mycket. Speciellt om det inte är en engångshändelse utan något som händer då och då.

    Kan du kanske be honom ta ett test om hans alkoholvanor (finns flera online) bara för att han ska få ett hum om hur det ligger till? Bara så att han får höra det från någon annan och att han inte kan skylla på att du överreagerar. Han måste ju inte vara alkoholist, men han kan ju ändå ha en ohälsosam relation till alkohol.

  • Anonym (S)
    Eco7 skrev 2019-12-05 12:43:28 följande:

    Låter som min kille. Varje helg, ibland värre. Hans favoritöl är Norrlands Djup, han köper flakvis.

    Hållt på så här i mååånga år. :(


    Klaga inte, du har valet att lämna...
  • Anonym (Förstående)

    Kolla mängden alkohol/tomburkar i hans hem, kanske?
    Dels ger det en hint om hur mycket/lite det dricks, dels är det vanligt hos folk med alkoholproblem att de gömmer undan såna saker - inte bara för andra, också för sig själva

Svar på tråden Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion