• Anonym (Anonym Tjej)

Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion

Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion och vill bara dubbelkolla med någon annan att jag inte är ute och cyklar. Han blev upprörd över att jag ifrågasatte detta.

Vi bor inte ihop så jag har inte insyn i hur det ser ut i sin helhet. Men i helgen såg det ut så här:

Fredag - 2 st starköl 50 cl

Lördag - 4 st starköl 50 cl, 1 st starköl 33 cl, 1 drink 4 cl och en flaska vin

Söndag - 2 st starköl 50 cl

Det var ju framför allt lördagens konsumtion jag reagerade på.

Liknande har skett vid tidigare tillfällen.

• Svar på tråden Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion
  • Lånehajen

Jag tycker inte att det är något riskbruk i sig att dricka mer ibland. Alla är vi olika, för min del hoppar jag gärna över ölen till maten eller ta ett enstaka glas vin och dricker istället mer de gånger jag väl gör det. Så konsumtionsmässigt ser jag inga konstigheter med den helgen.

Däremot att han knappt blir märkbart påverkad av motsvarande nästan ett helrör är isåfall mer oroväckande då det tyder på hög tolerans. Om han ofta dricker de mängderna och varvar med dagar då det blir några öl så kan jag förstå att du funderat en del på det.

• Anonym (Mycket)

Tycker det låter mycket. Det är dessutom bara den mängden du vet om då ni inte ens bor ihop. Så antagligen dricker han ännu mer när ni inte ses. Min sambo drack en hel del när vi träffades men insåg själv att de var mycket och sa att han skulle minska det, när vi blev ihop sen. Och det har han gjort.. vi är sambos nu så jag skulle märka om han drack mycket nu också.

• xSpinell
    Mackan1978 skrev 2019-10-30 20:27:13 följande:

Det känns som det är dags att lämna en sådan man.

Om du mår dåligt av det ska du nog lämna .
    Anonym (Levt med en alkoholist) skrev 2019-10-30 22:48:07 följande:

Det är inte direkt mängde jag reagerar på, utan att han drack både fredag, lördag OCH söndag! Varför drack han på söndagen? Dricker han även måndag, tisdag osv? Jag hade lämnat! Gör inte om misstaget att leva med någon som har problem med alkohol!

Här är en till o fundera över , det är många som har supit bort sina kära .
    Anonym (...) skrev 2019-10-31 07:31:43 följande:

Det är ju allmänt känt att par där de har olika syn på droger/alkohol passar mindre bra ihop.

Han kanske ligger något i gränslandet för riskfyllt beteende, och du har en mer nykter syn på det hela.

Skillnaden i synsätt skapar mer konflikt än själva beteendet isig. Tror du får försöka släppa det, så länge som det håller sig till helgen och inte påverkar dig negativt.

Påverkar det dig negativt så lämna .
    Han kommer aldrig att välja dig o dina barn före drickandet.
    Drickandet kommer alltid först , för annars blir det ju ingen riktig helg .
    Anonym (M) skrev 2019-10-31 08:38:11 följande:

Om det där är ?normalt? intag för honom på en helg, plus ev. nån aw under veckan så tycker jag att det finns anledning att vara orolig. Att han blir arg över att du ifrågasätter hans alkoholintag tycker jag är ytterligare en anledning till oro. Är man inte i riskzon så har man inget att försvara, går man i försvar tyder det på att det är något som betyder mycket för honom som hotas.

Ja , du hotar hans drog
    Zarch skrev 2019-10-31 11:40:28 följande:

Det säger ...............................................................

Ta en funderare på ifall det här är en kille som passar dig istället, finns gott om killar som är nykterister så hitta en sådan kanske?

Ta dig en funderare om hur du vill ha det i framtiden på helgerna.
    ---------------------------------------------------------------------------------------

Det du känner nu förstår bara dom som har levt med en alkoholist.
    Tro mig , jag vet.

Jag levde ihop med en kvinna som drack ganska mycket o ofta .
    Det slutade med att hon lämnade mig o barnen för att leva ett
    annat liv än vårat då tråkiga normalliv med hus o familj.

Lycka till Flört

• Mandel

För min del så handlar det inte så mycket om mängden om jag ska reagera på andras drickande utan mer hur ofta.
    När det ska drickas en öl eller ett glas vin nästan varje kväll och sedan toppar man det med extra fredag och lördag.
    Visst att man kan vara nykter någon kväll här och där och kanske någon enstaka helg, men detta småsmuttande hela tiden.
    Det reagerar jag på.
    Vad är det i livet som gör att man måste konsumera alkohol i princip dagligen?

Sedan är dessa som dricker som svampar de gånger det är fest en annan femma som jag inte heller begriper mig på.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Kisen)

Förstår dig. Bra gjort. Men svårt. Jag har samma problem med min tjej, hon blir bra upppröd när hon häller i sig lådvin...

Det gäller att säga det stöttande och kärleksfullt. Systembolaget har en test på nätet som är bra. Min tjej har gjort den och hon var klart i riskzonen...

• Anonym (Väldigt hemlig just nu)
    Anonym (Kisen) skrev 2019-11-01 11:16:34 följande:

Förstår dig. Bra gjort. Men svårt. Jag har samma problem med min tjej, hon blir bra upppröd när hon häller i sig lådvin...

Det gäller att säga det stöttande och kärleksfullt. Systembolaget har en test på nätet som är bra. Min tjej har gjort den och hon var klart i riskzonen...

Jag gjorde det där testet en gång när jag var ung, och var orolig för att jag festade för mycket. Jag fick resultatet "du har antagligen redan fått diagnosen alkoholism, och har kontakt med sjukvården och myndigheterna". :O Det var bara det, att jag pluggade, jobbade, inte hade någon som helst kontakt med vården eller myndigheterna... Ska kanske tillägga att detta var flera år före min första graviditet, och vid det laget hade jag trappat ner festandet. 

Man ska komma ihåg att det är individuellt också. Både kroppsvikt (ju större ju mer blod finns det att spä ut alkoholen i), ålder (ju yngre - efter uppnådd vuxen ålder naturligtvis - desto fortare kan de inre organen förbränna alkoholen), gener (handlar bland annat om enzymer - asiater kan ibland inte förbränna alkohol alls, därför kan de dö redan av en liten mängd, vi nordbor har ofta relativt hög förmåga), samt uppövad tolerans (om man dricker ofta och mycket så "lär" sig kroppen upp till en viss gräns att förbränna alkoholen fortare). 
  • Erkens mamma

Om det där är ?normalt? intag för honom på en helg, plus ev. nån aw under veckan så tycker jag att det finns anledning att vara orolig. Att han blir arg över att du ifrågasätter hans alkoholintag tycker jag är ytterligare en anledning till oro. Är man inte i riskzon så har man inget att försvara, går man i försvar tyder det på att det är något som betyder mycket för honom som hotas.

+1
  • smulpaj01

Håller verkligen inte med! Ts pojkvän har inte nån oroväckande alkoholkonsumtion så han behöver inte försvara något!

Däremot förstår jag att han blir förbannad av en sån helt onödig anklagelse, inte okej alls. Ts bör be om ursäkt och hoppas att han godtar den.
  • Anonym (Anonym_31)
    xSpinell skrev 2019-10-31 20:36:31 följande:
    Om du mår dåligt av det ska du nog lämna .
    Anonym (Levt med en alkoholist) skrev 2019-10-30 22:48:07 följande:

Det är inte direkt mängde jag reagerar på, utan att han drack både fredag, lördag OCH söndag! Varför drack han på söndagen? Dricker han även måndag, tisdag osv? Jag hade lämnat! Gör inte om misstaget att leva med någon som har problem med alkohol!

Här är en till o fundera över , det är många som har supit bort sina kära .Påverkar det dig negativt så lämna .
    Han kommer aldrig att välja dig o dina barn före drickandet.
    Drickandet kommer alltid först , för annars blir det ju ingen riktig helg .

Ja , du hotar hans drogTa dig en funderare om hur du vill ha det i framtiden på helgerna.
    ---------------------------------------------------------------------------------------

Det du känner nu förstår bara dom som har levt med en alkoholist.
    Tro mig , jag vet.

Jag levde ihop med en kvinna som drack ganska mycket o ofta .
    Det slutade med att hon lämnade mig o barnen för att leva ett
    annat liv än vårat då tråkiga normalliv med hus o familj.

Lycka till Flört

Hela beteendet beror ju mycket på vem man är, ålder, socialt liv. När jag var 18, 25 och nu 35 så ser min alkoholkonsumtion helt olika ut.

Att gå ut på krogen fre,lö och sen ses på en öl på sön em var helt normalt för 10 år sen men inte idag, jag finns i ett helt annat sammanhang och alla de olika perioderna i ens liv har sett helt olika ut.

En del av alkoholismen som är grund för diagnos är att alkoholen ska påverka ens dag, relationer, jobb och skola negativt. Dvs om jag kommer bakis till jobbet, inte kan träffa vänner på café utan alltid måste vara i alkoholsammanhang osv. Det läser jag inte ut att TS uppfattar sin pojkvän så utan att hon blir orolig. Hade jag varit han så hade jag lämnat när någon hojtar om alkoholism i samma andetag och är förvirrad om att det skulle vara av omtanke. Nej, påhopp snarare.
  • Anonym (nä)
    LoveRain skrev 2019-10-30 19:26:58 följande:

Är det alltid ungefär sådär på helgen?

Tycker inte det låter bra att dricka starköl flera dagar i rad samt toppa det med både vin och sprit. Hade tyckt det var ok, om än inte bra, om det var en enstaka gång per år att dricka så. Är det ofta hade jag varit orolig.

det här håller jag med om
Svar på tråden Jag ifrågasatte min pojkväns alkoholkonsumtion