• Anonym (Hejsansvejsan)

Barnens mamma flyttar in på samma gata

Hej! Nu är det så att jag är styvförälder till 2 barn. Deras mamma har flyttat in på samma gata, några meter ifrån vårat hus.

Det jag nu är rädd för att att det ska bli ett oändligr spring emellan. Typ att om det inte duger hos pappa då springer man till mamma och tvärtom?

Har någon varit med om liknande situation?

Mottager gärna tips på vad man kan göra. Hur man kan lägga fram det bra till barnen vad som gäller. Självklart får dom komma dagarna vi inte har dom. Handlar inte om det utan det handlar bara om när det inte duger hos ena föräldern så ska man springa till den andre.

• Svar på tråden Barnens mamma flyttar in på samma gata
  • BDN
    Anonym (Tilda) skrev 2019-11-02 09:19:23 följande:

Tycker det du skrev tidigare låter som lagom regler (även om jag gärna lagt in lite undantag också) dock känns det som att bonusmammor tror att barn behöver mer regler och rutiner än vad de gör. Människan är en flexibel och komplex varelse.

Vilka regler och rutiner behöver bonusmammor?
  • Anonym (Tilda)
    BDN skrev 2019-11-02 09:39:16 följande:

Klart barn behöver regler och rutiner. Dina har inga alls och gör som de vill då eller? Knappast bara bonusmammor som ska ha massa regler, vilken löjlig kommentar.

Våra regler är: var snäll mot människor/kompisar och låt alla vara med samt de ska sköta sina läxor. Sedan är det inte så mycket mer. Läggtider matregler städregler har vi inte brytt oss så mycket om. Det har liksom löst sig av sig själv. Vi hjälper varann i familjen. De hjälper mig och jag hjälper dem. Inte heller någon regler utan det blev så eftersom alla visade hänsyn till varann från början och inte ställde allt som krav.
  • BDN
    Anonym (Tilda) skrev 2019-11-02 10:03:21 följande:

Våra regler är: var snäll mot människor/kompisar och låt alla vara med samt de ska sköta sina läxor. Sedan är det inte så mycket mer. Läggtider matregler städregler har vi inte brytt oss så mycket om. Det har liksom löst sig av sig själv. Vi hjälper varann i familjen. De hjälper mig och jag hjälper dem. Inte heller någon regler utan det blev så eftersom alla visade hänsyn till varann från början och inte ställde allt som krav.

Och vilka regler är det som just bonusmammor har som du motsätter dig?
  • BurningDiamond

Så hade vi det när jag var barn. Föräldrarna skilde sig när jag var 5 år och vi bodde tvräs över gården tills jag var ca 10. Set var jättesmidigt att kunna vinka till varandra på kvällen vid läggdags, springa över och hämta någon bortglömd pryl eller hjälpas åt med hämta/lämna på dagis/skola om någon behövde jobba över eller komma in tidigare osv. Jag kan inte minnas någon anarki kring var och när man skulle äta eller sova.

• Anonym (Sunt förnuft)
    Anonym (Tilda) skrev 2019-11-02 10:03:21 följande:

Låter väldigt sunt. Lite så kör vi här hemma också och det funkar utmärkt. En del föräldrar sätter upp så mycket regler att de själva får svårt att följa dem.
  • StarkSnow
    Anonym (Tilda) skrev 2019-11-02 08:59:43 följande:

Måste barnen ha så mycket struktur med regler och rutiner då. Våra barn har det inte och de utvecklas och är hur fina ändå. 11 och 13 år nu. Blir lite tokig på alla dess bonusmammor som ska ha så mycket regler hela tiden. Eller har barnen någon diagnos som kräver mycket rutiner.

Jag vet inte, men det låter ju klart och tydligt att du själv inte är bonusförälder och helt saknar insikt i hur det är att leva med det.

Tänk dig att du älskar dom som dina egna men du får inte göra eller säga ett knyst om hur du vill att det ska vara för dom du älskar. Det du kan göra är att bestämma hem miljön och det knappt för annars kommer det en biomamma som ska ha åsikter om hur bonusmammans HEM ska vara.

Så innan du irriterar dig, så fundera ett varv extra och konstatera att dessa regler och bestämmelser är för DITT barns bäst och inget annat.

Bli irriterad när dom på riktigt far illa istället för att peta i en situation du faktiskt till 50 % inte har med att göra.

Är dom hela, rena, glada, trygga och säkra på sin bioförälders kärlek för dem... ja då tycker jag att du ska lägga ner irriterandet på engång.

Med vänliga hälsningar en som är Biomamma OCH bonusmamma.
  • StarkSnow

Måste barnen ha så mycket struktur med regler och rutiner då. Våra barn har det inte och de utvecklas och är hur fina ändå. 11 och 13 år nu. Blir lite tokig på alla dess bonusmammor som ska ha så mycket regler hela tiden. Eller har barnen någon diagnos som kräver mycket rutiner.

Oj, här låter det verkligen som stereotypen Askungen och den elaka styvmodern.

Jag är biomamma OCH bonusmamma.

I vår familj är LEDORDEN: kärlek! Respekt! Allas lika värde! Ödmjukhet, att man hjälps åt och tar hänsyn till varandra.

Detta är principer som vi implementerar ständigt och måste ha därför att den där såkallade självklara allt är guld och grönaskogar kraschar totalt när då den andra föräldern ska styra och ställa om allt för det minsann inte ska vara på det viset. Bestämmelserna är för att dem ska ha stadiga punkter då det inte alltid är riktigt så enkelt som att alla har en perfekt relation till sitt ex med exakt samma värderingar och uppfostringsideer. Jag som bonus mamma blir sjukt irriterad på alla dessa Biomammor som ständigt får för sig att man vill barnet/barnen illa eller bara vill bossa.

Den sista kommentaren om diagnoser, indikerar ju tydligt på vart i skalan av bristande tolerans och öppenhet du landade på. ????

ALDRIG HAR JAG MÖTT MINA BARNS BONUSMAMMOR MED SÅDAN ARROGANS ATT JAG TROT MIG HAR RÄTTEN ATT RÄTTA NÅGON ANNAN MÄNNISKAS TILLVARO BARA FÖR ATT JAG ANSER MIG HA NÅGON SLAGS VETO PÅ EN MILJÖ SOM ÄR LIKA MYCKET MIN MANS SOM Den jag lever i som bonusmamma.

Jag menar det var ju det där med sunt förnuft och att visa kärlek, öppenhet och tolerans.

Kom det bort påvägen i uppfostran av att göra som man vill?
  • Ess
    Det kan va så enkelt att man vill va barnfri när det är meningen att barnet ska va hos den andra föräldern.
    Jag skulle aldrig vilja ha svängdörrar för jag trivs med att få va ifred, och skulle jag va ensam hemma så vill jag verkligen va ensam och inte behöva ha hans ungar här. 
    Ska man behöva låsa sjutillhållarlåset och låta nyckeln sitta i för att få va ifred?
  • BurningDiamond
    Ess skrev 2019-11-03 10:14:02 följande:
    Det kan va så enkelt att man vill va barnfri när det är meningen att barnet ska va hos den andra föräldern.
    Jag skulle aldrig vilja ha svängdörrar för jag trivs med att få va ifred, och skulle jag va ensam hemma så vill jag verkligen va ensam och inte behöva ha hans ungar här. 
    Ska man behöva låsa sjutillhållarlåset och låta nyckeln sitta i för att få va ifred?
    Alla vet att du avskyr sina styvbarn, du behöver inte förpesta varje tråd med ditt hat.
  • Ess
    BurningDiamond skrev 2019-11-04 06:33:12 följande:

Alla vet att du avskyr sina styvbarn, du behöver inte förpesta varje tråd med ditt hat.

Varför bryr du dig att kommentera överhuvudtaget?

Det passar inte alla med svängdörrar, det är ren fakta och vill du sen lägga in värderingar i det så varsågod!
  • Anonym (Hejsansvejsan)

Alltså ojdå, nu har det blivit ett enda stort missförstånd för vissa här. Vissa tycker inte att jag borde ha något att säga till om medan andra är med på noterna att jag har något att säga till om.

Som jag skrev i mitt inlägg så har jag absolut inga problem med att barnen kommer under dagar vi inte har dom. Jag älskar dom som mina egna. Min enda fundering var bara hur man ska hantera situationen om det inte duger hos den ena så ska man springa till den andra. Jag förstår att det är föräldrarna som ska sköta det snacket. Men jag vill ha tips på hur JAG kan hantera situationen.

Det är redan nog svårt att vara bonusförälder. Jag har saker jag kan säga till om men vissa situationer är helt ur mina händer. Jag är lika mycket människa som en förälder. Så har ni inget råd så ser jag hellre att ni inte kommenterar faktiskt.

• Jemp
    Anonym (Hejsansvejsan) skrev 2019-11-04 10:00:19 följande:

Alltså ojdå, nu har det blivit ett enda stort missförstånd för vissa här. Vissa tycker inte att jag borde ha något att säga till om medan andra är med på noterna att jag har något att säga till om.

Som jag skrev i mitt inlägg så har jag absolut inga problem med att barnen kommer under dagar vi inte har dom. Jag älskar dom som mina egna. Min enda fundering var bara hur man ska hantera situationen om det inte duger hos den ena så ska man springa till den andra. Jag förstår att det är föräldrarna som ska sköta det snacket. Men jag vill ha tips på hur JAG kan hantera situationen.

Det är redan nog svårt att vara bonusförälder. Jag har saker jag kan säga till om men vissa situationer är helt ur mina händer. Jag är lika mycket människa som en förälder. Så har ni inget råd så ser jag hellre att ni inte kommenterar faktiskt.

Varför ska de inte kunna gå emellan just om man blir osams?

Ni får ju vara överens om regler etc. Men att enstaka gånger välja att vara hos min mamma efter gräl med pappa, eller tvärtom, såg jag bara som en tillgång. Och det var knappast ofta. Likaså om något särskilt hände hos någon förälder.
Svar på tråden Barnens mamma flyttar in på samma gata