• erikaABC

Har du alltid din ytterdörr låst?

Har du alltid din ytterdörr låst?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du alltid din ytterdörr låst?
  • Fliselisan

I princip ja. Alltid på natten, om jag är själv hemma på dagen och när alla är inne. Om 1 barn är ute och leker på tomten låset vi givetvis inte.

Har 2 våningar, och hör inte från övervåningen om nån går in där nere.

• Anonym (!)

Jao! Gallergrind, två lås på dörren och kedja. 12:e våningen. Här är det tryggt och bra.

Börjar det brinna så dör jag förmodligen. Men tjuvarna kommer fan inte in!

• Blond tjej
    erikaABC skrev 2019-11-02 22:06:29 följande:
    ok. kan ju hända saker där med
    Japp för det har varit inbrott en bit här ifrån 
  • PH76

Nopp, låser inte ens om jag åker och handlar en snabbis eller hämtar barnen någonstans. Bor i Villa.

• Coccolina

Alltid haft låst... sedan jag var liten på 80talet. Varit med om att folk rykt i dörren både där jag bor nu och när jag bodde i villa långt ut på landet. En granne kom ner från övervåningen och hittade en främmande karl vid köksbordet (detta var på landet) som tur är var han bara en äldre förvirrad herre så ingen dåre... 

I det området jag bor i så har det skett mord där man efterråt konstaterat att det varit av en händelse just den mördades för att mördaren var psykiskt sjuk och gick in när han hittade en olåst ytterdörr... 

Förstår inte de som inte låser... Skulle aldrig lämna olåst... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Ull)
    Rataxes skrev 2019-11-03 21:34:15 följande:
    Vissa saker gör man ändå. Om någon olovandes kommer in i mitt hem så kommer han inte ut för egen maskin.
    Ja det är knappt, lagen verkar ju tycka mer synd om inkräktare som ger sig in på ställen de inte har en endaste anledning att vara på. Men visst, jag har ett bordsben under sängen om i fall. Någonstans får ett sjukt straff som inte borde finnas vara värt att försvara sitt hem och sin familj.
  • Anonym (litar inte på en käft)

Alltid låst. Bor i Stockholmsnärförorter, där det både varit inbrott, bilbränder, mord och våldtäkter på flickor, helikoptersökningar stöp i kvarten och annat skumt. Mycket konstigt folk i omlopp med droger och kriminalitet. Hör polissirener och brandbilar flera ggr om dagen. Man börjar vänja sig och höjer knappt på ögonbrynen dessvärre. Men alltid på min vakt.

• Anonym (Hepp)

Det är helt nödvändigt. Jag bor i en större stad i Norrland och här kliver folk bara rätt in. I bästa fall knackar de först (ringer inte på ringklockan utan knackar, fast vi bor i ett hus med tre våningar!), men min mans släktingar kliver bara rakt in och säger 'hej'. Efter att detta hände när jag satt på toaletten i hallen låser jag alltid dörren!

• Sasu

Bor i lägenhet och har en dörr som automatisk låser sig när man stänger den, om man inte drar upp den lilla piggen som sitter på låset, då förblir den olåst.

• Anonym (-)
    Anonym (Hepp) skrev 2020-02-11 10:53:11 följande:

Det är helt nödvändigt. Jag bor i en större stad i Norrland och här kliver folk bara rätt in. I bästa fall knackar de först (ringer inte på ringklockan utan knackar, fast vi bor i ett hus med tre våningar!), men min mans släktingar kliver bara rakt in och säger 'hej'. Efter att detta hände när jag satt på toaletten i hallen låser jag alltid dörren!

känner igen mig i det här, fast jag och sambon hade sex på soffan och grannarna klev bara in. Skönt att vi är så på pass bra vänner att vi bara kunde skrika "vi knullar, gå hem!" De gick inte in utan att knacka eller ringa på dörren efter det!
  • Anonym (myself)

Dörren är olåst när nån av oss är hemma och den andra är på väg in (typ åker från jobbet). Men då bor vi i ett flerfamiljehus med portkod och högst upp (så ingen kan bara komma förbi).

• Anonym (Husse)

Hade inte låst tidigare om vi var hemma, förutom nattetid. Men då tiggarna slog läger i närheten lärde vi oss snabbt att det var nya tider. De strök omkring i mörkret och plockade på sig vad de kom över, samt kände på dörrhantaget mitt i natten.

Hunden väckte dock oss så jag kunde tända och då försvann de kvickt.

• Deceree1

Om det skulle komma in en förövare till mig är jag övertygad om att min hund gör slarvsylta av honom/ henne.

Tyvärr så åker ju jag på det. Jävligt konstig lag alltså :(

• Anonym (Fia)

Ja, så gott som alltid. Åker jag till affären och mannen är hemma då lämnar jag nycklarna hemma.
    Vi bor i hus, och är man på baksidan eller ovanvåningen, då hör man inte alltid att det kommer in någon.

Svar på tråden Har du alltid din ytterdörr låst?