• Anonym (Förtvivlad)

Kan de döda hunden?

Min hund bet en man för några dagar sen. Mannen åkte till akuten och fick det sytt och vad de nu gör och så polisanmäldes det.

En jag pratat med säger att de kommer avliva min hund, vad kan jag göra!? Blir det ord mot ord? Nån med erfarenhet?

• Svar på tråden Kan de döda hunden?
  • Kjell2
    nihka skrev 2019-11-06 14:00:45 följande:
    Det går ju inte att säga utan mer information om vad som föregick mannens "attack". Om det visar sig vara en helt oprovocerad "attack" av en person med en historia av ofredanden och TS och hennes hund inte har varit med om någon liknande händelse tidigare kan nog mannen ensam åtalas.

Jag utgår då från att hunden var kopplad, men det vet vi faktiskt inte.
    Om hunden var kopplade eller ej spelar nog rättsligt ingen större roll.

Vilket brott ska han åtals för och på vilket sätt påverkar hans historik?

• nihka
    Kjell2 skrev 2019-11-06 14:07:37 följande:
    Om hunden var kopplade eller ej spelar nog rättsligt ingen större roll.

Vilket brott ska han åtals för och på vilket sätt påverkar hans historik?
    Om det fanns ett kopplingstvång och hunden var okopplad spelar roll.

Ofredande eller olaga hot. Beroende på vad han sa, och om det har hänt tidigare förföljelse.

[K4]7 §  Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (2017:1136).

Till ofredande räknas att knuffa någon, slita i annans kläder, utöva telefonterror, spotta på någon, fälla någon genom att sätta krokben, fönstertitta samt även mobba för att ta några exempel, någon måste bli störd. Dessa slags ofredande kallas även realinjurier. Den som ofredar måste veta om att det den gör är fel. En person som genom att spela hög musik stör sina grannar ofredar dem från och med den tidpunkt då grannarna talat om för denne att det är störande.

https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1

Nu spekulerar jag, men någonting får mig att tänka på en drogpåverkad person. Vem går fram argt till en person man inte känner som har en hund med sig?
  • Anonym (Wha)
    nihka skrev 2019-11-06 13:32:14 följande:

Nej. TS har inte sagt något om att motanmäla och kan således inte ha sagt något om varför hon skulle göra det. Och slutligen tyder inget på något. Du bara gissar. Precis som jag gjorde.

Om man helt bortser från gissningar så är det enda vi vet att en person tagit en hundägare på axeln och hunden har då bitit den personen så allvarligt att den har behövt läkarvård. Den skadade har sedan anmält hundägaren.

Troligen får hundägaren då betala skadestånd eftersom man som hundägare är ansvarig för hundens beteende.

Om hunden blir avlivad beror helt på om den bedöms vara farlig.
  • Anonym (Wha)
    Kjell2 skrev 2019-11-06 13:38:57 följande:

Det är två frågor -

Ska hunden avlivas eller behövs andra åtgärder? En hund som biter en människa som tar i ägaren är en viss risk. Vem vet vad som händer nästa gång, en barn som drar i ägaren, någon som kramar om ägaren, någon som tar fel person och tar ägaren på axeln. Hunden bör nog kollas upp.

Skadestånd pga bettet. Jag skulle hävda att ägaren har ett ansvar enligt Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter och borde bli skadeståndsskyldig. Eventuellt skulle skadeståndet kunna jämkas ner då mannen till viss del är medskyldig.

Men detta är min amatörtolkning och jag har haft fel förut. Finns säkert något bra rättsfall att jämföra med.

+1
  • Anonym (Förtvivlad)

Mannen visslade och kom med äckliga kommentarer, jag ignorerade och gick förbi, då går han ifatt mig och tar tag i min axel och försöker vända mig emot honom. Samtidigt som jag rycker mig loss så bet hunden.

• Giftskåneman
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-06 16:40:18 följande:

Mannen visslade och kom med äckliga kommentarer, jag ignorerade och gick förbi, då går han ifatt mig och tar tag i min axel och försöker vända mig emot honom. Samtidigt som jag rycker mig loss så bet hunden.

Våldtäktsförsök, så klart du blev rädd, detta känner hunden och försvarar dig.
  • Anonym (k)

Varför skrev du inte det i trådstarten? Först efter 8 sidor med inlägg  och det lutar åt att du ligger risigt till kommer denna förklaring.
    Låter märkligt att en man som ofredar vill blanda in polisen.
    Finns några vittnen som kan styrka händelseförloppet?
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (k) skrev 2019-11-06 18:51:22 följande:

Varför skrev du inte det i trådstarten? Först efter 8 sidor med inlägg  och det lutar åt att du ligger risigt till kommer denna förklaring.

Låter märkligt att en man som ofredar vill blanda in polisen.

Finns några vittnen som kan styrka händelseförloppet?

Jag är inte inne här mycket och jag skrev tråden i panik. Tänkte inte på att detaljer kunde spela någon roll här.

Nej jag tror inte det finns vittnen, iaf inga jag kan få tag i nu.
  • Anonym (k)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-06 19:05:15 följande:
    Jag är inte inne här mycket och jag skrev tråden i panik. Tänkte inte på att detaljer kunde spela någon roll här.

Detaljer? Vad  mannen gjorde är ju centralt för hur situationen kommer bedömas. Hela fallet kommer att vila på det. Och det kallar du detaljer?
    Har svårt att tro att någon som verkligen blir ofredad  kallar angriparens beteende för detaljer.
  • nihka

Man glömmer fort så skriv ner hela händelseförloppet med alla detaljer du kommer ihåg. Nu med en gång! Beskriv också hur du kände dig genom hela händelseförloppet. Det kommer behövas för din anmälan och som svar på mannens anklagelser.
  • Kjell2
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2019-11-06 19:05:15 följande:

Tycker du ska kontakta polisen och berätta vad som hänt.

• Anonym (Wha)

Det sätter ju saken i annat läge att han har varit hotfull och faktiskt hållit fast dig. Jag tycker också att du ska skriva ner allt som hände så att du kan framföra det till polisen.

Det borde ju iaf leda till att de jämkar eventuellt skadestånd och att de kan se att det är en förklaring till hundens agerande.
Svar på tråden Kan de döda hunden?