• Anonym (Panik!)

Han har bytt våran bostad!!

Jag och mannen ligger i skilsmässa. Vi turas om att bo i vår lägenhet medan vi försöker byta den till två mindre. I veckan var det min tur och när posten kom fanns det ett brev om att lägenheten är bytt till en annan i hans namn! Han har alltså gjort detta bakom min rygg! Vad gör jag?!!

• Svar på tråden Han har bytt våran bostad!!
  • Anonym (Panik!)
    Anonym (Krissa) skrev 2019-11-04 12:55:17 följande:

Vem står på kontraktet? Har ni barn? För om ni har barn så får han inte göra så och det är något kanske soc kan hjälpa till med?

Han skrev på kontraktet då jag var upptagen den dagen men vi flyttade in samtidigt och var redan gifta.
  • Kjell2
    Anonym (Panik!) skrev 2019-11-04 13:01:55 följande:
    Han skrev på kontraktet då jag var upptagen den dagen men vi flyttade in samtidigt och var redan gifta.
    Står du på kontraktet?

Vad säger hyresvärden?
  • Anonym (Jenny)

Konstigt, jag trodde hyresvärdarna krävde underskrifter från båda som ska bo där.

Har du fått tag på hyresvärden än och förklarat läget?

• Anonym (Sicken idiot)
    Anonym (Panik!) skrev 2019-11-04 12:49:28 följande:
    Jag ringde hyresgästföreningen och det enda jag fick av dom var numret till en advokat som sa att det här kommer att bli dyrt! Jag har inga pengar! Är det verkligen möjligt att det får vara såhär?!
    Hemförsäkring hjälper dig med kostnaden. 
    Spelar ingen roll, ni har bott där båda två som gifta, boendet faller under bodelning så han får inte göra som han vill med det ändå, speciellt inte om ni har barn! 

Ring HYRESVÄRDEN inte hyresgästföreningen. De kan bara hjälpa med det lagliga och just då hänvisa till advokat. Det du måste göra är att stoppa hyresvärden från att godkänna bytet då du har rättigheter eftersom ni är gifta och i skilsmässa. Han får inte byta bort lägenheten bakom din rygg. Så enkelt är det. 
  • smulpaj01
    Anonym (Jenny) skrev 2019-11-04 13:07:42 följande:

Konstigt, jag trodde hyresvärdarna krävde underskrifter från båda som ska bo där.

Har du fått tag på hyresvärden än och förklarat läget?

På många (de flesta?) hyresbolag får endast en person stå på kontraktet. I ts fall spelar detta ingen roll dock då de är gifta.
  • Anonym (Is)

Innan du stirrar upp dig mer så ring och prata med din fd man först. Gör inget förhastat. Han kanske har 2 mindre lägenheter i inbyte mot er gemensamma?

• Anonym (Ps)

Ring hyresvärden omedelbart och förklara att ni är gifta, flyttat in i bostaden tillsammans och att du också bor där. Hävda att du har besittningsrätt och att du kommer att ansöka om bodelning. Kräv att de makulera bytet då mannen inte har rätt att göra det på egen hand. Sedan ansöker du om bodelning hos tingsrätten. Bodelningsförättaren kommer att fördela erat giftoegendom, inklusive hyresrätten, på ett rättvist sätt.

• Anna60
    Du är skriven på adressen. Eller har du hunnit flytta? Ni flyttade in tillsammans. Detta kan inte vara lagligt nånstans.
  • Anonym (A)
    Anonym (Ps) skrev 2019-11-04 14:23:31 följande:
    Ring hyresvärden omedelbart och förklara att ni är gifta, flyttat in i bostaden tillsammans och att du också bor där. Hävda att du har besittningsrätt och att du kommer att ansöka om bodelning. Kräv att de makulera bytet då mannen inte har rätt att göra det på egen hand. Sedan ansöker du om bodelning hos tingsrätten. Bodelningsförättaren kommer att fördela erat giftoegendom, inklusive hyresrätten, på ett rättvist sätt.
    Håller med
  • Anonym (Ps)

Har du ringt hyresvärden än? De är inga tankeläsare och vet inte att du bor i bostaden om du inte informerar dem. Berätta att ni är gifta och bor i bostaden tillsammans och att er bostad är giftorättsgods.

• Anonym (Is)

Nu har det gått ett dygn, så nu borde du ha mer koll på situationen Ts?! Är du kvar?

• Anonym (Andreas)

Har du pratat med hyresvärden?

Har du pratat med exet?
  • Anna60

Hur har det gått TS? Fått nån återkoppling av hyresvärden?

• Anonym (Panik!)

Fått hjälp av en vän som ringde upp hyresgästföreningen igen och krävde mer hjälp en numret till en dyr advokat.. En juridiskt kunnig person menade att byter han blir den nya bostaden också min.. har informerat exet som svarade med att då vill han göra en bodelning..

Min pappa ska dock hjälpa mig köpa en bostadsrätt så nu slipper jag ha med kräket att göra..

• Anonym (Ö)
    Anonym (Panik!) skrev 2019-11-05 17:11:09 följande:

Fått hjälp av en vän som ringde upp hyresgästföreningen igen och krävde mer hjälp en numret till en dyr advokat.. En juridiskt kunnig person menade att byter han blir den nya bostaden också min.. har informerat exet som svarade med att då vill han göra en bodelning..

Min pappa ska dock hjälpa mig köpa en bostadsrätt så nu slipper jag ha med kräket att göra..

Bra att det löste sig. MEN jag hade låtit honom få fixa med bodelning och skit, så han också får lite huvudvärk.
Svar på tråden Han har bytt våran bostad!!