• Anonym (.)

Hur många timmar i veckan kan jag jobba?

Detta är lite genant fråga och risk att jag dumförklarar mig så väljer jag helt enkelt att vara anonym. Jag vill gärna jobba samtidigt som jag studerar. Jag har fått en förfrågan hur många timmar jag kan jobba i veckan. Jag tog en jobbansökan som tog emot timvikariat. Och valde kvällar och helst helger. Men jag vet inte vad eller hur jag skall svara på frågan. Skulle tycka det vore mer praktiskt om de faktiskt ringde upp mig och frågade om jag kunde jobba den kvällen, eller den helgen o.s.v.
    Nu vet jag inte alls vad jag skall svara. Jag vill inte svara för mycket, liksom säga någonting som inte är sant och jag vill inte heller säga för lite.
    Det är en ruta, så jag kan nog inte skriva i textformat. Skulle nog kanske bara se dumt ut, kanske. De vill ju ha svar ifrån mig rakt av.

Tack för svar!

• Svar på tråden Hur många timmar i veckan kan jag jobba?
  • Zaxika

Hur mycket tid räknar du med att studierna tar?

Hur mycket tid behöver du till annat? T ex återhämtning, vänner etc.

Framgår inte om du har barn, men antar att du inte har det.

Har du en partner? Hur påverkas denna om du jobbar för mycket/för lite?

Om du funderar kring dessa frågor så tror jag du hittar ett svar.

Själv hade jag nog satsat på ca 2 pass per vecka. 1 vardagskväll och 1 helgdag, och testat hur det kändes.

• Anonym (.)
    Zaxika skrev 2019-11-22 08:51:40 följande:

Hur mycket tid räknar du med att studierna tar?

Hur mycket tid behöver du till annat? T ex återhämtning, vänner etc.

Framgår inte om du har barn, men antar att du inte har det.

Har du en partner? Hur påverkas denna om du jobbar för mycket/för lite?

Om du funderar kring dessa frågor så tror jag du hittar ett svar.

Själv hade jag nog satsat på ca 2 pass per vecka. 1 vardagskväll och 1 helgdag, och testat hur det kändes.

Jo, det där med studierna och fritid har jag redan räknat ut. Jag förstår bara inte det simpla matematiken hur man skall räkna och svara. Jag känner att jag egentligen kan väl ta alla kvällar i princip...

Vore bara enklare om de bara kunde ringa en och fråga om man kunde jobba eller inte, eller åtminstone bara svara att man bara kan helger eller så, hehe....
  • Duppedu

Är det bara en textruta, skriv 15 eller något och så får du komnunicera när det är någon som är villig att prata med dig :)

• Anonym (.)

Jag tänker mig om jag nu skriver 25 timmar, så kanske det är för lite eller för mycket. Och dessutom kanske de förmodar att jag kan en dag som jag inte kan. Liksom just den dagen där jag har sena lektioner och/eller just är inne på min fritidsaktivitet. Bättre att man bara kan bekräfta på något vis exakt vilka kvällar man kan och säga att helgdagar går hur bra som helst...

Jag vill inte subba denna chans, så vill inte svara på något tokigt :/

• Anonym (.)

Är 26 timmar jättelite timmar som timanställd?! :(

• Anonym (Rike)

Har du CSN? Man får jobba ett visst antal timmar men jag tror att dom drar av om du jobbar för mycket. Kolla det.

• Kjell2
    Anonym (.) skrev 2019-11-22 09:57:31 följande:

Pluggar du heltid så blir 25 tim/vecka rätt mycket jobb. Inte mycket tid över för annat.
  • Kjell2
    Anonym (Rike) skrev 2019-11-22 10:01:06 följande:

Har du CSN? Man får jobba ett visst antal timmar men jag tror att dom drar av om du jobbar för mycket. Kolla det.

Det beror på inkomsten, inte antalet timmar. Detaljer på CSN hemsida.

• Anonym (ag)
    Anonym (.) skrev 2019-11-22 09:57:31 följande:

26 timmat/vecka är relativt mycket för en timanställd. Det är ju mer än en halvtidstjänst. Sen är det som arbetsgivare med kollektivavtal inte ok att schemalägga timanställda i så stor utsträckning över en längre tid. Då ska man istället tillsvidareanställa! Sen bör du kolla upp med CSN var inkomstgränserna går för när lån/bidrag påverkas.
  • Anonym (.)
    Kjell2 skrev 2019-11-22 10:10:09 följande:
    Pluggar du heltid så blir 25 tim/vecka rätt mycket jobb. Inte mycket tid över för annat.
    Anonym (ag) skrev 2019-11-22 10:29:40 följande:
    26 timmat/vecka är relativt mycket för en timanställd. Det är ju mer än en halvtidstjänst. Sen är det som arbetsgivare med kollektivavtal inte ok att schemalägga timanställda i så stor utsträckning över en längre tid. Då ska man istället tillsvidareanställa! Sen bör du kolla upp med CSN var inkomstgränserna går för när lån/bidrag påverkas.

Nu har jag redan skickat min ansökan. Jag hoppas jag får jobbet och kan ordna till det hela. Lite extra nervös nu. Jag kanske gjort bort mig... :(
  • Kjell2
    Anonym (.) skrev 2019-11-22 10:40:06 följande:
    Anonym (ag) skrev 2019-11-22 10:29:40 följande:

Nu har jag redan skickat min ansökan. Jag hoppas jag får jobbet och kan ordna till det hela. Lite extra nervös nu. Jag kanske gjort bort mig... :(
    Slappna av, är arbetsgivaren van vid timanställda studenter förstår de hur läget är
Svar på tråden Hur många timmar i veckan kan jag jobba?