• GrabbarnaOchJag

Slutat känna rörelse och hittar inga hjärtljud

Förra helgen kände jag massor av rörelser (då vecka 16 nu vecka 17+0)

Sedan i måndags så slutade det tvärt och jag har inte känt något på 5 dagar. Köpte en doppler för att lugna mig. Men hittar inga hjärtljud ????

Vad gör jag nu?

• Svar på tråden Slutat känna rörelse och hittar inga hjärtljud
  • möjligt
    Mortiscia80 skrev 2019-11-29 18:52:04 följande:

Jag sa inte att man "ska" känna något utan det handlar om avvikelser från fostrets eget mönster. Känner man mycket rörelser varje dag och sedan inget på fem dagar.... Ja då är det kanske nåt fel. Om fostret dör i v. 16 så tar man ju ut det så klart.

Fast avvikelser så tidigt betyder faktiskt i sig själv inget. Eftersom fostret är så litet så är det troligaste att det vänt sig åt ett annat håll och ligger och rör sig på ett ställe där det inte känns så mycket.
  • viseversa
    GrabbarnaOchJag skrev 2019-11-29 18:37:36 följande:
    Det är mitt fjärde barn och jag vet att det är vanligt så här tidigt att man inte känner något på några dagar. Bebisen kan ju ligga med ryggen utåt tex. Men såklart blir man ändå orolig... Förstår att man inte blir tagen på allvar så här tidigt om man kontaktar vården, därför köpte jag en doppler
    Var lyssnar du? I v 16 är livmodern ännu långt ner. Leta nära underlivet. Strax ovanför venusberget.
  • Mortiscia80
    Daphodil skrev 2019-11-29 18:59:02 följande:
    Du skriver att TS borde sökt vård omedelbart. Min poäng är att det inte alls är bråttom eftersom fostret inte kan räddas så tidigt.
    Jo men kul att gå omkring med ett dött foster i magen... Vilket också kan ställa till med ohälsosamma följder för mamman.
  • Daphodil
    Mortiscia80 skrev 2019-11-29 20:55:42 följande:

Jo men kul att gå omkring med ett dött foster i magen... Vilket också kan ställa till med ohälsosamma följder för mamman.

Betyder inte att det är bråttom. Berätta gärna om de ohälsosamma följderna och hur vanliga de är.
  • Mortiscia80
    Daphodil skrev 2019-11-29 21:08:35 följande:
    Betyder inte att det är bråttom. Berätta gärna om de ohälsosamma följderna och hur vanliga de är.
    Oj, ja var börjar man. Kanske med de psykiska besvären att veta, åtminstone i efterhand, att man burit ett död foster x dagar? Sedan lär man ju kunna få diverse infektioner eller liknande rent fysiskt. Du kanske skulle googla och se vad du hittar för svar?
  • Ebo88
    Mortiscia80 skrev 2019-11-29 22:54:26 följande:

Oj, ja var börjar man. Kanske med de psykiska besvären att veta, åtminstone i efterhand, att man burit ett död foster x dagar? Sedan lär man ju kunna få diverse infektioner eller liknande rent fysiskt. Du kanske skulle googla och se vad du hittar för svar?

Psykiska besvär får man oavsett om man märker det samma dag eller efter längre tid. Jag förlorade min flicka i v.25 och hon hade vart stilla i 2 dagar minst, konstaterade läkaren.

Och det dröjde ytterligare 2 dagar innan jag fick föda fram henne.

Personligen fick jag inte psykiska besvär av att burit henne stilla utan de psykiska besvären berodde på förlusten av min dotter som jag aldrig kommer få tillbaka

Jag fick infektion efter men det berodde inte på att jag var på min flicka, det var rester av moderkaka kvar.
  • Ingentingviktigt

Jag hade svårt att hitta hjärtljud med doppler i vecka 20 och det var runt den tiden jag kände de första riktiga rörelserna. Minns inte ens om jag kände rörelser varje dag, och som tidigare svar det är först i vecka 25 man ska hålla koll på förändrade fosterrörelser.

När har du besök hos din barnmorska nästa gång? De är bättre på att hitta hjärtljud.

Förstår om oro kan ställa till det, men har du några andra tecken på att det skulle hänt något med barnet? Smärta?Blödning? I så fall åk till gynakuten.

• Daphodil
    Mortiscia80 skrev 2019-11-29 22:54:26 följande:

De "psykiska besvären" är nog mycket olika från person till person, och du får gärna visa studier som avhandlar hur tidsaspekten spelar in där. Åter igen: betyder inte att det är bråttom. Missed abortions plockas inte ut akut. Och eftersom det är du som uttalar dig om ohälsosamma följder, är det nog du som får redogöra för dessa. Annars låter det mest som att du gissar.
  • Mortiscia80
    Daphodil skrev 2019-11-30 09:38:42 följande:
    De "psykiska besvären" är nog mycket olika från person till person, och du får gärna visa studier som avhandlar hur tidsaspekten spelar in där. Åter igen: betyder inte att det är bråttom. Missed abortions plockas inte ut akut. Och eftersom det är du som uttalar dig om ohälsosamma följder, är det nog du som får redogöra för dessa. Annars låter det mest som att du gissar.
    Det är upp till var och en hur länge de vill ha ett dött barn i magen. Du kan söka fakta själv om du är nyfiken.
  • Daphodil
    Mortiscia80 skrev 2019-11-30 09:41:51 följande:

Det är upp till var och en hur länge de vill ha ett dött barn i magen. Du kan söka fakta själv om du är nyfiken.

Du bemöter inte mina frågor. Du har inte visat några fakta som understöder dina påståenden. Det får mig att tänka att dina påståenden byggs på dina egna gissningar, och då blir det ointressant att diskutera frågan med dig.
  • IceKitten
    Mortiscia80 skrev 2019-11-30 09:41:51 följande:

Det här är knappast ett lämpligt ämne att diskutera på TS tråd dock. Så skapa en egen tråd om du vill diskutera det, annars kan du visa TS lite respekt och lägga ner diskussionen.
  • Mortiscia80
    IceKitten skrev 2019-11-30 10:03:33 följande:
    Det här är knappast ett lämpligt ämne att diskutera på TS tråd dock. Så skapa en egen tråd om du vill diskutera det, annars kan du visa TS lite respekt och lägga ner diskussionen.
    Jag har försökt kortfattat bemöta de frågor jag fått men det finns ju folk som aldrig ger upp, skriv likadant till dem isf. Jag har yttrat mina åsikter till TS frågeställning, utöver det gör hon ju precis som hon vill. Vill man inte ha folks infallsvinklar (t ex sök vård som var det första jag skrev) så ska man kanske inte skriva i forum, eller acceptera att det är så det fungerar.
Svar på tråden Slutat känna rörelse och hittar inga hjärtljud