• Beslutsångest18

    Abort?

    Hej, jag är 17 år och har blivit oplanerat gravid. Slarvat med mina p-piller. Jag vill göra abort eftersom jag är bara 17 år, går sista året på gymnasiet, min pojkvän har ingen stabil inkomst och framförallt så är jag inte mentalt redo för att kunna ta hand om ett barn på ett bra sätt. Jag vill inte ha barn i såhär tidig ålder.

    Jag skäms över att jag är gravid och mår så jävla dåligt. Jag vågar inte berätta för mina föräldrar eftersom jag är rädd för vad dem ska tycka om mig. Samtidigt har jag ångest över att behöva göra abort och undrar hur fan jag ska kunna genomföra en abort i hemlighet.

    Är det nån som har gjort abort? Hur kändes det? Hur upplevde ni hela processen? Jag har googlat väldigt mycket och nästan alla säger att det är det värsta dem har gjort. Att de gör så fruktansvärt ont. Då har alla dem tagit piller för att göra aborten.

    Sen skulle jag vilja veta hur ni mådde efteråt, både psykiskt och fysiskt. Och hur länge ni mådde dåligt (om ni mådde dåligt)?

  • Svar på tråden Abort?
  • Gimele

    Att må psykisk dåligt ihop med en abort är inte ett faktum utan att det kan ju vara så att om aborten är ett önskat val att det blir en lättnad.

    Det gör ont att göra en abort men det är en smärta som är som en mycket kraftig mensvärk som är intensiv ca en dag, men med smärtstillande hjälper det. Går allt som det ska så är blödning osv över på ungefär samma som mensen.

    Har du den relationen så du pratar mycket med dina föräldrar så gör det om du vill det. Annars välj någon annan som du litar på och prata med, för att få ur dej tankarna.

    Och inget att skämmas över, livet händer och ibland på ett sätt som blir fel.

    Men bara du kan veta och känna vad som är rätt för dej och oavsett så ska du inte skämmas.

  • Triwe

    Du behöver inte berätta för dina föräldrar att du ska göra/ha gjort abort.

  • Flora86

    Hej!

    Jag gjorde abort när jag var 19 och det var det bästa beslut jag kunde ha tagit. Hade ett ostabilt förhållande, var inte klar med skolan och ingen plan för framtiden.

    Jag valde en kirurgisk abort som innebär en skrapning där man sövs och får åka hem någon timme efteråt. Hade som lätt mensvärk i några dagar efter. Jag kände en enorm lättnad efteråt. Men för mig fanns inte ens alternativet att behålla.

    Lycka till med vad du än beslutar!

Svar på tråden Abort?