• Anonym (Jenny)

    Citodon

    Missbruk nej men vill lägga det här ändå.

    Tar citodon sen flera år tillbaka pga kronisk värk.

    Jag tar 4 st citodon per dygn.

    Ibland 6 st om dygnet.

    Nu vill jag trappa ner.

    Min läkare sa att "ja gör det" sen inget mer inget råd om nertrappning mm.

    Så jag vet att här sitter fina människor som vet och ev suttit i samma båt.

    Snälla någon som har råd att ge?

  • Svar på tråden Citodon
  • FtS70

    Att trappa ner Citodon på egen hand efter flerårigt bruk låter olämpligt; du kan börja må värre än du kan ana. Prata med din läkare igen om hur ni skall gå till väga!

  • klyban

    Du kan börja redan idag och ta bort en citadon mer dygn.
    Sen om det känns bra så fortsätter du minska.
    Den sista halvan du tar, det är kvällsdosen, då sova är nödvändigt för att fungera.


    Sen slutar du helt, och du kan få en del abstinens, men med kodein vet man aldrig.
    Jag fick rätt kraftiga AT av kodein, andra får inga alls, och det har med genetiken att göra och härkomst som jag förstår det.


    Alternativet är cold turkey, men många tycker den är jobbig och misslyckas.
    Men en sak man alltid ska veta, det är jobbigt att sluta med dessa tabletter vid en längre varaktig konsumtion.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Xlr8
    FtS70 skrev 2019-12-08 22:30:48 följande:

    Att trappa ner Citodon på egen hand efter flerårigt bruk låter olämpligt; du kan börja må värre än du kan ana. Prata med din läkare igen om hur ni skall gå till väga!


    Och du är läkare?

    Läkaren har ju sagt åt henne att göra det om hon vill. Citodon är så klena saker iaf, minskar ts med minsta möjliga dosen en gång i veckan har denne både hängslen och livrem gånger tio.

    Kommer smärtan tillbaka så slutar NN trappa ner och kanske ökar minsta möjliga och provar sig fram runt den gränsen.
  • klyban
    Xlr8 skrev 2019-12-09 13:08:03 följande:
    Och du är läkare?
    Läkaren har ju sagt åt henne att göra det om hon vill. Citodon är så klena saker iaf, minskar ts med minsta möjliga dosen en gång i veckan har denne både hängslen och livrem gånger tio.
    Kommer smärtan tillbaka så slutar NN trappa ner och kanske ökar minsta möjliga och provar sig fram runt den gränsen.
    Förstår inte den heller, TS sade h*n ville minska, läkare sa de okey gör det.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (JJ)
    Anonym (Jenny) skrev 2019-12-08 21:54:02 följande:

    Missbruk nej men vill lägga det här ändå.

    Tar citodon sen flera år tillbaka pga kronisk värk.

    Jag tar 4 st citodon per dygn.

    Ibland 6 st om dygnet.

    Nu vill jag trappa ner.

    Min läkare sa att "ja gör det" sen inget mer inget råd om nertrappning mm.

    Så jag vet att här sitter fina människor som vet och ev suttit i samma båt.

    Snälla någon som har råd att ge?


    Det är ingen fara eller farligt att trappa ner. Ta det långsamt så får du inga känningar av avtändning. Du har ju inte heller missbrukat för skojs skull utan tagit pga smärta, du har inte heller tagit några megadoser. Det är bara att känna sig fram. 
Svar på tråden Citodon