• Bondmorsan

    NIPT innan KUB?

    Jag är gravid med mitt förhoppningsvis första barn och fyller 40 om ett par månader och är överviktig. Är idag i vecka 12, kanske 13.
    Har tid för UL KUB nästa vecka, men har bokat NIPT privat i slutet på denna veckan.
    Mitt dilemma är om jag ska göra NIPT innan jag gjort UL KUB. Gjorde ett tidigt UL i 7+3 (jag tror själv jag är några dagar längre gången) och då fanns det hjärtaktivitet. Men mycket kan ha hänt sedan dess, och jag vet inte om det är ett levande eller dött foster jag bär på nu, och ev gör NIPT på i slutet av denna veckan.
    Har tidigare haft MA i vecka 9, så jag är orolig att det dött igen. Alternativet är ju att även göra ett privat UL innan jag gör mitt NIPT. Väntar jag med NIPT till efter KUB så får jag inte svar förrän efter jul, och det känns som det kommer skapa väldigt mycket oro och ångest.
    Hur skulle ni gjort?
  • Svar på tråden NIPT innan KUB?
  • Fliselisan

    När jag gjorde nipt kollade de med ultraljud innan så fostret levde. Gjorde tidigt som du och bekostade själv. Ville inte vänta på kub som dessutom ofta ger så falsk oroande resultat.

    Jag gjorde nipt hos mamma Mia i Sthlm.

  • Bondmorsan

    Jag har bokat hos Wasamama i Sthlm eftersom de hade kortast svars-tider. Kan ju boka ett UL innan, man då blir det 1000 till, och jag känner mig lite tveksam till det eftersom jag har tid för UL veckan efter. Till Wasamama kan dessutom inte pappan följa med pga logistiken.

  • Solblomma30

    Jag hade gjort NIPT innan KUB om jag hade varit gravid. Jag gjorde KUB i våras och fick sämre resultat och det var tråkig väntan på svar efter det NIPT som vi blev erbjudna pga KUB-resultatet. Om jag hade gjort NIPT från början så hade jag sluppit oron. Dock ska man alltid göra ett ultraljud också, inte bara för att se att fostret lever utan för att kika på anatomin. Om det finns markörer för trisomier (ex inget näsben, ingen magsäck, tjock nackspalt) så ska man göra invasivt test (fostervattenprov eller moderkaksprov) istället för NIPT.

    Dessutom kan man ju se stora anatomiska avvikelser runt vecka 12-14, alltså sådant som gör att man ev måste avbryta graviditeten. Trist att upptäcka att fostret saknar hjärna eller liknande först i vecka 20.

  • Bondmorsan
    Solblomma30 skrev 2019-12-09 14:38:18 följande:

    Jag hade gjort NIPT innan KUB om jag hade varit gravid. Jag gjorde KUB i våras och fick sämre resultat och det var tråkig väntan på svar efter det NIPT som vi blev erbjudna pga KUB-resultatet. Om jag hade gjort NIPT från början så hade jag sluppit oron. Dock ska man alltid göra ett ultraljud också, inte bara för att se att fostret lever utan för att kika på anatomin. Om det finns markörer för trisomier (ex inget näsben, ingen magsäck, tjock nackspalt) så ska man göra invasivt test (fostervattenprov eller moderkaksprov) istället för NIPT.

    Dessutom kan man ju se stora anatomiska avvikelser runt vecka 12-14, alltså sådant som gör att man ev måste avbryta graviditeten. Trist att upptäcka att fostret saknar hjärna eller liknande först i vecka 20.


    Just nu lutar det mot att jag gör NIPTen denna veckan, utan extra UL innan. Gör sedan UL för KUB som planerat nästa vecka, och får förhoppningsvis där bekräftat att fostret lever. Vill vara lite restriktiv med UL eftersom man faktiskt inte vet vilken risk man utsätter fostret för.
    I det stora hela känns några tusen kanske i onödan för att få reda på om fostret är friskt eller inte (jag vet att fostret kan vara sjukt på andra sätt än vad man ser på NIPT) som en liten sak. Sannolikheten talar ju faktiskt för att jag kommer få positiva besked, och att få reda på det om ett par veckor vore ju världens bästa julklapp!
  • Hawk

    Trodde alltid att UL ingick när man gjorde NIPT, för att bekräfta hur långt gången man är. Så har det iaf varit för mig. Jag valde ett tidigt privat NIPT, ville inte riskera att vänta ytterligare några veckor på KUB. Vid ett ev sämre resultat (KUB är ju också ett jävla skittest) ville jag inte göra ett sent NIPT och sedan vänta ytterligare på resultatet. Nu fick jag NIPT resultatet någon dag efter KUB, vilket jag gjorde för ultraljudet och den genomgången.

  • Hawk

    Tänker också det. Låter helt absurt och oseriöst att inte göra det. För att tolkningen av resultatet ska kunna göras korrekt behöver ju graviditeten dels tidsbestämmas, dels konstatera att det inte är en tvillinggraviditet. Sen vill man givetvis göra det på ett levande foster.


    Fliselisan skrev 2019-12-09 17:31:42 följande:

    Kan det inte vara så att du kommer få göra ultraljud innan testet bara det att du inte vet om det?


  • Sjp30

    När jag bokade NIPT så stod det ingenting på hemsidan om att man skulle få ultraljud innan och när jag ringde och bokade så sa de inget om det heller, MEN när jag frågade specifikt om UL ingår så sa de ja. Så jag funderar också på om det är så att du missat det bara? :)

    Min BM rekommenderade mig att avboka mitt KUB när jag sa att jag ville göra NIPT, så för mig blir det bara NIPT.

  • Bondmorsan
    Fliselisan skrev 2019-12-09 17:31:42 följande:

    Kan det inte vara så att du kommer få göra ultraljud innan testet bara det att du inte vet om det?


    Nej, jag frågade om det eftersom jag är orolig för MA. Men vill inte heller göra för många UL eftersom man inte vet hur det påverkar fostret. Tror jag chansar och gör NIPT utan UL och sen KUB. Har iaf rejält ont idag och det tolkar jag som att nåt växer där inne, har haft så mest hela graviditeten.
  • Fliselisan
    Hawk skrev 2019-12-09 18:30:58 följande:

    Tänker också det. Låter helt absurt och oseriöst att inte göra det. För att tolkningen av resultatet ska kunna göras korrekt behöver ju graviditeten dels tidsbestämmas, dels konstatera att det inte är en tvillinggraviditet. Sen vill man givetvis göra det på ett levande foster.


    Precis så sa de till mig också att de måste kolla om det är tvillinggraviditet. Men om TS gjort UL innan kanske de har tillgång till det? Men de sa även att man vill veta så att fostret lever.

    Hur som helst, hoppas allt ser bra ut TS!
  • Bondmorsan

    Man ska ha gjort UL innan för att bestämma hur långt gången man är och antal foster. Dessa siffror har jag ju redan. Är fostret dött syns det på provet.

  • julia8222

    Dem gör alltid ultraljud innan om det inte gjorts tidigare dels för att konstatera att fostret lever men även för att se hur många foster det är eftersom det påverkar provsvaren. Vi gjorde nipt innan kub vilket jag är glad över idag. Fick 1:4750 på trimosi 21 och 20000 på övrigt. Även om det är bra siffror så hade jag velat göra nipt ändå efter kub. Nu gjorde vi som sagt innan och fick ok på allt så slapp vara nervös på kub lr fundera över resultatet på den. Gjorde på Vasamamma som var supersnabba (om du inte gör utökat då skickas det till usa vilket tar längre tid). Gjorde provet på en fredag och fick svar ons lr tor veckan efter. Fick även reda på könet. Tänk på att ultraljudet kostar 900kr. Lycka till!

  • Bondmorsan

    Jag har tagit provet för NIPT nu, utan extra UL innan. Att jag sa att jag gjort ett ultraljud, när jag gjorde det, vilken vecka jag var i då och hur många foster dom såg räckte. Så nu kan jag ha tagit NIPT på ett dött foster, det vet jag inte ännu, det får provsvar på NIPT eller UL för KUB visa.

  • Bondmorsan
    Fliselisan skrev 2019-12-15 23:40:21 följande:

    Hoppas den lille lever och att allt ser bra ut!


    Tack, det hoppas verkligen jag också!
  • Bondmorsan
    Tjallmers skrev 2019-12-21 22:27:12 följande:

    Gendoktorn erbjuder NIPT utan UL och då är det betydligt billigare: gendoktorn.se/home/nipt/


    Många erbjuder NIPT utan UL, alla som jag hittade faktiskt. Gendoktorn hade ungefär samma pris som jag fick ge.
  • Zebran89
    Bondmorsan skrev 2019-12-21 22:52:38 följande:

    Många erbjuder NIPT utan UL, alla som jag hittade faktiskt. Gendoktorn hade ungefär samma pris som jag fick ge.


    Hur gick det?
  • Sonneblom

    Hakar på tråden här, vi gjorde NIPT 18 dec (ungf. samma tid som Bondmorsan) och vet ej när vi kan förvänta svar. Vet ej om Karolinska lab är underbemannat kanske eller om man räkna med klämdagar nu under jullovet. Sjukt nervös, trots bra KUB resultat (gjorde NIPT privat). BM som tog NIPT ledig fram till 7 januari så får vänta tills dess om resultatet var dåligt men kanske även om det är bra?

    Några erfarenheter av NIPT svarstid när det finns många röda dagar? Kan inte heller hitta någon bra information om falskt negativa svar på KUB, bara någon på FL som fick bra resultat på UL 13+5 men NIPT visade DS.

Svar på tråden NIPT innan KUB?