• Mon 9 Dec 2019 20:57
    580 visningar
    2 svar
    2
    580

    Ensam i förhållandet

    Hej, har problemet att min sambo inte längre verkar vara intresserad, helt tappat lust till sex, närhet, att mysa osv. Känns som om vi är som magneter, fast som stöter ifrån varandra om jag för söker närma mig. Vill inte på något sett trycka mig på, utan får ju respektera vad hon tycker och gör förstås. Men blir helt galen på den totala bristen på närhet och beröring. Själv är jag nog lite romantiker och försöker med en dåres envishet att skapa mysiga kvällar, småresor etc, men når aldrig fram längre.

    Börjar fundera på om det är urtypiskt för män att fortsätta känna ett sug efter närhet fortfarande efter 40, och om kvinnor lägger av. Kanske är så för alla och bara jag som inte kan släppa detta? Någon mera som känner igen sig eller är jag av en helt egen art?

  • Svar på tråden Ensam i förhållandet
  • Anonym (Välj något i listan­...)
    Mon 9 Dec 2019 21:28
    #1

    Minskad lust är oftast ett symtom på något annat. Den största lustdödaren är hormonella preventivmedel som spiral, p-piller etc. På andra plats är hormonella förändringar tack vare att man fött barn och ammat och dragit tunga lass i småbarnsåren med förändrad kropp, ärr efter förlossningen, övervikt etc. På tredje plats kommer den osexiga vardagen i förhållandet där man effektivt dödar romantik och lust genom att gnälla om skitiga strumpor, räkningar, mensvärk och åsynen av urtvättade kalsonger och dagliga fjärtar i sovrummet samt den lätt småfeta typen man möter i hallen som råkar vara ens partner/sin egen spegelbild... Samma sak varje dag varje månad.. Ospännande och osexigt. På fjärde plats, man ändrar prioriteringar pga jobb, gamla farmor, vakna barn, jobbiga chefer, restider, bekvämligheter, datorsurfande, fredagsmys, stress, olika läggtider, olika intressen etc... Sex rationaliseras bort och blir mindre och mindre viktigt för att till slut upphöra och ersätts med massa "måsten" och "viktiga" saker och "egentid".

    På femte plats kommer tvångssyndromet... När romantiska resor planeras, dejter, barnvakter och vuxentid schemaläggs och det förväntas bli sex. Då brukar utebliven lust komma som ett brev på posten.. Snustorrt, ointressant och erotikdödande när man stressar och måste prestera just nu i ögonblicket och inte spontant. När dejt med partner blir ett schemalagt måste och inte ett frivilligt val.

    På sjätte plats kommer brist på känslor. Man älskar fortfarande sin partner men inte längre attraheras och inte längre känner lust.

  • Mon 9 Dec 2019 21:53
    #2

    Vad säger han när du tar upp det för diskussion?

Svar på tråden Ensam i förhållandet