• feliciamaria24

    Bästa olja mot bristningar (gravid) ?

    Någon som har tips på olja /kräm mot bristningar under graviditet ? Är i vecka 9 och vill börja tidigt. Är det bio oil som gäller ?

  • Svar på tråden Bästa olja mot bristningar (gravid) ?
  • feliciamaria24

    Tack för svar!! Jag håller med. Det är väl samma som acne tex , det är hormonellt men man kan ju alltid hjälpa till för att dämpa det lite!

    Jag har ätit zink, omega3, b12 och järn långt innan jag blev gravid och fortsätter med de just nu även i kombination med gravid vitaminer som min barnmorska rekommendera mig. Så hoppas att det hjälper + olika krämer. Varvar just nu mellan bio oil, jojoba oil och 100% ekologisk shea smör.

  • siris
    feliciamaria24 skrev 2019-12-11 14:41:59 följande:

    Tack för svar!! Jag håller med. Det är väl samma som acne tex , det är hormonellt men man kan ju alltid hjälpa till för att dämpa det lite!

    Jag har ätit zink, omega3, b12 och järn långt innan jag blev gravid och fortsätter med de just nu även i kombination med gravid vitaminer som min barnmorska rekommendera mig. Så hoppas att det hjälper + olika krämer. Varvar just nu mellan bio oil, jojoba oil och 100% ekologisk shea smör.


    Hejsan! 
    Jag har precis plussat och är idag i vecka 5+4, och jag känner att jag vill göra det man kan för att motverka bristningar i den mån det går!

    Jag har köpt mig en olja som jag ska smörja mig med, men inte hört om det här med zink, järn, omega och b12 innan. Är det bra vitaminer att ta under graviditeten? Tänker om det är något man ska köpa in. Vad har de för funkioner just för huden och dess bristningar? :) 
  • feliciamaria24

    @siris : vad kul grattis!!

    Jag vet inte om dom gör något för just bristningar, men jag har ätit dom i typ 1 år då dom är super för kroppen. Speciellt zink är jätte bra för huden tex acne osv. Jag tror att alla vitaminer är super bra för kroppen. Men vet som sagt inte om de hjälper med bristningar.

  • JoemisoL

    Har smörjt med Weledas olja båda graviditeterna. Inga bristningar och hud som dragits sig tillbaka helt (gravid vid 25 ovh 35).

    Tror att olja osv hjälper lite men viktigare är att inte vara överviktig som utgångsläge och äta bra, mycket nötter/frön och frukt som kroppen behöver. Dricka mycket vatten. Undvika mat som torkar ut huden (=socker).

  • Rosahimmel86

    Jag har smörjt in magen med ett ekologiskt "mommy butter" från Viridi Eco - som är särskilt utvecklat för gravida.

    Det har fungerat bra på mig - men som ovanstående skriver att bristningar kan man endast mildra men inte undvika att dom uppkommer helt då det mestadels är hormonellt

  • Vevoz

    Bristningar är hormonellt, ingenting du kan påverka tyvärr. Hur ser det ut för din mamma? Syster om du har? Mormor?

    Det kan vara en indikator, oftast är det ärftligt.

    Olja och krämer kan dock vara skönt mot klådan av att huden töjs

  • JoemisoL

    Bristningar är såklart INTE bara hormonellt! Det finns säkert många med otur och som oavsett vad de gör får bristningar pga genetiska anlag för det. Men det är kanske inte bara anlag för bristningar som uppstår av hormoner utan bristningar som uppstår pga känsligare hud.

    Utan några vetenskapliga grunder vågar jag påstå att av alla > måttligt överviktiga som blir gravida får en mycket större andel bristningar än de som inte är överviktiga när de blir gravida. Detsamma gäller levnadsvanor. Ju bättre levnadsvanor, desto större chans till färre bristningar. Detta säger ju sig självt!

    Och ja, jag förstår att det finns superhälsosamma människor som inte varit överviktiga innan sin graviditet som fått många bristningar. Som med allt annat finns det undantag.

  • Physalis
    JoemisoL skrev 2020-01-15 09:08:59 följande:

    Bristningar är såklart INTE bara hormonellt! Det finns säkert många med otur och som oavsett vad de gör får bristningar pga genetiska anlag för det. Men det är kanske inte bara anlag för bristningar som uppstår av hormoner utan bristningar som uppstår pga känsligare hud.

    Utan några vetenskapliga grunder vågar jag påstå att av alla > måttligt överviktiga som blir gravida får en mycket större andel bristningar än de som inte är överviktiga när de blir gravida. Detsamma gäller levnadsvanor. Ju bättre levnadsvanor, desto större chans till färre bristningar. Detta säger ju sig självt!

    Och ja, jag förstår att det finns superhälsosamma människor som inte varit överviktiga innan sin graviditet som fått många bristningar. Som med allt annat finns det undantag.


    Varför tror du att överviktiga skulle få mer bristningar än en smal?

    Jag kan bara tänka mig att det påverkar om personen ifråga precis gått upp massor i vikt. Så huden Isåfall ännu inte anpassat sig utan redan är uttänjd och sedan kommer ytterligare påfrestningar när magen växer pga graviditeten. Annars borde rimligtvis huden redan vara anpassad lika väl som på en smal persons kropp.
    Korrekturläser som en kratta
  • JoemisoL

    För att om man är överviktig så är huden redan uttänjd till ?bristningsgränsen? ;) och när den då ska göra ytterligare rum för en bebis så blir det för mycket.

    Bortser vi från graviditeter så har ju många överviktiga - både kvinnor och män - bristningar på mage/rygg/rumpa/lår som är en följd av viktuppgång. Dessa bristningar hade troligen de flesta av dem sluppit om de inte varit överviktiga.

    Jag vill inte klandra de som väger lite mer utan vill bara påpeka att det finns faktorer eller orsaker till bristningar under en graviditet som inte bara har med hormoner att göra. Sen kan det säkert vara så att för en del så hjälper inget - utan det är som många skriver här - hormonell påverkan som ligger bakom.

  • vipsan

    Om du tycker att det är skönt att smörja in huden för att den kliar eller liknande så kan du göra det med vilken olja eller hudkräm som helst. Det kommer kännas behagligare men inte påverka bristningarnas vara eller icke vara, det gör bara dina gener.

  • Physalis
    JoemisoL skrev 2020-01-15 10:07:01 följande:

    För att om man är överviktig så är huden redan uttänjd till ?bristningsgränsen? ;) och när den då ska göra ytterligare rum för en bebis så blir det för mycket.

    Bortser vi från graviditeter så har ju många överviktiga - både kvinnor och män - bristningar på mage/rygg/rumpa/lår som är en följd av viktuppgång. Dessa bristningar hade troligen de flesta av dem sluppit om de inte varit överviktiga.

    Jag vill inte klandra de som väger lite mer utan vill bara påpeka att det finns faktorer eller orsaker till bristningar under en graviditet som inte bara har med hormoner att göra. Sen kan det säkert vara så att för en del så hjälper inget - utan det är som många skriver här - hormonell påverkan som ligger bakom.


    Ok men huden fungerar inte riktigt så. Växer du så växer den. Det är när det går för snabbt som man får bristningar. Så om någon är överviktig och hållt samma vikt en längre tid så är huden redan anpassad efter den kroppsstorleken.
    Korrekturläser som en kratta
  • JoemisoL
    Physalis skrev 2020-01-15 11:03:51 följande:

    Ok men huden fungerar inte riktigt så. Växer du så växer den. Det är när det går för snabbt som man får bristningar. Så om någon är överviktig och hållt samma vikt en längre tid så är huden redan anpassad efter den kroppsstorleken.


    Aah, så är det säkert! Annars skulle det ju inte funka. Men jag tror ändå att vi kan påverka hudens möjligheter att töjas ut. Genom att ta hand om sig, äta och dricka det kroppen behöver och mindre av det som är dåligt. Ytterligare en anledning till att överviktiga skulle ha större risk (om man nu ser det som en ?risk?...) att få bristningar är att det finns ett samband mellan att vara överviktig och ohälsosam.
  • Physalis
    JoemisoL skrev 2020-01-15 22:53:31 följande:

    Aah, så är det säkert! Annars skulle det ju inte funka. Men jag tror ändå att vi kan påverka hudens möjligheter att töjas ut. Genom att ta hand om sig, äta och dricka det kroppen behöver och mindre av det som är dåligt. Ytterligare en anledning till att överviktiga skulle ha större risk (om man nu ser det som en ?risk?...) att få bristningar är att det finns ett samband mellan att vara överviktig och ohälsosam.


    De bitarna kan jag hålla med om.
    Korrekturläser som en kratta
  • Rosahimmel86

    Fast jag fick jättemycket bristningar med mitt första barn.

    Jag var 18 år och var smal innan jag blev gravid

    167/60 kg

    Varken min mamma eller min mormor eller farmor har en enda bristning - så att det skulle bero på gener eller hur stor du var innan tror jag inte heller riktigt på.

    Däremot så tror jag att om man är yngre så har man större risk att få bristningar på grund av att huden har en mycket fastare struktur då.

    (Jämför jag med mina vänner som fick barn tidigt så har dom också mycket bristningar medans dom vänner som var lite äldre inte alls har lika mycket)

  • Hallonpaj83

    Är 36 dvs inte så ung, gravid och ska föda när som helst. Inte ens enda bristning. Min sambo smörjde min mage en enda gång i början.

    Så jag tror bra gener och att inte vara ung eftersom då är huden taijt. (Var iof smal innan grav och gått upp ca 11 kg nu)

  • Kexsmula

    Jag var nästan 32 år när jag blev gravid med min första och vi smorde in magen med kokosolja hela graviditeten och enda stället jag fick lite bristningar på var låren där vi inte smorde in. Nu är jag snart 35 år och höggravid med vårat andra barn och vi har kört med kokosolja även denna graviditet - dock smort låren också. Vet inte om det var kokosoljan som hjälpt eller inte, men det är mysigt när min man smörjer magen plus att det hjälper mot klådan.

  • Tazzme
    Rosahimmel86 skrev 2020-01-18 13:17:59 följande:

    Fast jag fick jättemycket bristningar med mitt första barn.

    Jag var 18 år och var smal innan jag blev gravid

    167/60 kg

    Varken min mamma eller min mormor eller farmor har en enda bristning - så att det skulle bero på gener eller hur stor du var innan tror jag inte heller riktigt på.

    Däremot så tror jag att om man är yngre så har man större risk att få bristningar på grund av att huden har en mycket fastare struktur då.

    (Jämför jag med mina vänner som fick barn tidigt så har dom också mycket bristningar medans dom vänner som var lite äldre inte alls har lika mycket)


    Läste faktiskt en vetenskaplig artikel (eller var det kanske en sammanfattning av en) angående bristningar. Där stod att de hormoner som man i graviditeten får och som påverkar huden så att de kommer bristningar, gör större effekt på yngre människor. Dvs. ju yngre man är desto mer "mottaglig" var huden för den här hormonella påverkan och desto lättare kunde man få bristningar. 
    Så det verkar som att det finns vetenskapligt stöd för din teori :)


    Mina systrar fick sina barn då de var 18/21 samt 21/23. De har båda två väldigt mycket mer bristningar än jag. Mycket mer. Jag fick mitt första barn då jag var 27. Ok, jag åt vitaminer, kosttillskott och smorde mej flera gånger om dan. Fick också bristningar, men bara en bråkdel av vad de fick. Kanske hade mer med våra åldrar att göra än annat?


    Får se hur det går nu, då jag är 36 och ska få mitt andra barn. Hoppas på det bästa. Du har flera barn? Hur gick det i så fall med de andra barnen, sprack huden då också?

  • Rosahimmel86
    Tazzme skrev 2020-01-22 08:57:01 följande:

    Läste faktiskt en vetenskaplig artikel (eller var det kanske en sammanfattning av en) angående bristningar. Där stod att de hormoner som man i graviditeten får och som påverkar huden så att de kommer bristningar, gör större effekt på yngre människor. Dvs. ju yngre man är desto mer "mottaglig" var huden för den här hormonella påverkan och desto lättare kunde man få bristningar. 

    Så det verkar som att det finns vetenskapligt stöd för din teori :)

    Mina systrar fick sina barn då de var 18/21 samt 21/23. De har båda två väldigt mycket mer bristningar än jag. Mycket mer. Jag fick mitt första barn då jag var 27. Ok, jag åt vitaminer, kosttillskott och smorde mej flera gånger om dan. Fick också bristningar, men bara en bråkdel av vad de fick. Kanske hade mer med våra åldrar att göra än annat?

    Får se hur det går nu, då jag är 36 och ska få mitt andra barn. Hoppas på det bästa. Du har flera barn? Hur gick det i så fall med de andra barnen, sprack huden då också?


    Jag fick inga fler bristningar med barn nummer 2 och 3. Nu är jag gravid med nr 4 men tror inte att jag får fler bristningar.

    Jag äter också kosttillskott och smörjer magen :)

    Intressant att du hade läst en vetenskaplig artikel om det!
Svar på tråden Bästa olja mot bristningar (gravid) ?