• PappaAnnorlunda

Jultomten har haft HERPES som han botade med antibiotika

Ja, i dagens avsnitt av årets julkalender fick vi veta, det vi alla länge misstänkt, nämligen att Jultomten haft HERPES som han botat med antibiotika. Självklart fick många föräldrar idag frågor som:
    Pappa, vad är herpes?
    Pappa, hur får man herpes?
    Pappa, har jag herpes?

Min son deklarerade högt och glatt och stolt vid lucia på dagis, så att fröknarna och alla föräldrarna hörde det: PAPPA HAR HAFT HERPES!

Ja, för mig förstör det här lite av julstämningen vad gäller årets julkalender, men vad tycker ni andra. Är jag för känslig? Är det här ämnen som är naturliga att ta upp i en julkalender? Det är inte med odelad förtjusning som jag ser fram emot kommande avsnitt!

... och är det inte fel att lura i små barn att man kan bota herpes med antibiotika?

• Svar på tråden Jultomten har haft HERPES som han botade med antibiotika
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Smittad) skrev 2019-12-14 00:21:41 följande:
    Herpes är högst verkligt. Ska vi baka in det i Bolibompa? Nästa drakdans blir folkets dans.
    Varför inte? Herpes är en av de vanligaste sjukdomarna som finns? Det är väl kanon att det normaliseras, även för barn. Ju tidigare desto bättre.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Smittad) skrev 2019-12-13 22:41:04 följande:
    Även om antalet är litet borde vi börja med selektiv avel precis som med hundar för att begränsa smittor och sjukdomar. Ett avelsprogram där målsättningen är friska avkommor. Herpes är en liten del i något som är väldigt sjukt.
    Herpes omfattas inte av smittskyddslagen för att det inte anses tillräckligt allvarligt - det krävs stora komplikationer typ dödlighet, snabb smittspridning och sådant. Dessutom att smittan lätt sprids, t ex genom hostningar.

Det är vaccin på gång, och det vore nog bra för framtiden om man tog vara på det.

Eftersom det var fredag när detta skrevs utgår jag ifrån att du skämtar om selektiv avel.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Lena) skrev 2019-12-14 00:27:47 följande:
    Varför inte? Herpes är en av de vanligaste sjukdomarna som finns? Det är väl kanon att det normaliseras, även för barn. Ju tidigare desto bättre.
    Jag tror du är min nya favorit här, är det okej?
  • Fliselisan
    Anonym (Smittad) skrev 2019-12-13 21:08:08 följande:

Jag startade en tråd på FL för flera år sedan angående en kollega som drack ur min vattenflaska. Hon hade tydliga munsår och hade varit öppen om att det var herpes. Många tyckte att jag överdrev och var nojig i onödan. Det är ändå en sjukdom man får leva med resten av sitt liv och får man herpes är man bärare av viruset oavsett man har utbrott eller ej. Det smittar från A till B. En väninna till mig blev smittad av sin pojkvän. (Som gömde Aciklovir i kräm/stift och tabletter i sin ryggsäck) Hon var oskuld och blev gravid med deras första barn (och sista). Hon fick hjärnhinneinflammation under tredje trimestern. Barnet dog i magen. Under obduktion kunde man se att barnet också fått meningit och dött av orsaken. V 39+4. Harmlöst? I helvete heller. Fattar inte varför det inte är faller under smittskydd så att vi kunde utrota helvetet.

Hur skulle herpes kunna utrotas om det faller under smittskydd menar du?
  • dream on
    Anonym (Smittad) skrev 2019-12-13 23:29:41 följande:

[quote=80097876][quote-nick]dream on skrev 2019-12-13 23:07:42 följande:[/quote-nick]Ok. Du själv verkar inte helt frisk heller. Testa antibiotika. Hjälper mot syfilis som angriper hjärnan. Har jag läst.[/

Lycka till när du sitter ensam i båten. Jag må verka märklig men jag lever och håller en frisk linje i flera led framför mig. Skratta åt det när Du behöver en ny lever, nya lungor eller vill att någon donerar sitt hjärta. Håller hoppet uppe angående din nya hjärna med fungerande tankeverksamhet.

Ja ja avla på du med din friska linje. Låter du alla eventuella objekt av intresse herpestesta sig på första eller andra dejten?
    I slithered here from Eden just to sit outside your door
  • Anonym (Dålig)

Tycker detta årets julkalender suger på många sätt. Det är för mycket prutthumor som inte ens barn tycker är kul utan bara löjligt. Pernilla Wahlgren är van att spela musikaler och buskis så hennes repliker framförs på samma sätt som det vore en teaterscen. Alldeles för högljutt och glättigt. Har svårt att känna sympati för tomtebarnen som mest bara är uppkäftiga på ett arrogant sätt. Min dotter på åtta år är inte heller särskilt intresserad. Det enda roliga är den där lömska livscoachen som så uppenbart har baktankar. Denna julkalendern kommer inte att kommas ihåg.

Bättre är då den danska kalendern som Cmore visar.

• Anonym (Y)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-13 19:18:00 följande:
    Det är som Anden i glaset, fast istället för glas är det en liten grej (oftast pilformad) som åker omkring och stannar på olika bokstäver
    Fast ska man vara petig, så heter det ouijabräda.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Y) skrev 2019-12-15 15:14:39 följande:
    Fast ska man vara petig, så heter det ouijabräda.
    Skrattande Jag vet, jag försökte bara förklara det på ett begripligt sätt
  • Anonym (Y)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-15 15:22:33 följande:
    Skrattande Jag vet, jag försökte bara förklara det på ett begripligt sätt
    Jag syftade på din stavning tidigare i tråden: ?widja-bräde? ;)
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Y) skrev 2019-12-15 15:39:45 följande:
    Jag syftade på din stavning tidigare i tråden: ?widja-bräde? ;)
    Aha Glad Jag är så gammal och mossig, så jag vet faktiskt inte hur det stavas - tack!
  • Anonym (...)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-15 15:43:30 följande:

Aha  Jag är så gammal och mossig, så jag vet faktiskt inte hur det stavas - tack!

Det är alltid bra att checka stavingen med gogole.com
  • Anonym (Anna)
    Anonym (...) skrev 2019-12-15 17:41:16 följande:
    Det är alltid bra att checka stavingen med gogole.com
    Gjorde jag, men det blev visst fel i alla fall
Svar på tråden Jultomten har haft HERPES som han botade med antibiotika