• Anonym (Farligt?)

Ciprofloxacin, farligt?

Har fått en antibiotika utskrivet som heter ciprofloxacin. Men nu efter att ha läst om den på nätet så vet jag inte om jag vågar ta den. Den har ju en massa läskiga biverkningar som permanenta led och nervskador, ofrivilliga muskelryckningar, ödem etc.

Är såna här gift verkligen lagliga?! Finns det någon här som ätit denna antibiotika utan några läskiga biverkningar?

• Svar på tråden Ciprofloxacin, farligt?
  • Anonym (V)

Tror inte det är farligt. Om det hade varit det hade dom väl inte fått skriva ut det?

• Anonym (Farligt?)

Såhär står det på fass hemsida när man söker på ciprofloxacin: "Meddelande till hälso- och sjukvårdspersonal angående systemiska och inhalerade fluorokinoloner: risk för funktionsnedsättande, långvariga och potentiellt irreversibla biverkningar och begränsning av användningen."

Usch jag vågar inte ta detta! :(

• Anonym (Farligt?)
    Anonym (V) skrev 2019-12-20 11:16:27 följande:

Tror inte det är farligt. Om det hade varit det hade dom väl inte fått skriva ut det?

Uppenbarligen får läkare skriva ut det även fast man kan bli handikappad av det. Helt sjukt!
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Farligt?) skrev 2019-12-20 17:01:39 följande:

Uppenbarligen får läkare skriva ut det även fast man kan bli handikappad av det. Helt sjukt!

Det är minimal fara, och de skulle inte skriva ut det om inte riskerna vart större med det du har... Så ok låt bli att ta det om du vill men då riskerar du mer.... man kan dö av vissa sjukdomar om de inte behandlas....
  • Anonym (Farligt?)
    Anonym (Skärpning) skrev 2019-12-20 17:54:55 följande:

Det är minimal fara, och de skulle inte skriva ut det om inte riskerna vart större med det du har... Så ok låt bli att ta det om du vill men då riskerar du mer.... man kan dö av vissa sjukdomar om de inte behandlas....

Varför skriver dom en varning vid läkemedlet om det är minimal risk?
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Farligt?) skrev 2019-12-20 18:05:17 följande:

För att även om risken är minimal så finns den. Men risken att du skadas värre om du inte tar det är större...

Tar du inga mediciner? Även alvedon kan ge livshotande tillstånd. Men risken för det är så låga att det anses vara värt risken även för att sänka lpg och ofarlig feber hos små barn... riskerna finns dock och stårnmed på bipacksedlarna...

Du är orolig i onödan, oroa dig istället för vad som kan hända dig om du inte tar medicinen, då det är större risk!
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Farligt?) skrev 2019-12-20 18:05:17 följande:

Jag har själv tagit ciprofloxacin 2 eller 3 gånger genom åren, inga biverkningar förutom kass mage, men det får jag alltid från all antibiotika.
  • Anonym (Farligt?)
    Anonym (Skärpning) skrev 2019-12-21 00:03:40 följande:

För att även om risken är minimal så finns den. Men risken att du skadas värre om du inte tar det är större...

Tar du inga mediciner? Även alvedon kan ge livshotande tillstånd. Men risken för det är så låga att det anses vara värt risken även för att sänka lpg och ofarlig feber hos små barn... riskerna finns dock och stårnmed på bipacksedlarna...

Du är orolig i onödan, oroa dig istället för vad som kan hända dig om du inte tar medicinen, då det är större risk!

Det står inte så på biverkningarna av alvedon, och dom tillstånden som är allvarliga står med som mycket sällsynta. Finns inte heller någon varningstext på fass om alvedon.

På denna medicin står en varningstext med och dom allvarliga tillstånden står som mindre vanliga, dom är alltså inte extremt sällsynta.
  • Anonym (St92a)

Ciprofloaxin räddade mig när jag blev svårt sjuk i njurbäckeninflammation. Fick intravenös antibiotika + cocktail 1:a dagen samt ciprofloaxin i 15 dagar. Så tacksam för sjukvården!

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Y)

Ipren har också ganska läskiga biverkningar 

• Anonym (J)
    Jacobs skrev 2024-09-17 19:30:37 följande:

Jag har själv tagit Ciprofloxacin flera gånger och kan dela med mig av min erfarenhet. Det är en bredspektrumantibiotika som används för att behandla olika infektioner, och jag valde det efter rekommendation från min läkare på grund av en urinvägsinfektion som inte svarade på andra antibiotika. Visst, jag var också orolig efter att ha läst om alla möjliga biverkningar, men i mitt fall hjälpte Ciprofloxacin snabbt och effektivt utan några märkbara negativa effekter.

Det är viktigt att komma ihåg att alla läkemedel kan ha potentiella biverkningar, men det betyder inte att alla kommer att uppleva dem. Min läkare försäkrade mig om att fördelarna ofta överväger riskerna, särskilt om man tar det under en kortare period. Om du är osäker, prata med din läkare eller en apotekare för att diskutera eventuella bekymmer du har innan du börjar behandlingen. Det är dock extremt viktigt att endast använda högkvalitativt Ciprofloxacin för bästa effekt och för att minimera biverkningar.

Varför länkar du en hemsida? 
  • Anonym (Linn)

Jag åt den efter att jag opererat bort blindtarmen. Fick inga biverkningar alls vad jag minns och jag åt rätt hög dos. 

• klyban

Man ska inte läsa fass som fan läser bibeln, för då är så många läkemedel livsfarliga helt plötsligt.

Och sen är tanken att man kontaktar läkaren så fort man stöter på problem, och inte bara tuggar på och inte bryr sig.
    Och har rapporterats, ja, då är vi nu bortom sällsynt också är värt och notera.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (n)

Jag fick allvarliga biverkningar med nervsystemet, fick POTS och andra problem. Finns särskilda grupper för personer som tagit denna antibiotika och fått permanenta problem som förändrat hela deras liv. Kallas för floxxad när man fått skadorna. Du kan söka på google finns massa berättelser. I USA har antibiotikan en s.k black label, dvs sjukvården måste varna dig om biverkningarna. Jag fick det mot UVI, fanns annan antibiotika som i mitt fall även hade funkat, men fick denna av någon anledning. Jag hade bara tagit det om det inte finns någon annan sort att ta, oftast finns det. Bara i mer seriösa fall när ingen annan antibiotika funkar tar man Cipro. Men läkare skriver ut den många gånger i onödan. Sök floxed by cipro så får du upp mycket på nätet.

• Maggena

Ciprofloxacin är en ganska vanlig antibiotika att skriva ut. Jobbar på akuten som sekreterare och var och varannan får det. Så även om det finns dokumenterade biverkningar som det finns hos alla mediciner så är den tämligen ofarlig.

• Anonym (Magen?)

Hur har du det med magen? All antibiotika är riktigt dålig för magen. Har du problem med candida och liknande ska du inte heller äta antibiotika.

Vad har du fått antibiotika för? 

Svar på tråden Ciprofloxacin, farligt?