• zivv

Viktigt att barn får börja förskola innan 1,5 år

Fått frågan på bvc blandannat om vi inte sökt förskoleplats ännu.

Barnet är 14 månader nu.

Bvc säger att det börjat bli viktigt då barnet blir 1,5 att det får börja förskola.

Men den information jag hittar handlar mest om barnpsykologer som avråder från att sätta barn på förskola tidigt, helst ska de vara 3 år. Endel verkar säga inte före 2 allafall.

Alla har kanske inte ett val. Men nu menar jag om vi bara ser till vad barnet får ut av det hela.

Finns det fördelar med att börja tidigt även om det inte är en nödvändighet för familjen?

Många verkar ju tycka att man är dum mot barnet om det inte får börja förskola tidigt.

Att det inte är bra att barnet är för bunden till en förälder osv.

• Svar på tråden Viktigt att barn får börja förskola innan 1,5 år
  • zivv

Ja det verkar ju konstigt att bvc säger så när det verkar vara så mycket som pekar på motsatsen.

En sak är väl att det kanske inte behöver vara skadligt, men att det rentav skulle vara BÄTTRE att få gå på förskola från 1 år än att vara hemma känns tveksamt.

Men att man borde låta barnet få gå på förskola verkar vara en vanlig uppfattning bland andra föräldrar också.

Finns ju många som låter 1 åringar gå på förskola åtminstone 15 timmar även om en förälder är hemma eftersom de tänker att det är det bästa för barnet.

Eller kan det vara så att det handlar om tiden man är där? Att det kan vara till fördel om det är tex 15 timmar i veckan enbart?

Och vad ska man svara tex släktingar och bvc som tycker synd om ens barn för att man inte " låter" det börja förskola.

Känns jobbigt då de får de att låta som att det är ett själviskt val för min egen skull.

Då det är precis tvärtom.

• zivv
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-12-20 10:16:14 följande:

Det låter konstigt! Min BVCsköterska så helt tvärt emot. Att det inte finns någon anledning att stressa med förskolan om det inte finns några ekonomiska skäl till att ha en kort föräldraledighet. Vid 2-3 års ålder var okej att börja.

Nu vet jag inte om rådet kanske var specifikt för vår familj eftersom vår BVCsköterska känner väl till familjeförhållandena då hon är släkt till min sons pappa. Men jag fick känslan av att det var ett allmänt råd.

Min son var 2 år och 3 månader då han började förskola. Då kände jag att jag inte räckte till utan han behövde få mer stimulans och träffa fler jämnåriga.

2 år och 3 månader är vad mitt barn skulle vara om ett år i januari, vilket jag har funderat på som ett alternativ.

Om det är möjligt att börja januari.

Hur många timmar började din 2 åring, var det hela dagar då ?

Ett annat alternativ till hösten men då är hon bara 1 år och 10 månader och det känns egentligen som för litet. Men då skulle det vara för att familjesituation kräver det.
  • zivv
    Trippelmamma76 skrev 2019-12-20 09:17:38 följande:

Håller med! Det finns ingen anledning att sätta så små barn på förskola annars, utöver behov av barnomsorg då.

Ts, finns det något annat som tyder på att bvc är oroliga för ditt barn? Eller är det en väldigt ung och oerfaren sköterska du har på bvc?

Sköterskan är inte särskilt ung.

Vet inte varför de skulle vara oroliga. Tror det mer var uppfattningen hon hade att barn mår bäst av det.

Och den uppfattningen verkar många ha i vår närhet.
  • zivv
    KlantSmurfen skrev 2019-12-20 09:46:39 följande:

En tvååring kanske är bättre på att protestera.Har inte orkat leta någon studie som bekräftar det men det är antagligen rätt.

Ja det är nog rätt.

Men kanske vill man heller inte ge föräldrar dåligt samvete som har känt sig tvingade lämna på förskola tidigt. För det är klart det är ju inte roligt läsa sånt om man redan jar en ettåring på förskolan
  • lövet2

BVC-sköterskor har kunskaper om barns fysiska och motoriska utveckling. Sedan har de åsikter också. En professionell sköterska delar inte med sig av sina åsikter i jobbet.

När är det bättre för en 1-åring att vara på dagis än hemma? När det är en riktigt riktigt dålig hemmiljö. Knark, svår psykisk sjukdom, misshandel ...

• KlantSmurfen
    zivv skrev 2019-12-20 21:12:03 följande: #14
    Ja det är nog rätt.

Men kanske vill man heller inte ge föräldrar dåligt samvete som har känt sig tvingade lämna på förskola tidigt. För det är klart det är ju inte roligt läsa sånt om man redan jar en ettåring på förskolan
    Jag tror inte det och i vilken situation är det rätt att ljuga för en förälder för att de ska slippa eventuellt dåligt samvete? Det är ju en infantilisering av föräldrar.

Vissa föräldrar har inget val medan andra hellre vill fokusera på karriär eller annat självförverkligande så det är både korkat och oprofessionellt att vara oärlig om att det är viktigt.
  • Rödtjärnens Anna
    zivv skrev 2019-12-20 16:20:48 följande:

2 år och 3 månader är vad mitt barn skulle vara om ett år i januari, vilket jag har funderat på som ett alternativ.

Om det är möjligt att börja januari.

Hur många timmar började din 2 åring, var det hela dagar då ?

Ett annat alternativ till hösten men då är hon bara 1 år och 10 månader och det känns egentligen som för litet. Men då skulle det vara för att familjesituation kräver det.

Vår kille började med 15 timmar i veckan och det tyckte jag var lagom att börja med. Jag tycker inte att han ska få vara heltid på förskolan så länge det fungerar för oss vuxna. Vi har ofta möjlighet att hämta tidigt eller lämna sent i och med skiftjobb. Men långt ifrån alla har den möjligheten.
  • Baren

Mina flickor började samtidigt på förskolan och var då 2 och 1 år gamla. Ingen på BVC hade sagt något om förskola alls.

• CClady

Konstigt sagt.

Sen ska man kanske inte bara se till forskning, utan ställa den i relation till individ. Och hur bra barn har det på fsk eller hemma varierar ju väldigt, både utifrån hur de själva är och hur omgivningen är. Gör det du tror är bäst för just din unge och lita på det.

• Zoe03

Om man har möjlighet anser jag att man kan vänta med att lämna barnet på förskola så länge det går. Tids nog ska barnet in i svängen med förskola, skola ändå och då är det för livet.

• Zoe03

Om man har möjlighet anser jag att man kan vänta med att lämna barnet på förskola så länge det går. Tids nog ska barnet in i svängen med förskola, skola ändå och då är det för livet.

• zivv

Vid vilken ålder kan man tro att det börjar vara till fördel för barnet att få " komma ut" att det är nyttigt att få träna på det sociala skaffa kompisar osv?

Hela dagar kanske aldrig är till fördel

Men kan man tänka sig att det finns en ålder då det är bra för barnet att få vara på förskola några timmar om dagen iallafall.

Efter 3? 4?

• violis

Efter snart 25 år ( hjälp vad gammal jag känner mig nu 😁) Som förskollärare och fyra egna barn så undrar jag vad den bvc sköterskan håller på med!! NEJ. Det finns INGEN forskning på att det skulle vara viktigt för barn att börja förskolan senast då de är 1 1/2 ... JA inskolningen får ofta relativt lätt i den åldern så ur föräldrasynpunkt så är det smidigare.. Men ur Barnets behov så är det inte nödvändigt så länge man träffar andra barn på tex öppna förskolan, träffar kompisar med barn i samma ålder etc.. Någon gån runt 3 års ålder så har barnet ett EGET behov av att träffa jämnåriga barn..men de har inte behov av 40-50h i veckan ..15-20h räcker gott och väl om man ser till Barnets eget behov. Detta betyder INTE att barn som börjar tidigare,barn som går längre dagar har det dåligt eller lider av detta det gör de INTE! Men OM alla bara lämnade sina barn de timmar de verkligen Behöver och inte lämnar längre dagar /fler dagar än vad de verkligen behöver så blir dagarna lättare för de barn vars föräldrar MÅSTE lämna längre dagar - de barnen får då lugnare mornar /eftermiddagar . ( mycket diskussioner på nätet om de hemska kommuner som nu drar ner på tiden för föräldralediga/arbetslösa till kanske 20-25h/veckan eller ve o fasa till de lagstadgade 15h..." Hur ska man hinna något då?"( alltså hur ska den vuxne hinna något då ).... ) Tre av mina barn började förskolan när de var gamla nog för allmänförskola ( som då hos oss låg 8.30-11.30).. Då jag drog ut på fledigheten o barnen är födda tätt.. Minstingen började vid 2 1/2 o då 15 h första halvåret ..sedan gick de ungefär 25-30h /veckan då jag och deras pappa kunde gå lite omlott ( jobbade på fritids första åren o började ofta sent då )

• Mortiscia80
    zivv skrev 2019-12-20 02:12:25 följande:

Barnet är 14 månader nu.

Bvc säger att det börjat bli viktigt då barnet blir 1,5 att det får börja förskola.

Men den information jag hittar handlar mest om barnpsykologer som avråder från att sätta barn på förskola tidigt, helst ska de vara 3 år. Endel verkar säga inte före 2 allafall.

Alla har kanske inte ett val. Men nu menar jag om vi bara ser till vad barnet får ut av det hela.

Finns det fördelar med att börja tidigt även om det inte är en nödvändighet för familjen?

Många verkar ju tycka att man är dum mot barnet om det inte får börja förskola tidigt.

Du har helt rätt i den information du hittat, bvc har inte alltid särskilt bra koll faktiskt.

Jag har svårt att se fördelar för ett barn under två års ålder, möjligen språkutveckling om man inte har så många samtal och bokläsning hemma men det är det enda.
  • Elin P

För barn som lever i någon typ av dysfunktionell familj tror jag förskolan kan vara väldigt viktig och bra då att barnet börjar vid 1,5 år. Men är man en normalfungerande familj och barnet ändå träffar andra barn ibland tex kusiner eller på öppna förskolan finns ingen anledning till stress med att börja. Dock tror jag det är bra för barn i 3-4 årsåldern att gå vissa timmar på fsk.

• zivv

Konstigt att så många då har uppfattningen att det bästa för barnet år att börja vid 1 år.

Vi får ständigt frågan om vi inte sökt förskola även av andra föräldrar.

Känner föräldrar som har barn på förskolan även om dom själva hemma för de tänker nog att barnet går miste om något annars.

Vi har möjlighet att vara hemma lite längre men många verkar ha uppfattningen att barnet inte ska behöva vara hemma bara för att en förälder är hemma.

Der är lite jobbigt när man känner att endel ifrågasätter varför inte vårt barn får börja förskola o vara bland andra barn om dagarna.

• legomum
    zivv skrev 2019-12-20 02:12:25 följande:

Barnet är 14 månader nu.

Då kan du hälsa denna bvc sköterska att hon inte vet vad hon talar om. Att börja förskola vid 18 månader är raka motsatsen till viktigt för barn.

• trollhona

Inte alls. Om du har den ekonomiska möjligheten att vara hemma så är det bäst och mer utvecklande för barnet att vara hemma med en förälder och inte i en stor barngrupp.
    Mitt pyre börjar vid 3 och som 2åring är han lååångt före sina jämnåriga i utveckling. Så jag kan bara tala för att barnet ska vara hemma.

Svar på tråden Viktigt att barn får börja förskola innan 1,5 år