• Doldanonym

    Kompromissa med hund- sambo?

    Hej!

    Jag vet att det finns massa såna här trådar men känns inte som om någon riktigt sitter i samma sits som jag gör. Jag kanske överdriver, men vill mest bara ventilera med någon.

    Det är såhär att jag är en väldigt introvert 22 åring, ser helt ok ut o kan va social o många tycker om mig osv, det är alltså inte ett problem. Har massa ytliga vänner. Problemet är att jag inte festar eller vill göra saker som andra i min ålder vill göra. Så jag har liksom ingen att umgås med. Har inga vänner alls faktiskt. Några bekanta o träffa någon gång per år men ingen jag ringer om jag mår dåligt. Haft psykisk ohälsa hela mitt liv o har några diagnoser som gör att livet kan va lite extra kämpigt.

    Har ingen hobby heller förutom djur. Haft djur hela mitt liv, häst, hund o katt.

    I framtiden vill jag ha häst igen men just nu har jag inte råd.

    Studerar o jobbar, eller ja läser extra ämnen för planerar att bli läkare i framtiden.

    Detta var lite bakgrund som kunde vara relevant. Lever ihop med en fantastisk sambo men nu till problemet. Jag vill ha hund då jag alltid haft det o helt plötsligt blev utan. Den som är hos mina föräldrar mår bäst där.

    Som sagt har jag ju inget direkt umgänge eller hobby så är väldigt ofrivilligt ensam. Mår mycket dåligt över det för känner att jag inte har något syfte i livet.

    Min sambo har vänner, hobby, en egen katt o äger lägenheten vi bor i medan jag inte har något förutom min bil.

    Jag vill ju ha hund som en vän och som kan bli mitt intresse och något att gå upp för varje dag. Det är väldigt viktigt för mig.

    Han säger att han inte vill ha hund förens om 2,5 år då vi flyttat till ett nytt boende. Jag hade däremot räknat med att kunna skaffa hund så fort allt har hundra procent stabilt med jobb.

    Vi har pratat o han vet hur ensam jag är och hur mycket jag vill detta men han säger nej och vill vänta tills vi flyttat, kan bli 3 år också.

    Det jag undrar är egentligen om jag har rätt att tycka att han är lite självisk? Eller ska jag bara försöka släppa detta? Har redan ?lagt? mig i diskussionen men är fortfarande ledsen. Vad hade ni gjort? Överdriver jag?

    Har ju varit deprimerad o ledsen i 3 dagar nu för att han sagt nej då lite av min gnista försvann.

    Hoppas på något svar.

    Kram o god jul. Förlåt för rörigt inlägg!

  • Svar på tråden Kompromissa med hund- sambo?
  • Swagger
    Doldanonym skrev 2019-12-24 14:31:10 följande:
    Hej!
    Jag vet att det finns massa såna här trådar men känns inte som om någon riktigt sitter i samma sits som jag gör. Jag kanske överdriver, men vill mest bara ventilera med någon.

    Det är såhär att jag är en väldigt introvert 22 åring, ser helt ok ut o kan va social o många tycker om mig osv, det är alltså inte ett problem. Har massa ytliga vänner. Problemet är att jag inte festar eller vill göra saker som andra i min ålder vill göra. Så jag har liksom ingen att umgås med. Har inga vänner alls faktiskt. Några bekanta o träffa någon gång per år men ingen jag ringer om jag mår dåligt. Haft psykisk ohälsa hela mitt liv o har några diagnoser som gör att livet kan va lite extra kämpigt.
    Har ingen hobby heller förutom djur. Haft djur hela mitt liv, häst, hund o katt.
    I framtiden vill jag ha häst igen men just nu har jag inte råd.
    Studerar o jobbar, eller ja läser extra ämnen för planerar att bli läkare i framtiden.

    Detta var lite bakgrund som kunde vara relevant. Lever ihop med en fantastisk sambo men nu till problemet. Jag vill ha hund då jag alltid haft det o helt plötsligt blev utan. Den som är hos mina föräldrar mår bäst där.
    Som sagt har jag ju inget direkt umgänge eller hobby så är väldigt ofrivilligt ensam. Mår mycket dåligt över det för känner att jag inte har något syfte i livet.
    Min sambo har vänner, hobby, en egen katt o äger lägenheten vi bor i medan jag inte har något förutom min bil.
    Jag vill ju ha hund som en vän och som kan bli mitt intresse och något att gå upp för varje dag. Det är väldigt viktigt för mig.
    Han säger att han inte vill ha hund förens om 2,5 år då vi flyttat till ett nytt boende. Jag hade däremot räknat med att kunna skaffa hund så fort allt har hundra procent stabilt med jobb.
    Vi har pratat o han vet hur ensam jag är och hur mycket jag vill detta men han säger nej och vill vänta tills vi flyttat, kan bli 3 år också.

    Det jag undrar är egentligen om jag har rätt att tycka att han är lite självisk? Eller ska jag bara försöka släppa detta? Har redan lagt mig i diskussionen men är fortfarande ledsen. Vad hade ni gjort? Överdriver jag?
    Har ju varit deprimerad o ledsen i 3 dagar nu för att han sagt nej då lite av min gnista försvann.
    Hoppas på något svar.
    Kram o god jul. Förlåt för rörigt inlägg!
    Hur tror du katten skulle må om du skaffade hund?
    Är katten inget sällskap för dig?
  • Doldanonym
    Dexter dot com skrev 2019-12-25 08:36:44 följande:

    Varför tycker han erat nuvarande boende inte passar för en hund? Har du ekonomi att själv klara av en hund utan att din sambo kommer behöva bidra med pengar? Kommer du sköta hunden till 100% själv utan att han behöver vara hundvakt eller hjälpa till med rastningar mm?


    Ja jag hade betalat allt själv. Det är min hund så mitt ansvar :) och jag pratade med honom om detta igår igen och han vill bara att allt ?bra? ska komma efter han studerat klart. Att han ska belönas då. Det gör mig lite ledsen för jag glömt bort lite i det där. Skaffar inte hund om hunden inte kan följa med på nattjobbet :)
  • Doldanonym
    Swagger skrev 2019-12-25 11:20:07 följande:

    Hur tror du katten skulle må om du skaffade hund?

    Är katten inget sällskap för dig?


    Det är ju hans katt, inte min. O en katt kan man ju inte umgås med på samma sätt. Man kan ju inte ?hitta på saker?. O visst katten är söt osv men det märkts tydligt att den enda hon egentligen gillar är han.

    Utöver det så skiter hon i hundar osv, går bara o lägger sig :)
  • Doldanonym
    Anonym (41) skrev 2019-12-25 10:14:24 följande:

    Jag är också introvert, trivs bäst hemma i mitt lugn och i naturen. Har tänkt skaffa hund igen när min hälsa tillåter det :)

    Strunta nu i dryga negativa kommentarer.

    Det låter ju tyvärr som han bestämt sig, då spelar det inte så stor roll vad vi andra tycker här, men hejar på dig;)


    Tack vad snällt att du kommenterar så att jag inte känner mig ensam. Trivs bäst i skogen haha! God jul!
  • Doldanonym
    Annita skrev 2019-12-25 09:37:59 följande:

    Du skriver att du tänker ha hunden med på jobbet. Vad är det för arbetsplats du tänker att du har när det blir dags för jobb?


    Boende för gamla. På nätterna brukar man få ha med dem om de är extremt lydiga eventuellt i ett av personalrummen. Men återigen som jag skrivit innan, kan inte hunden följa med så skaffar jag såklart ingen.
  • Anonym (råkade läsa)

    Hm, jag blir fundersam när du säger att du vill plugga till läkare.

    För det är idag på många ställen ett fruktansvärt stressigt jobb som bränner ut många, framförallt kvinnor, och det även om de inte hade några problem med psykisk ohälsa från början. Att vara introvert om man hela tiden ska hantera patienter av alla sorter och måste komma fram till vad de ska ha för hjälp inom 15 minuter kommer att bli en ansträngning för dig, det inser du väl? Varför vill du bli just läkare? 

    Jag anar att din sambo av omtanke vill stoppa dig från att dra på dig en hund som kräver ännu mer tid och engagemang just nu, om han upplever att du redan har svårt att orka med dig själv och det du behöver klara av i vardagen. Kanske han är rädd att du faller ihop helt då och han måste dra runt allt? 

    Jag tror ni behöver tala mer om vad ni väntar er av varandra, vad ni är oroliga för och hur ni på bästa sätt ska ska jobba för att nå era gemensamma mål.

    Jag trodde också att jag ville bli läkare för längesen men jag är otroligt glad för att jag inte är det idag (känner flera läkare).

  • Swagger
    Doldanonym skrev 2019-12-25 12:13:24 följande:
    Det är ju hans katt, inte min. O en katt kan man ju inte umgås med på samma sätt. Man kan ju inte hitta på saker. O visst katten är söt osv men det märkts tydligt att den enda hon egentligen gillar är han.
    Utöver det så skiter hon i hundar osv, går bara o lägger sig :)
    Hur vet du att katten kommer må bra vilken hund som än kommer till ert hem? Kommer det bli en hundvalp? Vad skulle ni göra om ni mot förmodan skulle märka att katten mår väldig dåligt av att en hund kommer in i ert hem på heltid?
  • Anonym (Lundensiska)
    Doldanonym skrev 2019-12-25 12:15:49 följande:
    Boende för gamla. På nätterna brukar man få ha med dem om de är extremt lydiga eventuellt i ett av personalrummen. Men återigen som jag skrivit innan, kan inte hunden följa med så skaffar jag såklart ingen.
    Glöm det! Har hundar varit med på jobbet nattetid i personalrum har det varit utan tillåtelse.
    Har du planer på att bli läkare borde lära dig att bättre tygla ditt humör, vara psykiskt(och fysiskt)  i god form samt lära dig att betydligt bättre behärska svenska språket i skrift.
  • Anonym (lol)
    Anonym (Lundensiska) skrev 2019-12-25 16:49:05 följande:
    Glöm det! Har hundar varit med på jobbet nattetid i personalrum har det varit utan tillåtelse.
    Har du planer på att bli läkare borde lära dig att bättre tygla ditt humör, vara psykiskt(och fysiskt)  i god form samt lära dig att betydligt bättre behärska svenska språket i skrift.
    Varför det? Finns ingen som kan läsa vad läkaren skriver ändå. Skrattande
  • Doldanonym
    Anonym (lol) skrev 2019-12-25 17:40:58 följande:

    Varför det? Finns ingen som kan läsa vad läkaren skriver ändå.


    1. Det finns boende med djur. Det är individuellt beroende på boende om du får eller inte får ha med hund. På vårt boende så var det dagens höjdpunkt när kvällspersonalen kom med en av sina hundar - de blev så glada. Självklart godkänt av chef.

    2. Jag har inga problem alls med mitt humör. Lång stubin och ett jäkla tålamod. Är duktig som undersköterska (det jag jobbar som och är utbildad till). Är pedagogisk och metodisk.

    3. Jag vill bli psykiatriker, därför jag vill bli läkare. Jag vill bli psykiatriker för att jag verkligen vill jobba inom det området och för att jag har personlig erfarenhet om ämnet. Detta är dock inte relevant för tråden.

    4. Min svenska är ganska bra faktiskt, tackar som frågar. Skriver på fritiden så har ganska bra koll på hur man skriver korrekt. Jag har det som ett litet intresse.

    Utöver detta, så är din kommentar ganska meningslös och tjänar inget direkt syfte. Du verkar ha ett behov av att påverka andra negativt. Sluta med det. Det kostar inte dig ett öre att vara snäll. Tycker du att jag är korkad, var tyst. Yttrandefrihet innebär inte att man alltid behöver dela med sig av sina okänsliga och icke relevanta tankar. Tack för ordet.
  • Doldanonym
    EmberEyes skrev 2019-12-24 20:46:26 följande:

    Hade du tänkt göra något mer med hunden än "bara sällskap"? Träna någon hundsport på lite avancerad hobbynivå, ställa ut, jaga, träna till arbete som t. ex. besöks-/terapi-/vård-/assistans-hund? Jag tänker att du kan låta det ta sin tid att skaffa hunden, du kan lätt spendera ett år eller tre med att förkovra dig i raser, linjer, uppfödare, resultat i hälsoprogram och MH/BPH och andra meriter för olika linjer osv.

    Jag förstår hur du känner, en hund ger så otroligt mycket positivt. Samtidigt förstår jag också din partner.

    När det gäller att skaffa ett  husdjur så anser jag att alla som bor där måste vilja  ha det och vara redo för allt det innebär med att vara djurägare.

    Vad finns det för alternativa lösningar?

    Särbo?

    Vara jourhem?

    Dagmatte?

    Volontär på hundstall?

    Annat djur med kort livslängd och mindre behov (hamster, marsvin etc)?

    Vara mer aktiv på häst-fronten som t. ex. medryttare?

    Så är det såklart. Man kan inte kompromissa om barn eller djur. Jag har ju gett upp diskussionen då jag måste respektera honom.

    Kollat om hundskall, men finns inget i min stad, närmast är 1,5 h bort.

    Jourhem funkar tyvärr inte heller eftersom han inte vill.

    Men tack för alla fina förslag.

    Ridningen är lite känslig med tanke på att man lånar någon annans ögonsten, det blir en stress av att hela tiden behöva anpassa sig efter ägaren. Funderat på ridskola men som sagt, som introvert trivs jag inte jättebra bland människor om det inte är i jobbsyfte - där kan jag gå in i en roll.

    Men ska verkligen försöka börja på ridskola. Bara för att göra något jag gillar. Det blir ju tyvärr inte samma sak. Att ha en egen häst som du lägger upp träningen med skapar ett sådant starkt band och jag saknar det. Det är magiskt och jag känner mig dum genom att komma till en plats, rida och sen känner inte hästen en fin kontakt med mig, jag är bara en av 10 den dagen.

    Men jag ska verkligen testa, kanske ändrar jag mig! Tack för bra svar iaf!


  • Dexter dot com
    Doldanonym skrev 2019-12-25 12:11:45 följande:
    Ja jag hade betalat allt själv. Det är min hund så mitt ansvar :) och jag pratade med honom om detta igår igen och han vill bara att allt ?bra? ska komma efter han studerat klart. Att han ska belönas då. Det gör mig lite ledsen för jag glömt bort lite i det där. Skaffar inte hund om hunden inte kan följa med på nattjobbet :)
    Jag har själv haft med mina hundar under många år när jag jobbade natt på ett äldreboende men hur löser du passningen under valptiden tills valpen är rumsren och ensamhetstränad ? Under vissa perioder hade vi enormt stressigt så då var hundarna hos hundvakt då dom inte hade något utbyte av att vara med på jobbet eftersom dom blev liggandes själva på kontoret...har du pålitliga hundvakter du kan lämna som med kort varsel? Tycker dina kollegor att det är ok att du lämnar över arbetsuppgifter till dom när hunden behöver ut ?
  • Anonym (lol)
    Doldanonym skrev 2019-12-26 00:35:24 följande:
    1. Det finns boende med djur. Det är individuellt beroende på boende om du får eller inte får ha med hund. På vårt boende så var det dagens höjdpunkt när kvällspersonalen kom med en av sina hundar - de blev så glada. Självklart godkänt av chef.

    2. Jag har inga problem alls med mitt humör. Lång stubin och ett jäkla tålamod. Är duktig som undersköterska (det jag jobbar som och är utbildad till). Är pedagogisk och metodisk.

    3. Jag vill bli psykiatriker, därför jag vill bli läkare. Jag vill bli psykiatriker för att jag verkligen vill jobba inom det området och för att jag har personlig erfarenhet om ämnet. Detta är dock inte relevant för tråden.

    4. Min svenska är ganska bra faktiskt, tackar som frågar. Skriver på fritiden så har ganska bra koll på hur man skriver korrekt. Jag har det som ett litet intresse.

    Utöver detta, så är din kommentar ganska meningslös och tjänar inget direkt syfte. Du verkar ha ett behov av att påverka andra negativt. Sluta med det. Det kostar inte dig ett öre att vara snäll. Tycker du att jag är korkad, var tyst. Yttrandefrihet innebär inte att man alltid behöver dela med sig av sina okänsliga och icke relevanta tankar. Tack för ordet.
    Felcitering gissar jag på?
  • EmberEyes
    Doldanonym skrev 2019-12-26 00:44:39 följande:

    Men ska verkligen försöka börja på ridskola. Bara för att göra något jag gillar. Det blir ju tyvärr inte samma sak. Att ha en egen häst som du lägger upp träningen med skapar ett sådant starkt band och jag saknar det. Det är magiskt och jag känner mig dum genom att komma till en plats, rida och sen känner inte hästen en fin kontakt med mig, jag är bara en av 10 den dagen.
    Förresten, jag red "privat-timmar" på ridskola, det var bara jag eller ibland en eller två till som red samtidigt. Kanske det är en möjlighet? Då arrangerade man en tid med instruktören när man själv kunde och var inte bunden till "varje tisdag kl 19:30 i en grupp på 10".
  • Anonym (Anonym 666)
    Doldanonym skrev 2019-12-26 00:35:24 följande:
    1. Det finns boende med djur. Det är individuellt beroende på boende om du får eller inte får ha med hund. På vårt boende så var det dagens höjdpunkt när kvällspersonalen kom med en av sina hundar - de blev så glada. Självklart godkänt av chef.

    2. Jag har inga problem alls med mitt humör. Lång stubin och ett jäkla tålamod. Är duktig som undersköterska (det jag jobbar som och är utbildad till). Är pedagogisk och metodisk.

    3. Jag vill bli psykiatriker, därför jag vill bli läkare. Jag vill bli psykiatriker för att jag verkligen vill jobba inom det området och för att jag har personlig erfarenhet om ämnet. Detta är dock inte relevant för tråden.

    4. Min svenska är ganska bra faktiskt, tackar som frågar. Skriver på fritiden så har ganska bra koll på hur man skriver korrekt. Jag har det som ett litet intresse.

    Utöver detta, så är din kommentar ganska meningslös och tjänar inget direkt syfte. Du verkar ha ett behov av att påverka andra negativt. Sluta med det. Det kostar inte dig ett öre att vara snäll. Tycker du att jag är korkad, var tyst. Yttrandefrihet innebär inte att man alltid behöver dela med sig av sina okänsliga och icke relevanta tankar. Tack för ordet.
    Och sen överskattar du din egen förmåga också...

    1) Chefen kanske ger ok för enstaka besök men inte att du ska ha hunden med varje nattpass. Dessutom är det ohygieniskt och det kan finnas allergiker.
    2) Med tanke på dina tidigare reaktioner i den här tråden, och dessutom slutkommentaren i det här citatet, håller jag inte alls med.
    3) Du kanske borde tänka några fler varv på lämpligheten av det yrkesvalet, som någon nyligen tog upp så verkar du ha lite att arbeta med först på egen hand.
    4) Bara för att man gör något ofta betyder inte att man är bra på det eller att man gör rätt. Det finns t ex massvis med äldre människor som inte borde ha körkort längre för att de inte kan reglerna utan kör på det som gällde för typ 50 år sedan.
  • Anonym (nn)

    Skaffa hund är ju lite som att skaffa barn, man binder upp sin tid och ansvar. Även om det är din hund så kommer det ju påverka honom också. Jag tycker han har en poäng med att skaffa hund när han/ ni är klara med skolan och har fått jobb, det är ansvarsfullt. 

    Du vill bli läkare skriver du, vart ska hunden vara när du är i skolan? Kommer du lyckas komma in på läkarutbildningen och sen ta dig igenom den med en hund att ansvara för också? Annars riskerar du att bli kvar som undersköterska. 

    Jag förstår att du jättegärna vill ha en hund, din sambo verkar vilja det med om ett par år, jag tycker det låter vettigt alternativt att du kommer in på läkarprogrammet och pluggar ett tag och ser hur det går och därifrån tar beslut om hund eller inte. 

Svar på tråden Kompromissa med hund- sambo?