• mammatill6

    Nån som haft karpaltunnelsyndrom?

    Barnsäker ni hjälp och vad fick ni för hjälp? Har haft lite smådomningar till och från i 10 år. Har ett handelsstad jag sover med ibland. Nu senaste två veckorna är det hemskt. Sover inresor nätterna för det värker och domnar. Även på dagarna domnar flera fingrar och har svårt att jobba. Ska man vända sig till vc eller sjukgymnast? Vilken hjälp kan man få?

  • Svar på tråden Nån som haft karpaltunnelsyndrom?
  • BeautifulLiz
    mammatill6 skrev 2019-12-26 16:37:43 följande:

    Barnsäker ni hjälp och vad fick ni för hjälp? Har haft lite smådomningar till och från i 10 år. Har ett handelsstad jag sover med ibland. Nu senaste två veckorna är det hemskt. Sover inresor nätterna för det värker och domnar. Även på dagarna domnar flera fingrar och har svårt att jobba. Ska man vända sig till vc eller sjukgymnast? Vilken hjälp kan man få?


    Jag hade problem något år som blev värre och värre, till sist sökte jag för det.
    Började med en tids sjukskrivning och vidareslussning till handmottagningen.
    Fick handledsstöd och träningsprogram men det hjälpte inte.

    Nästa steg var en undersökning med elektriska pulser för att mäta nervaktivitet, därefter remiss till operation. Medan jag väntade fick jag en skena som fixerar armen i ett visst läge som lättar på just den klämda nerven, som jag sov med på nätterna. Var jobbigt i början att bara kunna sova på ena sidan men skam den som ger sig.

    När jag väl kommit fram i op-kön och blev kallad hade skenan gjort sitt jobb och jag tackade nej till operation.
    Nu har jag varit besvärsfri kanske fem år, men börjar märka av det så smått igen. Som tur är har jag sparat nattskenan och hoppas den gör susen igen.
  • mammatill6

    Sökte hjälp efter 18 års besvär. Då va det så illa så jag knappt kunde sova. Gick till vc som gjorde några enkla tester och skrev remiss till på. 2 månader senare opererades jag.

Svar på tråden Nån som haft karpaltunnelsyndrom?