camomill skrev 2019-12-28 23:33:31 följande:
Mina föräldrar tog alltid med mig till nyårsfirande hos bekanta när jag var liten. Antingen fick jag sova i vagnen, extrasäng eller värdarnas säng tills mina föräldrar ville åka hem. Under kvällen fick jag sitta med och äta tills jag var färdig och sen gå iväg och leka med mina leksaker som mina föräldrar hade med till mig. Ibland fick jag ta med mig en film att titta på. Jag har inte tagit någon skada av det här och lär göra samma sak med mina ungar.
Jag kan tycka att det ingår i uppfostran att följa med till sociala tillställningar och att barn borde vänjas tidigt vid att sova borta då och då. Att man som förälder åker bort med barnen över en kväll ska inte vara något konstigt och förstår inte denna typ av trådar som alltid dyker upp runt högtider. Fixar inte ens barn att föräldrarna är borta en kväll med dem börjar jag undra om föräldrarna tror att barnen tar skada av att lämna hemmet.
Frenja07 skrev 2019-12-29 00:34:44 följande:
Håller verkligen med i detta. Förstår inte hur det kan vara ett problem att ta med barnen på fest en kväll? Åker ni aldrig bort? Reser? Lev som vanligt! Barnen lär sig massor av att få följa med.
Det är nog ingen som påstår att barnen tar skada utan handlar väl mer om praktiska frågor och vad man får ut av kvällen samt vilka nattningsrutiner barnen har och hur känsliga de är för ljud, tidpunkter och nya dofter etc.
Alla barn är olika och ibland är det helt enkelt inte värt krånglet.
Mina barn har fått hänga med på allt möjligt men vissa gånger var det inte värt att bryta rutiner som vi äntligen fått att fungera.