• Diana05

Nyår med barnen, hur gör ni?

Hej. Ni som har småbarn. Hur firar ni nyår, är ni bortbjudna?

Är bortbjuden men har en bebis och en 3 åring. Men ja man ens åka iväg och sedan komma hem kring efter midnatt? Beslutsångest blir det för sent med barnen? Dom somnar säkert på kvällen och så men ändå. Hur gör ni?

• Svar på tråden Nyår med barnen, hur gör ni?
  • lövet2

Jag har hållit mig hemma med barnen när de varit så små. Ingen får roligt på en nyårsfest, varken mamma eller barn. Sådant har fått vänta tills barnen varit lite större.

• Fjäril kär

När barnen var så små hade jag bjudning hemma hos mig så kunde barnen lägga sig vanlig tid i egna sängar och jag fanns tillgänglig på ett naturligt sätt än om vi skulle ha varit borta.

Och i regel avslutades festen strax efter tolvslaget och jag kunde lägga mig direkt och ändå få hyggligt med söm.

• Diana05

Tack för svar. Är ingen brakarfest utan en liten middag med få personer (släkt) bara. Men tror vi stannar hemma i år då, blir nog bäst som ni skriver.

• lövet2
    Diana05 skrev 2019-12-28 23:11:02 följande:
    Tack för svar. Är ingen brakarfest utan en liten middag med få personer (släkt) bara. Men tror vi stannar hemma i år då, blir nog bäst som ni skriver.
    Liten middag med släktingar har vi haft några gånger, men då har vi haft den här hemma. I min familj har vi alltid gjort så att de som haft spädbarn har varit hemma och så har de andra kommit dit.
  • camomill

Mina föräldrar tog alltid med mig till nyårsfirande hos bekanta när jag var liten. Antingen fick jag sova i vagnen, extrasäng eller värdarnas säng tills mina föräldrar ville åka hem. Under kvällen fick jag sitta med och äta tills jag var färdig och sen gå iväg och leka med mina leksaker som mina föräldrar hade med till mig. Ibland fick jag ta med mig en film att titta på. Jag har inte tagit någon skada av det här och lär göra samma sak med mina ungar.

Jag kan tycka att det ingår i uppfostran att följa med till sociala tillställningar och att barn borde vänjas tidigt vid att sova borta då och då. Att man som förälder åker bort med barnen över en kväll ska inte vara något konstigt och förstår inte denna typ av trådar som alltid dyker upp runt högtider. Fixar inte ens barn att föräldrarna är borta en kväll med dem börjar jag undra om föräldrarna tror att barnen tar skada av att lämna hemmet.

• Frenja07
    camomill skrev 2019-12-28 23:33:31 följande:

Mina föräldrar tog alltid med mig till nyårsfirande hos bekanta när jag var liten. Antingen fick jag sova i vagnen, extrasäng eller värdarnas säng tills mina föräldrar ville åka hem. Under kvällen fick jag sitta med och äta tills jag var färdig och sen gå iväg och leka med mina leksaker som mina föräldrar hade med till mig. Ibland fick jag ta med mig en film att titta på. Jag har inte tagit någon skada av det här och lär göra samma sak med mina ungar.

Jag kan tycka att det ingår i uppfostran att följa med till sociala tillställningar och att barn borde vänjas tidigt vid att sova borta då och då. Att man som förälder åker bort med barnen över en kväll ska inte vara något konstigt och förstår inte denna typ av trådar som alltid dyker upp runt högtider. Fixar inte ens barn att föräldrarna är borta en kväll med dem börjar jag undra om föräldrarna tror att barnen tar skada av att lämna hemmet.

Håller verkligen med i detta. Förstår inte hur det kan vara ett problem att ta med barnen på fest en kväll? Åker ni aldrig bort? Reser? Lev som vanligt! Barnen lär sig massor av att få följa med.
  • Fjäril kär
    camomill skrev 2019-12-28 23:33:31 följande:

Frenja07 skrev 2019-12-29 00:34:44 följande:

Håller verkligen med i detta. Förstår inte hur det kan vara ett problem att ta med barnen på fest en kväll? Åker ni aldrig bort? Reser? Lev som vanligt! Barnen lär sig massor av att få följa med.

Det är nog ingen som påstår att barnen tar skada utan handlar väl mer om praktiska frågor och vad man får ut av kvällen samt vilka nattningsrutiner barnen har och hur känsliga de är för ljud, tidpunkter och nya dofter etc.

Alla barn är olika och ibland är det helt enkelt inte värt krånglet.

Mina barn har fått hänga med på allt möjligt men vissa gånger var det inte värt att bryta rutiner som vi äntligen fått att fungera.
  • LillaLina01

Så länge det inte är massa alkohol och du känner dig bekväm med sällskapet så absolut, varför inte. Låter mysigt! Ni får mat, sällskap och lite avlastning med bebis.

Men om det känns omständigt och du känner dig mer bekväm att vara hemma så ska du ju vara det.

• LillaLina01

Så länge det inte är massa alkohol och du känner dig bekväm med sällskapet så absolut, varför inte. Låter mysigt! Ni får mat, sällskap och lite avlastning med bebis.

Men om det känns omständigt och du känner dig mer bekväm att vara hemma så ska du ju vara det.

• Physalis

Jag tycker det beror på barnen. Vår dotter somnar i bilen, sover hela natten och vaknar senare om vi är på kalas sent på kvällen. Dagen efter ser vi alltid till att vara hemma och ta det lugnt. Så vi är inte så bekymrade över att gå på fest ibland. Hade hon däremot haft svårt att sova vid rubbade rutiner och mått piss dagen efter så hade vi tagit hänsyn till det framför att vara kvar sent på kalas.

Om ni aldrig provat att vara uppe sent någon gång så tycker jag ni åtminstone kan testa.

Korrekturläser som en kratta
  • Diana05

Ja alltså vi hade då tänkt stanna och fira in nya året till 00, sedan åka hem direkt efter. Ingen alkohol inblandat heller utan bara vanlig middag. Men har en granne också som en gång sa jaha lite sent allt för en bebis (ca 21 tiden!) Sedan är jag aldrig ute annars heller. Inte till senare än 20 ca. Men va tusan nyår en gång om året är inte hela världen? Äsch tror nog vi stannar hemma

Svar på tråden Nyår med barnen, hur gör ni?