• Anonym (Lycklig men olycklig)

Mamma citat: -" Om ni träffar pappan nya flickvän så är ni inte välkomna hit mer".

Hej!

Jag har ett ex som har sagt till våra barn (17 och 15 år) att om de träffar min nya flickvän så är de inte välkomna hem till mamman längre. Flickvännen och jag är särbor med olika städer och ses varannan vecka när vi inte har våra barn.

Barnen inser att det är inget man säger. Men har stor respekt för mamman och vågar inte trotsa hennes ord.

Om 3 veckor ska jag och flickvännen förlova oss. Som det är nu har barnen aldrig träffat henne och det gör ont i mig att jag inte fått visa dem vilken fantastisk person jag har i mitt liv. Nu tänker jag att det får vara nog. Att exet inte ska ha någon makt över mig och sätta skräck i mina barn.

Vad kan jag göra? Är det inte en typ av hot mot mina barn? 

Tackar ödmjukast på förhand. Hoppas jag kan få någon form av svar.

Mvh Mr

• Svar på tråden Mamma citat: -" Om ni träffar pappan nya flickvän så är ni inte välkomna hit mer".
  • Ess
    möjligt skrev 2020-01-01 00:09:39 följande:
    Jag har aldrig sagt att TS ska ta det direkt med mamman.

Jag har sagt att barnen får göra det, när DE är redo att göra det. Det borde inte tvingas fram av pappan vilket det de facto gjorts i exemplet som gavs
    Då återstår valet att de fortsätter gå i mammans ledband och åker hem till henne varje gång det kommer censurerade gäster hem till pappan.

Det hade varit intressant att veta om mamman själv lever som hon lär, dvs aldrig någonsin har eller kommer att presentera en ny man för dem....
  • möjligt
    Ess skrev 2020-01-01 10:08:38 följande:

Då återstår valet att de fortsätter gå i mammans ledband och åker hem till henne varje gång det kommer censurerade gäster hem till pappan.

Det hade varit intressant att veta om mamman själv lever som hon lär, dvs aldrig någonsin har eller kommer att presentera en ny man för dem....

Mamman är troligtvis helt knäpp så vad hon gör eller inte gör själv spelar föga roll.

Om pappan TVINGAR barnen att trotsa mamman så använder han dem som slagträn och sänker sin nivå på föräldraskap. Han får höja sig över konflikten och försöka stärka barnen så att de börjar stå upp för sig själva
  • Anonym (Inget konstigt)

Ser inget konstigt med uttrycket överhuvudtaget så har jag själv säger till mina barn gällande deras morföräldrar, dom vet att dom inte får träffa dom och gör dom det blir det konsekvenser. Vuxnas regler gäller i det här fallet mina PUNKT

• Anonym (Ps)
    Anonym (Inget konstigt) skrev 2020-01-01 13:49:03 följande:

Ser inget konstigt med uttrycket överhuvudtaget så har jag själv säger till mina barn gällande deras morföräldrar, dom vet att dom inte får träffa dom och gör dom det blir det konsekvenser. Vuxnas regler gäller i det här fallet mina PUNKT

Det finns säkert tillfällen när det kan vara giltigt att förbjuda ett barn att träffa någon tex man är på goda grunder orolig för barnets fysiska och psykiska hälsa.

Men om det inte finns någon rimlig anledning mer än att utöva makt då bör man nog tänka om i sitt föräldraskap. För risken är att man tar ifrån ett barn en viktig relation. Dessutom växer barn upp och blir vuxna och kan titta tillbaka på sina föräldrars agerande. Vore synd om de då ser tillbaka på sin förälder och ser en manipulativ, narcissistisk och makttörstande människa som de själva inte vill ha en relation till längre.

För sådant händer.
  • sextiotalist
    Anonym (Inget konstigt) skrev 2020-01-01 13:49:03 följande:

Av vilken anledning får dom inte det?

Av vilken anledning anser du att mammans ultimatum väger högre än pappans åsikter om detta?
  • Anonym (Britta)
    Anonym (Lycklig men olycklig) skrev 2019-12-29 12:32:22 följande:

Du menar att jag ska låta exet styra mitt liv precis som hon gjort under alla år som gifta. Nej säger jag till det. Det är precis detta som är hennes syfte. Ha kontroll.

Jag har pratat mycket med mina barn om detta. Involverar dem

på bästa sätt i mitt liv med min nya. Berättade häromdagen om förlovningen som de tog bra. Min absolut högsta önskan är att de ska träffa henne. Jag är helt övertygad om att de kommer överens. Annars hade jag inte gått denna vägen.

Ok att det är tråkigt att ditt ex vill kontrollera och styra. Men jag tycker också att det är direkt konstigt att dina barn inte har träffat din nya innan ni ska förlova er. Det hade kanske förenklat allt lite om med respekt för bådas era barn så hade det väl vart naturligt att barnen träffar den nya innan det ska till att förlovad. Jag menar att en förlovning spelar väl inte så stor roll. Då hade det kanske gått smidigare med ditt ex plus att barnen hade känt sig mer inkluderade. Sedan så är ju barnen ganska stora speciellt hen som är 17 så det måste ju bli de som får prata med mamman, men låt barnen först lära känna din nya innan du sätter dem i den här situationen om du vill att ni ska ha en bra relation i fortsättningen.
  • Ess
    möjligt skrev 2020-01-01 13:37:52 följande:
    Mamman är troligtvis helt knäpp så vad hon gör eller inte gör själv spelar föga roll.

Om pappan TVINGAR barnen att trotsa mamman så använder han dem som slagträn och sänker sin nivå på föräldraskap. Han får höja sig över konflikten och försöka stärka barnen så att de börjar stå upp för sig själva
    Ja, riktigt dum i huvudet är det ingen tvekan om att hon är. 
    Men som nu finns det inget annat att göra än att strunta i vad hon säger och bjuda hem fästmön. Skulle hon flippa ut om hon får höra talas om det så får barnen hänvisa till att de inte har något att säga till om när det gäller vem pappan bjuder hem. Kontaktar hon sen ts så får han be henne dra åt helvete och lägga på luren.

Makens ex var exakt likadan, det var bara att strunta i henne och köra sitt eget race. För det spelar ingen roll vad man gör eller inte gör, för hon fyllde sina ungars öron med en massa skit oavsett vad. Maken hade dansat efter hennes pipa i så många år för att inte sätta sina ungar i kläm, men det hjälpte inte för den typen av person hon är kommer alltid att komma med mer eller mindre knäppa utspel. Så när vi träffades så levde vi vårt liv och avskärmade henne så mycket det bara gick innan ungarna fyllde 18, sen klipptes all kommunikation rakt av. Sen slapp vi henne.
    Ungarna däremot får ju dras med henne, vilket gjort att den enas partner härsknade så de drog ner kontakten näst intill helt med henne. 
    Det går alltså aldrig att gå en sådan människa till mötes, för det finns inget stopp.

• möjligt
    Ess skrev 2020-01-01 15:04:06 följande:

Ja, riktigt dum i huvudet är det ingen tvekan om att hon är. 

Men som nu finns det inget annat att göra än att strunta i vad hon säger och bjuda hem fästmön. Skulle hon flippa ut om hon får höra talas om det så får barnen hänvisa till att de inte har något att säga till om när det gäller vem pappan bjuder hem. Kontaktar hon sen ts så får han be henne dra åt helvete och lägga på luren.

Makens ex var exakt likadan, det var bara att strunta i henne och köra sitt eget race. För det spelar ingen roll vad man gör eller inte gör, för hon fyllde sina ungars öron med en massa skit oavsett vad. Maken hade dansat efter hennes pipa i så många år för att inte sätta sina ungar i kläm, men det hjälpte inte för den typen av person hon är kommer alltid att komma med mer eller mindre knäppa utspel. Så när vi träffades så levde vi vårt liv och avskärmade henne så mycket det bara gick innan ungarna fyllde 18, sen klipptes all kommunikation rakt av. Sen slapp vi henne.

Ungarna däremot får ju dras med henne, vilket gjort att den enas partner härsknade så de drog ner kontakten näst intill helt med henne. 

Det går alltså aldrig att gå en sådan människa till mötes, för det finns inget stopp.

I detta handlar det ju inte om att TS borde gå sitt ex till mötes utan att han för sina barns skull inte borde göra deras situation värre än exet redan gjort den.

Ni prioriterade er relation och i både denna och andra trådar så har du gjort det väldigt klart att din mans särkullsbarn knappast stod högt på er prioriteringslista. De verkar de däremot göra hos TS
  • Anonym (Kfkf)

Har ditt ex något emot din nya tjej? Tog ert förhållande slut på ett dåligt sätt? Känns som det finns en anledning till varför hon är så hård med det.

• Anonym (K)
    Anonym (Kfkf) skrev 2020-01-01 16:08:28 följande:

Har ditt ex något emot din nya tjej? Tog ert förhållande slut på ett dåligt sätt? Känns som det finns en anledning till varför hon är så hård med det.

Tror du inte att det rent allmänt är svårt att skiljas? Man har älskat en person och sen har den andra personen oförskämdheten att börja om på nytt med nån annan? Spelar nog ingen roll hur överens man är om att skiljas, det gör nog ändå jävligt ont. Jag skulle personligen ha jävligt svårt för att en annan kvinna skulle umgås med mina barn, särskilt om hon fick för sig att hon ska leka mamma för mina barn.
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2020-01-01 16:26:30 följande:

Tror du inte att det rent allmänt är svårt att skiljas? Man har älskat en person och sen har den andra personen oförskämdheten att börja om på nytt med nån annan? Spelar nog ingen roll hur överens man är om att skiljas, det gör nog ändå jävligt ont. Jag skulle personligen ha jävligt svårt för att en annan kvinna skulle umgås med mina barn, särskilt om hon fick för sig att hon ska leka mamma för mina barn.

Men det är en känsla som den vuxna får hantera utan att blanda in barnen.
  • Anonym (K)
    sextiotalist skrev 2020-01-01 16:33:36 följande:

Men det är en känsla som den vuxna får hantera utan att blanda in barnen.

Det är likväl en känsla och vi är inte mer än människor som inte alltid hanterar våra känslor på ett bra sätt.
  • Anonym (Kfkf)
    Anonym (K) skrev 2020-01-01 16:26:30 följande:

Jo, men vissa har ju tex varit otrogna. Kanske med nya tjejen. Om du förstår hur jag menar... Måste ju vara hemskt.
  • annabellelee
    Ess skrev 2019-12-31 15:49:50 följande:

De är gamla nog att själva ta för sig när det är något, de är mycket för gamla att stå som gapande idioter och tro att alla runt i kring ska lösa alla problem.

I den åldern de barnen är så har de flesta varit fullt kapabla att ta beslut och även bita ifrån mot en förälder. Det är bara curlade och daltade nära nog vuxna individer som bölar om att jaaag fååår inte fööör maaaamma!

Är ts barn sådana så bör de ändå hålla sig borta från hans särbo, för hon lär knappast bli speciellt imponerad av dem.

Dessa två tonåringar står handfallna och förtvivlade eftersom de utsatts för ett av de värsta hot ett barn kan utsättas för, nämligen att mamma ska sluta älska dem. Att då kalla dem för "gapande idioter" som "bölar" är inte bara okänsligt utan rent ut sagt osmakligt.
  • Anonym (Kfkf)
    annabellelee skrev 2020-01-01 17:02:01 följande:

Dessa två tonåringar står handfallna och förtvivlade eftersom de utsatts för ett av de värsta hot ett barn kan utsättas för, nämligen att mamma ska sluta älska dem. Att då kalla dem för "gapande idioter" som "bölar" är inte bara okänsligt utan rent ut sagt osmakligt.

Osmakligt? ... Fult, fel osv är väl ett bättre ord. Fast det räcker knappt till för att ens förklara det.
  • sextiotalist
    Anonym (K) skrev 2020-01-01 16:45:05 följande:

Det är likväl en känsla och vi är inte mer än människor som inte alltid hanterar våra känslor på ett bra sätt.

Så du tycker exets hot, vilket innebär att hon sätter sina barn i en jobbig känslomässig situation?
  • Ess
    möjligt skrev 2020-01-01 15:40:17 följande:
    I detta handlar det ju inte om att TS borde gå sitt ex till mötes utan att han för sina barns skull inte borde göra deras situation värre än exet redan gjort den.

Ni prioriterade er relation och i både denna och andra trådar så har du gjort det väldigt klart att din mans särkullsbarn knappast stod högt på er prioriteringslista. De verkar de däremot göra hos TS
    Alltså, det går inte att undvika att göra situationen värre med en person som bara letar efter vad hon kan utnyttja för att ställa till det värre än vad hon redan gjort.

VI prioriterade inget alls, för han var skild i många år innan vi träffades. Deras sk relation var redan körd och hon höll på precis som ts ex gör. Jag accepterade inte att dansa efter hennes pipa lika lite som partnern till barnet gör det, alltså måste man dra sig undan och sköta sitt och skita i vad hon tycker och tänker, för det kommer aldrig sluta så länge hon ens har den minsta öppning att få bråka.
  • Ess
    annabellelee skrev 2020-01-01 17:02:01 följande:
    Det är fakta att det inte funkar för dem i längden att stå och gapa fånigt. De är dessutom nästan vuxna och kan välja bort henne lätt om dom skaffar sig lite stake, sen är det hon som får krypa till korset och passar det inte så har de inte förlorat något. De är mesar som inte vågar stå för vad de själva tycker.

• Anonym (K)
    sextiotalist skrev 2020-01-01 17:41:48 följande:

Så du tycker exets hot, vilket innebär att hon sätter sina barn i en jobbig känslomässig situation?

Nu måste du nog utveckla din mening lite bättre meningen känns avhuggen.
Svar på tråden Mamma citat: -" Om ni träffar pappan nya flickvän så är ni inte välkomna hit mer".