• HappyHippoGuy

    Varannan vecka på pappret 8/6 i verkligheten

    Mitt jobbar mkt oregelbundna tider.

    Men hon har fast anställning på en arbetsplats med personalbrist som inte många vill jobba på.

    Hon är nyligen separerad och har 2 yngre barn utöver mitt.

    Men jag har länge märkt att hon gärna minskar ner tiden hon är med vår son.

    Vi har varannan vecka. Och ska byta söndagar.

    Men i verkligheten kommer han till henne på måndagar eftermiddag och kommer tillbaka till mig på söndag.

    Jag har märkt att hon har de lite stressigt pga hon har massa övriga intressen som tar flera timmar i veckan.

    Sen jobbar hon nätter o ibland dagar.

    Jag har föreslagit att jag får 75% men hon vill inte.

    Det är inte 50% när hon har 6 dagar 14.

    Vet inte men jag känner att en förälder som har massa barn kanske inte ska jobba natt eller ha så mkt tidskrävande aktiviteter vid sidan av att de går.ut över barnen. Barnåren är bara en kort period av ens liv tänker jag.

    Mvh

  • Svar på tråden Varannan vecka på pappret 8/6 i verkligheten
  • HappyHippoGuy
    Anonym (förälder) skrev 2019-12-30 22:39:26 följande:

    Fast du skriver att ni har byte söndag-söndag men att det ofta blir att du har kvar barnet på söndag kväll till måndag morgon.

    Då är det ju en extra kväll varannan vecka.

    Alltså  en middag plus en frukost eller vilka fler dagar har du barnet?

    Hur får du det till att du har barnet en vecka mer?

    Du har inte skrivit om något annat en just söndag.

    Du skriver att du och ditt ex har ett barn ihop. Vad har du med hennes flerbarnstillägg med att göra? hon har två barn till därav flerbarnstillägg, du kommer inte att få del hennes flerbarns tillägg då du inte är pappa till hennes andra två barn.

    Det är bara ditt barn du får räkna med, inte ditt barns syskon.

    Du skriver att kvinnan du lever med har barn sen tidigare och att ni har lika många barn som ditt ex, antar att du menar att kvinnan du lever med har två då.

    Men eftersom dom inte är dina barn kan du inte åberopa flerbarnstillägg som ditt ex kan.

    Ditt ex har 3 barn och är ensamstående, du har 1 barn och din nuvarande sambo 2 men dom är inte syskon, ni kommer inte att få flerbarnstillägg för bonussyskon.

    Du kan få halva barnbidraget för ditt barn men aldrig del i ditt ex flerbarnstillägg då du inte har med dom barnen att göra.

    Men prata med ditt ex om kompensation för dom dagarna barnet inte är hos sin mamma då hon jobbar men skulle ha barnet.

    Men hittills har du bara skrivit om söndag varannan vecka, är det fler dagar som berörs har du inte skrivit om det.


    Om jag och min nuvarande får gemensamt barn. Blir jag tilldelad flerbarnstillägg?
  • HappyHippoGuy
    Giftskåneman skrev 2019-12-30 22:33:26 följande:

    Vore lika iskallt om det vore en.pappa, ställ inte högre krav på mammor


    En kvinna har sitt barn 9 månader i magen plus den tid efter med amning. Barnet är fysiskt en del av kvinnan.

    Jag tror på att kvinnor har biologiskt / psykologiskt och naturligt ett starkare band till sitt barn än en pappa.

    Bara att se ut i samhället och genom historian men antalet män vs kvinnor som överger barnet.

    Jag tycker att pappor har lika stort ansvar som kvinnor. Men att mammor borde ha en starkare föräldrainstinkt och inte träffa sitt barn mindre än den andra föräldern.
  • HappyHippoGuy

    Jag har pratat med andra mammor irl och de säger att de inte fattar hur man klarar av att vara så länge ifrån sitt barn. Att varannan vecka är en plåga nog.

    Samt att mitt X verkar väldigt iskall känslomässigt

  • Anonym (förälder)
    HappyHippoGuy skrev 2019-12-30 22:54:05 följande:
    Om jag och min nuvarande får gemensamt barn. Blir jag tilldelad flerbarnstillägg?
    Om du har två barn eller fler får du flerbarnstillägg.
    Jag rekommenderar dig att läsa mer om flerbarnstillägg hos Försäkringskassan
    Kan jag få barnbidrag och flerbarnstillägg?

    Du kan få barnbidrag om


    du är vårdnadshavare till ett barn som är yngre än 16 år och barnet bor i Sverige.
    du och barnet är försäkrade i Sverige.

    Flerbarnstillägget får du om du har minst två barn och får barnbidrag, förlängt barnbidrag eller studiebidrag för dem.


    Oftast betalas flerbarnstillägget ut automatiskt, men det kan vara så att du kan behöva ansöka. Du kan läsa mer om detta under vanliga frågor.


    I vissa situationer kan du få barnbidrag och flerbarnstillägg för barn som bor i ett annat EU/EES-land eller i Schweiz. Ring oss på 0771-524 524 om du vill veta vad som gäller för dig.


    Hur mycket pengar får jag?

    Barnbidraget är 1 250 kronor i månaden och är skattefritt.


    Om ni delar på barnbidraget
    Antal barn
    Barn­bidrag
    Flerbarns­tillägg
    Samman­lagt
    1
    625 kr
    -
    625 kr
    2
    1 250 kr
    75 kr
    1 325 kr
    3
    1 875 kr
    365 kr
    2 240 kr
    4
    2 500 kr
    870 kr
    3 370 kr
    5
    3 125 kr
    1 495 kr
    4 620 kr
    6
    3 750 kr
    2 120 kr
    5 870 kr
    Om du får hela barnbidraget
    Antal barn
    Barn­bidrag
    Flerbarns­tillägg
    Samman­lagt
    1
    1 250 kr
    -
    1 250 kr
    2
    2 500 kr
    150 kr
    2 650 kr
    3
    3 750 kr
    730 kr
    4 480 kr
    4
    5 000 kr
    1 740 kr
    6 740 kr
    5
    6 250 kr
    2 990 kr
    9 240 kr
    6
    7 500 kr
    4 240 kr
    11 740 kr
  • Anonym (förälder)
    Anonym (förälder) skrev 2019-12-30 23:06:11 följande:
    Om du har två barn eller fler får du flerbarnstillägg.
    Jag rekommenderar dig att läsa mer om flerbarnstillägg hos Försäkringskassan
    Kan jag få barnbidrag och flerbarnstillägg?

    Du kan få barnbidrag om


    du är vårdnadshavare till ett barn som är yngre än 16 år och barnet bor i Sverige.
    du och barnet är försäkrade i Sverige.

    Flerbarnstillägget får du om du har minst två barn och får barnbidrag, förlängt barnbidrag eller studiebidrag för dem.


    Oftast betalas flerbarnstillägget ut automatiskt, men det kan vara så att du kan behöva ansöka. Du kan läsa mer om detta under vanliga frågor.


    I vissa situationer kan du få barnbidrag och flerbarnstillägg för barn som bor i ett annat EU/EES-land eller i Schweiz. Ring oss på 0771-524 524 om du vill veta vad som gäller för dig.


    Hur mycket pengar får jag?

    Barnbidraget är 1 250 kronor i månaden och är skattefritt.


    Om ni delar på barnbidraget
    Antal barn
    Barn­bidrag
    Flerbarns­tillägg
    Samman­lagt
    1
    625 kr
    -
    625 kr
    2
    1 250 kr
    75 kr
    1 325 kr
    3
    1 875 kr
    365 kr
    2 240 kr
    4
    2 500 kr
    870 kr
    3 370 kr
    5
    3 125 kr
    1 495 kr
    4 620 kr
    6
    3 750 kr
    2 120 kr
    5 870 kr
    Om du får hela barnbidraget
    Antal barn
    Barn­bidrag
    Flerbarns­tillägg
    Samman­lagt
    1
    1 250 kr
    -
    1 250 kr
    2
    2 500 kr
    150 kr
    2 650 kr
    3
    3 750 kr
    730 kr
    4 480 kr
    4
    5 000 kr
    1 740 kr
    6 740 kr
    5
    6 250 kr
    2 990 kr
    9 240 kr
    6
    7 500 kr
    4 240 kr
    11 740 kr
    Gick inte att kopiera bra så läs på Försäkringskassans hemsida om flerbarnstillägg.
  • Brumma
    HappyHippoGuy skrev 2019-12-30 22:20:01 följande:

    Jag har räknat lite i siffror för att tydliggöra.

    På en två veckor period har jag vårat barn 8 av 14 dygn.

    På en 4 veckors period har jag vårat barn 16 av 28 dygn.

    Och en gång i månaden pga hon valt att arbeta natt har jag en extra dag.

    Om vi säger att 4 veckor period är nästan en månad blir det att vårat barn är hos mig 17 dygn och hos mamman 11 dygn. Så det är inte alls en extra måltid som vissa försöker förminska.

    Kvinnan jag lever med idag har barn sen tidigare.

    Dvs vi har lika många barn mitt X och jag.

    Problemet är att hon får alla extra flerbarns pengar men har 6 dygn mindre.

    Dessutom är vårat barn folkbokförd hos henne och inte mig.

    Jag tycker att det inte är rättvist om jag har nästan en vecka mer än henne i månaden men hon får ekonomiskt mer och inte gör rätt för sig.


    Ditt ex övriga barn har inget med dig att göra..

    Vill du ha flerbarnstillägg? Gift dig med din sambo eller skaffa ett gemensamt barn med henne..

    Men sluta försöka få sådant som inte har med dig att göra att handla om dig..
  • Anonym (Anna)
    HappyHippoGuy skrev 2019-12-30 23:03:24 följande:

    Jag har pratat med andra mammor irl och de säger att de inte fattar hur man klarar av att vara så länge ifrån sitt barn. Att varannan vecka är en plåga nog.

    Samt att mitt X verkar väldigt iskall känslomässigt


    Vet du vad, du låter bitter och avundsjuk.
    Flerbarnstillägget är inte många kronor och jämför det med hur utgifterna är så är det plus minus noll i extra pengar.

    Hur kan du sitta och baktala ditt barns mamma på detta vis. Någon hyfs borde du ha.
  • HappyHippoGuy
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-31 00:34:43 följande:

    Vet du vad, du låter bitter och avundsjuk.

    Flerbarnstillägget är inte många kronor och jämför det med hur utgifterna är så är det plus minus noll i extra pengar.

    Hur kan du sitta och baktala ditt barns mamma på detta vis. Någon hyfs borde du ha.


    Det ligger flera år av handlingar som läggs på hög.

    För de första är det jag som kör 3 av 4 gånger för att lämna när allmän hyfs är att man lämnar varannan gång. För de andra har hon aldrig haft tid att köra till idrotten han utövar. Iallafall är det typ var 6e träning hon hänger med på. Dock är hon väldigt närvarande när det gäller att va en duktig förälder på sociala medier. Alla mina närmaste vänner vet att hon är en bluff när hon skriver att hon saknar alla barnen.

    Hon skulle haft sitt barn igår enligt vår överenskommelse. Idag är det nyårsafton. Får se ifall hon ringer o pratar 1 minut med sitt barn.
  • Anonym (Sigrid)
    HappyHippoGuy skrev 2019-12-31 05:43:34 följande:

    Det ligger flera år av handlingar som läggs på hög.

    För de första är det jag som kör 3 av 4 gånger för att lämna när allmän hyfs är att man lämnar varannan gång. För de andra har hon aldrig haft tid att köra till idrotten han utövar. Iallafall är det typ var 6e träning hon hänger med på. Dock är hon väldigt närvarande när det gäller att va en duktig förälder på sociala medier. Alla mina närmaste vänner vet att hon är en bluff när hon skriver att hon saknar alla barnen.

    Hon skulle haft sitt barn igår enligt vår överenskommelse. Idag är det nyårsafton. Får se ifall hon ringer o pratar 1 minut med sitt barn.


    Hon har tre barn, du har ett barn. Jag har två barn och jag kan förstå att hon får trixa mycket för att få livet att gå ihop. Av någon anledning passar det bättre in att ert barn kommer mån em. Gör inte henne till en dålig mamma när hon har mer att jonglera med. Tre barn och ett ex, numera två ex. Jag fattar att du vill ha strikt varannan vecka men prata med henne om den där extra frukosten och middagen plus detta att du kör föest gånger. Min sambo har ett barn sen tidigare och jag känner igen det där med att det tas för givet att han både hämtar och lämnar eftersom hon inte har körkort, det är aldrig roligt att tas för given. Prata med exet men gör henne inte till en dålig människa. Du har rätt att sätta dina gränser men någon dålig mamma har du ingen anledning att påstå att hon är.
  • annabellelee
    HappyHippoGuy skrev 2019-12-30 22:20:01 följande:

    Jag har räknat lite i siffror för att tydliggöra.

    På en två veckor period har jag vårat barn 8 av 14 dygn.

    På en 4 veckors period har jag vårat barn 16 av 28 dygn.

    Och en gång i månaden pga hon valt att arbeta natt har jag en extra dag.

    Om vi säger att 4 veckor period är nästan en månad blir det att vårat barn är hos mig 17 dygn och hos mamman 11 dygn. Så det är inte alls en extra måltid som vissa försöker förminska.

    Kvinnan jag lever med idag har barn sen tidigare.

    Dvs vi har lika många barn mitt X och jag.

    Problemet är att hon får alla extra flerbarns pengar men har 6 dygn mindre.

    Dessutom är vårat barn folkbokförd hos henne och inte mig.

    Jag tycker att det inte är rättvist om jag har nästan en vecka mer än henne i månaden men hon får ekonomiskt mer och inte gör rätt för sig.


    16 av 28 dagar blir 57%, inte 75%. Du avrundar uppåt på ett helt orimligt sätt.

    Jag antar dessutom att barnet går på förskola/skola vilket innebär att du har barnet ett halvt dygn mer varannan vecka, en kväll oc morgon mer än du vill.

    Visst kan du prata med mamman om att bli ekonomiskt kompenserad för att barnet äter två extra middagar i månaden, men det blir nog inte många i kr.

    Borde inte DU bli glad över en extra kväll med ditt barn? Du låter otroligt avundsjuk och gnällig.
  • Brumma
    HappyHippoGuy skrev 2019-12-30 23:03:24 följande:

    Jag har pratat med andra mammor irl och de säger att de inte fattar hur man klarar av att vara så länge ifrån sitt barn. Att varannan vecka är en plåga nog.

    Samt att mitt X verkar väldigt iskall känslomässigt


    Jag tror säkert att dina vänner säger de, jag teor nämligen på att du är extremt bra på att manipulera och baktala ditt ex..

    Du har aldrig funderat på hur ditt beteende skadar ditt barn?
Svar på tråden Varannan vecka på pappret 8/6 i verkligheten