• assistent 13

Tagit massa blanco, hela familjen i kris

Hur skulle ni reagera. ?

Min partner har tagit 5 olika blanco för 1.2 miljoner kr på 1 år!. Fick reda på detta när vi skulle byta bolån till ett bättre o banken frågar vad vi gjort av pengarna. Får reda på att han tog lånen för att överleva till mat el mm mm eftersom att företaget inte dragit in nog. Ändå har han varit där på sitt företag, han kunde ex sökt extra arbete, talat om sitsen för mig så hade jag med kunnat dubbel arbeta. Nu är månadskostnaden för dessa blanko ca 18 000/ månad detta endast blanko lån sen kommer bolån el bilar mat soppor vatten Internet mm mm på det.

Vi har nu inte längre råd till något och måste sälja huset. Dock kommer de inte hjälpa jättemycket huset ger oss inte mycket i pengar men den är dyr i lån månadskostnad så där kan man spara in lite .

Men jag är så besviken. Förstår inte ens vad han gjort med 1.2miljoner på 1 år. Kan knappast varit bara till de som saknades för mat osv. Vet inte ens var vi ska bo nu . Hur ska vi ens ha råd att hyra något?. Vi har 3 barn o måste ändå ha en 3a-4a. Ena barnet har funktionshinder och kräver yta och 1plan. Just nu skulle jag klara mig mycket bättre om jag var singel. Jag får

18000 ut i lön/mån.

Han får ca samma säger han iallafall .

• Svar på tråden Tagit massa blanco, hela familjen i kris
  • Anonym (H)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-01-01 10:32:58 följande:

För er som läser, det spelar ingen roll om ts är gift med mannen eller inte. Vid en bodelning, även som sambo, så kan han ha rätt att dra av det där lånet innan de delar på det som är över (av det som lagligen ska ingå alltså). Det kan innebära att ts faktiskt måste ge honom pengar i slutänden! :s

Hur kan det bli så? Hur ska han motivera der?
  • Anonym (M)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-01-01 10:32:58 följande:

För er som läser, det spelar ingen roll om ts är gift med mannen eller inte. Vid en bodelning, även som sambo, så kan han ha rätt att dra av det där lånet innan de delar på det som är över (av det som lagligen ska ingå alltså). Det kan innebära att ts faktiskt måste ge honom pengar i slutänden! :s

Mest troligt är att ts sambo spelat upp pengarna eller lagt in dom i sitt företag och det lär han inte få igenom att det ska ingå i bodelningen.

juridiktillalla.se/fraga/2017-10-14-skuldavrakning-enligt-sambolagen
  • assistent 13

Eftersom huslået är 1. 3 miljoner kvar och vi lagt ut huset för 1.4 så blir de inget över att dela på ändå vid en bodelning när mäklaren är betalt också huset blir då sålt utan att någon av oss får några pengar från försäljningen och han kommer ha sina skulder kvar. De står i hans namn jag har ingen bet skyldighet.

Vi är gifta

• Anonym (Xyz)
    assistent 13 skrev 2020-01-01 18:48:34 följande:

Eftersom huslået är 1. 3 miljoner kvar och vi lagt ut huset för 1.4 så blir de inget över att dela på ändå vid en bodelning när mäklaren är betalt också huset blir då sålt utan att någon av oss får några pengar från försäljningen och han kommer ha sina skulder kvar. De står i hans namn jag har ingen bet skyldighet.

Vi är gifta

Är ni gifta så ska skulden tas upp vid bodelningen.
  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Xyz) skrev 2020-01-01 18:57:03 följande:

Är ni gifta så ska skulden tas upp vid bodelningen.

Alltså, om ni skiljer er. Verkar ju inte vara en man som är en hit att vara gift med precis.
  • assistent 13

Han kommer gå in med 0 kr då skulderna är högre än tillgångarna. Sen får han väl fortsätta bet sina lån var mån efter vid ev skiljsmässa

• Fjäril kär
    assistent 13 skrev 2020-01-01 19:12:31 följande:

Han kommer gå in med 0 kr då skulderna är högre än tillgångarna. Sen får han väl fortsätta bet sina lån var mån efter vid ev skiljsmässa

Vart har pengarna tagit vägen?
  • assistent 13

Bra fråga. Han har spenderat dessa pengarna under ett år. Han har väl lite kvar av ena lånet. De lever han på nu. Han har eget företag tror mycket gått åt på det också. Svårt att prata med honom om det han vill inte diskutera. Säger bara att han gjort de för att rädda oss från kf och använt de till utgifter. Efter var lån har ju utgifterna / mån ökat . Han har tagit nytt lån för att ha råd med att betala de lånen kostar i månaden plus alla andra utgifter som huset mm. Jag har dock alltid skickat mer än 50% av våra gemensamma utgifter till honom var månad. Har tidigare undrat varför han tyckt att de ändå var för lite så han fick mer än 50% av mig . De var innan jag viste om alla lån, så det var till våra gemensamma kostnader som huslån Internet förskola osv . Han har skött ekonomin .

• Anonym (Aktiebolag)

Hej!
    Om han har företag måste han få hjälp med att bokföra alla kostnader på företaget. Är det ett AB så får han ju bokföra det som egen insättning och sen som löneuttag. Då blir det ju företaget som blir den som gjort av med pengarna.
    Pengar springer fort i ett företag om man inte har koll.
    Lätt att tänka att när det kommer in 50 000kr så är man rik MEN nästa månad ska 30 000 av dessa till skattemyndigheten, Har man 3 månaders moms så blir det ännu mindre koll och mer pengar som skall till SKV.
    Ta hjälp av komunens budget och skuldrådgivare.

• Anonym (H)
    Anonym (Aktiebolag) skrev 2020-01-01 19:48:29 följande:

Hej!

Om han har företag måste han få hjälp med att bokföra alla kostnader på företaget. Är det ett AB så får han ju bokföra det som egen insättning och sen som löneuttag. Då blir det ju företaget som blir den som gjort av med pengarna.

Pengar springer fort i ett företag om man inte har koll.

Lätt att tänka att när det kommer in 50 000kr så är man rik MEN nästa månad ska 30 000 av dessa till skattemyndigheten, Har man 3 månaders moms så blir det ännu mindre koll och mer pengar som skall till SKV.

Ta hjälp av komunens budget och skuldrådgivare.

Ännu bättre. Har han bokfört som egen insättning (aktieägartillskott) kan ha ta ut dem oskattad, det behöver inte vara som lön. Så om han får snurr på firman finns en uppsida att få tillbaka en del pengar. Om det är dit pengarna gått.
  • Ms H
    Anonym skrev 2020-01-01 14:01:02 följande:

Det saknar betydelse.

Enligt vilken bestämmelse får man dra av en skuld som inte härrör boende i en bodelning mellan sambos?
  • Limeblad
    Ms H skrev 2020-01-01 20:54:51 följande:

Enligt vilken bestämmelse får man dra av en skuld som inte härrör boende i en bodelning mellan sambos?

Det är paragraf 13 i SamboL. Man får dock bara dra av i den mån skulden inte täcks av andra tillgångar.
  • Anonym (12345)

Här har banken gjort fel egentligen.
    Då dom är gifta så krävs make/makans medgivande för att ta ett lån.

Men man kommer aldrig få rätt.

• Limeblad
    Anonym (12345) skrev 2020-01-02 13:11:31 följande:

Varför skulle det krävas?
  • Anonym (H)
    Anonym (12345) skrev 2020-01-02 13:11:31 följande:

Nej det krävs inte. Gäller det belåning av ett gemensamt ägt hus ja, men inte annars.

Att kunna låna 1,2 milj i blancolån tyder på mindre nogräknade kreditgivare.
  • Anonym (heltgalet)
    Anonym (B) skrev 2019-12-31 19:27:59 följande:

Du borde nog springa därifrån fort som tusan innan du hamnar med en massa lån och barnen far illa. Hur kan han dölja en sådan sak? Helt sjukt ju. Skaffa egen lägenhet asap.

Jag tror du är i chock fortfarande, för detta låter som om du behöver se detta med distans:

Några saker som jag reagerar starkt på:
    1. Han går bakom ryggen på dig med så grundläggande saker
    2. Det han säger som motivering håller inte
    3. Det osar stora problem, kanske någon typ av missbruk. Detta kan vara toppen på ett isberg.

Råd: Prata med din egen familj och vänner som har distans. Be dem hjälpa dig att se klart och ta bra beslut så att inte du och barnen blir lidande ....
  • AndreaBD

Jag skulle i den situationen känna att jag inte längre kan lita på personen och skulle antagligen separera. Åtminstone skulle jag se till att separera ekonomin helt. För din egen och för barnens skull: Ta hjälp av någon som kan det där och se till att han inte kan förstöra mera för er. 

Dessutom har han inte lämnat någon trovärdig förklaring för vad han har gjort av pengarna. Det är största problemet. Antagligen spelar han bort pengarna. 

Svar på tråden Tagit massa blanco, hela familjen i kris