• Fri 3 Jan 2020 22:42
    4653 visningar
    4 svar
    4
    4653

    Bra skolor i Göteborg!

    Hej!
    Jag har en dotter som fyller 4 år i år, och jag är redan och söker runt på bra skolor (låg stadie årskurs 1) för att vara säker på en plats. 
    Jag vet att skolorna har förändrats en del sedan min tid, och som mamma är man alltid orolig över sina barn och vill deras bästa :).
    Jag skulle vara tacksamma om ni vet några bra skolor i Göteborg, då det är mitt första barn har jag ingen erfarenhet om vilka skolor som är bra i dagsläget.

    Tack på förhand Glad

  • Svar på tråden Bra skolor i Göteborg!
  • Sat 4 Jan 2020 00:08
    #1
    +1

    Det väger tungt att skolan ligger i närområdet, så barnet får kanrater att ta sällskap med till o från skolan samt leka med efter skolan samt idrotta med i samma fotbollslag tex.

    Samskolan räknas väl som en bra skola i största allmänhet. Montessoriskolor är toppen.

  • Sat 4 Jan 2020 00:23
    #2
    +1

    Mitt tips om du vill hitta bra skola: Lämna sverige för något annat nordiskt land.

    Bor inte själv i gbg men kan väll säga att leta efter en skola som inte ligger i de dåliga områden/stadsdelar ni har.

    Var öppen för både kommunalt och privat. Om din dotter har några speciella intressen som tex idrott eller så så kan du leta efter en skola med en inriktning eller profil åt det hållet.

    Hur man än vänder och vrider på det så ?slipper? man de ?värsta problembarnen? om man går i skola utanför invandrartäta områden. Tyvärr är det den bittra sanningen:( rötägg till ungar finns ju dock även på de bästa skolorna.

    Däremot kommer ni nog aldrig slippa alla dessa jävla jobbiga föräldrar som dagens småbarn verkar ha. Snälla du, var inte en sådan förälder som gör allt för att försvåra lärarnas arbete... de går redan på knäna för att klara läraryrket i sverige där både status, lön och arbetsmiljö är rena rama skämtet. Va intresserad i dit barns skola, läxor osv... fråga hur det har varit i skolan och vad hon har gjort osv...

    finns för många föräldrar idag som gör läxorna åt sina barn eller inte ens låter sina barn göra läxorna... och en massa annat skit... så mycket föräldrar som försvårar arbetet för lärarna och annan personal på skolan så att det tillslut går ut över eleverna på alla möjliga sätt.

    Försök få bra kontakt med en skola och fråga mycket om skolan osv... när dottern väl börjat så får du fråga henne om hur skolan är och även ha kontakt med personal på skolan och fråga om hur din dotter verkar ha det. Det går alltid att byta skola om det inte känns rätt. Jag bytte till friskola i tvåan för typ 14 år sedan. Det var det bästa jag någonsin gjort. Att gå från en skola med 1000+ elever och personal med 1,2,3 med abc, 456 med abcd(där det tillkom elever från andra skolor) och sedan 789 med abcdefg (där det tillkom ännu mer elever från andra skolor) å då gå från det till en skola med knappt 200 elever... ett maxtak för elevmängd i varje klass och endast en klass i varje årskurs osv... en skola där alla visste mitt namn och kände till mig som person... det var det bästa som kunde ske för min fortsatta skolgång.

    Dock är inte en sådan skola för vem som helst. Men jag tror det kan vara värt att satsa på, sannolikheten att din dotter kommer trivas är väll samma som på vilken skola som helst men sannolikheten att lärare, rektor, elever, skolbespisning, städare etc... märker om din dotter börjar må dåligt osv är större än på nån gigantisk skola.

  • Sat 4 Jan 2020 10:17
    #3

    Jag håller helt och hållet med dig, bor idag på ett område som är väldigt invandrar tät och jag vill verkligen inte att hon skall börja skola i området. 
    Hon går på en privat och jätte bra förskola idag, och vill att skolan skall vara bra.
    Är själv student just nu (sjuksköterskestudent) så fort jag är klar med min utbildning och fått jobb så vill både jag och mannen köpa ett hus utanför Göteborg där det är "barnvänligare" att växa upp i =) 

    Men tack för all din tips :)

  • Sun 5 Jan 2020 08:34
    #4

    goteborg.se finns en lista över alla skolor i kommunen. Om du bor nära en kommungränsen kan man ju i mån av plats även välja skola i annan kommun.

    Samskolan (Göteborgs högre samskola) är mycket bra, men svårt att få plats, kan upplevas som snobbig. Stora klasser på högstadiet, men funkar eftersom det är studiemotiverade elever. Högstadium och gymnasium i samma byggnad. Förskola-6 är i en annan del av centrum.

    Montessori skolan Casa, ISGR och Ebba Pettersson verkar också bra.

Svar på tråden Bra skolor i Göteborg!