• Elis73

    Aviseringar till "Maps"

    Helt plötsligt börjar mina (tonåringar) barn få aviseringar i deras telefoner vart min bil parkeras. Båda har nyligen bytt till nyare telefon om det spelar roll. Mig gör det inte så mycket att de får info kring hur jag rör mig, men jag stör mig på att jag inte vet varför. Och jag vill inte att mitt ex ska kunna följa mig (ganska infekterat). 

    Vi har inte samma Itunes-konto, eller något annat gemensamt med telefonerna (jag har jobbmobil som av sekretesskäl hålls helt utanför familjesystemen).

    Det enda som jag kan komma på är att både jag och barnen kopplar upp oss till mediaenheten i bilen. Och det har massor av personer gjort - så kanske 10-15 personer nu får aviseringar kring var jag är? 

    Hur hänger det ihop?

  • Svar på tråden Aviseringar till "Maps"
  • Mentat

    Jag har inga svar men tänkte att du kunde ge litet mer detaljer så kanske någon annan kan ge dig svar:


    Det låter som om ni alla har Apple-telefoner, stämmer det? Det kan vara intressant om aviseringarna kommer via IOS eller Android
    Är bilen uppkopplad mot nätet? En del nya bilar är det, vilket jag personligen finner direkt stötande om jag inte själv har full koll på vilka data som sänds till nätet. Kolla om det går att stänga av i så fall.
    Är det bilens position som aviseras och inte din? Jag tänker mig att du har din telefon med dig.
  • Elis73
    Mentat skrev 2020-01-10 13:27:27 följande:

    Jag har inga svar men tänkte att du kunde ge litet mer detaljer så kanske någon annan kan ge dig svar:


    Det låter som om ni alla har Apple-telefoner, stämmer det? Det kan vara intressant om aviseringarna kommer via IOS eller Android
    Är bilen uppkopplad mot nätet? En del nya bilar är det, vilket jag personligen finner direkt stötande om jag inte själv har full koll på vilka data som sänds till nätet. Kolla om det går att stänga av i så fall.
    Är det bilens position som aviseras och inte din? Jag tänker mig att du har din telefon med dig.
    Vi har alla Iphone/IOS. Skäms för att säga - men vet inte om bilen är uppkopplad. Men jag har "Volvo on Call" och inbyggd GPS så på något sätt är den väl det. Jag kan även kolla i min app "Volvo on Call" var bilen är, men jag får inga aviseringar i "Maps" (har dock en något äldre Iphone än barnen). Till "Volvo on Call" finns ett lösenord och den appen har inte barnen. 

    Avisering kommer på bilen (gissar jag). För meddelandet är ofta "Din bil är nu parkerad" med en position på karta. 

    Tycker att det är olustigt att man är "övervakad" utan att själv veta det. Inga problem med barnen givetvis - men jag vill gärna veta hur det gått till. 

    Ska undersöka om jag hittar någon inställning i bilen!
  • Mentat
    Elis73 skrev 2020-01-10 13:40:05 följande:
    Vi har alla Iphone/IOS. Skäms för att säga - men vet inte om bilen är uppkopplad. Men jag har "Volvo on Call" och inbyggd GPS så på något sätt är den väl det. Jag kan även kolla i min app "Volvo on Call" var bilen är, men jag får inga aviseringar i "Maps" (har dock en något äldre Iphone än barnen). Till "Volvo on Call" finns ett lösenord och den appen har inte barnen. 

    Avisering kommer på bilen (gissar jag). För meddelandet är ofta "Din bil är nu parkerad" med en position på karta. 

    Tycker att det är olustigt att man är "övervakad" utan att själv veta det. Inga problem med barnen givetvis - men jag vill gärna veta hur det gått till. 

    Ska undersöka om jag hittar någon inställning i bilen!
    OK, då är det säkerligen bilen, ja. Om du inte hittar något uppenbart i bilens inställningar, prova att ta kontakt med Volvo för att reda ut hur data sprids utan att du har kontroll över det.
  • Mentat
    Elis73 skrev 2020-01-10 14:56:45 följande:

    Tack för tipset! 


    Någonstans måste det ju finnas en lista över vilka telefonnummer som får dessa aviseringar. Det är den listan du vill kunna styra, vare sig den finns hos Volvo eller i bilens inställningar. När du väl har hittat den kommer du att kunna veta exakt vilka som får reda på var du är!
Svar på tråden Aviseringar till "Maps"