• SweeneyTodd

Ska vi verkligen ha slöjd i grundskolan?

Slöjd finns inte som kurs i gymnasieskolan, och enligt mig borde grundskolan förbereda eleverna för gymnasieskolan.
    Jag tycker inte att man förbereder eleverna för gymnasieskolan med en kurs som inte finns i gymnasieskolan.

Vad tycker du? Ska vi ha slöjd som ämne i grundskolan?

• Svar på tråden Ska vi verkligen ha slöjd i grundskolan?
  • Fideii7

Slöjd borde vara frivilligt och man borde inte få betyg i slöjd. Samma gäller flera andra ämnen, som tex musik o bild. De borde vara tillvalsämnen i högstadiet ( alla kan ha dessa ämnen i låg/mellanstadiet för att prova på, och sedan välja tex ett praktiskt ämne i högstadiet). Det är jättekonstigt att man får betyg i tex slöjd, musik, bild och att dessa betyg sedan räknas lika mycket som ens betyg i tex matte, svenska, engelska och historia. Galet att elever ska behöva fokusera på 17 ämnen samtidigt, varav flera är onödiga för ens fortsatta studier. Borde vara fler valbara kurser, som i många andra länder.

• Less is more
    Anonym (Hantis) skrev 2020-01-11 19:59:03 följande:

Ja, det ska vi. Materialkunskap, grundläggande kunskap i hantverk och övning i att planera och genomföra ett praktiskt arbete är viktiga kunskaper. För min del fick jag grundkunskaper i slöjden som jag hade nytta av i min yrkesutbildning och därmed numera mitt yrke.

Det här med att det numera också är teoretiska delar i slöjden är jag tudelad inför. Å ena sidan skulle ämnet kunna begränsas till enbart praktik och betyget endast spegla det, å andra sidan blir du ingen duktig hantverkare om du inte kan planera och diskutera det du gör.

Att slöjd inte ingår i gymnasiet stämmer fö inte. Det beror på vilket program man väljer.

Håller med - jag tycker att det borde finnas mer tid för slöjd i grundskolan. Det handlar om att livet också är praktiskt, både hemmavid och i yrkeslivet. Dessutom ska vi vara mer miljövänliga framöver. Använda det vi har, återanvända, fräscha upp. Man lär sig också materialkunskap.

Genom slöjd och skapande blir vi också mer kreativa, lär oss känna att vi kan göra saker själva, vilket kan öka på självkänslan och att vi kan fixa mer på egen hand.

Det är långt ifrån självklart att folk får med sig detta hemifrån. Inte i detta tidevarv då allt ska shoppas, slängas och någon annan ska fixa allt hela tiden.

Vi som har barn vet att våra hem dränks av teckningar och pärlplattor. Det ät en bra början, men sen ? Varför inte lära barn något de kan ha nytta av i livet ?
  • jeanette02

Ja det ska vi nog ha. Det är basic kunskap att lära sig sig sy och använda lite redskap. Sedan kan jag tycka det läggs lite väl mycket tid på dokumentation i dessa ämnen och det blir lite flummigt på något vis. För att inte säga mycket tyvärr.

Men själva grundidén är bra. Även om mina barn lär sig mycket praktiska saker hemifrån för vi tycker det tillhör livet, så är jag ändå glad att de även har ämnena i skolan.

• jeanette02

Ja det ska vi nog ha. Det är basic kunskap att lära sig sig sy och använda lite redskap. Sedan kan jag tycka det läggs lite väl mycket tid på dokumentation i dessa ämnen och det blir lite flummigt på något vis. För att inte säga mycket tyvärr.

Men själva grundidén är bra. Även om mina barn lär sig mycket praktiska saker hemifrån för vi tycker det tillhör livet, så är jag ändå glad att de även har ämnena i skolan.

• scanmia

Ja, var rädd om slöjden! Jag har flyttat till ett land där man inte har slöjd i skolan (eller i mycket mer begränsad utsträckning som en del i en mycket begränsad hemkunskap) och många saknar verkligen kunskap som skulle vara mycket användbar. Många kan inte sy i en knapp eller tråckla ihop ett hål. Visst har vissa lärt sig det hemifrån eller tagit upp det som en hobby och de kan ha alldeles utmärkta kunskaper, men många kan inte ens trä en nål.
    Jag jobbar på ett forskningslaboratorium och det är ett hantverk på ett sätt det med. Många av de färdigheter som tränades på syslöjden och träslöjden kan tillämpas här även om det varken sys eller hyvlas. 

• Anonym (ja absolut)

Ja, jag tycker absolut att vi ska ha dessa ämnen. Särskilt som det är svårt att få tag i folk som vill syssla med hantverk idag. 

Sådana ämnen främjar också inlärningen.

Däremot är det mycket onödig teori i dessa ämnen idag. I idrotten kan jag se en fördel med att ha teori också, men i slöjd tycker jag det kan räcka med att man får lär sig vissa saker. De som är intresserade kommer att lära sig vilka material man behöver ha ändå. Övriga kommer inte att välja en praktisk utbildning iaf. 

• Anonym (poo)

Ja för att det handlar om ALLMÄNBILDNING något som en viss ts verkar sakna 

• wyhib

Ja visst, det är viktigt att kunna. Precis som språk eller matematik.

• wyhib
    Anonym (poo) skrev 2020-01-12 18:48:25 följande:

Ja för att det handlar om ALLMÄNBILDNING något som en viss ts verkar sakna 

+1 
  • Anonym (poo)
    Fideii7 skrev 2020-01-12 02:25:48 följande:

Slöjd borde vara frivilligt och man borde inte få betyg i slöjd. Samma gäller flera andra ämnen, som tex musik o bild. De borde vara tillvalsämnen i högstadiet ( alla kan ha dessa ämnen i låg/mellanstadiet för att prova på, och sedan välja tex ett praktiskt ämne i högstadiet). Det är jättekonstigt att man får betyg i tex slöjd, musik, bild och att dessa betyg sedan räknas lika mycket som ens betyg i tex matte, svenska, engelska och historia. Galet att elever ska behöva fokusera på 17 ämnen samtidigt, varav flera är onödiga för ens fortsatta studier. Borde vara fler valbara kurser, som i många andra länder.

Fast de är ju nyttiga. Svenska elever klarar ju knappt grundnivåerna i skolan, hur skulle det se ut om de skulle förväntas ansvar för att välja kurser som man gör på universitet?
  • Bananböjaren

Men ojdå, blev du retad för att din smörkniv blev så dålig ts?

• Anonym (Resurs i skolan)

Slöjd bör vara ett tillval.

Väljer man inte det då ska matte och svenska automatiskt läggas till i det barnets läroplan.

Idrott ska finnas absolut men inte ges betyg i det är bara att ge barn stress att dom inte kan dansa i takt fast dom inte kan så kanske dom tycker det är skit roligt.

• Anonym (Hantis)
    Fideii7 skrev 2020-01-12 02:25:48 följande:

Hur menar du att slöjd, musik och bild är onödigt för fortsatta studier inom tex snickeri, musikvetenskap och design?

Man kan inte förvänta sig att sjuåringar vet vad de vill jobba med som vuxna. De kan inte välja inriktning när de är så små. Vi behöver en bredd i grundskolan som öppnar för ett stort antal möjliga yrkesvägar.
  • Anonym (Heppsson)
    Anonym (Resurs i skolan) skrev 2020-01-12 19:49:10 följande:

Idrott ska finnas absolut men inte ges betyg i det är bara att ge barn stress att dom inte kan dansa i takt fast dom inte kan så kanske dom tycker det är skit roligt.

Exakt! Dessutom motiveras ämnet alltid med att det måste vara med för att barnen måste röra på sig. Inte för att de måste lära sig grunderna i olika idrotter eller gymnastikgrenar. Betyg totalt onödigt alltså. Man kunde däremot lägga till frivillig idrott utöver den obligatoriska om det finns resurser. Nån sport, dans eller annat. Det finns ju de som är intresserade av att idrotta mer men som inte har resurser och jag känner flera som hatade idrott i skolan men som dansar varje helg plus åker på olika dansmaror (där man buggar 8 timmar i streck!).
  • Anonym (Hl)

Mycket inom slöjd är ju basic life skills och nej, man lär inte för skolan i första hand utan för livet. Jag har jättemycket nytta av mycket jag lärde mig i slöjden, både trä- och textil.

Något jag vill göra är att ta bort idrotten från gymnasiet, ersätta med obligatorisk friskvårdstimme som kan kvittas mot gym, löpning eller annan träning på fritiden. Är man i skolan på sin friskvårdstimme så promenerar man, joggar, spelar boll eller någon annan aktivitet som passar. Helt utan tävling och betygshets och endast med fokus på att det är nyttigt att röra på sig och för den som vill, prova olika aktiviteter.

Svar på tråden Ska vi verkligen ha slöjd i grundskolan?