Anonym (Hantis) skrev 2020-01-11 19:59:03 följande:
Ja, det ska vi. Materialkunskap, grundläggande kunskap i hantverk och övning i att planera och genomföra ett praktiskt arbete är viktiga kunskaper. För min del fick jag grundkunskaper i slöjden som jag hade nytta av i min yrkesutbildning och därmed numera mitt yrke.
Det här med att det numera också är teoretiska delar i slöjden är jag tudelad inför. Å ena sidan skulle ämnet kunna begränsas till enbart praktik och betyget endast spegla det, å andra sidan blir du ingen duktig hantverkare om du inte kan planera och diskutera det du gör.
Att slöjd inte ingår i gymnasiet stämmer fö inte. Det beror på vilket program man väljer.
Håller med - jag tycker att det borde finnas mer tid för slöjd i grundskolan. Det handlar om att livet också är praktiskt, både hemmavid och i yrkeslivet. Dessutom ska vi vara mer miljövänliga framöver. Använda det vi har, återanvända, fräscha upp. Man lär sig också materialkunskap.
Genom slöjd och skapande blir vi också mer kreativa, lär oss känna att vi kan göra saker själva, vilket kan öka på självkänslan och att vi kan fixa mer på egen hand.
Det är långt ifrån självklart att folk får med sig detta hemifrån. Inte i detta tidevarv då allt ska shoppas, slängas och någon annan ska fixa allt hela tiden.
Vi som har barn vet att våra hem dränks av teckningar och pärlplattor. Det ät en bra början, men sen ? Varför inte lära barn något de kan ha nytta av i livet ?